Pagina 1 van 1
Motorolie vervangen
Geplaatst: 03 apr 2025, 13:31
door BoW
Ik heb nog niet gekeken wat er onder de auto zit, maar is er nog een specifiek iets wat je moet weten als je de motorolie en het filter zelf wilt vervangen ? Of is dit net als iedere andere auto ? ( Bij de Sorento deed ik alle afvloei en vulpunten onder de auto zelf )
Ik zag dat ook in mijn oliedop witachtige aanslag zit. Ongetwijfeld van het vaak niet op bedrijfstemepratuur komen van de olie, de ICE slaat vaak in de winter af na ~4 km draaien en komt ook nog weleens in net voordat ik thuis ben als de batterij leeg is...dat wil je eigenlijk niet.
Dus wil ik een premium vol synthetische 0W20 olie gaan gebruiken die de motor (beter) schoon maakt, geen idee wat de Mitsubishi garage erin gooit...en 10.0000 km verversing doe ik niet aan, dat gaat tenminste door de helft.

Re: Motorolie vervangen
Geplaatst: 03 apr 2025, 13:42
door erichendri
Ik deed altijd een beurt voor de vakanties, ene keer alleen de olie, de andere keer alles wat nodig is.
Eric
Re: Motorolie vervangen
Geplaatst: 03 apr 2025, 19:37
door BoW
Ik heb in een ouder topic nog wel een opmerking gelezen, maar als je een caravan door de bergen trekt, zou de ICE - ondanks dat ie maar 4200 toeren kan lopen - niet flink belast en dus weleens flink heet worden ? Vooral bij zomerse temepraturen in het buitenland ?
Zou in die hete vakantie maanden met een 1500 kg caravan 0W30 of zelfs 5W30 dan niet beter zijn dan 0W20 ? Het mag er allemaal in en dan moet je zelf maar uitzoeken wat de omstandigheden vergen....
Re: Motorolie vervangen
Geplaatst: 03 apr 2025, 20:44
door erichendri
Zwaar belast valt wel mee, zal dan hooguit in paralel mode zijn maar dan nog krijgt hij hulp.
Hoogtevrees kent hij niet zoals andere atmosferische motoren.
Met klimmen hoeft hij alleen de generator aan te drijven.
Met mijn subaru's kon je het wel merken als je een pas op reed.
Eric
Re: Motorolie vervangen
Geplaatst: 03 apr 2025, 21:33
door Bmtouring
Inbus bout dus goed passende inbus sleutel, behoorlijke hefboomlengte (voor controle over je kracht, niet voor de grote kracht die je kunt toepassen) en een tik erop vooraf als ie al lang niet los is geweest.
Nieuwe koperring erbij en he zultvstaan te kijken van het pietepeuterige oliefiltertje (als je geen japanse motoren gewend bent)
Oliewissel zou je eigenlijk op draai uren moeten doen, niet op kilometers. Deze motoren zijn prima gemaakt en worden weinig belast, vaker dan ice autos is al onnodig, bij veel ev gebruik nog minder vind ik.
Koudstarts en wat mayo stelt niets voor in vergelijking met hoeveel je daarvan moet veroorzaken voor er echte problemen van komen. Poosje VAG fsi gaan rijden of bmw 4 cylinders en je waant je in de hemel.