Ik heb dezelfde overwegingen gehad maar ondervind dat als de tijdsduur van laden geen probleem is langzamer beter is omdat het dan onder de drempel blijft van betaalde stroom trekken van het net ipv gratis stroom van de zonnepanelen. Vooral als er laat in de middag/begin van de avond wat minder zonnekracht is. Al een maand rijdt mijn auto nu letterlijk gratis rond qua brandstof, hij trekt geen stroom uit het net tijdens laden, en rijdt dus letterlijk op zonnepaneel stroom. Nu zou dat weinig uitmaken ivm met saldering maar dat verdwijnt straks en dan is geen stroom van het net trekken om de auto op te laden veel voordeliger.
Langzamer laden lijkt ook beter te zijn voor de batterij, vooral als de buitentemperatuur hoger is. De batterij ( Yuasa LEV 46 ) houdt niet van meer dan 25 graden celcius, dus het is aan te nemen dat sneller laden als het al 25+ graden is het aantal cycli van de batterij kan verminderen door ongewenste warmte te genereren. ( meer slijtage dus ) Ik neem aan dat de airco ook begint te werken als de batterij het warm krijgt bij laden, maar die heeft zeker ook grenzen. Dan is wel de vraag hoeveel warmer want een wallbox is ook geen echte snellader, maar laadt wel met meer stroom en sneller.
Een wallbox kan vooral wat sneller laden en wordt op een aparte groep aangesloten. Daardoor loop je niet het risisco dat je bestaande groepen overbelast. Maar als je een stopcontact op een groep gebruikt die ook niet wordt belast is er niets aan de hand. Sneller laden trekt natuurlijk wel stroom van het net, tenzij je wel een heel zware zonnepaneel installatie hebt hebt en kost dus geld. Danweer, als het toch geld kost - zoals in de koude maanden met onvoldoende zonnekracht - kent sneller laden wel minder laadverliezen. De ANWB heeft dat een keer getest.
https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rij ... ische-auto
Ik heb een 3600 Watt verlengsnoer voor buitentoepassingen ( gewoon van de Gamma, NIET op een katrol ) in een stopcontact in de schuur ( die heeft een eigen groep en is onbelast ) gestoken en een gat in mijn schuur muur geboord waar die verlengkabel door kon. Gaat naar een kastje aan de buitenmuur waar de granny lader in ligt. Is ook een "wall box" maar zonder de verzwaarde installatie.
Dus beide keuzes hebben voor- en nadelen. Ik blijf bij het langzaam opladen, hybride batterijen zijn dure dingen om te moeten vervangen. Omdat ze tegen veel meer laadcycli moeten kunnen dan veel grotere EV batterijen die minder vaak opgeladen worden hebben ze een anode met (meer) kostbare zeldzame grondstoffen. Dat maakt die batterijen zo duur.