Algemene vragen over de Mitsubishi Outlander PHEV, antwoorden en ervaringen
-
BoW
- Sponsor van dit forum
Bericht
door BoW » 03 apr 2025, 13:31
Ik heb nog niet gekeken wat er onder de auto zit, maar is er nog een specifiek iets wat je moet weten als je de motorolie en het filter zelf wilt vervangen ? Of is dit net als iedere andere auto ? ( Bij de Sorento deed ik alle afvloei en vulpunten onder de auto zelf )
Ik zag dat ook in mijn oliedop witachtige aanslag zit. Ongetwijfeld van het vaak niet op bedrijfstemepratuur komen van de olie, de ICE slaat vaak in de winter af na ~4 km draaien en komt ook nog weleens in net voordat ik thuis ben als de batterij leeg is...dat wil je eigenlijk niet.
Dus wil ik een premium vol synthetische 0W20 olie gaan gebruiken die de motor (beter) schoon maakt, geen idee wat de Mitsubishi garage erin gooit...en 10.0000 km verversing doe ik niet aan, dat gaat tenminste door de helft.

-
erichendri
- Sponsor van dit forum
Bericht
door erichendri » 03 apr 2025, 13:42
Ik deed altijd een beurt voor de vakanties, ene keer alleen de olie, de andere keer alles wat nodig is.
Eric
Sinds april 2025 bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een 5 jaar oude accu.
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen
-
BoW
- Sponsor van dit forum
Bericht
door BoW » 03 apr 2025, 19:37
Ik heb in een ouder topic nog wel een opmerking gelezen, maar als je een caravan door de bergen trekt, zou de ICE - ondanks dat ie maar 4200 toeren kan lopen - niet flink belast en dus weleens flink heet worden ? Vooral bij zomerse temepraturen in het buitenland ?
Zou in die hete vakantie maanden met een 1500 kg caravan 0W30 of zelfs 5W30 dan niet beter zijn dan 0W20 ? Het mag er allemaal in en dan moet je zelf maar uitzoeken wat de omstandigheden vergen....
-
erichendri
- Sponsor van dit forum
Bericht
door erichendri » 03 apr 2025, 20:44
Zwaar belast valt wel mee, zal dan hooguit in paralel mode zijn maar dan nog krijgt hij hulp.
Hoogtevrees kent hij niet zoals andere atmosferische motoren.
Met klimmen hoeft hij alleen de generator aan te drijven.
Met mijn subaru's kon je het wel merken als je een pas op reed.
Eric
Sinds april 2025 bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een 5 jaar oude accu.
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen
-
Bmtouring
- Site Admin
- Model PHEV: III (2013-2018) 2.0
Bericht
door Bmtouring » 03 apr 2025, 21:33
Inbus bout dus goed passende inbus sleutel, behoorlijke hefboomlengte (voor controle over je kracht, niet voor de grote kracht die je kunt toepassen) en een tik erop vooraf als ie al lang niet los is geweest.
Nieuwe koperring erbij en he zultvstaan te kijken van het pietepeuterige oliefiltertje (als je geen japanse motoren gewend bent)
Oliewissel zou je eigenlijk op draai uren moeten doen, niet op kilometers. Deze motoren zijn prima gemaakt en worden weinig belast, vaker dan ice autos is al onnodig, bij veel ev gebruik nog minder vind ik.
Koudstarts en wat mayo stelt niets voor in vergelijking met hoeveel je daarvan moet veroorzaken voor er echte problemen van komen. Poosje VAG fsi gaan rijden of bmw 4 cylinders en je waant je in de hemel.