PHEV 2015 schokt rond 100km/h

Algemene vragen over de Mitsubishi Outlander PHEV, antwoorden en ervaringen
Plaats reactie
Nitrogen
Nieuw forumlid
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 sep 2021, 10:26

PHEV 2015 schokt rond 100km/h

Bericht door Nitrogen » 13 nov 2025, 11:32

Goedendag,

Afgelopen zaterdag met onze outlander (2015) op pad geweest en rond de 100km/h begon deze plots te schokken. Op de snelweg ca 120 leek hij hier geen last van te hebben. Het is dan net of het vermogen even een klein beetje wegvalt. 3 a 4x kort achter elkaar. Hij hield wel z'n snelheid.
Mijn vrouw heeft het vd week nog een keer gehad.
Ik doe al het onderhoud zelf. 2 maand terug de diff olie voor en achter vervangen evenals de motorolie (laatste ieder jaar, elke 15000km op de teller)
Gister apk gehad en de monteur kon geen foutcodes vinden (geen mitsubishi dealer)
De auto heeft nu 245k km en ca 30k geleden zijn de bougies vervangen (gezien het elektrische rijden kan ik mij niet voorstellen dat de bougies meer dan 20/25k meegedaan hebben.

Heeft iemand van jullie dit eerder bij de hand gehad en zo ja, waar zou ik dit in kunnen zoeken?
Ik dacht zelf misschien bobine, maar die doen het normaliter of wel of niet, dus zou dit gedrag niet logisch zijn.

Ik hoor graag van jullie.

erichendri
Sponsor van dit forum
Berichten: 706
Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08
Locatie: Doorn

Re: PHEV 2015 schokt rond 100km/h

Bericht door erichendri » 13 nov 2025, 12:59

Tijdens het rijden op benzine?
Welke bougies gemonteerd?
Laat hem uitlezen bij de dealer, die kan veel dieper en meer uitlezen.

Eric
Sinds april 2025 bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een 5 jaar oude accu.
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen

Gebruikersavatar
Bmtouring
Site Admin
Berichten: 731
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
Locatie: Brummen
Model PHEV: III (2013-2018) 2.0

Re: PHEV 2015 schokt rond 100km/h

Bericht door Bmtouring » 14 nov 2025, 07:30

Zit dat rond het punt van overschakelen van electrisch naar parallel wellicht?

Even later wel normaal lopen: moest ie ff wat kwijt; iets vervuild of versleten. Of in de regeling naar aanleiding van iets zoals overstap van modus of verandering in vermogensvraag.


Even wat uitsluiten:
Kleine accu goed?
Verschil als je m laat laden (ice blijft dan aan)
Accu vol of leeg
Relatie met motortemperatuur?
Bougies even nakijken of rare kleuren
Stekkers checken (vochtig weer van invloed? Marterschade?)
Oliën nogmaals checken

Plaats reactie