Ik neem aan dat je het over de Outlander III hebt van 2014-2021. Daar kun je in principe met 3 personen op de achterbank zitten, zijn ook 3 gordels en het is in het midden wel knus, maar nog altijd breder dan de zitting van school stoeltjes van de 1e klas voortgezet onderwijs waarin ik laatst moest plaatsnemen bij een oudergesprek
Je hebt een beetje de pech dat auto's van deze maat 7 zitters zijn - de Outlander ook - maar in de PHEV versies van zulke 7 zitter modellen ligt OF de batterij OF de e-motor en inverter in de weg en krijg je die 2e bank niet. Maar omdat het in principe 7 zitters zijn, zijn het zeker in de lengte echt ruime auto's.
Ik weet niet hoe je rijdt maar af en toe een half uurtje 80 km/u rijden om de batterij weer op te laden lijkt me toch het ergste niet ? Als je dat doet kun je denk ik op hele steile stukken na gewoon 90 km/u rijden. Continue 100 km/u jakkeren met caravan kun je idd vergeten. Dan rij je de batterij leeg en zit je met half vermogen. En zelfs dat kan nog wel, maar niet als de weg omhoog gaat....
Alternatief - dus niet noodzakelijk zoals bij EV - kun je ook bij een rustpauze de auto in een ChaDeMo snellader pluggen, dan hoef je geen half uur 80 km/u te rijden om de batterij weer op te laden. Nadeel is dat je vaak wel de caravan moet afkoppelen om bij een laadplek te komen.
In principe vervang je de batterij niet, deze slijt langzaam totdat de EV range niet echt meer praktisch is. Maar dan is de auto niet stuk of waardeloos, maar in feite een soort mild-hybrid met kleine batterij geworden ( dus wel een auto die altijd op benzine rijdt ) die stroom kan bufferen voor langzaam EV rijden, helpt bij optrekken enz enz. Als je echt die ~45 km EV range terug wilt kost een batterij om en nabij de 7000 euro. Dat is dan bij een specialist die alle oude cellen eruit trekt en nieuwe weer terugplaatst. ( of je waarschijnlijk gewoon een exemplaar geeft waarbij dat al gedaan is. ) Een hele nieuwe batterij met bak bij mItsubishi en al zal wel een stukje duurder zijn.