Die ervaring was niet iets wat ik snel zal herhalen. Ik zal vertellen waarom :
- er waren maar 4 laadplekken en al snel toen ik aan het laden was verzamelde zich een wachtrij ECHTE EV die kennelijk niet verder konden terwijl je met een hybride dat laden eigenlijk niet echt nodig hebt. Je voelt je dus algauw opgelaten ook al kwam niemand naar de auto om moeilijk te doen. Als klap op de vuurpijl startte de ICE bij wegrijden omdat het 3 graden was.
- Bij 71 % sloeg het apparaat af en was de laadsessie klaar. Ik dacht toch echt dat de batterij tot 80 % zou worden gevuld ? Of was dat het gevolg van de wachtrij en wellicht camera toezicht die waarnamen dat een hybride met een kleine battterij heel veel tijd zou verkwisten met het laden van 70 % tot 80 % ? Of zelfs geautomatiseerd dat bij een te lage laadstroom ( gezakt naar ~ 10 KW ) de boel wordt afgekapt om meer klanten te kunnen laten laden in minder tijd ? Van 4,34 euro zijn ze denk ik ook niet veel wijzer geworden bij Fastnet maar wel een kwartier die laadplek bezet. Nochthans staat er nergens een bord dat het niet voor hybrides is bedoeld.
- Die 4,34 euro afrekenen is dan niet veel, maar met de verwarming aan was dat goed voor 20 ( !!!!! ) EV kilometers. Dat is dus bijna dubbel ( !!!! ) zo duur als op benzine, en met zo'n kleine batterij is het ook een kwartier later alweer op. Een kwartier laden om een kwartier te rijden ? Onzin.
Conclusie : waar de CHadeMO poort ook voor is bedoeld, laden onverweg kan het niet geweest zijn.
Ik heb eens gelezen dat CHadeMO stroom kan terugleveren, zou het iets te maken hebben met de plicht om stroom terug te kunnen leveren bij rampen in Japan ? ( ik weet dat er ook een 230 V stopcontact in de bagageruimte is ) Er moet een verklaring zijn dat alle Outlander PHEV ooit - zelfs de 2022+ versie - die poort hebben terwijl niemand die lijkt te gebruiken ( en met goede reden ) ?
En waarom tanken ( zoveel ) mensen eigenlijk zulke dure stroom ???