Op zoek naar een Outlander en nog de laatste vragen :)

Algemene vragen over de Mitsubishi Outlander PHEV, antwoorden en ervaringen
Plaats reactie
Nielszxr
Nieuw forumlid
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 mar 2025, 15:06
Locatie: Nijmegen

Op zoek naar een Outlander en nog de laatste vragen :)

Bericht door Nielszxr » 26 mar 2025, 17:30

Sinds kort zijn wij op zoek naar een Outlander. Voor het werk rij ik een volledig electrische id3 (niet meer in de bijtelling) en prive nog een Ford S-Max met de heerlijke 2,5T volvo motor. Omdat wij voornamelijk veel korte stukjes rijden, en de panelen op het dak overcapaciteit hebben, gaan wij op zoek naar een plug in. Wij gaan in de zomer met 3 kids en een 1500 kg op de haak richting zuid Frankrijk, dus een ruime trekauto is een must. Dan zijn de opties redelijk beperkt :lol: .

Nog geen kans gehad om met een Outlander te rijden, maar wel al veel gelezen. De ervaringen met caravan zijn wisselend lees ik, met de Ford wel gewend om lekker door te rijden en ik realiseer mij dat het met de Outlander echt niet gaat lukken. Ik neem het wel voor lief als ik de rest van het jaar lekker zuinig kan rijden. Nu vraag ik mij nog het volgende af:

- ervaring met 3 kinderen op de achterbank ( 3, 6 en 10)
- kosten om de batterij te repareren, ik las ergens dat er inmiddels specialisten zijn die cellen kunnen vervangen?

Advies is van harte welkom :).

Groetjes Niels

Kamej03
Forumlid
Berichten: 87
Lid geworden op: 03 feb 2020, 23:46

Re: Op zoek naar een Outlander en nog de laatste vragen :)

Bericht door Kamej03 » 26 mar 2025, 20:54

Wij rijden wel eens met 3 volwassenen op de achterbank. 3 kids moet lukken, ligt wel een beetje aan de stoeltjes die je daarvoor gebruikt.Van de batterijen herstel heb geen verstand. Is ook gelukkig zelden nodig als de auto niet heel oud of mishandeld is.
Sinds begin feb 2019 een instyle nov 2014
Inmiddels nu een instyle 2.4 van 2019

Wesu
Forumlid
Berichten: 169
Lid geworden op: 07 jun 2018, 11:52

Re: Op zoek naar een Outlander en nog de laatste vragen :)

Bericht door Wesu » 26 mar 2025, 21:11

Naar wat voor Outlander ben je op zoek? Welke bouwjaren?

Heb zelf het eerste model uit 2013, 4 kids in die leeftijd en een maximaal beladen caravan van 1450. Qua rijgedrag, vermogen en functioneel rijdt dit allemaal erg goed. Bij mij ook met vooral 90km/h en soms 100 km/h rijden. 'T enige is dat ie de batterij niet deels vol kan houden en daardoor komt ie na verloop van tijd geregeld in de serie mode, waardoor het onrustiger rijden wordt qua motorgeluid (deze begint dan wat te loeien om de accu weer op te laden). In totaal ben ik na 6 jaar caravan rijden 2x 't beruchte schildpad symbool tegengekomen (heb wel een nieuwe accu pakket onder garantie sinds +-3jaar). Wat hierbij helpt is om onderweg snel te laden of de charge knop te gebruiken wanneer je toch je pauze neemt. En bij stevige beklimmingen op de snelweg geen 90 blijven rijden en iets terugzakken in snelheid. Wanneer je de 2.4 liter zou nemen zou dit beter gaan. Van de snelweg af pakt ie verder met gemak vele (alpen) bergwegen.

Verder rijden we veelal kleinere stukken en met thuis laden is dat vrij voordelig en heb je relatief weinig uitstoot.
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle '13
2,3 L/100KM. En in bezit van een Knaus sport 500FDK

BoW
Sponsor van dit forum
Berichten: 602
Lid geworden op: 21 nov 2024, 23:27
Locatie: Flevoland

Re: Op zoek naar een Outlander en nog de laatste vragen :)

Bericht door BoW » 26 mar 2025, 21:45

Ik neem aan dat je het over de Outlander III hebt van 2014-2021. Daar kun je in principe met 3 personen op de achterbank zitten, zijn ook 3 gordels en het is in het midden wel knus, maar nog altijd breder dan de zitting van school stoeltjes van de 1e klas voortgezet onderwijs waarin ik laatst moest plaatsnemen bij een oudergesprek :lol:

Je hebt een beetje de pech dat auto's van deze maat 7 zitters zijn - de Outlander ook - maar in de PHEV versies van zulke 7 zitter modellen ligt OF de batterij OF de e-motor en inverter in de weg en krijg je die 2e bank niet. Maar omdat het in principe 7 zitters zijn, zijn het zeker in de lengte echt ruime auto's.

Ik weet niet hoe je rijdt maar af en toe een half uurtje 80 km/u rijden om de batterij weer op te laden lijkt me toch het ergste niet ? Als je dat doet kun je denk ik op hele steile stukken na gewoon 90 km/u rijden. Continue 100 km/u jakkeren met caravan kun je idd vergeten. Dan rij je de batterij leeg en zit je met half vermogen. En zelfs dat kan nog wel, maar niet als de weg omhoog gaat.... :roll:

Alternatief - dus niet noodzakelijk zoals bij EV - kun je ook bij een rustpauze de auto in een ChaDeMo snellader pluggen, dan hoef je geen half uur 80 km/u te rijden om de batterij weer op te laden. Nadeel is dat je vaak wel de caravan moet afkoppelen om bij een laadplek te komen.

In principe vervang je de batterij niet, deze slijt langzaam totdat de EV range niet echt meer praktisch is. Maar dan is de auto niet stuk of waardeloos, maar in feite een soort mild-hybrid met kleine batterij geworden ( dus wel een auto die altijd op benzine rijdt ) die stroom kan bufferen voor langzaam EV rijden, helpt bij optrekken enz enz. Als je echt die ~45 km EV range terug wilt kost een batterij om en nabij de 7000 euro. Dat is dan bij een specialist die alle oude cellen eruit trekt en nieuwe weer terugplaatst. ( of je waarschijnlijk gewoon een exemplaar geeft waarbij dat al gedaan is. ) Een hele nieuwe batterij met bak bij mItsubishi en al zal wel een stukje duurder zijn.

BoW
Sponsor van dit forum
Berichten: 602
Lid geworden op: 21 nov 2024, 23:27
Locatie: Flevoland

Re: Op zoek naar een Outlander en nog de laatste vragen :)

Bericht door BoW » 26 mar 2025, 22:09

k denk overigens dat als je serieus een Outlander wilt je het beste even een OBDII bluetooth dongel kunt kopen en de Watchdog app download op je mobiel. Welke dongel precies kun je vinden op hun Watchdog website, je hebt wel een specifieke nodig maar superduur zijn ze niet, makkelijk online te vinden, ik zag meerdere opties gewoon bij bol punt com en daar heb ik de mijne ook vandaan. En altijd bruikbaar om andere auto's uit te lezen ( o.a. van storingscode e.d. dat wil je ook weten van een kandidaat- koopauto ) mocht je toch niet voor een Outlander gaan.

Als je die 2 dingen hebt en even die dongel onder het stuur in de OBD II poort prikt krijg je een overzicht/rapport over de batterij status. Als je een beetje een oplet hoef je dus helemaal niet na te denken over nieuwe batterijen, de kunst is een Outlander te kopen die daar nog jaaaaaaren bij vandaan is :lol:

Nielszxr
Nieuw forumlid
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 mar 2025, 15:06
Locatie: Nijmegen

Re: Op zoek naar een Outlander en nog de laatste vragen :)

Bericht door Nielszxr » 27 mar 2025, 14:49


Naar wat voor Outlander ben je op zoek? Welke bouwjaren?


Wij rijden dus ook veel kleine stukken, lange afstanden zelden tot nooit eigenlijk. Voor het werk heb ik de zakelijke auto en mijn vrouw gebruikt 2x per week onze Kia Picanto om naar het werk te gaan.

Ik zoek met een budget van 8k tot 10k. Dan is het eerste generatie (2013 - 14 - 15), ik vind de facelift " mooier" maar is geen must. Hoge kmstand vind ik ook geen probleem (kijk nu rond de 2 ton), mits er nog genoeg leven in de accu zit. Wel fijn als er toevallig een onder garantie vervangen accupakket in zit. De dongel ga ik in ieder geval aanschaffen. Mocht iemand nog een tip hebben voor een mooie Outlander, dan hou ik mij aanbevolen.

Ik ben dus nu wel gewend om 100 op de cruise te rijden met de caravan, maar ik begrijp heel goed dat daar het compromis zit. De S-Max is de beste caravantrekker die ik ooit heb gereden, maar die rijdt ook het hele jaar 1 op 8 :lol:

Dank voor het delen van de ervaringen, stelt mij toch gerust dat het prima moet kunnen.

Gebruikersavatar
Zweitse
Forumlid
Berichten: 51
Lid geworden op: 03 sep 2022, 08:43

Re: Op zoek naar een Outlander en nog de laatste vragen :)

Bericht door Zweitse » 27 mar 2025, 16:00

Wat betreft de Watchdog software.
Die werkt niet op een Iphone. Alleen op Andoid.
Het is maar dat je het weet 😉

BoW
Sponsor van dit forum
Berichten: 602
Lid geworden op: 21 nov 2024, 23:27
Locatie: Flevoland

Re: Op zoek naar een Outlander en nog de laatste vragen :)

Bericht door BoW » 27 mar 2025, 16:26

De grap is, dat Outlanders die NIET in overwegend EV mode gereden zijn batterijen hebben die nauwelijks slijten. De batterij kent de minste slijtage als die leeg in hybride modus wordt gereden. ( zoals stekkerloze hybrides ook doen ) Watchdog kan je vertellen hoeveel cyclussen de batterij doorlopen heeft, hoe oud de batterij is ( weet je of die vervangen is ) en hoeveel % de auto in EV gereden heeft.

Misschien is het een beetje een domper op de verwachtingen maar kleinere batterijen slijten wel sneller dan die van grote EV batterij pakketten. Als je echt iedere dag de hele EV range 1-2 x leegrijdt en dus ook 2X oplaad doorloop je iedere dag een cyclus. Daar hebben Lithium cellen 2000-5500 van. Stel het zou 2000 cycli zijn gaat je batterij 2000 dagen ( 5,5 jaar als je echt iedere dag van een jaar 2x per dag zou laden ) mee voor de range echt begint te zakken. Je ziet dus nu al het verband met een veel grotere EV batterij die slechts 1 x week wordt opgeladen en maar 1 keer per week een cyclus doorloopt. Die gaat dan 2000 weken ( 38 jaar ) mee.....Helaas is er ook verval door tijd ( Lithum cellen zijn chemische cellen ) dus die 38 jaar haalt de batterij niet. Maar normale mensen laden niet iedere dag 2x de batterij op en gaat die dus veel langer mee dan die 5,5 jaar. Sommigen doen dat echter wel en daarom moet je beter die app en dongel gebruiken voor je iets koopt ! En nee het eerlijke gezicht en verhaal van de verkoper is niet de maatstaf die je zoekt.

Bovengenoemde geldt voor ALLE auto's met Lithium technologie, niet alleen voor de Outlander. Modernere PHEV hebben ook heel wat grotere batterijen zodat dat "probleem" minder evident wordt en natuurlijk ook de range groter wordt.

Dan kun je de conclusie trekken dat PHEV niet bedoeld zijn om uitsluitend EV te rijden. Als je uitsluitend EV wilt rijden moet je echt een EV overwegen, je hebt al ervaring met de ID3. Ook is vrijwel alle stroom die je niet thuis laadt ( die duurder is dan 50 cent per KW ) duurder in gebruik dan benzine, komt omdat de auto bij lege batterij ongeveer net zo kan rijden als een stekkeloze ( mild ) hybride en de batterij ook dan actief gebruikt. Half stroom half benzine verbuiken is dus niet onwenselijk. Of eens per zoveel keer gewoon op benzine rijden, als jij het niet doet dwingt het systeem je daartoe ( maar dat is 1x per 3 maanden )

Ik bedoel maar : dit zijn nog steeds benzine auto's, en ze kunnen danwel in EV de snelweg op maar boven de ~60 km zakt de efficientie van de e-motoren snel en zuig je zo de batterij leeg. Geen punt met een sterke 2 liter of 2.4 liter benzine motor, maar het benzine verbuik is dan niet 0, wel laag.

Het is overigens heel zeldzaam dan een niet-diesel met middelgrote ( tot 1500 kg ) caravan geen 1:10 of 1:8 l/km verbuikt. Dat is gewoon de rolweerstand en forse luchtweerstand van zo'n caravan. Het enige verschil wat er toe doet is idd wat de auto verbuikt ZONDER caravan het hele jaar door. En dan kun je met goedkope of eigen zonnepaneel stroom een flinke besparing maken.

Nielszxr
Nieuw forumlid
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 mar 2025, 15:06
Locatie: Nijmegen

Re: Op zoek naar een Outlander en nog de laatste vragen :)

Bericht door Nielszxr » 31 mar 2025, 16:28

Afgelopen zaterdag de eerste kennismaking met een Outlander (2014, wit met nog geen 170.000 km). De accu had nog een range bij vol van 12 km. Electrisch over de 80 km/u weg ging al niet meer, en met een kleine 10 minuten was de accu helemaal leeg. Dan gaat de motor hard aan het werk, en inderdaad het verbruik gaat richting de 9,5 liter op 100 km. Ik denk dat dit geen heel fris exemplaar was wat betreft de accu.

Het "cvt" gevoel vraagt ook wat gewenning. De Outlander is wel ruim en groot te noemen! Dat viel mij niet tegen. Ik heb wel echt twijfel over het gedrag van de auto met 1500 kg op de haak. De motor is best stevig aanwezig en met lege accu zit er niet veel "pit" meer in.

Al met al - positief, maar wel met een paar vraagtekens..

De stoute schoenen nog even aangetrokken en proef gereden met een Passat GTE. Dat was een hele andere beleving. Alleen (als ik het internet mag geloven) rij je met een permanente granaat onder de motorkap :lol:

Dank voor de tips en adviezen allemaal!! De zoektocht gaat voort..

erichendri
Sponsor van dit forum
Berichten: 656
Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08
Locatie: Doorn

Re: Op zoek naar een Outlander en nog de laatste vragen :)

Bericht door erichendri » 31 mar 2025, 21:24

Wat betreft de km reikwijdte van de accu moet je met een korreltje zout nemen.
Is een gok van de auto en het gevolg van iedere keer verzetten bij de garage .
Dus eigenlijk moet je vragen of je met een volle accu mag starten.
Dagteller indrukken en kijken na hoeveel normaal gereden kilometers de motor aanslaat.
Ga niet dan de snelweg op, daar kan beter op benzine gereden worden.

Eric
Sinds april 2025 bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een 5 jaar oude accu.
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen

Plaats reactie