Orientrise EV-adapter CHAdeMO naar CCS2

Algemene vragen over de Mitsubishi Outlander PHEV, antwoorden en ervaringen
Plaats reactie
Boons490
Nieuw forumlid

Orientrise EV-adapter CHAdeMO naar CCS2

Bericht door Boons490 » 23 jul 2025, 13:26

Is zo'n adapter mogelijk voor de nieuwe Outlander?

De auto staat momenteel in bestelling en ik ben een beetje aan het zoeken naar zo'n adapter.

Dit is de link:
https://orientrise.net/product/chademo- ... g-adapter/

Gaat dat goed?

PedjaBoZ
Forumlid
Model PHEV: III (2019-2025) 2.4

Re: Orientrise EV-adapter CHAdeMO naar CCS2

Bericht door PedjaBoZ » 23 jul 2025, 13:48

die is de verkeerde orientatie maar zou wel moeten kunnen aansluitingen zijn universeel als je de juiste orientatie vindt.

ik heb eentje gehad van type 2 naar type 1 en ben er snel mee gestopt, het is erg log en niet handig in gebruik. zeker met de range dat je ervoor terugkrijgt

BoW
Sponsor van dit forum

Bericht door BoW » 23 jul 2025, 14:28

Ik heb er ook naar gekeken omdat ChaDeMo wordt uitgefaseerd bij snellaadstations. Maar die adapters zijn duur, moeten electronica hebben om de auto goed te laten communiceren met de snellader en wie geeft je garantie als dat niet goed gaat en die adapter peperdure electrische onderdelen in de auto kapot maakt? Niet Mitsubishi vermoed ik zo, en veel succes met de rechtszaak de fabrikant van de adapter daarvoor te laten betalen.

Er zijn een handvol gebruikers die zulke adapters gebruiken en het schijnt te werken. Maar inderdaad, waarom zo'n duur en potentieel riskant ding voor een EV range van ~ 40 km ? Terwijl de auto als MHEV kan doorrijden met lege batterij en indien gewenst - zoals op vakantie met steile hellingen en caravan - zichzelf rijdend of stilstaand kan opladen op de ICE ? Die ChaDeMO poort is vermoedelijk al meer dan 10 jaar op Outlanders aanwezig vanwege dat die standaard stroom kan terugleveren wat in Japan een vereiste is ivm rampen. Anders zou dat namelijk een onbegrijpelijke misser zijn op de Outlander IV in een tijd waar CCS2 de standaard is.

De Outlander is een hybride, op langere afstanden dan ~ 40 km is het gewoon een op benzine rijdende MHEV. Bij EV die niet meer verder kunnen met een lge batterij is die adapter een heel anderverhaal, vooal als ChaDeMo op den duur echt verdwijnt en je geen opties meer hebt.

erichendri
Sponsor van dit forum

Bericht door erichendri » 23 jul 2025, 22:35

Om die stekker te kopen zag ik niet zitten.
Sowieso laadt hij dan tot 80% .
Ik heb wel de andere adapter aangeschaft, leek mij wel handig bij een laadpaal met vaste kabel.
Ligt nog ongebruikt in de auto.
En net wat bow zegt, met lege accu rijdt hij ook goed.

Eric
Sinds april 2025 bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een 5 jaar oude accu.
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen

BoW
Sponsor van dit forum

Bericht door BoW » 24 jul 2025, 14:33

Ik las eroverheen dat het een nieuwe Outlander betreft dus dan neem ik aan de Outlander IV. Dat veranderd niet veel, 22 KW batterij is natuurlijk groter dan 13.8 KW maar ook weer niet zo aardschokkend veel dat het wel erg nuttig is een snellader te gebruiken, behalve in heel specifieke situaties.

De Outlander III heeft de absurde eigenschap dat je even lang aan het laden bent als dat je die lading weer hebt verbruikt in EV ( snelweg ) : 25 minuten. Ik denk dat je met de Outlander IV in EV wellicht 30-40 minuten in EV ( snelweg ) kunt rijden maar dan is het ook op. Iedere 40 minuten rijden 30 ? minuten laden kijkt me niet zo nuttig. Ik zet er een vraagteken bij want een grotere batterij zal ook wel langer opgeladen moeten worden.

Voor bezoek aan steden en daar laden ( andere poort ) is de laadsnelheid erg afhankelijk van de paal. Laatst was ik met mijn kinderen naar de bioscoop en vond de Outlander III vrijwel vol terug, en de kosten waren 2.30 euro. Van een niet-snellaad paal gebruik maken waarop je ook niet hoeft te wachten omdat je wat anders aan het doen bent is een stuk praktischer dan onderweg snelladen wat vaak ook nog absurd duur is, en zeker duurder dan op benzine rijden met de Outlander(s)

Een specifieke situatie is zo snel met een caravan rijden dat de batterij wordt leeggetrokken. Als je dit bewust doet kan snelladen een middel zijn om de snelheid langdurig hoog te kunnen houden ondanks dat de ICE de batterij niet kan bijladen.

Plaats reactie