Stel jezelf even voor en vertel wat over je Mitsubishi Outlander PHEV.
-
Remcolands
Bericht
door Remcolands » 10 aug 2025, 09:00
Goedemorgen mede Mitsubishie Outlander rijders,
Sinds vorige week in het bezit van deze mooie wagen uit 2018
met hulp van mijn broer en ook outlanderrijder en forum lid deze prachtige auto gekocht
om zijn kwaliteiten als caravan trekker voor onze kip 35 EK
Nu heel benieuwd wat dit forum mijn aan informatie kan geven en ervaringen kan delen

-
Bmtouring
- Site Admin
- Model PHEV: III (2013-2018) 2.0
Bericht
door Bmtouring » 10 aug 2025, 09:27
Welkom en leuk dat je via via hier terecht bent gekomen!
-
BoW
- Sponsor van dit forum
Bericht
door BoW » 10 aug 2025, 10:18
Dat kan erg beknopt zijn hoor : de auto heeft geen versnellingsbak dus heeft 2 stroombronnen ( ICE +Batterij ) nodig om met caravan tegen hellingen aan te rijden, vooral aan snelweg snelheden. De batterij leeg rijden zoals je zou doen zonder caravan is een slecht idee, dan heb je minder dan 50% vermogen en ondervind waarschijnlijk een snelheidsverlaging onder de 70 km/u wat hachelijk kan zijn op snelweg hellingen als je dat niet verwacht.
Om te voorkomen dat de batterij leeg gaat rijdt je met caravan in Charge mode tenzij deze de batterij meer zou vullen dan 50 % want dan neemt het brandstof verbruik toe vanwege laad weerstand. Zou dat gebeuren zet je hem in Save.
Echter soms blijkt Charge de gereden snelheid met caravan ook niet te kunnen bijbenen. Ene Jelrik heeft ontdekt dat je dan Lock ( 4 WD ) in kunt schakelen wat de auto in series hybrid dwingt tot snelheden van 110 km/u. Dan kan de auto ineens wel laadstroom leveren maar afhankelijk van de rol en luchtweerstand en snelheid kan de ICE wel behoorlijk lawaai gaan maken en het verbruik knalt omhoog. Gelukkig zal de ICE dan vrij vlot de batterij vullen en hoef je niet lang zo te rijden. Bij voldoende vulling kan Lock er weer af en gaat de auto weer in een veel rustiger parallel hybrid.
Geen batterij lading is dus een keus geworden, je hoeft met een 2.4 dus nooit met lege batterij te rijden.
Lichtere caravans kunnen met weinig kogeldruk toe, grote en zware hebben wel 90- 100 kg kogeldruk nodig. Mijn trekhaak mag op benzine versies 100 kg hebben maar op de PHEV maar 80 kg waarschijnlijk vanwege gewicht batterij. Ik heb daarom de auto maar licht beladen en 90 kg toegepast zonder rare effecten. Ligt zo als een trein op de weg.
Verbruik in charge zo'n 1:9 l/km en in lock+charge 1:7 l/km.
-
Zweitse
- Forumlid
Bericht
door Zweitse » 11 aug 2025, 11:08
Hee Broer, welkom hier.
Veel te lezen op het forum.
En anders weet je mij te vinden