Paar vragen :)

Laders, kabels, lolo's en nog veel meer om je PHEV op te laden
Plaats reactie
Jack78
Nieuw forumlid
Model PHEV: III (2013-2018) 2.0

Paar vragen :)

Bericht door Jack78 » 12 okt 2025, 19:36

Ik heb sinds vorige week een PHEV Outlander van 2013 met 167000 op de klok. Super blij mee :mrgreen:
Ik zit alleen met een paar vragen.
Door de weeks maak ik zelden gebruik van de auto ivm bedrijfsbus, die ook eigenlijk altijd voor de garage staat.
Heeft het zin/nut om de auto van maandag tm vrijdag aan de lader te hangen? Gaat dit niet tenkoste van het aantal laadcycli :?:
Of is het handiger om bv op vrijdag tm zondag de wagen sowieso aan de lader te hangen?

Heb dit weekend ook de ODB2 adapter binnen gekregen en deze geeft aan 22.6Ah en 56.5 procent. Is dit enigszins nog te verhogen?

erichendri
Sponsor van dit forum

Re: Paar vragen :)

Bericht door erichendri » 12 okt 2025, 20:58

Ik zou hem dan zondag volladen en dan ergens parkeren voor de deur.
Wat betreft de capaciteit, dat kan iets verbeteren maar verwacht er geen wonderen van.
Deze test is alleen net gratis bij de mitsubishidealer.

Eric
Sinds april 2025 bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een 5 jaar oude accu.
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen

BoW
Sponsor van dit forum

Bericht door BoW » 12 okt 2025, 21:54

Als de auto klaar is met laden sluit hij de verbinding met de kabel af, en zal niet weer beginnen met laden zelfs als de batterij zichzelf iets ontlaadt. Kabel erin laten zitten heeft dus geen enkele zin.

De enige uitzondering lijkt geprogrammeerd voorverwarmen of koelen, waarbij de auto wel weer contact met de kabel maakt en de verwarming/airco en batterij voedt.

Bij de orginele Outlander PHEV wordt batterij lager dan 26 Ah en onder de 70 % beschouwd als een versleten batterij, en als die nog onder de algemene garantie van autofabrikanten op Lithium batterijen had gevallen ( 8 jaar of 160.000 km ) in aanmerking zou zijn gekomen vervangen te worden onder garantie. Maar die garantie verliep in 2021 en ook is de auto voorbij die 160.000 km. Gezien de leeftijd van de auto zal het resetten van de BMU waarschijnlijk niet veel veranderen, maar als je Watchdog hebt zou je even bij battery state kunnen kijken hoeveel cycli hij heeft doorlopen. Bij 3000+ cycli is het waarschijnlijk wel gebeurd met de batterij, gebaseerd op de factory data sheet van de Yuasa LEV 40 batterij cellen. Ook degradeert een Lithium batterij chemisch door veroudering in tijd. Dat kun je ook zien in Watchdog ( verstreken tijd na productie )

Het vervelende hieraan is dat jouw Outlander waarschijnlijk nog maar een heel lage EV range heeft en al snel de ICE aan wil zetten bij hogere stroomvraag van de e-motoren. Ook zal het benzine verbruik hoger zijn omdat zo'n batterij niet zo ruim stroom kan bufferen voor stukjes EV in parallel hybrid bij hybride rijden bij lege batterij.

Aan de andere kant kun je de auto wel nog heel lang als benzine-electrische auto rijden zolang de batterij nog iets stroom kan bufferen. Hij wordt dan wel steeds meer een MHEV die niet zonder de benzine motor kan, en met e-motoren slechts kan assisteren met accelereren en remenergie terugwint.

Als je de auto weer wilt herstellen naar wat ie eigenlijk hoort te doen ( 30-45 km EV rijden op de batterij zonder de ICE aan, tot aan 125 km/u ) moet er een gereviseerde of nieuwe batterij onder. Dat is het lot van alle Outlander PHEV eigenaren die hem gebruikt hebben gekocht zonder dan de batterij al eens vervangen is, of hem heel lang willen blijven rijden. De batterij haalt zelden de 10 jaar, en als ie dat doet is er nog maar weinig EV range over. De auto kan blijven rijden, maar is niet echt een EV meer.

BoW
Sponsor van dit forum

Bericht door BoW » 12 okt 2025, 22:01

^^ Het spijt me als dat vervelend is om te lezen. Maar nu weet je wel waar je aan toe bent.

Jack78
Nieuw forumlid
Model PHEV: III (2013-2018) 2.0

Bericht door Jack78 » 12 okt 2025, 22:08

Dan ga ik in iedergeval even kijken naar een slimme stekker voor de lader. Ik denk niet dat elke zomaar geschikt is met het oog op het aantal ampère dat door een slimme stekker gaat. Ik meende een gelezen te hebben dat er bij bepaalde modellen een max is.

Ik heb de wagen ook niet puur gekocht voor het electrisch rijden. Maar het meest haalbare is natuurlijk mooi en het is ook niet mijn bedoeling om een auto te kopen waarvan de batterij al af is zeg maar :shock:
Dit staat er in de Watchdog app
Afbeelding

erichendri
Sponsor van dit forum

Bericht door erichendri » 13 okt 2025, 11:30

Slechts 1800 x geladen, dat valt best mee vind ik.
En 50% ev km's vind ik een normale ev waarde.
De mijne staat op ±20% en dat is 40000 km.
Accu's kunnen heust wel ouder worden dan 10 jaar.
Je zou hierover ook even kunnen overleggen met een mitsubishi dealer.

Eric
Sinds april 2025 bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een 5 jaar oude accu.

BoW
Sponsor van dit forum

Bericht door BoW » 13 okt 2025, 14:47

erichendri schreef:
13 okt 2025, 11:30

Accu's kunnen heust wel ouder worden dan 10 jaar.
Dat is niet helemaal waar, vooral niet voor kleinere batterijen die heel vaak worden opgeladen en een minder gevanceerd koelsysteem hebben. Omdat het chemische verval over tijd ( verlies aan vrije Lithium ) ook een rol speelt in het verlies van cycli, niet alleen het aantal keren dat hij is opgeladen. ( wat de Anode beschadigd/degradeert waar de Lithium in trekt ) Ook is de koeling van Outlander PHEV batterijen redelijk primitief en als ik uitga wat ik heb gezien van mijn eigen batterij in de zomerhitte versnelt ook dat de achteruitgang want 25 graden is de ideale bovengrens van de cellen, ik zag mijn batterij zomaar 36 graden worden. Watchdog gaf aan dat de cellen nog steeds een soort groen/geel waren dus niet kritiek, maar ook niet optimaal. 12 zomers verder zal dat wel zijn sporen nalaten.

Ik wil Jack niet aan een reeks onnodige storingen helpen, maar dit is wel een Outlander PHEV waarbij je nog die twijfelachtige maar zelf uit te voeren BMU reset kunt proberen met het loshalen van de 12V accu polen enz. Die 1800+ cycli geven een aanleiding om dat misschien te proberen, dat is immers nog geen 3000+ cycli. Of een veilige maar niet gratis DBCAM bij de Mitsubishi garage. Maar het is wel bekend dat zo hoe ouder de batterij wordt, hoe accurater de BMU berekeningen over de conditie van de batterij blijken te zijn dus er is een redelijke kans dat de batterij echt (ver) onder de 70 % is.

Nou zou het aantal kilometers wellicht reden kunnen zijn voor coulance qua batterij garantie, hij is amper over de grens van 160.000 km heen. Maar de auto is wel ruim over de tijdsduur heen( batterijen slijten immers ook door chemische verval over tijd ) die in dit geval tot 2021 liep.

De auto is niet waardeloos zolang de batterij nog stroom kan bufferen en als benzine-electrische auto kan rijden. Dat kan tot de batterij faalt. Maar of het wel de bedoeling is dat de auto niet meer doet wat ie origneel deed is de vraag, dat is een situatie waar veel mensen die een hybride kopen niet bij stilstaan omdat je dat met benzine/diesel auto's niet hebt. Die missen hooguit wat compressie en pk's en worden wat storingsgevoeliger.

Ik denk dat in dit geval de batterijbak van een sloop Outlander PHEV interessant kan zijn, al zag ik wel dat ze vrijwel nooit info geven hoeveel capaciteit de batterij nog heeft. En je rekening moet houden met als die auto is gecrashed de cellen beschadigd kunnen zijn wat brandgevaarlijk is. Of een bedrijf dat gereviseerde batterijbakken aanbiedt, dan weet je dat wel. Maar ja dat zijn wel investreringen die de auto weer zomaar 1500+ euro duurder maken.

Het is wel interessant dat de 13.8 KW batterij van de Outlander 2019-2021 onder de Outlander 2013-2018 past en kan. Voor diegenen die een andere batterij overwegen kan dat wellicht een kleine upgrade zijn.

erichendri
Sponsor van dit forum

Bericht door erichendri » 13 okt 2025, 20:03

Voor mijn outlander heb ik ook proefgereden met een andere 2013 outlander.
Verkopende (handelde in phev auto's van diverse merken) auto handelaar gaf eerlijk aan dat hij na opladen slechts 16 km aangaf.
Ik heb er mee gereden en het klopte en ik heb ook phev watchdog even naar de accu laten kijken. 😀
Uiteraard heb ik deze niet gekocht.

Eric

Plaats reactie