Paar vragen :)

Laders, kabels, lolo's en nog veel meer om je PHEV op te laden
Jack78
Forumlid
Model PHEV: III (2013-2018) 2.0

Paar vragen :)

Bericht door Jack78 » 12 okt 2025, 19:36

Ik heb sinds vorige week een PHEV Outlander van 2013 met 167000 op de klok. Super blij mee :mrgreen:
Ik zit alleen met een paar vragen.
Door de weeks maak ik zelden gebruik van de auto ivm bedrijfsbus, die ook eigenlijk altijd voor de garage staat.
Heeft het zin/nut om de auto van maandag tm vrijdag aan de lader te hangen? Gaat dit niet tenkoste van het aantal laadcycli :?:
Of is het handiger om bv op vrijdag tm zondag de wagen sowieso aan de lader te hangen?

Heb dit weekend ook de ODB2 adapter binnen gekregen en deze geeft aan 22.6Ah en 56.5 procent. Is dit enigszins nog te verhogen?

erichendri
Sponsor van dit forum

Re: Paar vragen :)

Bericht door erichendri » 12 okt 2025, 20:58

Ik zou hem dan zondag volladen en dan ergens parkeren voor de deur.
Wat betreft de capaciteit, dat kan iets verbeteren maar verwacht er geen wonderen van.
Deze test is alleen net gratis bij de mitsubishidealer.

Eric
Sinds april 2025 bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een 5 jaar oude accu.
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen

BoW
Sponsor van dit forum

Bericht door BoW » 12 okt 2025, 21:54

Als de auto klaar is met laden sluit hij de verbinding met de kabel af, en zal niet weer beginnen met laden zelfs als de batterij zichzelf iets ontlaadt. Kabel erin laten zitten heeft dus geen enkele zin.

De enige uitzondering lijkt geprogrammeerd voorverwarmen of koelen, waarbij de auto wel weer contact met de kabel maakt en de verwarming/airco en batterij voedt.

Bij de orginele Outlander PHEV wordt batterij lager dan 26 Ah en onder de 70 % beschouwd als een versleten batterij, en als die nog onder de algemene garantie van autofabrikanten op Lithium batterijen had gevallen ( 8 jaar of 160.000 km ) in aanmerking zou zijn gekomen vervangen te worden onder garantie. Maar die garantie verliep in 2021 en ook is de auto voorbij die 160.000 km. Gezien de leeftijd van de auto zal het resetten van de BMU waarschijnlijk niet veel veranderen, maar als je Watchdog hebt zou je even bij battery state kunnen kijken hoeveel cycli hij heeft doorlopen. Bij 3000+ cycli is het waarschijnlijk wel gebeurd met de batterij, gebaseerd op de factory data sheet van de Yuasa LEV 40 batterij cellen. Ook degradeert een Lithium batterij chemisch door veroudering in tijd. Dat kun je ook zien in Watchdog ( verstreken tijd na productie )

Het vervelende hieraan is dat jouw Outlander waarschijnlijk nog maar een heel lage EV range heeft en al snel de ICE aan wil zetten bij hogere stroomvraag van de e-motoren. Ook zal het benzine verbruik hoger zijn omdat zo'n batterij niet zo ruim stroom kan bufferen voor stukjes EV in parallel hybrid bij hybride rijden bij lege batterij.

Aan de andere kant kun je de auto wel nog heel lang als benzine-electrische auto rijden zolang de batterij nog iets stroom kan bufferen. Hij wordt dan wel steeds meer een MHEV die niet zonder de benzine motor kan, en met e-motoren slechts kan assisteren met accelereren en remenergie terugwint.

Als je de auto weer wilt herstellen naar wat ie eigenlijk hoort te doen ( 30-45 km EV rijden op de batterij zonder de ICE aan, tot aan 125 km/u ) moet er een gereviseerde of nieuwe batterij onder. Dat is het lot van alle Outlander PHEV eigenaren die hem gebruikt hebben gekocht zonder dan de batterij al eens vervangen is, of hem heel lang willen blijven rijden. De batterij haalt zelden de 10 jaar, en als ie dat doet is er nog maar weinig EV range over. De auto kan blijven rijden, maar is niet echt een EV meer.

BoW
Sponsor van dit forum

Bericht door BoW » 12 okt 2025, 22:01

^^ Het spijt me als dat vervelend is om te lezen. Maar nu weet je wel waar je aan toe bent.

Jack78
Forumlid

Bericht door Jack78 » 12 okt 2025, 22:08

Dan ga ik in iedergeval even kijken naar een slimme stekker voor de lader. Ik denk niet dat elke zomaar geschikt is met het oog op het aantal ampère dat door een slimme stekker gaat. Ik meende een gelezen te hebben dat er bij bepaalde modellen een max is.

Ik heb de wagen ook niet puur gekocht voor het electrisch rijden. Maar het meest haalbare is natuurlijk mooi en het is ook niet mijn bedoeling om een auto te kopen waarvan de batterij al af is zeg maar :shock:
Dit staat er in de Watchdog app
Afbeelding

erichendri
Sponsor van dit forum

Bericht door erichendri » 13 okt 2025, 11:30

Slechts 1800 x geladen, dat valt best mee vind ik.
En 50% ev km's vind ik een normale ev waarde.
De mijne staat op ±20% en dat is 40000 km.
Accu's kunnen heust wel ouder worden dan 10 jaar.
Je zou hierover ook even kunnen overleggen met een mitsubishi dealer.

Eric
Sinds april 2025 bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een 5 jaar oude accu.

BoW
Sponsor van dit forum

Bericht door BoW » 13 okt 2025, 14:47

erichendri schreef:
13 okt 2025, 11:30

Accu's kunnen heust wel ouder worden dan 10 jaar.
Dat is niet helemaal waar, vooral niet voor kleinere batterijen die heel vaak worden opgeladen en een minder gevanceerd koelsysteem hebben. Omdat het chemische verval over tijd ( verlies aan vrije Lithium ) ook een rol speelt in het verlies van cycli, niet alleen het aantal keren dat hij is opgeladen. ( wat de Anode beschadigd/degradeert waar de Lithium in trekt ) Ook is de koeling van Outlander PHEV batterijen redelijk primitief en als ik uitga wat ik heb gezien van mijn eigen batterij in de zomerhitte versnelt ook dat de achteruitgang want 25 graden is de ideale bovengrens van de cellen, ik zag mijn batterij zomaar 36 graden worden. Watchdog gaf aan dat de cellen nog steeds een soort groen/geel waren dus niet kritiek, maar ook niet optimaal. 12 zomers verder zal dat wel zijn sporen nalaten.

Ik wil Jack niet aan een reeks onnodige storingen helpen, maar dit is wel een Outlander PHEV waarbij je nog die twijfelachtige maar zelf uit te voeren BMU reset kunt proberen met het loshalen van de 12V accu polen enz. Die 1800+ cycli geven een aanleiding om dat misschien te proberen, dat is immers nog geen 3000+ cycli. Of een veilige maar niet gratis DBCAM bij de Mitsubishi garage. Maar het is wel bekend dat zo hoe ouder de batterij wordt, hoe accurater de BMU berekeningen over de conditie van de batterij blijken te zijn dus er is een redelijke kans dat de batterij echt (ver) onder de 70 % is.

Nou zou het aantal kilometers wellicht reden kunnen zijn voor coulance qua batterij garantie, hij is amper over de grens van 160.000 km heen. Maar de auto is wel ruim over de tijdsduur heen( batterijen slijten immers ook door chemische verval over tijd ) die in dit geval tot 2021 liep.

De auto is niet waardeloos zolang de batterij nog stroom kan bufferen en als benzine-electrische auto kan rijden. Dat kan tot de batterij faalt. Maar of het wel de bedoeling is dat de auto niet meer doet wat ie origneel deed is de vraag, dat is een situatie waar veel mensen die een hybride kopen niet bij stilstaan omdat je dat met benzine/diesel auto's niet hebt. Die missen hooguit wat compressie en pk's en worden wat storingsgevoeliger.

Ik denk dat in dit geval de batterijbak van een sloop Outlander PHEV interessant kan zijn, al zag ik wel dat ze vrijwel nooit info geven hoeveel capaciteit de batterij nog heeft. En je rekening moet houden met als die auto is gecrashed de cellen beschadigd kunnen zijn wat brandgevaarlijk is. Of een bedrijf dat gereviseerde batterijbakken aanbiedt, dan weet je dat wel. Maar ja dat zijn wel investreringen die de auto weer zomaar 1500+ euro duurder maken.

Het is wel interessant dat de 13.8 KW batterij van de Outlander 2019-2021 onder de Outlander 2013-2018 past en kan. Voor diegenen die een andere batterij overwegen kan dat wellicht een kleine upgrade zijn.

erichendri
Sponsor van dit forum

Bericht door erichendri » 13 okt 2025, 20:03

Voor mijn outlander heb ik ook proefgereden met een andere 2013 outlander.
Verkopende (handelde in phev auto's van diverse merken) auto handelaar gaf eerlijk aan dat hij na opladen slechts 16 km aangaf.
Ik heb er mee gereden en het klopte en ik heb ook phev watchdog even naar de accu laten kijken. 😀
Uiteraard heb ik deze niet gekocht.

Eric

Bmtouring
Site Admin

Bericht door Bmtouring » 15 okt 2025, 19:58

Mijn idee: volladen en afkoppelen.
Week laten staan.
Weekend op pad.
Volladen en afkoppelen.

Je verdient vrijwel niets met de laatste kWhtjes in de accu persen, in km's gerekend.

Die batterijtjes redden het door de week wel, hoeft niet steeds opgetopt te worden (dat was bij loodzuur accus wel: pulse laden enzo)

Mocht je de standverwarming willen gebruiken, ja, dan beter ingeplugd want dat kost een boel en de accu is maar klein (verwarmen kost verbazingwekkend veel energie t.o.v. rijden of licht maken)

Gebruik de save knop eens kort na vertrek, denk dat je dan een fijn rijdende auto hebt met optimaal verbruik.

Jack78
Forumlid

Bericht door Jack78 » 15 okt 2025, 21:02

Met 95% lading heb ik 23km kunnen rijden, variërend 50-80km wegen.
Ik laat de batterij sowieso kalibreren bij de dealer in de buurt, en misschien wat geld aan de kant voor tzt een revisie.

Omdat ik volgend jaar voor het eerst op pad ga met mijn daktent, wil ik ook eens gaan kijken naar een lader die instelbaar is.

Ik heb hier ook al nuttige info gevonden wat betreft rijden met Charge en Save opties.
Met de Save knop aan rijd je dan op benzine en spaar je de lading of is het van beide wat?

erichendri
Sponsor van dit forum

Bericht door erichendri » 15 okt 2025, 21:35

Vanwege onze panelen heb ik ook een instelbare lader gekocht en deze kent 5 standen vanaf 6A tot 16A.
Standaard bij laden staat hij op 6A.
Bij safe rijdt hij inderdaad op benzine en spaar je de lading voor later maar omdat hij als een hybride rijdt en hij de accu blijft laden gaat hij regelmatig stukjes elektrisch rijden.
Bij lege accu rijdt hij ook als een hybride.

Eric

Bmtouring
Site Admin

Bericht door Bmtouring » 16 okt 2025, 08:02

erichendri schreef:
15 okt 2025, 21:35
Vanwege onze panelen heb ik ook een instelbare lader gekocht en deze kent 5 standen vanaf 6A tot 16A.
Standaard bij laden staat hij op 6A.
Hoe bepaal je het amperage waarmee de panelen op dat moment aan het produceren zijn? Zou er ook iets zijn dat zich automatisch aanpast aan de productie en zou de auto die variatie accepteren?

De SAVE knop zet de nullijn vast: alsof je blauwe streepjes al opgebruikt zijn. De ICE springt dan aan maar pakt ook regelmatig wat accupower wanneer nodig en vult de accu weer tot die nullijn om die zoveel mogelijk vast te houden.

Voordelen:
  • de accu heeft nog wat vulling bij aankomst (stadsverkeer) of file verkeer.
    er is meer marge om bij te springen als dat even nodig is (bergop, caravan, hoog tempo). Bij lege accu werkt de ICE net zo maar gaat vaker aan en uit omdat de marge kleiner is. In feite hadden ze dit ook een knop kunnen geven zodat je niet zelf hoeft te mikken (of te vergeten)
    de auto remt wel af door regeneratie (bij volle accu niet, weinig of minder)
    het bijhouden van de accu vulling gaat efficienter dan bij volle accu (omdat het laatste beetje in die accu proppen minder makkelijk gaat)

BoW
Sponsor van dit forum

Bericht door BoW » 16 okt 2025, 08:50

De save knop probeert het niveau van de batterij op het moment dat je drukt vast te houden. Als het onder dat niveau is zal de auto op benzine rijden en de batterij proberen te laden, als het boven dat niveau komt gaat ie over op hybride rijden : op benzine rijdend de batterij 10 % ( meer) vullen en dat in EV weer opmaken.

Daarin is die knop anders dan de Charge knop die de batterij probeert op te laden tot 80% en dan hybride gaat rijden. In feite stellen beide knoppen hybride rijden uit, en voorkomen dat de auto de batterij leeg rijdt wat hij in Normal mode altijd zal doen.

Bij een lege batterij gaat de auto altijd hybride rijden, dus op benzine rijdend de batterij 10 % vullen, en zodra het dat heeft bereikt gaat hij in EV die 10 % opmaken, en weer over op benzine enz enz

Reden voor dit alles is dat de batterij laden progressief meer laad weerstand geeft, en dus meer benzine kost. Bij een lege batterij is er bijna geen laad weerstand, daarom rijdt de auto als je nergens aanzit graag de batterij meteen leeg, en gaat dan over op hybride rijden ( opladen tot 10 % en weer verbruiken in EV ) Om dezelfde reden is rondrijden in Charge met > 50 % batterij dus ook brandstof verbuik verhogend, want het kost steeds meer moeite de batterij meer op te laden*. Daarom gaat bij (snel)laden het laaste stuk ook zo langzaam.

* Dat kun je zien als een steeds vollere parkeerplaats, kost ook steeds meer tijd en moeite met rondrijden voor je een vrij plekje vindt.

Bij een goede batterij rijdt de auto in hybride steeds stukjes van ~ 4 km in EV. Ik reed op vakantie altijd weg van de camping met lege batterij, en zag aan het einde van de reis dat de auto 40 % tot zelfs 60 % in EV had gereden, wat het verbruik van die maat/gewicht auto relatief bescheiden houdt. Feitelijk dan werkt zoals een MHEV auto ipv een PHEV. De auto maakt dus zijn eigen stroom wel, als jij het niet erin stopt met de kabel. Ook als je niet aan knoppen zit.

Save of Charge gebruiken - batterij lading in reserve houden - heeft voornamelijk zin als je een caravan trekt, steile bergwegen op moet rijden of hard er dan ~ 100 km/u rijdt en dan veel accelereert tot hogere snelheden. Dat komt omdat je dan tot 89 KW mechanische voorwiel aangedreven vermogen hebt + tot 60 KW uit de batterij op de e-motoren. Je krijgt dus het hele EV vermogen bovenop dat wat de benzinemotor kan leveren. Of niet als de batterij leeg is, wat de prestaties natuurlijk minder maakt. Ruwweg ben je 50 % van je vermogen kwijt zonder batterij lading in series hybrid ( benzine-electrisch ) en iets minder in parallel hybrid. ( mechanische voorwielaandrijving via de koppeling >70 km/u )

Of het laatste stuk van de reis electrisch wilt rijden, bijvoorbeeld s'avonds laat een camping op rijden. Al moet je dan ook dat woewoewoe geluid uit zetten :lol:

Ik vind overigens 23 km EV nog meevallen, als hij dat daadwerkelijk haalt. Welliswaar kan dat ~ 45 km zijn met een goede batterij bij 20 graden, maar die van mij zakt in de winter ook naar ~ 28 km bij 0 graden of daaronder dus die range is mij niet onbekend.

Jack78
Forumlid

Bericht door Jack78 » 16 okt 2025, 10:11

Dank voor de uitgebreide informatie! Weer wat wijzer ;)
En er valt voor mij nog genoeg te leren/ontdekken van deze auto.

Ik weet niet of dit mogelijk is maar als ik instellingen wil bekijken of veranderen in de auto als die in de garage staat, dan gaan de parkeersensoren continu af. Kan dit ook (tijdelijk) uit?

case
Forumlid

Bericht door case » 16 okt 2025, 12:13

Jack78 schreef:
16 okt 2025, 10:11
Dank voor de uitgebreide informatie! Weer wat wijzer ;)
En er valt voor mij nog genoeg te leren/ontdekken van deze auto.

Ik weet niet of dit mogelijk is maar als ik instellingen wil bekijken of veranderen in de auto als die in de garage staat, dan gaan de parkeersensoren continu af. Kan dit ook (tijdelijk) uit?
Links van de stuurkolom zit in het dashboard een ronde knop, gemerkt met P en geluidssymbool, waarmee je het gepiep kunt uitzetten.
Outlander PHEV Instyle 2013 -- KIA e-Niro executive line 64 kWh 2019.

erichendri
Sponsor van dit forum

Bericht door erichendri » 16 okt 2025, 15:45

Onze 9 panelen kunnen tot 2000W leveren als de zon schijnt.
Ik zet de auto als ik dan thuis ben aan de 6A granny lader, dus niet de standaard lader.
Ben ik thuis en is er geen zon dan gaat hij ook gewoon aan de lader.
Heb er een socket aan zitten om bij te houden hoeveel kw ik in de auto laad voor de eindafrekening.
Yep, ook zonnestroom is niet gratis.
Nu met de outlander gebruiken we meer zelf.

Eric

Jack78
Forumlid

Bericht door Jack78 » 17 okt 2025, 20:16

case schreef:
16 okt 2025, 12:13
Links van de stuurkolom zit in het dashboard een ronde knop, gemerkt met P en geluidssymbool, waarmee je het gepiep kunt uitzetten.
Die zat net een beetje uit het zicht, maar die was het inderdaad.

Gelijk maar even een beetje gekeken bij de instellingen van de MMCS, gaan opeens de ruitenwissers aan en willen niet meer uit. Eigenlijk wil helemaal niks meer. Dus de startaccu zal wel aan het einde zijn, hopelijk valt dit onder garantie anders wel een "slechte start" met een Mitsubishi :)

Morgen maar eens de pechhulp bellen, want de wagen staat krap in de garage en de achterklep kan dus niet open. Heb hier al gelezen dat de accu achterin zit en de + pool voorin :?:
Ben benieuwd naar de logica daarvan..

Bmtouring
Site Admin

Bericht door Bmtouring » 17 okt 2025, 20:35

Plus pool zit ook achterin hoor.

Maar ja, met de klep dich kun je daar niet bij en met een electrisch openende klep plus dode accu blijft die dus ook dicht (nou ja, kán wel met een hoop geklauter) en de motorklep kun je wel openen.

Dus daar kun je dan starthulp aansluiten.

Daarna op charge zetten anders zet ie de motor snel weer uit en heeft de kleine nog niet genoeg gekregen om de boel aan de praat te houden.

Jack78
Forumlid

Bericht door Jack78 » 17 okt 2025, 20:58

Het wordt sowieso geklauter naar de kofferbak. :D

Ik heb die ODB2 ook continu ingeplugd gehad, kan zoiets een (slechte)accu leegtrekken?

erichendri
Sponsor van dit forum

Bericht door erichendri » 17 okt 2025, 21:18

Het kan dat de OBD2 de accu iets leegtrekt maar hoeft niet, het is ook niet een grote stroomafnemer.
Er zijn ook stekkers die na inactiviteit zelf uit gaan.

Eric

BoW
Sponsor van dit forum

Bericht door BoW » 18 okt 2025, 12:58

Jack kan toch de Outlander onder 12 V brengen om de achterklep te openen en dergelijk met de noodstart aansluiting ( op de speciale lip in de zekeringsbox met + erop en de min aan de carroserie of ander metalen deel ) in de zekeringbox onder de motorkap ? Dan kan hij er makkelijker bij.

En het kan wel eens zijn met deze onbedoelde gebeurtenis dat de BMU is gereset, en de auto daarna (iets) meer range krijgt. Ik weet niet meer uit mijn hoofd hoe dat ook alweer ging met die onofficiele D-methode, volgens mij moet je dan ook de tractiebatterij even aansluiten zonder dat de 12 V accu aangesloten is.....12 v accu lostrekken/ leeg kun je storingsmeldingen van krijgen ( die bij 2 liter Outlander PHEV ook weer vanzelf weg kunnen gaan ) maar ja als dat dat toch gebeurd is kun je er wellicht van profiteren. :lol:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Jack78
Forumlid

Bericht door Jack78 » 18 okt 2025, 17:52

Ik heb de kofferbak schaal er uit kunnen halen met gesloten klep, maar was eigenlijk niet nodig maar gezien de bende die zich daar heeft verzameld de afgelopen jaren, ook weer wel :|
Her en der is hij wat kapot, dus misschien eens kijken naar een nieuwe

Pechhulp kwam met zijn jumpstarter en het was met een paar seconden klaar. Daarna een poos in de buurt rondgereden.
Ik laat volgende week de auto sowieso even checken en laat dan de accu ook even doormeten.

Ik ga mij niet wagen als leek aan die D-methode :P Maar ga wel de range even in de gaten houden ;)

Bmtouring
Site Admin

Bericht door Bmtouring » 18 okt 2025, 18:50

Mooi dat het gelukt is!

Voor een volgende keer; de kleine wordt bijgeladen als de auto in ready stand staat. Dus als je dan aan de lader hangt in ready stand en m zo kunt laten staan op je oprit hoef je niet rond te crossen.

Maar pak een simpele (druppel)lader en ze die op de kleine voor een dag of nacht en dan is die ook weer bij de tijd.

Je zooi om de zoveel tijd moeten opruimen is zo gek nog niet: ik haalde er toch een halve AH krat aan bijzaken 'voor het geval dat' uit. Luiers hoeven niet meer, ze zijn 14+.....🤨.

Mocht je nou een accu vervangen, behoud dan de oude en heb zo een simpele starthulp. Wel regelmatig of altijd aan de druppellader hangen.

Jack78
Forumlid

Bericht door Jack78 » 18 okt 2025, 19:27

Bmtouring schreef:
18 okt 2025, 18:50
Voor een volgende keer; de kleine wordt bijgeladen als de auto in ready stand staat. Dus als je dan aan de lader hangt in ready stand en m zo kunt laten staan op je oprit hoef je niet rond te crossen.
Dat zei de beste man van de pechhulp ook, alleen hij adviseerde om toch even te rijden, wat volgens hem het beste was.
Vandaag scheen de zon dus kon mooi weer bij laden thuis :mrgreen:
Je zooi om de zoveel tijd moeten opruimen is zo gek nog niet: ik haalde er toch een halve AH krat aan bijzaken 'voor het geval dat' uit. Luiers hoeven niet meer, ze zijn 14+......
:mrgreen: Nou, die zijn inmiddels antiek.
Ik heb deze auto net een week, dus dit was bende van een ander. En ik heb nog wel wat werk in de motorruimte ook.
Zoals die foto van BoW, dat ziet er netjes uit :!:
Maar pak een simpele (druppel)lader en ze die op de kleine voor een dag of nacht en dan is die ook weer bij de tijd.
Handig. Zet ik die ook op mijn boodschappenlijst(die alsmaar langer wordt)

BoW
Sponsor van dit forum

Bericht door BoW » 18 okt 2025, 20:35

Wellicht hoef je die D-methode niet te doen omdat dat dat proces per ongeluk min of meer al gebeurd kan zijn met een lege accu. Zou een welkom toeval zijn toch ? :lol:

Die lege 12v accu zal wel het gevolg zijn van een occasion die lang stilgestaan/niet opgeladen is. Hij wordt ondermeer opgeladen als je de tractie batterij oplaad met de kabel. Als je hem wilt/moet vervangen kun je het beste een AGM accu nemen met de polen aan de goede kant. AGM omdat de accu in het intereur staat, en theoretisch bij een zware aanrijding er bij een normale accu accuzuur zou kunnen rondspatten. In een AGM zit dat gebonden in een soort taaie gel. Volgens mij zijn AGM accu's van die maat/capciteit niet vredelijk duur. Zijn amper groter dan die in mijn motorfiets of scooter, hoeven in de Outlander PHEV ook alleen maar electronica te voeden en niets te starten. Dat de de tractiebatterij en de generator die dan andersom werkt. Om de ICE binnen een seconde naar 4500 toeren te jagen heb je ook wel een wat potentere "startmotor" en batterij nodig. De 70 KW generator en 70 KW batterij kunnen dat....met zeer grof geweld. Daarom moet je die dunne 0W30 of 0W20 motorolie serieus nemen.

Plaats reactie