Hallo allemaal!!
Zijn er forumleden, die hun PHEV gebruiken als thuis accu????
Groetjes vanaf het zonnige Texel,
Jo
Outlander PHEV als thuis accu V2H
-
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 07 mar 2019, 19:11
-
- Sponsor van dit forum
- Berichten: 602
- Lid geworden op: 21 nov 2024, 23:27
- Locatie: Flevoland
Re: Outlander PHEV als thuis accu V2H
Dat zou 3 bezwaren hebben voor zover ik kan nagaan, uitgaande van een Outlander III :
- met een bruikbare inhoud van slechts 7-9 KW en een range van 30-45 km ( bij een nog goede batterij ! ) zou je als je teruglevert niet ver electrisch meer kunnen rijden. Een van de pijlers van een PHEV is juist dat je zo vaak mogelijk de relatief kleine batterij VOL laad zodat je als je de auto moet gebruiken van zoveel mogelijk electrische km kunt profiteren tov kosten en vervuiling van benzine. Maar als je overwegend op benzine wilt rondrijden ten gunste van stroom terugleveren aan het huis zou het kunnen.
- De ChaDeMo poort kan terugleveren ( vanwege een verplichting terug te kunnen leveren van wege aardbevingsgevaar in Japan ) maar ik hoorde dat er niet of amper wallboxen in NL zijn die kunnen terugleveren aan het huis.
- Een Lithium batterij heeft een beperkt aantal keer dat hij helemaal kan worden opgeladen, wat cycli wordt genoemd, tussen de 500 en 6000 keer afhankelijk van merk, type en bijkomende materialen die ze gebruiken. Outlander III zitten in praktijk tussen de 2000 en 4000 cycli zover ik weet. Nou ga je ervan uit dat je iedere dag van het jaar een keer helemaal oplaad - wat met de kleine range goed mogelijk is - is het 2000:365=5,5 jaar of 4000:365=11 jaar voordat de range onpraktisch laag wordt en de batterij als versleten wordt beschouwd. Mitsubishi zegt dat bij normaal gebruik ( 2x per dag deels opladen, of 1 x geheel opladen ) de batterij 8-10 jaar meekan voordat de range echt begint te zakken.
Maar gebuik je de batterij 2x intensiever, door ook nog je huis iedere dag te voeden ( ligt natuurlijk wel aan je verbruik ) kun je die minimum en maximum waarde waarschijnlijk halveren. Dus 2,5 - 5 jaar tot de batterij versleten is.
Ik denk dat je voor zo'n plan beter een EV kunt nemen met een VEEL grotere batterij. Maar...
Batterijen zijn dure dingen, die van de Outlander begint al bij ~ 8000 euro en die van EV zijn gemakkelijk vanaf 14.000 euro. Ze slijten dus flink bij intensief gebruik en dan is maar de vraag of ( in pincipe goedkope ) huisstroom vanweg de afschrijving daarin opslaan economisch wel zo'n goed doordacht plan is. Bij grote batterijen van EV kan ik me daar nog wat bij voorstellen omdat die niet iedere dag door een cyclus heen zullen gaan. De meeste EV laden 1x per week. 2000 cycli:52 weken=38 jaar... ( maar een Lithium batterij kent ook chemisch verval over tijd dus dat is te optimistisch ) Bij een Outlander die waarschijnlijk in een thuis teruglever situatie EN electrisch rijden wel ( meer dan ) 1 cyclus per dag doorloopt met een veel kleinere batterij niet.
Een Outlander IV heeft met ~ 20 KW bruikbare inhoud al een grotere batterij die langer mee zal gaan, maar dat is wel een auto van 65.000+ euro. Ik neem aan dat je die niet bedoelde. Een gebruikte EV met een nog grotere batterij is waarschijnlijk economisch redabeler
Wellicht is dat een domper maar dit zijn wel overwegingen die je zou moeten maken. En misschien ben je nu wel op het goede spoor gezet wat wel of niet te doen
- met een bruikbare inhoud van slechts 7-9 KW en een range van 30-45 km ( bij een nog goede batterij ! ) zou je als je teruglevert niet ver electrisch meer kunnen rijden. Een van de pijlers van een PHEV is juist dat je zo vaak mogelijk de relatief kleine batterij VOL laad zodat je als je de auto moet gebruiken van zoveel mogelijk electrische km kunt profiteren tov kosten en vervuiling van benzine. Maar als je overwegend op benzine wilt rondrijden ten gunste van stroom terugleveren aan het huis zou het kunnen.
- De ChaDeMo poort kan terugleveren ( vanwege een verplichting terug te kunnen leveren van wege aardbevingsgevaar in Japan ) maar ik hoorde dat er niet of amper wallboxen in NL zijn die kunnen terugleveren aan het huis.
- Een Lithium batterij heeft een beperkt aantal keer dat hij helemaal kan worden opgeladen, wat cycli wordt genoemd, tussen de 500 en 6000 keer afhankelijk van merk, type en bijkomende materialen die ze gebruiken. Outlander III zitten in praktijk tussen de 2000 en 4000 cycli zover ik weet. Nou ga je ervan uit dat je iedere dag van het jaar een keer helemaal oplaad - wat met de kleine range goed mogelijk is - is het 2000:365=5,5 jaar of 4000:365=11 jaar voordat de range onpraktisch laag wordt en de batterij als versleten wordt beschouwd. Mitsubishi zegt dat bij normaal gebruik ( 2x per dag deels opladen, of 1 x geheel opladen ) de batterij 8-10 jaar meekan voordat de range echt begint te zakken.
Maar gebuik je de batterij 2x intensiever, door ook nog je huis iedere dag te voeden ( ligt natuurlijk wel aan je verbruik ) kun je die minimum en maximum waarde waarschijnlijk halveren. Dus 2,5 - 5 jaar tot de batterij versleten is.
Ik denk dat je voor zo'n plan beter een EV kunt nemen met een VEEL grotere batterij. Maar...
Batterijen zijn dure dingen, die van de Outlander begint al bij ~ 8000 euro en die van EV zijn gemakkelijk vanaf 14.000 euro. Ze slijten dus flink bij intensief gebruik en dan is maar de vraag of ( in pincipe goedkope ) huisstroom vanweg de afschrijving daarin opslaan economisch wel zo'n goed doordacht plan is. Bij grote batterijen van EV kan ik me daar nog wat bij voorstellen omdat die niet iedere dag door een cyclus heen zullen gaan. De meeste EV laden 1x per week. 2000 cycli:52 weken=38 jaar... ( maar een Lithium batterij kent ook chemisch verval over tijd dus dat is te optimistisch ) Bij een Outlander die waarschijnlijk in een thuis teruglever situatie EN electrisch rijden wel ( meer dan ) 1 cyclus per dag doorloopt met een veel kleinere batterij niet.
Een Outlander IV heeft met ~ 20 KW bruikbare inhoud al een grotere batterij die langer mee zal gaan, maar dat is wel een auto van 65.000+ euro. Ik neem aan dat je die niet bedoelde. Een gebruikte EV met een nog grotere batterij is waarschijnlijk economisch redabeler
Wellicht is dat een domper maar dit zijn wel overwegingen die je zou moeten maken. En misschien ben je nu wel op het goede spoor gezet wat wel of niet te doen

- Bmtouring
- Site Admin
- Berichten: 709
- Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
- Locatie: Brummen
- Model PHEV: III (2013-2018) 2.0
Re: Outlander PHEV als thuis accu V2H
De unit aan mn gevel.die dat kan regelen zou €3000+ kosten.
Met een stevige ups heb ik voor minder en langer een betere backup voor mn cv pomp en wat lampjes dan de mobiele outlander.
Met een stevige ups heb ik voor minder en langer een betere backup voor mn cv pomp en wat lampjes dan de mobiele outlander.