De save knop probeert het niveau van de batterij op het moment dat je drukt vast te houden. Als het onder dat niveau is zal de auto op benzine rijden en de batterij proberen te laden, als het boven dat niveau komt gaat ie over op hybride rijden : op benzine rijdend de batterij 10 % ( meer) vullen en dat in EV weer opmaken.
Daarin is die knop anders dan de Charge knop die de batterij probeert op te laden tot 80% en dan hybride gaat rijden. In feite stellen beide knoppen hybride rijden uit, en voorkomen dat de auto de batterij leeg rijdt wat hij in Normal mode altijd zal doen.
Bij een lege batterij gaat de auto altijd hybride rijden, dus op benzine rijdend de batterij 10 % vullen, en zodra het dat heeft bereikt gaat hij in EV die 10 % opmaken, en weer over op benzine enz enz
Reden voor dit alles is dat de batterij laden progressief meer laad weerstand geeft, en dus meer benzine kost. Bij een lege batterij is er bijna geen laad weerstand, daarom rijdt de auto als je nergens aanzit graag de batterij meteen leeg, en gaat dan over op hybride rijden ( opladen tot 10 % en weer verbruiken in EV ) Om dezelfde reden is rondrijden in Charge met > 50 % batterij dus ook brandstof verbuik verhogend, want het kost steeds meer moeite de batterij meer op te laden*. Daarom gaat bij (snel)laden het laaste stuk ook zo langzaam.
* Dat kun je zien als een steeds vollere parkeerplaats, kost ook steeds meer tijd en moeite met rondrijden voor je een vrij plekje vindt.
Bij een goede batterij rijdt de auto in hybride steeds stukjes van ~ 4 km in EV. Ik reed op vakantie altijd weg van de camping met lege batterij, en zag aan het einde van de reis dat de auto 40 % tot zelfs 60 % in EV had gereden, wat het verbruik van die maat/gewicht auto relatief bescheiden houdt. Feitelijk dan werkt zoals een MHEV auto ipv een PHEV. De auto maakt dus zijn eigen stroom wel, als jij het niet erin stopt met de kabel. Ook als je niet aan knoppen zit.
Save of Charge gebruiken - batterij lading in reserve houden - heeft voornamelijk zin als je een caravan trekt, steile bergwegen op moet rijden of hard er dan ~ 100 km/u rijdt en dan veel accelereert tot hogere snelheden. Dat komt omdat je dan tot 89 KW mechanische voorwiel aangedreven vermogen hebt + tot 60 KW uit de batterij op de e-motoren. Je krijgt dus het hele EV vermogen bovenop dat wat de benzinemotor kan leveren. Of niet als de batterij leeg is, wat de prestaties natuurlijk minder maakt. Ruwweg ben je 50 % van je vermogen kwijt zonder batterij lading in series hybrid ( benzine-electrisch ) en iets minder in parallel hybrid. ( mechanische voorwielaandrijving via de koppeling >70 km/u )
Of het laatste stuk van de reis electrisch wilt rijden, bijvoorbeeld s'avonds laat een camping op rijden. Al moet je dan ook dat woewoewoe geluid uit zetten
Ik vind overigens 23 km EV nog meevallen, als hij dat daadwerkelijk haalt. Welliswaar kan dat ~ 45 km zijn met een goede batterij bij 20 graden, maar die van mij zakt in de winter ook naar ~ 28 km bij 0 graden of daaronder dus die range is mij niet onbekend.