ACC /automatische noodstop achteraf inbouwen ?

Alle technische dingen mbt het aansluiten van accessoires en andere zaken om je PHEV op te leuken
Plaats reactie
BoW
Sponsor van dit forum
Berichten: 602
Lid geworden op: 21 nov 2024, 23:27
Locatie: Flevoland

ACC /automatische noodstop achteraf inbouwen ?

Bericht door BoW » 22 nov 2024, 10:06

Ik heb een beetje overdonderd door alle nieuwigheid van EV mode rijden e.d. bij de proefrit niet opgelet dat de auto een basis versie ( Intense ) was, en geen ACC en automatische noodstop heeft. Omdat hij geen radar sensors op zijn bumper heeft, wat mij totaal ontgaan was.

Hoewel ik nog nooit bij iemand de kofferbak ingereden ben - ik houd netjes afstand - vind ik van een automatische noodstop toch wel jammer dat het niet erop zit.

Is zoiets van een demontage auto die het wel had over te zetten op eentje die het niet heeft ? Of kan dat niet vanwege incompatibe ECU's of die moeten programeeren en dergelijk ? Iemand zoiets al eens geprobeerd ?

phev
Forumlid
Berichten: 50
Lid geworden op: 16 mei 2013, 17:43

Re: ACC /automatische noodstop achteraf inbouwen ?

Bericht door phev » 23 nov 2024, 10:50

Het achteraf inbouwen van Adaptive Cruise Control (ACC) en automatische noodstop in een Mitsubishi Outlander PHEV (of andere moderne auto's) is een complex proces dat niet zonder meer mogelijk is, voornamelijk vanwege de volgende redenen:

1. Hardware-beperkingen
De basisversie van de Outlander PHEV (zoals de Intense) heeft geen ingebouwde radars of camera’s die nodig zijn voor ACC en automatische noodstop. Deze sensoren kunnen vaak niet eenvoudig worden toegevoegd, omdat de bumper en het voertuigontwerp niet geschikt zijn om ze correct te positioneren.
Zelfs als je onderdelen van een sloopauto gebruikt, moeten ze exact passen en correct worden geplaatst om effectief te functioneren.
2. ECU en softwarecompatibiliteit
De Electronic Control Unit (ECU) van een auto is specifiek geprogrammeerd voor het originele systeem. Zonder ondersteuning voor ACC of automatische noodstop kan de ECU deze functies niet aansturen.
Herprogrammering van de ECU kan theoretisch, maar dit vereist specialistische apparatuur, kennis van Mitsubishi-software, en toegang tot de juiste programmeerbare parameters. Fabrikanten staan dit meestal niet toe buiten de fabriek.
3. Kabelbomen en interfaces
De interne bedrading (kabelbomen) in een basisversie verschilt vaak aanzienlijk van een luxere uitvoering met extra systemen. Het toevoegen van nieuwe kabels en interfaces kan kostbaar en ingewikkeld zijn.
4. Kosten en haalbaarheid
Het installeren van ACC en automatische noodstop na productie kan duurder uitvallen dan de originele fabriekstoeslag voor deze functies. Dit komt door de arbeidsintensieve aanpassingen en de kosten van originele onderdelen.
5. Ervaringen van anderen
Op forums zoals het Outlander PHEV-forum geven gebruikers vaak aan dat het achteraf toevoegen van dergelijke functies in de praktijk zelden voorkomt en wordt afgeraden vanwege de genoemde problemen. Het is eenvoudiger en betrouwbaarder om een auto te kiezen die al af-fabriek met deze functies is uitgerust.
Alternatief:
Overweeg het gebruik van een aftermarket-veiligheidssysteem, zoals een noodstopsysteem of een cruise control-upgrade, dat onafhankelijk van de voertuigsoftware kan werken. Deze systemen hebben echter vaak beperkingen in vergelijking met originele systemen en vereisen nog steeds professionele installatie.

Voor specifieke details kun je advies vragen bij een gespecialiseerde werkplaats of je dealer, maar houd rekening met bovenstaande uitdagingen.

Gebruikersavatar
Bmtouring
Site Admin
Berichten: 709
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
Locatie: Brummen
Model PHEV: III (2013-2018) 2.0

Re: ACC /automatische noodstop achteraf inbouwen ?

Bericht door Bmtouring » 24 nov 2024, 09:35

Antwoord zonder chatgpt: niet te doen, teveel wat er uit de donor moet en in jouw exemplaar. Plus programmeerwerk wat minder vaak aangeboden wordt dan voor bijvoorbeeld bmw of vw.

Gezien de kwaliteit van de hulpsystemen die ik tot nu toe heb ervaren is het de moeite ook niet.

Al zou acc nog een aardige zijn, dat lukt vaak wel qua praktisch gebruik. Maar ja, dat bestond in de jaren negentig ook al dus waarom dat niet standaard is zo onderhand....

Plaats reactie