In een ander draadje heb ik laten zien waar ik mee bezig ben. O.a. heb ik die voorste steun vervangen voor een origineel andere. Op de markt kun je ook een variant met een polyurethaan bus kopen. Voordeel van het laatste is dat deze levenslang het zal doen en niet scheuren zoals het origineel doet.
Als je de steun beoordeelt terwijl die nog op zijn plaats zit, is het bedrieglijk. Het blauw omcirkelde zie je dan niet. Nu zo los wel en je ziet een scheur. Hoe erg ie die dan? Nou met een klein beetje druk van mijn vinger erop:
Ik ben bezig geweest om de rubber bus te verwijderen in de oude steun. Mbv chirurgische mesjes na 1 uur dit resultaat:
En na 2 uur priegelen:
Waarom dit gepruts? Bij het vervangen van de steun kon ik ook vaststellen dat de linker achterste steun sowieso niet meer goed is. Deze heeft eenzelfde rubberen bus. Rechtsachter lijkt in orde.
Bij mijn jacht op een vervangende steun linksachter kom ik erachter dat er niet veel verkopers zijn. Daar waar ik de voorste heb gekocht (betrouwbaar, maar lange levertijd) ben ik nog in correspondentie. En al zoekende kwam ik op een andere oplossing. In USA een bedrijfje gevonden dat polyurethaan bussen maakt die passen in de 3 brackets van de steunen. Dus je kunt zelf een oplossing 'maken' door je oude steunen te ontdoen van de rubber bussen en dan de polyurethaan bussen erin schuiven en klaar is kees. Een levenslange oplossing die:
- duurzaam is. Je oude en goede brackets worden niet weggegooid, maar je behoudt ze gewoon
- het is lastig om sowieso vervanging te vinden
- het is vele malen goedkoper dan wat de dealer zal aanbieden. Ik weet de prijzen niet, maar ik kan me voorstellen dat er 250,- per steun zal worden gevraagd.
- je bent voor altijd van het gezeik af. De beroemde kloink bij schakelen. Eventueel vibratiegeluiden. De auto rijdt weer bijna als nieuw. Dat heb ik nu ook al gemerkt na vervanging van alleen de voorste steun.
Ik heb nu dus mijn oude voorste steun ontdaan van de rubber bus en ga een polyurethaan bus erin zetten. Kijken of het echt werkt. Zo ja, dan ga ik dit ook bij de 2 andere steunen doen.
Is er interesse om samen met andere geïnteresseerden een bulk in te kopen om zo de kosten te drukken (zowel korting bij aankoop als lagere verzendkosten per eenheid)? Ik ben wel benieuwd of zoiets via een forum werkt.
We kunnen ook een soort klusdag organiseren, waarbij we een x aantal auto's aanpakken en voorzien van deze oplossing. Samen werken is leuker en gaat sneller.
Ik heb 2 uur geprutst om het verwijderen van de bus, maar iemand anders zal vast een betere en snellere methode weten. Het vervangen daarna van de steunen zelf kost niet zo gek veel tijd.