erichendri schreef: ↑13 okt 2025, 11:30
Accu's kunnen heust wel ouder worden dan 10 jaar.
Dat is niet helemaal waar, vooral niet voor kleinere batterijen die heel vaak worden opgeladen en een minder gevanceerd koelsysteem hebben. Omdat het chemische verval over tijd ( verlies aan vrije Lithium ) ook een rol speelt in het verlies van cycli, niet alleen het aantal keren dat hij is opgeladen. ( wat de Anode beschadigd/degradeert waar de Lithium in trekt ) Ook is de koeling van Outlander PHEV batterijen redelijk primitief en als ik uitga wat ik heb gezien van mijn eigen batterij in de zomerhitte versnelt ook dat de achteruitgang want 25 graden is de ideale bovengrens van de cellen, ik zag mijn batterij zomaar 36 graden worden. Watchdog gaf aan dat de cellen nog steeds een soort groen/geel waren dus niet kritiek, maar ook niet optimaal. 12 zomers verder zal dat wel zijn sporen nalaten.
Ik wil Jack niet aan een reeks onnodige storingen helpen, maar dit is wel een Outlander PHEV waarbij je nog die twijfelachtige maar zelf uit te voeren BMU reset kunt proberen met het loshalen van de 12V accu polen enz. Die 1800+ cycli geven een aanleiding om dat misschien te proberen, dat is immers nog geen 3000+ cycli. Of een veilige maar niet gratis DBCAM bij de Mitsubishi garage. Maar het is wel bekend dat zo hoe ouder de batterij wordt, hoe accurater de BMU berekeningen over de conditie van de batterij blijken te zijn dus er is een redelijke kans dat de batterij echt (ver) onder de 70 % is.
Nou zou het aantal kilometers wellicht reden kunnen zijn voor coulance qua batterij garantie, hij is amper over de grens van 160.000 km heen. Maar de auto is wel ruim over de tijdsduur heen( batterijen slijten immers ook door chemische verval over tijd ) die in dit geval tot 2021 liep.
De auto is niet waardeloos zolang de batterij nog stroom kan bufferen en als benzine-electrische auto kan rijden. Dat kan tot de batterij faalt. Maar of het wel de bedoeling is dat de auto niet meer doet wat ie origneel deed is de vraag, dat is een situatie waar veel mensen die een hybride kopen niet bij stilstaan omdat je dat met benzine/diesel auto's niet hebt. Die missen hooguit wat compressie en pk's en worden wat storingsgevoeliger.
Ik denk dat in dit geval de batterijbak van een sloop Outlander PHEV interessant kan zijn, al zag ik wel dat ze vrijwel nooit info geven hoeveel capaciteit de batterij nog heeft. En je rekening moet houden met als die auto is gecrashed de cellen beschadigd kunnen zijn wat brandgevaarlijk is. Of een bedrijf dat gereviseerde batterijbakken aanbiedt, dan weet je dat wel. Maar ja dat zijn wel investreringen die de auto weer zomaar 1500+ euro duurder maken.
Het is wel interessant dat de 13.8 KW batterij van de Outlander 2019-2021 onder de Outlander 2013-2018 past en kan. Voor diegenen die een andere batterij overwegen kan dat wellicht een kleine upgrade zijn.