Goedemiddag

Stel jezelf even voor en vertel wat over je Mitsubishi Outlander PHEV.
Plaats reactie
abartels
Forumlid

Goedemiddag

Bericht door abartels » 17 jul 2024, 15:30

Sinds zaterdag de bezitter van een phev uit 2013 met 180k op de teller.
Hiervoor gedieseld in een 308 sw. Fijne auto maar te duur voor mij nu.

Electrisch met snelweg en airco aan red hij zo'n 25 km. In September ga ik naar Kroatie met vrouw en Duitse herder. Mooie test voor deze auto. Met name zijn bodemvrijheid tov de peukepot zal een uitkomst zijn omdat ik nogal graag tussendoorweggetjes kies.

Wat ik tot nu toe wel een minpunt vind (luxe probleem) is dat ik de ramen en het dak niet met de AB kan dicht doen. Is mij nu al een paar keer keer gebeurd dat ik de auto weer in moest duiken en contact aan moet zetten om dit alsnog te doen.

Bmtouring
Site Admin
Model PHEV: III (2013-2018) 2.0

Re: Goedemiddag

Bericht door Bmtouring » 18 jul 2024, 09:04

Welkom!

Veel fijne kilometers rijplezier gewenst. Dat van die ramen: de ramen kun je nog sluiten voordat je de deur opent geloof ik. Het dak is gewoon onhandig inderdaad. Je went je vanzelf aan om eerst de boel na te lopen en dan uit te zetten. Komt in de winter nog bij dat je de kachel uit of op 15graden zet 's avonds als je niet wilt dat in de ochtend meteen de motor start. (ik rij graag electrisch de wijk uit en dan pas de motor aan)

abartels
Forumlid

Bericht door abartels » 19 jul 2024, 16:06

Ja inderdaad even wennen om alles dicht te doen. Maar zal vast goedkomen.

Mbt jouw kachel opmerking. Ik moet de temp van mijn climatecontrol onder de 15 graden zetten? Anders gaat hi vanzelf opwarmen?

ik dacht dat dit alleen kon via de app, dat je hem aan kon zetten, of via een timer in de mmcc?

Overigens ben ik op zoek naar meer uitleg over de flippers. Wat is het nut van die standen? Ik kan het toch net zo goed continue op b5 zetten? Of mis ik iets?

Bmtouring
Site Admin

Bericht door Bmtouring » 19 jul 2024, 18:04

als het buiten koud is en je start de auto met de kachel op 20 graden bijvoorbeeld. Dan slaat meteen de motor (ICE) aan om de warmte te leveren. Zelf rij ik liever stilletjes de straat uit en dat kan door de kachel uit te zetten of op 15 graden. Dat moet ik dan wel bij het wegzetten doen anders ben ik te laat met knopje drukken, dan start de motor al. Werkt prima hoor, maar ik wil dat niet, ik wil stil de straat uit en dan eenmaal op snelheid op een buitenweg de motor aan en dan constant aan ipv dat ik stadsverkeer met loeiende motor moet doen.

De standkachel aanzetten kan ook als je al in de auto zit via MMCS, airco ook. En inderdaad met timer. Beetje gedoe met tijden instellen en dan activeren maar je kunt twee tijden per dag instellen geloof ik. Nou ja, je kunt twee tijden instellen en per dag aan of uit zetten. Zoiets.
Keuze is of interieur verwarmen, of warme lucht langs de ruiten sturen of koelen. Niet per dag verschillend, 1 keus voor alles.

Met de app gaat even aanzetten voor vertrek wel makkelijker maar het verbinden van de app met de auto en dan aanzetten gaat vaak moeizaam of traag en irriteert mij enorm. Met de sleutel-hack spring je dat voorbij en zet je 'm meteen aan.

De flippers is een kwestie van persoonlijke voorkeur. Ik varieer veel in afremmen op regeneratie, anderen laten ze met rust en rijden dus eigenlijk altijd in B2. B5 kan wat abrupt remmen opleveren en dat is niet ieders smaak. Ik rol graag uit met B0 als ik de ruimte heb. lekker rustig. En in stadsverkeer vaak B5 zodat ik alles met 1 voet kan doen en nauwelijks hoef te remmen.

NoAcars
Forumlid

Bericht door NoAcars » 20 jul 2024, 09:08

Welkom en veel plezierige EV km's gewenst.

Mocht iemand in de auto hebben gereden óf je bent het zelf een keer vergeten om de airco uit te zetten dan wel op 15 graden: start de auto eerst zonder de rem in te trappen. Dan kun je zien of de airco daadwerkelijk uit is danwel op 15 graden staat.
Een kale PHEV MY16

abartels
Forumlid

Bericht door abartels » 09 aug 2024, 07:41

Thanks voor de tip.

Ik zet mijn airco eigenlijk nooit uit. Bij aanzetten werkt de airco zonder dat de moter start.

Ben benieuwd in de winter.

Klopt het dat de auto met een elektrische kachel wordt verwarmd en ook vis de motor?

Kan ik kiezen welke van de twee ik wil gebruiken?

Bmtouring
Site Admin

Bericht door Bmtouring » 09 aug 2024, 08:21

Als je de standkachel functie hebt dan heb je een electrisch verwarmingselement achter je voorstoel onder de voeten van de achterpassagier zitten. (dat kun je zien als je onder de auto kijkt, dan lopen er twee slangen/buisjes naartoe)

Er zijn dan 2 circuits: vloeistof door dat element naar de 'kachel' in je dashboard en een andere voor vloeistof door de ICE (benzinemotor) naar de kachel in je dashboard.
in de motorruimte achter je electromotor, zeg maar boven je voeten, zit een driewegthermostaatklep. Is er motorwarmte, dan gaat dat richting de kachel. Is die er niet dan gaat er warmte van het element naar de kachel.

Je kunt het niet zelf direkt kiezen maar wel met een omweg: als je de auto op wilt warmen zonder de accu leeg te trekken (opwarmen kost relatief veel energie) dan gebruik je de 'save' knop zodat de ICE aanslaat en de accu niet (ver) zakt.

Gebruik je de standkachel functie, doe dat dan met de stekker in de auto, het laden gaat trager dan leegtrekken voor verwarmen maar het helpt wel om met volle(re) accu te vertrekken. De ICE maakt zoveel overtollige warmte dat het zonde is om dat niet te gebruiken voor je interieur in plaats van je accu leeg te trekken waardoor je even later alsnog op benzine verder moet.

Bij het ontwerp ging men uit van iemand die de auto start en in 1 streep naar z'n bestemming 50km verderop rijdt, met lege accu aankomt en aan de lader voor terug.

Dat doet ie prima.

Maar zo rij ik niet, ik wil niet met brullende koude ICE wegrijden (omdat ie de kachel meteen wil opstoken) door de wijk met drempels en afslagen. Dat rijdt veel lekkerder electrisch. Daarna de buitenweg op wil ik dat ie z'n ICE start en efficient gebruikt: warmdraaien en daarna constant toerental om aan te drijven, te verwarmen/koelen en accu te vullen: SAVE dus. En bij aankomst rij ik altijd nog wat stadsverkeer en dat graag weer electrisch: SAVE uit en accu leegrijden tot bestemming.

Na een poosje gaat het vanzelf en als ik dan met een andere Outlander als passagier merk dat de bestuurder niets doet en vrijwel meteen de ICE aan heeft voor de kachel en al snel weer door de lege accu dan realiseer ik me weer dat ik de Outlander toch wel een leuke auto vind: je kunt er een beetje mee leren omgaan voor prettige samenwerking.

Plaats reactie