Tips voor thuisladen

Laders, kabels, lolo's en nog veel meer om je PHEV op te laden
Plaats reactie
Coen80
Forumlid

Tips voor thuisladen

Bericht door Coen80 » 18 mei 2025, 14:08

Sinds een maand heb ik een 2e hands outlander, model 2019 en zit nog steeds te dubben over de laadaansluiting thuis. Nu heb ik de grannylader in het stopcontact in de garage net voor mn oprit, maar dat is niet ideaal aangezien de garagedeur telkens open moet laten staan op een haakje.
Ergens denk ik aan een regulier stopcontact op een aparte groep aansluiten icm slimme schakelaar bv Shelly Pro 1 , maar dan hangt de grannylader door weer en wind buiten. Van de andere kant lijkt mij een wall charger aan de muur met kabel ook wel erg makkelijk in gebruik, maar daar zit een ander prijskaartje aan.
Kan je met een wallcharger daadwerkelijk sneller laden (ik lees 3,5uur met 16A, 7kw) en is dat icm met opbrengst van zonnepanelen efficient? In principe maakt mij t verschil tussen 3,5 en 5uur niet veel uit, maar is mooi meegenomen.
En welke wallcharger gebruiken jullie? Hoeft niet veel poespas aan te zitten. Lage prijs is belangrijker dan functies.

Qua complexiteit aansluiten op de meterkast maakt t niet uit. Mijn buurman is electricien :)

Coen80
Forumlid

Re: Tips voor thuisladen

Bericht door Coen80 » 18 mei 2025, 14:22

BoW
Sponsor van dit forum

Bericht door BoW » 18 mei 2025, 15:59

Ik heb dezelfde overwegingen gehad maar ondervind dat als de tijdsduur van laden geen probleem is langzamer beter is omdat het dan onder de drempel blijft van betaalde stroom trekken van het net ipv gratis stroom van de zonnepanelen. Vooral als er laat in de middag/begin van de avond wat minder zonnekracht is. Al een maand rijdt mijn auto nu letterlijk gratis rond qua brandstof, hij trekt geen stroom uit het net tijdens laden, en rijdt dus letterlijk op zonnepaneel stroom. Nu zou dat weinig uitmaken ivm met saldering maar dat verdwijnt straks en dan is geen stroom van het net trekken om de auto op te laden veel voordeliger.

Langzamer laden lijkt ook beter te zijn voor de batterij, vooral als de buitentemperatuur hoger is. De batterij ( Yuasa LEV 46 ) houdt niet van meer dan 25 graden celcius, dus het is aan te nemen dat sneller laden als het al 25+ graden is het aantal cycli van de batterij kan verminderen door ongewenste warmte te genereren. ( meer slijtage dus ) Ik neem aan dat de airco ook begint te werken als de batterij het warm krijgt bij laden, maar die heeft zeker ook grenzen. Dan is wel de vraag hoeveel warmer want een wallbox is ook geen echte snellader, maar laadt wel met meer stroom en sneller.

Een wallbox kan vooral wat sneller laden en wordt op een aparte groep aangesloten. Daardoor loop je niet het risisco dat je bestaande groepen overbelast. Maar als je een stopcontact op een groep gebruikt die ook niet wordt belast is er niets aan de hand. Sneller laden trekt natuurlijk wel stroom van het net, tenzij je wel een heel zware zonnepaneel installatie hebt hebt en kost dus geld. Danweer, als het toch geld kost - zoals in de koude maanden met onvoldoende zonnekracht - kent sneller laden wel minder laadverliezen. De ANWB heeft dat een keer getest. https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rij ... ische-auto

Ik heb een 3600 Watt verlengsnoer voor buitentoepassingen ( gewoon van de Gamma, NIET op een katrol ) in een stopcontact in de schuur ( die heeft een eigen groep en is onbelast ) gestoken en een gat in mijn schuur muur geboord waar die verlengkabel door kon. Gaat naar een kastje aan de buitenmuur waar de granny lader in ligt. Is ook een "wall box" maar zonder de verzwaarde installatie. :mrgreen:

Dus beide keuzes hebben voor- en nadelen. Ik blijf bij het langzaam opladen, hybride batterijen zijn dure dingen om te moeten vervangen. Omdat ze tegen veel meer laadcycli moeten kunnen dan veel grotere EV batterijen die minder vaak opgeladen worden hebben ze een anode met (meer) kostbare zeldzame grondstoffen. Dat maakt die batterijen zo duur.

erichendri
Sponsor van dit forum

Bericht door erichendri » 18 mei 2025, 16:14

Hier laad ik ook met de grannylader als ik thuis ben.
Is instelbaar vanaf 6A en daardoor blijf ik net onder de grens van de opbrengst (±2kw) van mijn panelen.
Tevens belast ik de groep en bedrading niet hiermee.
Schijnt de zon niet dan heb ik pech.
Dan soms toch thuis en soms in de straat aan een paal die 100 mtr verderop staat.

Eric
Sinds april 2025 bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een 5 jaar oude accu.
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen

PedjaBoZ
Forumlid
Model PHEV: III (2019-2025) 2.4

Bericht door PedjaBoZ » 18 mei 2025, 16:51

Met type 1 lader laadt de auto maximaal 3,6kwh sneller kan niet. Alleen met chademo kan je sneller laden. Met een wallbox pulsar pro kan je instellen met hoeveel ampere je wilt laden. Ik stel ook zo af op mijn zonnepanelen.
Ik laadt de accu vol in max 3 uur met 16 ampere.

BoW
Sponsor van dit forum

Bericht door BoW » 19 mei 2025, 00:14

Als je moet terugregelen om niet boven vermogen van de zonnepanelen uit te komen kun je je ook afvragen of je niet zonder de installatiekosten van een wallbox - groepen aanleggen, eventueel graafwerk - gewoon de thuislader had kunnen gebruiken.

Omdat een wallbox ook voordelen heeft in de winter - ik had een meerverbuik ( tov toen ik de auto nog niet had ) van ~250 KW per maand waarvan volgens de ANWB weleens 30 % laadverliezen kunnen zijn - ben ik er nog steeds niet uit of de installatie kosten het waard zijn.

Daarbij speelt ook dat ik nu weet waarom de afschrijving op EV daadwerkelijk ABSURD hoog is : de EV techniek is nog zo vroeg in ontwikkeling dat veranderingen razendsnel gaan. Ieder nieuw model die ze presenteren kan weer veel verder, heeft weer andere batterijtechniek enz enz en kan vooral steeds sneller laden. Nu een wallbox kopen met als achterliggende gedachte dat die ook nuttig kan zijn voor een eventueel EV als volgende auto gaat dan mank omdat die wallbox dan uit het stenen tijdperk komt tegen die tijd, en alsnog vervangen moet worden.

PedjaBoZ
Forumlid

Bericht door PedjaBoZ » 19 mei 2025, 10:23

Klopt wat je schrijft maar het is ook een beetje het gemak met laden. Elke keer die lader onder de garagedeur laten lopen en terug in de garage zetten vond ik niet fijn. Ik heb het geluk dat ik direct vanuit de meterkast een gat naar buiten kon laten boren om de wallbox op te hangen dus dat was lekker makkelijk.
Wat betreft die laadverliezen, das echt een fabeltje, met zulke verlizen had niemand een business case kunnen bedenken. Wanneer ik vergelijk wat de laadpaal aan stroom heeft geleverd aan de auto, in de laadpaal app, en wat de auto heeft opgenomen, in de instellingen, dan heb je te maken met een verlies van ongeveer 0,5%. Dat noem ik verwaarloosbaar. De wallbox is dusdanig gemaakt dat je een andere stekker kan monteren en op nieuwere auto's kan gebruiken en ook drie fasen aansluiten is mogelijk. Heb ik nu niet omdat de outlander er toch niets mee kan.
Ik kijk zelf niet zo naar de afschrijving, ik ben van plan de auto helemaal op te rijden en dan pas een andere te kopen. Ik weet dat ik dan niets meer overhoud aan de auto. Geen idee of dat het slimste is economisch gezien maar ik kan het ecologisch aan mezelf verkopen. Een ieder maakt natuurklijk een andere afweging die in zijn/haar situatie het beste past.
Uiteindelijk, als we eerlijk zijn, zijn dit allemaal luxe problemen. Zo'n auto is mogen rijden is een voorrecht.

case
Forumlid
Model PHEV: III (2013-2018) 2.0

Bericht door case » 19 mei 2025, 11:52

Voor mijn Outlander gebruik ik al 11 jaar alleen de granny lader. Heb een afsluitbaar gaatje in de bovenrand van de garagedeur gemaakt om de kabel naar buiten te voeren.
Voor mijn EV heb ik een Wallbox Pulsar Plus met load balancing. Die heeft de mogelijkheid om ook alleen zonnestroom te laden, maar dat gebruik ik niet.
Ik kijk voor beiden alleen naar de uurprijs (dynamisch energiecontract) om op goedkope momenten te laden.
Outlander PHEV Instyle 2013 -- KIA e-Niro executive line 64 kWh 2019.

erichendri
Sponsor van dit forum

Bericht door erichendri » 19 mei 2025, 21:13

Ik ga eerdaags ook een afsluitbare doorvoer maken in de garagewand.
Daar voer ik dan de 5 mtr kabel met laadstekker door.
De granny blijft in de garage, moet alleen nog bedenken welke.
Of de standaard of de instelbare.
De granny komt op een op afstand inschakelbare socket van homewizard.
Werkt goed, kan met dat ding ook zien hoe snel hij laadt en hoeveel er geladen is.

Eric
Sinds april 2025 bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een 5 jaar oude accu.

JohanvdH
Forumlid

Bericht door JohanvdH » 20 mei 2025, 22:02

Let op met die Energy Socket van Homewizard.
Als ik de specificaties bekijk weet ik niet of die de continue belasting van het opladen van de Outlander wel aan kan.

Maximale belasting
Max. 3680W (16A), Continu: 2760W (12A)

https://www.homewizard.com/nl/energy-socket/
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black (particulier gekocht in 2018 en verkocht in 2024)
Afbeelding

erichendri
Sponsor van dit forum

Bericht door erichendri » 20 mei 2025, 22:41

Bedankt voor de tip maar ik weet ervan, zit ook op facebook in de homewizzard groep en daar lees je er wel eens over. .
Daarbij laadt ik niet meer dan 10A en heb ik sinds kort een instelbare grannylader.
Standaard staat deze op 6A en vandaag ff op 10A gezet dus met 2300W geladen. .
Op 8A laadt hij met 1830W en op 6A 1360W.
Valt reuze mee en ik voel af en toe aan de socket.
Eerdaags een buitenkastje voor de kabel en dan laad ik voortaan met 6A.
De lader zelf ligt dan in de garage.
Blijf ik ook onder de opbrengst van mijn panelen.

Eric

Coen80
Forumlid

Bericht door Coen80 » 05 jun 2025, 15:04

Als ik eea afweeg gaat mijn voorkeur uit naar een (goedkope) laadpaal met vaste kabel. Ik heb deze gezien voor €300. Is dat wat? https://www.googleadservices.com/pagead ... oi74%3Bend

PedjaBoZ
Forumlid

Bericht door PedjaBoZ » 05 jun 2025, 16:54

Geen idee of het kwalitatief wat is maar het ziet er leuk uit. Enige waar ik over zou twijfelen is de kabel lengte. Ik had eerst een kabel van 5m maar heb deze uiteindelijk laten vervangen door eentje van 7m. Is het wat fijner en je hoeft niet te kijken hoe je parkeert, altijd voldoende lengte.

erichendri
Sponsor van dit forum

Bericht door erichendri » 05 jun 2025, 21:25

Bij mij zit zodadelijk de kabel in een pakketjes brievenbus en de grannylader zelf achter een afsluitbare luik in de garage.
Kan de auto dus easy aansluiten ipv verlengsnoer uitrollen etc…

De lader van de link is in ueder geval van een goed merk
Laat een vakman die aansluiten.

Eric

Tiger800XRT
Forumlid

Bericht door Tiger800XRT » 05 jun 2025, 23:42

Ik heb een buiten / garage groep. Deze wordt nauwelijks belast en ik ben nu een bezig om een apart stopcontact aan te leggen voor de granny charger.
De kabel voor dit stopcontact is genoeg om later een 3.7Kw / 7Kw wallbox aan te sluiten. Dan hoef ik de kabel niet opnieuw te trekken hoogstens alleen te verlengen.
Zowel het stopcontact als granny charger komt op de muur gemonteerd. Omdat hij onder een overkapping hangt staat hij niet echt bloot aan weer en wind.

Voor nu ga ik nog even niet ik nog even niet knutselen in Home Assistent maar in de toekomst zit dit wel in de planning. Het liefst met een laadpaal die je dan op minimaal vermogen kan instellen via Home assistent en bij overschot van de zonnepanelen dat hij dat in de auto stopt.
Ik moet alleen even oriënteren welke laadpaal precies aansluit met wat ik wil.

erichendri
Sponsor van dit forum

Bericht door erichendri » 06 jun 2025, 09:51

Er zijn voor laden veel mogelijkheden maar ik houdt het voorlopig bij de 220V instelbare lader
Leg je de bekabeling aan denk dan voorruit en leg meteen dikke kabels.
Hetzelfde geldt voor de lader.
Zonnestroom gebruiken is lastiger, vaak ben ik dan aan het werk tenzij ik vrij ben.
Met homewizard kan je ook het e.e.a. instellen.
Voorlopig doe ik dat denkwerk zelf.
Monitoor wel hoeveel kw ik laadt i.v.m. mijn kosten.

Eric

Plaats reactie