CHadeMO en het nut ervan ??

Laders, kabels, lolo's en nog veel meer om je PHEV op te laden
Plaats reactie
BoW
Sponsor van dit forum

CHadeMO en het nut ervan ??

Bericht door BoW » 10 feb 2025, 16:00

Omdat ik nieuwsgierig ben aangelegd moest ik die poort ook eens proberen. Bij fastned gestopt en de grote poort ( CHadeMO ) gebruikt.

Die ervaring was niet iets wat ik snel zal herhalen. Ik zal vertellen waarom :

- er waren maar 4 laadplekken en al snel toen ik aan het laden was verzamelde zich een wachtrij ECHTE EV die kennelijk niet verder konden terwijl je met een hybride dat laden eigenlijk niet echt nodig hebt. Je voelt je dus algauw opgelaten ook al kwam niemand naar de auto om moeilijk te doen. Als klap op de vuurpijl startte de ICE bij wegrijden omdat het 3 graden was. :lol:

- Bij 71 % sloeg het apparaat af en was de laadsessie klaar. Ik dacht toch echt dat de batterij tot 80 % zou worden gevuld ? Of was dat het gevolg van de wachtrij en wellicht camera toezicht die waarnamen dat een hybride met een kleine battterij heel veel tijd zou verkwisten met het laden van 70 % tot 80 % ? Of zelfs geautomatiseerd dat bij een te lage laadstroom ( gezakt naar ~ 10 KW ) de boel wordt afgekapt om meer klanten te kunnen laten laden in minder tijd ? Van 4,34 euro zijn ze denk ik ook niet veel wijzer geworden bij Fastnet maar wel een kwartier die laadplek bezet. Nochthans staat er nergens een bord dat het niet voor hybrides is bedoeld.

- Die 4,34 euro afrekenen is dan niet veel, maar met de verwarming aan was dat goed voor 20 ( !!!!! ) EV kilometers. Dat is dus bijna dubbel ( !!!! ) zo duur als op benzine, en met zo'n kleine batterij is het ook een kwartier later alweer op. Een kwartier laden om een kwartier te rijden ? Onzin.

Conclusie : waar de CHadeMO poort ook voor is bedoeld, laden onverweg kan het niet geweest zijn.

Ik heb eens gelezen dat CHadeMO stroom kan terugleveren, zou het iets te maken hebben met de plicht om stroom terug te kunnen leveren bij rampen in Japan ? ( ik weet dat er ook een 230 V stopcontact in de bagageruimte is ) Er moet een verklaring zijn dat alle Outlander PHEV ooit - zelfs de 2022+ versie - die poort hebben terwijl niemand die lijkt te gebruiken ( en met goede reden ) ?

En waarom tanken ( zoveel ) mensen eigenlijk zulke dure stroom ???

erichendri
Sponsor van dit forum

Re: CHadeMO en het nut ervan ??

Bericht door erichendri » 10 feb 2025, 21:41

Zakelijke rijders maakt de prijs niet uit.
Gaan tijdens het laden eten of werken.
En er zijn er ook die bij een snellader net genoeg laden om thuis te komen.

Erc
Sinds april 2025 bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een 5 jaar oude accu.
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen

trancedrift
Forumlid

Bericht door trancedrift » 11 feb 2025, 16:59

Ja, een toepassing van de ChadeMo stekker is Vehicle-to-Home toepassing, het was tot vorig jaar mogelijl om Wallbox Quasar aan te schaffen, met ChadeMo kabel, en zo kon je LEaf of Outlander als thuisbatterij gebruiken.

Ik probeerde een te kopen, maar nooit gelukt, geen enkele van de bedrijven die op internet adverteren dat ze het verkopen, heeft een reactie gestuurd. Van een bedrijf kreeg ik een antwoord met aanvullende vragen en die heb ik beantwoord en... niks, geen reactie meer.

Wesu
Forumlid

Bericht door Wesu » 11 feb 2025, 19:26

Chademo laden heb ik nog best regelmatig gedaan op langere ritten. Veelal als een tussenstop met jonge kids e.d. En met een maingau pas was 't snelladen in 't begin zelfs gratis :?: en daarna kostte 't vrij weinig. Bizarre om.daar nu over terug te denken. Ook deed ik 't toen om onder de garantieniveau te komen van een nieuwe accu. Oh ja en in Engeland ook nog geregeld gedaan, aangezien daar met de andere aansluiting laden vaak niet kan.

Verder was 't van de zomer in Duitsland nog betaalbaar met deze pas (+- 0,50 /kwh) en ivm caravan rijden wel fijn.
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle '13
2,3 L/100KM. En in bezit van een Knaus sport 500FDK

Wesu
Forumlid

Bericht door Wesu » 11 feb 2025, 19:27

RoelUtrecht schreef:
11 feb 2025, 19:26
Chademo laden heb ik nog best regelmatig gedaan op langere ritten. Veelal als een tussenstop met jonge kids e.d. En met een maingau pas was 't snelladen in 't begin zelfs gratis :?: :!: :?: en daarna kostte 't vrij weinig. Bizarre om.daar nu over terug te denken. Ook deed ik 't toen om onder de garantieniveau te komen van een nieuwe accu. Oh ja en in Engeland ook nog geregeld gedaan, aangezien daar met de andere aansluiting laden vaak niet kan.

Verder was 't van de zomer in Duitsland nog betaalbaar met deze pas (+- 0,50 /kwh) en ivm caravan rijden wel fijn.

BoW
Sponsor van dit forum

Bericht door BoW » 11 feb 2025, 19:52

Met caravan even een lading erin snelladen met de kabel als de batterij met Charge of Save toch nog aan de lage kant komt was ook wat ik dacht dat een nuttige toepassing kan zijn van het hebben van die poort, maar dat is vast niet waarom alle Outlanders zo lang die poort hebben gehouden terwijl maar weinigen hem lijken te gebruiken.

Het zal dus wel met dat kunnen terugleveren te maken hebben met rampen, wat voorgeschreven is in Japan. En idd wel raar dat geen enkele wallbox dan lijkt ingericht om stroom ook de andere kant op te laten stromen. Niet dat je dat moet willen met de toch al snelle slijtage van de kleine batterij ( bij nalezen blijkt dat je met een kleine batterij sneller door het aantal complete laadcycli heen gaat dan de grote die EV hebben, omdat die niet iedere dag laden en zeker geen 2 x )

Wesu
Forumlid

Bericht door Wesu » 11 feb 2025, 20:27

Ja eens en dat mogelijk net als in Engeland in meerdere landen (japan??) meer chademo laders zijn dan de andere?

Overigens is accu capaciteit van 80% na 8 jaar redelijk intensief laden niet eens slecht (alhoewel die 80% wel ruim geinterpreteerd wordt door mitsubishi). Zeker nadat de degredatie na de eerste +- 10% degredatie langzamer gaat. Na 16 (bijna einde levensduur auto) zou je dan simpel gezegd op 60% kunnen zitten en dat is ergens ook niet zo slecht (ervan uitgaande dat je geen nieuwe accu krijgt). En dan te bedenken dat volledige EV's zoals je zegt veel minder laadcycli nodig hebben gaat dat bij deze auto's normaal gesproken helemaal goed.

BoW
Sponsor van dit forum

Bericht door BoW » 14 feb 2025, 16:40

Ik heb bevestiging gevonden van anderen met een < 2019 model ( geen idee of dat voor andere Outlanders ook zo is door kleine verschillen ) dat snelladen maar tot ~ 70 % gaat. Het lag dus niet aan Fastned of de wachtrij.

70 % is door de kleine batterij inhoud dus NOG minder nuttig dan het al lijkt. Aan de andere kant heeft dat laden echt maar iets van 15 min of korter geduurd.

Ik denk nog steeds dat het in te zetten is op vakantie als Charge tijdens het rijden het toch niet helemaal kan bijhouden en de batterij zakt. Ik wil voor klimmen met caravan tenminste 40-50 % batterij lading hebben ten alle tijde.

Als je 20 minuten de auto stilstaand in charge de batterij op laat laden krijg je 80 % lading, en hoef je de caravan niet af te koppelen. Dat kost 3 liter benzine en laten we aannemen dat een liter 2 euro kost is dat 6 euro. Dat kan gemakkelijk zijn wat ze voor snelladen ( aan de snelweg ) vragen.

In praktijk bevinden de parkeerplaatsen om te rusten zich achter het tankstation, dus ben je wel 3 van je ( praktisch bruikbare 40 liter ) kwijt als je zo de batterij laad, en het tankje is al klein en het verbuik waarschijnlijk 1:10 l/km of slechter. De batterij vullen met Charge voor je de brandstof tank vult zou beter zijn ( kom je weer ~ 30 km verder )

De praktijk moet dus maar uitwijzen of snelladen of stilstaand laden zowieso nodig is, en welke manier dan goedkoper, sneller, makkelijker of praktischer is.

Bmtouring
Site Admin
Model PHEV: III (2013-2018) 2.0

Bericht door Bmtouring » 14 feb 2025, 19:57

Dan zou ik met charge rijden tot de volgende tankbeurt/koffiepauze ipv stilstaand laden.

Voelt wat efficiënter.

BoW
Sponsor van dit forum

Bericht door BoW » 14 feb 2025, 21:31

Punt is Bmtouring dat Charge dat misschien niet kan, zonder langzamer dan 80 km/u over de snelweg te kruipen. De caravan die ik meelsleur is de grootste maat ( 7,5 meter ) die nog op 1 as kan staan. En hij weegt al 1440 kg als ie leeg is. ( door het monteren van een sterke mover+tractie accu )

Dat was geen enkel punt voor de Sorento die 2800 kg mocht trekken en dat alleen vertaalde naar een verbruik van 1:5 l/km. Ik laadde de caravan gewoon tot 1600 kg en bracht 100 kg ervan over op de kogel van de auto. Dat kan niet meer met 75 kg kogeldruk en 1500 kg limiet aan trekgewicht.

Je hoeft er geen rekening mee te houden, maar veel vrachtwagen chauffeurs reageren geirriteerd als je niet minstens 89 km/u rijdt wat normaliter de limiet is van hun begrenzer. Vooral op stukken waar een inhaalverbod voor vrachtwagens geldt.

En mogelijk is 90 km/u met eren grote en vierkante ( 21 jaar oud ) caravan toch wel een beetje te belastend voor de Outlander PHEV, in de zin dat Charge het niet voor elkaar krijgt te voorkomen dat de batterijlading zakt.

Na de vrij nieuwe ( 3 jaar oud ) auto overweeg ik ook snel die caravan eens te vervangen voor een moderne, lichtere met meer stroomlijn die beter bij de auto past, maar nu is het nog niet zover. En zo'n oude volledig alluminium caravan voelt ook wel weer veiliger als het weer eens enorm onweert in verre buitenlanden, zo'n lichtgewicht kunststof dak heeft ook nadelen :mrgreen:

erichendri
Sponsor van dit forum

Bericht door erichendri » 14 feb 2025, 22:07

Snelladen gaat sowieso tot 80% bij ev's.
Je kunt blijven staan aan de laadkabel maar de laatste 20% duurt veel langer dan de eerste 80%
Tegenwoordig heb je al enkelas cravans van 8.30 mtr en kabe levert al caravans van 2300kg op 1 as.
Heb je je caravan al een keer op de weegbrug gewogen?

Eric
Sinds april 2025 bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een 5 jaar oude accu.

BoW
Sponsor van dit forum

Bericht door BoW » 14 feb 2025, 22:45

De Outlander - tenminste model 2019 en later - snellaad dus maar tot 70 % Eric. Dan slaat ie af. Niet 80 %.

Waarom weet ik niet, ik constateerde het en anderen ook.

Weegbrug is niet nodig, ik gebruik al jaren zo'n gele digitale wieldruk meter waar je overheen rijd, vaak doe ik dat met de mover. Ik weet precies wat de caravan weegt, kogeldruk is en wat de verdeling van het gewicht is.

Wesu
Forumlid

Bericht door Wesu » 15 feb 2025, 10:04

Bij de oudere outlander phev is t volgens mij 80%. Dan slaat ie iig van de eerste modellen ook af. Wanneer je daarna het snelladen dan ontkoppelt en opnieuw weer gaat snelladen dan laadt ie wel door tot 100%. Wel zeer, zeer langzaam en lijkt op laden van 3,7 kw/u. Dit weleens gedaan bij een lange lunch stop en geregeld in Engeland waar ze in Londen in de straten zelf veel chademo laders hebben (of hadden).

BoW
Sponsor van dit forum

Bericht door BoW » 19 feb 2025, 13:29

Ik zag video's waar lithium technologie dieper werd uitgelegd. Daar werd duidelijk waarom de BMS berekend ipv meet : lithium heeft een heel vlakke spanningscurve tussen vol en leeg. In dat midden gebied is dus heel slecht te meten hoe vol de batterij nog is. Daarom wordt dat berekend, en verklaart dat het soms vreemde prognoses van de "guess-o-meter" en wellicht ook waarom de BMS "in de war kan raken" en te weinig capaciteit gaat aangeven wat met een DBCAM weer hersteld kan worden.

De BMS data geven wat precies vol is, is ook de reden waarom de batterij regelmatig vol moet worden geladen. Dat geeft het systeem een ijkpunt. Het laagste spanningsniveau wordt ook gemeten, dat bepaald waneer de ICE aan moet.

Ook werden er dingen gezegd wat wellciht verklaard waarom tijdens snelladen de installatie afsloeg bij 70 % vulling : lage temperatuur. Bij een lage temepratuur, hoge vuillingsgraad en hoge stroom ( snelladen ) onstaat er potentieel onomkeerbare lithium plating. Dan kan de lithium niet doordringen in de kernen waar het moet zijn en hoopt zich op aan de buitenkant van de kern. Wellicht beschermd Mitsubishi de gebruiikers daartegen bij lage temepratuur. En is het in de zomer wel 80 % ?

Ook is nu duidelijk dat de slijtage uiteindelijk word veroorzaakt door het opraken van lithium die zich kan verplaatsen.

BoW
Sponsor van dit forum

Bericht door BoW » 19 feb 2025, 13:49

Bovenstaande verklaard waarom deze FAQ het dus toch wel bij het juiste eind heeft, maar de FAQ verklaard niet waarom. Nu weten we wel waarom.

https://www.richi.uk/p/mitsubishi-outla ... v-faq.html

Overigens nog een waarschuwing : reset methoden gedaan door de ( kleine ) batterij los te koppelen die veel te zien zijn op YT en dergelijk veroorzaken niet te wissen storingen bij model 2019-2021, zodat de auto naar een garage moet voor herstel, mogelijk zelfs op een auto ambulance. Als je wat aan de range wilt doen, dan met een DBCAM. ( van waarschijnlijk de Mitsubishi dealer ) DBCAM werkt alleen goed als de BMS "in de war" is geraakt een ook vooral bij batterijen die nog in goede staat zijn. Je ziet in Watchdog ( site ) ook dat DBCAM steeds minder effect heeft naar mate het kilometrage stijgt.

De FAQ toont op welke manieren ( zonder potentieel schadelijke handelingen ) de BMS minder snel in de war raakt. Een erg nuttige FAQ.

erichendri
Sponsor van dit forum

Bericht door erichendri » 19 feb 2025, 21:59

Daarom wordt de accu voorverwarmd als je naar een snellader rijdt met de navigatie.
Rijdt je zonder navigatie kan je de voorverwarming ook handmatig aanzetten.

Eric

BoW
Sponsor van dit forum

Bericht door BoW » 19 feb 2025, 23:11

erichendri schreef:
19 feb 2025, 21:59
Daarom wordt de accu voorverwarmd als je naar een snellader rijdt met de navigatie.
Rijdt je zonder navigatie kan je de voorverwarming ook handmatig aanzetten.

Eric
:o :shock: Weet je zeker dat een Outlander PHEV tot MY 2021 dat kan ?? De boordcomputer lijkt nogal primitief.

erichendri
Sponsor van dit forum

Bericht door erichendri » 20 feb 2025, 14:04

Nee, ik bedoel die functie bij veel ev's.
Een warme accu laadt sneller op dan een koude accu.

Eric

BoW
Sponsor van dit forum

Bericht door BoW » 20 feb 2025, 21:21

Ik ben er hoe langer hoe meer van overtuigd dat de Outlanders hun batterijen niet kunnen verwarmen, anders dan warmteontwikkeling van in bedrijf te zijn door stromen te leveren of ontvangen door regeneratie.

Bij battery pack demontage videos' zie je een warmtewisselaar waar de fan bovenop gemonteerd is. Het lijkt er sterk op dat die van de airco is.

https://youtu.be/lB3kqipdtPQ?feature=shared&t=1113

In het begin van het filmpje weegt hij de hele pack en blijkt dat die slechts 58 kg weegt, waarvan een aanzienlijk deel van de stalen bodem van de batterypack en harnas om de cellen. Dat is heel wat anders dan de "honderden kilos' die autojournalisten ervan maken en samen met de 45 l brandstoftank maar 23 kg zwaarder is dan 80 liter benzine in de tank van mijn Sorento. En de forse maat 3,5 V6 motor met vloeistof turbine automaat weegt vast wel flink in de richting van de 2.4 liter samen met de electromotoren. Ik denk dat dat met dat "dode gewicht" wel meevalt, temeer omdat het systeem in Normal ( parallel Hybrid ) niet dood is maar deels of helemaal in werking is.

erichendri
Sponsor van dit forum

Bericht door erichendri » 20 feb 2025, 22:32

58 kg is natuurlijk niet goed als je al weet hoeveel een gewone 12v accu van je sorento weegt.

Eric

BoW
Sponsor van dit forum

Bericht door BoW » 20 feb 2025, 23:59

Ik vind het ook een beetje licht maar hij zegt toch echt 58 kg tenzij hij bedoeld 85 kg, Engels is overduidelijk niet zijn moedertaal. We weten dat Li-on lichtgewicht batterijen zijn.

Maar 85 kg is nog steeds geen honderden kilo's die de autojournalisten menen te voelen tijdens het rijden.

Plaats reactie