Generator

Algemene vragen over de Mitsubishi Outlander PHEV, antwoorden en ervaringen
Plaats reactie
erichendri
Sponsor van dit forum
Berichten: 658
Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08
Locatie: Doorn

Generator

Bericht door erichendri » 30 mei 2025, 21:48

Hoi allen.
Ik vraag mij af hoeveel motorvermogen het kost om de generator +70kw te laten leveren.
Iemand die het antwoord weet of handig is met Ai.

Eric
Sinds april 2025 bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een 5 jaar oude accu.
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen

Gebruikersavatar
Bmtouring
Site Admin
Berichten: 711
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
Locatie: Brummen
Model PHEV: III (2013-2018) 2.0

Re: Generator

Bericht door Bmtouring » 31 mei 2025, 09:42

Het is al bijna tien uur en BoW heeft nog niet gereageerd! :D

:lol:

Die heeft dat allemaal al zover uitgevogeld dat hij er een factsheet over kan schrijven: 'De innerlijke roerselen van de Mitsubishi Outlander PHEV' :P :P


Kan meteen als referentie document als sticky op het forum. En verplicht lezen bij nieuwe aanmeldingen :mrgreen:

BoW
Sponsor van dit forum
Berichten: 602
Lid geworden op: 21 nov 2024, 23:27
Locatie: Flevoland

Re: Generator

Bericht door BoW » 31 mei 2025, 11:18

⚙️ 2.0L Outlander PHEV Engine + Generator Power Dynamics
🔹 Engine:

2.0L 4-cylinder gasoline engine (code: 4B11)

Peak output: ~87 kW (117 hp) at ~4500 rpm

Primarily used as a generator driver (via MG1), not direct drive except at high speeds

🔋 Generator Input/Output from 2.0L ICE
➤ When charging the battery (stationary or during drive):
Parameter Value
Engine power available Up to 87 kW
Typical power used by MG1 25–35 kW (from ICE)
Electrical output from MG1 10–12 kW to battery
Efficiency (engine to battery) ~35–45% overall

✅ So the generator (MG1) typically draws ~25–35 kW from the engine, depending on battery charge level and demand.

➤ In Series Hybrid Mode (driving via generator):

The ICE powers MG1 to send electricity directly to the front and rear motors (not just the battery).

Total draw from ICE: up to ~60–70 kW, depending on speed and load.

MG1 outputs up to ~60 kW of electricity, which powers the motors and/or supplements battery power.

🔧 Real-World Example:

If you're driving uphill or accelerating fast and the battery is low:

ICE runs at ~4000 rpm

Generator draws ~60 kW mechanical input

Delivers ~40–50 kW electrical output to drive motors

Remaining power losses are heat and conversion

Plaats reactie