De beroemde voorste steun van de achterste emotor

Alles met betrekking tot de buitenkant van je Outlander PHEV
NoAcars
Forumlid

De beroemde voorste steun van de achterste emotor

Bericht door NoAcars » 17 mei 2024, 14:22

Een aantal hebben hem al (laten) vervangen, een aantal gaan hem (laten) vervangen en een aantal zullen hem gaan (laten) vervangen, al weten ze het nu nog niet :D

In een ander draadje heb ik laten zien waar ik mee bezig ben. O.a. heb ik die voorste steun vervangen voor een origineel andere. Op de markt kun je ook een variant met een polyurethaan bus kopen. Voordeel van het laatste is dat deze levenslang het zal doen en niet scheuren zoals het origineel doet.

Als je de steun beoordeelt terwijl die nog op zijn plaats zit, is het bedrieglijk. Het blauw omcirkelde zie je dan niet. Nu zo los wel en je ziet een scheur.
Lijkt ok.jpg
Hoe erg ie die dan? Nou met een klein beetje druk van mijn vinger erop:
Toch niet.JPG
Ik ben bezig geweest om de rubber bus te verwijderen in de oude steun. Mbv chirurgische mesjes na 1 uur dit resultaat:
RubberBusVerwijderen.JPG
En na 2 uur priegelen:
RubberBusVerwijderen.JPG

Waarom dit gepruts? Bij het vervangen van de steun kon ik ook vaststellen dat de linker achterste steun sowieso niet meer goed is. Deze heeft eenzelfde rubberen bus. Rechtsachter lijkt in orde.
Bij mijn jacht op een vervangende steun linksachter kom ik erachter dat er niet veel verkopers zijn. Daar waar ik de voorste heb gekocht (betrouwbaar, maar lange levertijd) ben ik nog in correspondentie. En al zoekende kwam ik op een andere oplossing. In USA een bedrijfje gevonden dat polyurethaan bussen maakt die passen in de 3 brackets van de steunen. Dus je kunt zelf een oplossing 'maken' door je oude steunen te ontdoen van de rubber bussen en dan de polyurethaan bussen erin schuiven en klaar is kees. Een levenslange oplossing die:

- duurzaam is. Je oude en goede brackets worden niet weggegooid, maar je behoudt ze gewoon
- het is lastig om sowieso vervanging te vinden
- het is vele malen goedkoper dan wat de dealer zal aanbieden. Ik weet de prijzen niet, maar ik kan me voorstellen dat er 250,- per steun zal worden gevraagd.
- je bent voor altijd van het gezeik af. De beroemde kloink bij schakelen. Eventueel vibratiegeluiden. De auto rijdt weer bijna als nieuw. Dat heb ik nu ook al gemerkt na vervanging van alleen de voorste steun.

Ik heb nu dus mijn oude voorste steun ontdaan van de rubber bus en ga een polyurethaan bus erin zetten. Kijken of het echt werkt. Zo ja, dan ga ik dit ook bij de 2 andere steunen doen.
Is er interesse om samen met andere geïnteresseerden een bulk in te kopen om zo de kosten te drukken (zowel korting bij aankoop als lagere verzendkosten per eenheid)? Ik ben wel benieuwd of zoiets via een forum werkt.
We kunnen ook een soort klusdag organiseren, waarbij we een x aantal auto's aanpakken en voorzien van deze oplossing. Samen werken is leuker en gaat sneller.
Ik heb 2 uur geprutst om het verwijderen van de bus, maar iemand anders zal vast een betere en snellere methode weten. Het vervangen daarna van de steunen zelf kost niet zo gek veel tijd.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Een kale PHEV MY16

NoAcars
Forumlid

Re: De beroemde voorste steun van de achterste emotor

Bericht door NoAcars » 17 mei 2024, 15:18

Na 2 uur priegelen had deze foto er moeten staan:
RubberBusVerwijderen2.JPG
Een kale PHEV MY16

Bmtouring
Site Admin
Model PHEV: III (2013-2018) 2.0

Bericht door Bmtouring » 17 mei 2024, 18:19

Brander erop, fikt die bus er zo uit.

Met de specs kun je mogelijk ook losse bussen kopen.

Bij bmw ook altijd de bussen apart, tot complete draagarmen goedkoper werden.

Heeft deze bus geen metalen buitenbus, waar het rubber aan zat? Zo ja, dan kun je m dr uit persen. En een nieuwe erin.

NoAcars
Forumlid

Bericht door NoAcars » 17 mei 2024, 20:18

Ik heb geen brander gedaan, maar wel de föhn. Ik ben bang dat het affikken niet echt snel zal gaan.
Maar het project sterft nu al enigzins. De ring die je nu nog ziet zitten na het verwijderen van het rubber, moet er inderdaad ook uit. Ik heb daar geen pers voor en ben dan afhankelijk van een toko die wel een pers heeft. Ik zal eens bij mijn universele garage vragen. Maar daarna moet die polyurethaan bus er ook weer in geperst worden. Als piet particulier gaat mij dat niet lukken. Ik zal de andere brackets gewoon in zijn geheel moeten bestellen
Een kale PHEV MY16

Bmtouring
Site Admin

Bericht door Bmtouring » 17 mei 2024, 22:33

Ring doorzagen met beleid. En eruit tikken.

Elke oudere autos garage heeft wel een pers, soms kun je een eind komen met vriezer (rubber met ring) en verf brander (arm) en een bankschroef.

Die polybus, is die niet tweedelig? Dan heb je geen pers nodig. Soms sowieso niet, zit minder strak.

NoAcars
Forumlid

Bericht door NoAcars » 18 mei 2024, 13:15

Je denkt lekker mee BM. Heel fijn.
Ik zat ook op het punt om de ring door te zagen, maar dan zou ik de ring weliswaar eruit hebben, maar hoe zou ik de polybus met ring er weer in krijgen?
Was al bezig een constructie te bedenken met een bout en dan met 2 bussen aan elke zijde om zo de ring eruit persen, maar vaak breekt die bout dan af. Dus even langs mijn eigen universele garage gegaan. Hij vind het altijd wel leuk om even mee te denken en hij kent me ondertussen ook wel met hoe ik dingen aanpak (ik kom pas langs als ik echt vastzit).'
Even iets bedacht wat persconstructie betreft en 5 minuten later was dit het resultaat:
Ring eruit.JPG
Ik ga nu die poly bus bestellen. Ik kan bij mijn garage langs om oude zooit eruit te persen. En het mooie is dat we nu een ring precies op maat hebben met voldoende hoogte om de polybus er terug in te persen.

Project gaat slagen.

Zijn er geïnteresseerden om met de bestelling mee te doen? Bij een bulk bestelling kan ik korting krijgen. Hoogte korting is afhankelijk van de hoeveelheid.
Een kale PHEV MY16

NoAcars
Forumlid

Bericht door NoAcars » 18 mei 2024, 13:23

Overigens is dit de polybus. Is één geheel dat erin geperst moet worden.
polybus.jpg
Een kale PHEV MY16

NoAcars
Forumlid

Bericht door NoAcars » 22 mei 2024, 15:22

Linksachter leek mij gaar te zijn, want als ik de emotor wat tordeerde dan ging de linksachter bracket vrolijk dansen in zijn bus. Gisteren een slooponderdeel gehaald (ik was van plan om ook in dit bracket een polyurethaan bus te plaatsen) en vandaag bezig geweest.
Het viel me op dat de bus van het slooponderdeel er anders in zit dan de mijne:
RR.JPG

RRasis.JPG
Ik vind dat wel apart. Ik dacht dat de bussen zo ontwikkeld waren dat ze in een bepaalde richting de beweging opvangen en dat de oriëntatie dus wel van belang is.

Na het loshalen van het oude bracket, die ik er overigens niet tussenuit kan krijgen (het bracket vóór gaat probleemloos), blijkt dat de rubber bus gewoon intact is. Enerzijds mooi, want ik kreeg het bracket er dus niet zomaar tussenuit, dan moeten andere onderdelen eerst gedemonteerd worden, maar het vervangen met een polyurethaan bus zit er dan ook niet zo 1-2-3 in.

De bout linksboven is overigens een hel. Er is geen werkruimte en ik moest bij mijn garage een andere sleutel lenen om het gedaan te krijgen.

Ik heb in de States 2 polyurethaan bussen besteld. Gaat even duren omdat ze niet in stock waren. Die 2 waren om ze er bij mij in te persen en ervaring op te doen. Nu zal er sowieso één over blijven. De eerste die me een PM stuurt kan hem tegen kostprijs over nemen tegen de tijd dat ik ze ontvang.
Een kale PHEV MY16

Bmtouring
Site Admin

Bericht door Bmtouring » 04 jun 2024, 12:49

Ga je die poly bus nou in de centrale steun (midden voor van de achterste motor :lol: ) of in een van de zijsteunen?

Ik heb de centrale net compleet vervangen en Paul de garagist gaat kijken wat hij er mee kan met z'n pers spulletjes. Nu ik de oude steun over heb is proberen niet zo'n risico en kan het een keer tussendoor. Als je er op staat te wachten omdat je nog ver weg moet gaat het geheid net mis. Vroeger met de BMW's was dit de normaalste zaak van de wereld dus zoveel risico is het allemaal niet maar toch.

Ik heb nog niet gezocht naar een nieuwe bus (lager/bus/hydrolager/geef het een naam) en vraag me af wat een standaard bus kost en wat een polybus. Ik heb 230000km gedaan met een standaard en denk dat de specifieke steun het zo duur maakt, niet het stukje rubber.

NoAcars
Forumlid

Bericht door NoAcars » 04 jun 2024, 22:54

Die polybus gaat in de voorste steun van de achterste emotor. Er zit nu een nieuw bracket met rubber in. Die wissel ik dan uit en ga het via ebay verkopen. Er blijft dan nog een polybus over. Ik wilde deze inderdaad in de linkersteun persen, maar mijn linkersteun is nog intact en de het bracket krijg je er ook niet zomaar tussenuit. Dus ik laat het origineel gewoon zitten.
De overtollige polybus gaat dan ook op ebay. Hier wil niemand hem hebben.
Een kale PHEV MY16

Bmtouring
Site Admin

Bericht door Bmtouring » 04 jun 2024, 23:12

Op enig moment haal ik ze allemaal tegelijk los. De vulplug was ook al onbereikbaar zonder de trillingsdemper te verwijderen, dat is onhandig. Beter de hele handel uit de weg, en alles nieuw terug erin. kan ie weer 2 ton verder.

Wat kost die polybus op de mat in NL uiteindelijk?

NoAcars
Forumlid

Bericht door NoAcars » 05 jun 2024, 19:36

Aha, zo dus. Ja dat is een goede aanpak om ze alledrie (of in ieder geval links en rechtsachter tegelijk) te vervangen.

130,- voor 2 polybussen. Dan liggen ze in de brievenbus
Een kale PHEV MY16

Bmtouring
Site Admin

Bericht door Bmtouring » 05 jun 2024, 21:23

Dat valt toch niet tegen voor een veel duurzamere bus.
Bij de BMW's werd wel gewaarschuwd dat als je die PU bussen gebruikte in de wielophanging, je de overige ook moest vervangen omdat die veel meer op hun donder kregen (stugger hier betekende ergens anders flex nodig) dus die ook vervangen en klaar. Kregen in wezen de volgende onderdelen meer te verwerken maar dat betrof dan remmen en banden en je eigen lijf want alles werd stugger.

bij de Outlander geen issue, deze bussen vangen de klappen op bij gas los bij regeneratie/acceleratie en daar is de wegligging niet bij betrokken. De overstap van ene naar andere richting wordt niet - of veel minder - meer gedempt door het rubber maar qua comfort lever je niks in en qua techniek krijgt er niets overmatige krachten te verduren. Sterker nog, ik denk dat een versleten bus meer en hardere klappen geeft dan een hardere bus.

NoAcars
Forumlid

Bericht door NoAcars » 05 jun 2024, 21:53

Door die polybus in de voorste steun wordt de hele constructie daar stijf inderdaad. Een torderend moment naar de linker en rechtersteun komt daarmee ook te vervallen. Toen de half kapotte voorste bus er nog in zat en je die bouten van het bracket losdraait of in de richting van vaster draait met een momentsleutel, dan zie je het torderen gebeuren. Vooral de linkersteun krijgt het goed te verduren.
Overigens is die 130,- voor 2 op de mat niet geheel correct. Ik heb ze nog niet. Kan zijn dat de douane ook nog 21% + 6,- adminstratiekosten willen zien. Komt er zo'n 26,- bij.
Een kale PHEV MY16

Bmtouring
Site Admin

Bericht door Bmtouring » 06 jun 2024, 16:20

Voor de volledigheid hierbij het geheel na het uitpersen:
bracket_lagerlos.jpeg
Als ik 'm in de hand heb (vakantie tussendoor) dan zal ik 'm nameten. Er staat ook een nummer op, dat kan ook helpen. Las al dat in de UK iemand al een andere bus op maat aangepast had en gemonteerd. Zou mooi zijn, ben je voor een tientje aan materiaal klaar.

NoAcars
Forumlid

Bericht door NoAcars » 20 jun 2024, 16:43

Vandaag binnen na betaling inklaringskosten. Wel grappig, besteld in de USA en die importeren cq laten het maken in Rusland.
polybus2.jpg
En even langs de garage:
BusInBracket.JPG
Zaterdag monteren, maar dat is de minste moeite.

Héél toevallig kwam er net een PHEV (eerste model) de brug op. Uiteraard was de voorste steun aan gort. Mijn garage laat nu aan die klant weten dat hij een andere oplossing heeft. Mijn garage heeft nu eerste optie op de 2e polybus aan kostprijs. Het is nu de 2e garage die geïnteresseerd is in deze oplossing.
Mocht je zelf ook geïnteresseerd zijn in deze oplossing stuur dan een PM. Wie weet heb ik de bus dan nog in bezit.
Een kale PHEV MY16

Ric
Forumlid

Bericht door Ric » 04 jul 2024, 14:27

Bmtouring schreef:
04 jun 2024, 12:49

Ik heb nog niet gezocht naar een nieuwe bus (lager/bus/hydrolager/geef het een naam) en vraag me af wat een standaard bus kost en wat een polybus. Ik heb 230000km gedaan met een standaard en denk dat de specifieke steun het zo duur maakt, niet het stukje rubber.
Hoi,
Ik ben een poos bezig geweest met zoeken naar een losse rubberbus maar helaas staan er vrijwel nooit maten bij als je deze auto-onderdelen zoekt. Ik zou mij kunnen voorstellen dat Mitsubishi deze rubberbussen ook in andere modellen (heeft) gebruikt. In de originele rubberbus staat 3517A089 dat is een normaal Mitsubishi onderdeelnummer. Maar via een zoekfunctie op internet vind ik niets, dus ook niet los te bestellen.
Een rubberbus (inclusief metalen bussen) zou de volgende maat moeten hebben: doorsnede uitwendig van 56.2mm, inwendig 12.2 mm. breedte van de binnenbus 42mm, breedte van de buitenbus 20.8 maar mag ook wat breder zijn, maar minder dan 42mm.
Als we een rubberbus kunnen vinden die aan de maten en stugheid voldoet en is het een betrekkelijk kleine klus om de bus te vervangen met een garagepers.
Heb inmiddels de originele motorsteun artikelnr. 3517A053 aangeschaft en daar zit een rubberbus in waarvan de buitenring overigens wat breder is dan de aluminium steun waar ie ingeperst zit. Het rubber van de nieuwe motorsteun is overigens zeer soepel en kun je met je vingers makkelijk bewegen. Omdat ik nog moest wachten op de bestelde motorsteun, heb ik van mijn oude motorsteun het versleten/verteerde rubber weggesneden tot de metalen bussen en opgevuld met vloeibaar rubber/autoruitensealer van 3M, 08613. Dat zit inmiddels een maand gemonteerd en ik heb geen bonkende achterste motor meer. Over een poos ga ik deze tijdelijke oplossing natuurlijk wel controleren en anders zet ik de nieuwe steun erop.
Graag reacties op de mogelijkheid om een alternatieve maar standaard rubberbus in de motorsteun te zetten. Dan doel ik vooral op een standaard rubberbus van rond de €10,00 en niet zozeer de polybussen of nog duurdere alternatieven die in de racerij worden gebruikt.
gr. Ric

NoAcars
Forumlid

Bericht door NoAcars » 10 jul 2024, 19:42

Geheel gecharmeerd van je oplossing ben ik niet, wel leuk gevonden. Je zou eens op masuma suspension bushes kunnen googelen. Ik denk dat je dan bushes met de juiste diameter e.d. wel vindt. Ik heb mijn definitieve oplossing voor 80,- en ga nu me niet meer verder verdiepen in dit projectje.
Inderdaad heeft het vervangende bracket 3517A053 een bredere ring. Dat is denk ik omdat deze bush universeel wordt toegepast. Bij de outlander zie je hem ook bij de wishbone zitten.
Een kale PHEV MY16

Ric
Forumlid

Bericht door Ric » 18 jul 2024, 10:06

Bedankt voor de tip Masuma suspension bushes! Daar staan duidelijk de maten bij en in welk type auto ze worden toegepast.

De originele steun 3517A053 heb ik via Amayama.com voor €56,00 daar kwamen wel invoerrechten overheen en koste uiteindelijk €85. Het monteren is dan zo gebeurd.
Probleem met origineel is wel dat het weer kapot zal gaan. Zal denk ik komen doordat de achterkant van de motor door 2 rubbers wordt ondersteund en aan de voorkant van de motor zit maar 1 steun. Die voorste krijgt dan dubbele krachten te verwerken.
Dan is een definitieve oplossing van jou wel aantrekkelijk, maar dan heb je nog wel een garagepers nodig.
Weet niet hoe het forum georganiseerd is maar zou het wat zijn als we of een forumlid een garagepers aanschaft en voor een gering bedrag een ruilsysteem opzet? Het is maar een idee. Die polybus heb ik bij AliExpress ook voor €26,00 gezien.

Bmtouring
Site Admin

Bericht door Bmtouring » 18 jul 2024, 15:26

Garagepers is niet zo'n probleem, dat regel ik wel maar niet per 1 stuk elke keer.

Lastiger is het om wat start onderdelen te hebben. Een bracket en wat bussen. Ik heb een lege bracket en nog geen bus want ik heb het geheel vervangen aan de auto. Om voor elke keer met de pers aan de gang te moeten is niet handig.

stapeltje bussen inkopen is ook weer zo wat: de polybussen uit de UK of US? Of de standaard rubberen. Of de gok bij Ali? In feite gaan die dingen allemaal zo lang mee dat je niet steeds gaat verwisselen om te testen lijkt me. Zo erg plug 'n play is het nou ook weer niet.

Maar goed, als iemand nou een bracket en bus heeft maar niet inelkaar geperst krijgt kan ik wel wat regelen bij mijn lokale garageman.

NoAcars
Forumlid

Bericht door NoAcars » 20 jul 2024, 09:20

Ik had ook zo'n soort voorstel gedaan Ric, maar er is op dit forum te weinig animo. De meesten zullen hem toch naar de garage brengen en het laten vervangen tegen veel euri. En het zijn precies de overwegingen van Bmtouring waardoor het niet rendabel wordt voor ons als particulier.
Eric de Kort ziet veel in mijn oplossing en heeft nu 15 van die polybushes besteld en daardoor weer wat korting bedongen. Hij ziet gemiddeld per maand één klant voorbijkomen waarbij de voorste steun vervangen moet worden. Het is dat hij de pers natuurlijk voor andere dingen inzet, maar anders....

Overigens heb ik die voorste steun ook bij ayama gekocht voor precies die prijs en invoerkosten.
Een kale PHEV MY16

Ric
Forumlid

Bericht door Ric » 23 jul 2024, 12:29

Wel grappig!
Een paar maanden geleden kwam ik ook uit bij Erik de Kort met de vraag of zij die rubberbussen kunnen vervangen. Ze konden toen alleen een nieuwe steun leveren voor €181,00 omdat losse bussen niet te leveren zijn. Goed dat het na de interventie van NoAcars nu wel mogelijk is.
Dan laat ik het nu rusten. Er zijn inmiddels oplossingen.
Overigens zit mijn bus met goede raamkit gevuld nog steeds als een huis :-)

DutchKingKong
Forumlid

Bericht door DutchKingKong » 19 sep 2024, 00:10

Heey, heb je de polybus nog? Ik heb wel interesse. Een hele tijd niet online geweest, kwam nu pas dit draadje tegen.

enne werkplaats pers en 2 koloms brug staan hier in de schuur, dus als je eens wat hebt, neem even contact op. (omgeving Geldermalsen)

NoAcars
Forumlid

Bericht door NoAcars » 22 sep 2024, 21:39

Helaas, die is al een tijdje de deur uit. Maar je aanbod neem ik graag ergens in de toekomst aan.

Overigens kun je die bus natuurlijk ook gewoon zelf bestellen bij durable parts: https://durable.parts/catalog/EUROPE/20 ... NDER/GG2W/
Een kale PHEV MY16

outlander2020phev
Nieuw forumlid

Bericht door outlander2020phev » 28 jan 2025, 12:14

Goed dat dit forumitem te voorschijn komt, ik heb inmiddels weer een PHEV (2019) mijn Lease PHEV (2020) heb ik een ongeluk gehad dus die doet t niet meer helaas (zelf helemaal ok uitgekomen, maar met 100 iemand in de zijkant is niet prettig.)

Ik heb het volgende 'probleem' :
Bij accelereren schud/trilt de auto licht vooral voelbaar in de stoel (hoe zwaarder de auto is hoe erger het wordt (met bvb 4 personen erin oid)), dit lijkt van achter te komen, en is weg bij gas los laten. Inmiddels is dit getest met zomer en winterbanden die met een Roadforce apparaat zijn gebalanceerd (geen hoogteslag, geen kromme velgen, geen gecupte banden, geen onbalans).

Inmiddels is de voorste steun vervangen en is het iets beter, niet veel maar wel iets.

Is dit iets wat meer mensen erkennen, MItusbishi NL verschuilt zich achter 'het is een product eigenschap' , ik herken het van mijn 1e Outlander niet, en kan er online ook niks over vinden, dus lijkt mij te makkelijk gedacht van de importeur.

Plaats reactie