bandenmaat

Alles met betrekking tot de buitenkant van je Outlander PHEV
Plaats reactie
abartels
Forumlid

bandenmaat

Bericht door abartels » 01 okt 2024, 15:53

Ik heb een outlander PHEV uit 2013.
Om alle velgen liggen Good Year banden met de maat 255/55 R 18. (was vorige eigenaar aangeraden)
Garage geeft mij aan dat deze maat niet goed is voor de auto, waarom is mij niet bekend.
De voorbanden wil ik tegen de winter vervangen voor ander banden. Welke maat zou ik dan moeten nemen?
Achterbanden zijn nog goed en wil ik het liefst niet vervangen (kosten). Kan ik voor een ander maat zetten dan achter?

Bmtouring
Site Admin
Model PHEV: III (2013-2018) 2.0

Re: bandenmaat

Bericht door Bmtouring » 01 okt 2024, 17:10

225/55 R18 is de standaard af-fabriek band (van Toyo) Even uit m'n hoofd: die 255/55 zijn dus breder en 55% van een hoger getal is een hoger getal, je band is dus groter, de rolomtrek langer en dus rij je sneller bij dezelfde aantallen omwentelingen, je snelheidsmeter geeft dus te weinig aan. Heb je dat wel eens getest met een GPS snelheidsmeting?

Voor vervangen en achter niet kan problemen opleveren. Zeker als je daarna voor-achter verschillende banden hebt. Sommigen melden dat al bij iets versleten banden voor/achter na een winterwissel. Dat heeft niets te maken met een 4x4 differentieel of dat soort verhalen maar gewoon met de software die verschil opmerkt in omwentelingen voor/achter en daaruit concludeerd dat de auto niet normaal vooruit aan het rollen is maar dat niet kan rijmen met andere informatie die het krijgt.

255 is breder met dezelfde verhouding van hoogte dus die band heeft een andere rolomtrek dan de originele, je snelheidsmeter zal anders afwijken dan met de originele banden (5kmh ongeveer teveel op de teller t.o.v. wat een GPS snelheid aangeeft)

abartels
Forumlid

Bericht door abartels » 02 okt 2024, 10:34

Bedankt voor je uitleg.

Ik heb inderdaad gekeken naar de snelheid GPS vs Snelheidsmeter. Deze is nu nagenoeg gelijk.

Ik begrijp uit je uitleg dat ik dus ook de achterbanden moet vervangen aangezien ik beter een smallere band kan gaan moteren.

Helaas hebben mijn achterbanden do 6 mm profiel, dus wel zonde, maar het is niet anders.

Bmtouring
Site Admin
Model PHEV: III (2013-2018) 2.0

Bericht door Bmtouring » 02 okt 2024, 19:35

graag gedaan. rijden met een exacte snelheidsmeter vind ik zelf wel prettig, de cruise control houdt namelijk die snelheid aan.

Bij mijn andere auto rij ik dan dus 5kmh minder dan mag. Dus ik rij op de GPS snelheid, zet de CC aan en zo voort. Echter werkt het dan weer niet fijn met de stapsgewijze instelling (lang indrukken = 10kmh op/neer) dus na een paar verschillende Vmax borden vind ik dat niet leuk meer.

Je kunt toch ook op je voorwielen banden zetten die je nu ook hebt? Dan is de kans klein(er) dat je problemen krijgt door de verschillende rolomtrek voor/achter. Breedte maakt niet uit zolang het past, maakt wel meer lawaai en is onzuiniger. Voor de wegligging hoef je het niet te doen, die wordt nooit geweldig.

Het is nooit zeker of het systeem gaat zeuren of niet. Ik vind het een raar fenomeen want je banden slijten ook onregelmatig in de loop der tijd dus ontstaat er dan ook verschil.

Plaats reactie