Hoe rijden jullie met de caravan erachter?
-
- Forumlid
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 15 mei 2021, 08:34
Hoe rijden jullie met de caravan erachter?
Aanstaande zondag vertrekken we richting Frankrijk met de caravan (900kg)
Eerste keer met de outlander.
Ik had van Mitsibushi al een soort instructie gezien hoe met de caravan te rijden. Maar hoe doen jullie het in de praktijk?
Charge of Save knop standaard ingedrukt en elektra alleen gebruiken daar waar nodig (helling op) of gewoon de normale stand gebruiken?
En leeg is leeg?
Eerste keer met de outlander.
Ik had van Mitsibushi al een soort instructie gezien hoe met de caravan te rijden. Maar hoe doen jullie het in de praktijk?
Charge of Save knop standaard ingedrukt en elektra alleen gebruiken daar waar nodig (helling op) of gewoon de normale stand gebruiken?
En leeg is leeg?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Forumlid
- Berichten: 87
- Lid geworden op: 03 feb 2020, 23:46
Re: Hoe rijden jullie met de caravan erachter?
Met de caravan erachter staat ie bij mij in CHARGE stand. Dan heb je het langst profijt van je batterij en rijdt het t meest comfortabel/stil naar mijn mening. Als je een beetje caravan hebt dan gaat de batterij op den duur toch leeg en dan merk je het verschil.
Sinds begin feb 2019 een instyle nov 2014
Inmiddels nu een instyle 2.4 van 2019
Inmiddels nu een instyle 2.4 van 2019
- Bmtouring
- Site Admin
- Berichten: 709
- Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
- Locatie: Brummen
- Model PHEV: III (2013-2018) 2.0
Re: Hoe rijden jullie met de caravan erachter?
Leeg is leeg vind ik zelf niet prettig op vakantie, liever half tot een kwart vol regelen via 'save'.
Charge kan natuurlijk ook voor het extraatje bij bergop verderop.
De rest aan electronica als radio, verlichting en zelfs stoelverwarming verbruikt niks merkbaars, behalve de airco maar die regelt ie zelf wel terug als het spannend wordt denk ik. Dit weet ik niet zeker maar mijn jaren 90 bmw deed dat al dus verwacht ik dit eigenlijk wel.
Dit kun je makkelijk testen natuurlijk bij bergop werken.
Bij stilstand laten draaien helpt ook je koelkast op gang houden als je die uit de auto 12V laat trekken. De huishoudaccu van de outlander is maar klein dus hier zou ik wel naar kijken of je die aan wilt laten bij motor uit.
Kun je de draaiende (lege) auto wel op slot zetten eigenlijk?
Oh, en neem je reservesleutel mee (niet in de auto laten liggen, in een tas of zak van je reisgenoot) en die van de caravan ook.....
Charge kan natuurlijk ook voor het extraatje bij bergop verderop.
De rest aan electronica als radio, verlichting en zelfs stoelverwarming verbruikt niks merkbaars, behalve de airco maar die regelt ie zelf wel terug als het spannend wordt denk ik. Dit weet ik niet zeker maar mijn jaren 90 bmw deed dat al dus verwacht ik dit eigenlijk wel.
Dit kun je makkelijk testen natuurlijk bij bergop werken.
Bij stilstand laten draaien helpt ook je koelkast op gang houden als je die uit de auto 12V laat trekken. De huishoudaccu van de outlander is maar klein dus hier zou ik wel naar kijken of je die aan wilt laten bij motor uit.
Kun je de draaiende (lege) auto wel op slot zetten eigenlijk?
Oh, en neem je reservesleutel mee (niet in de auto laten liggen, in een tas of zak van je reisgenoot) en die van de caravan ook.....
-
- Forumlid
- Berichten: 87
- Lid geworden op: 03 feb 2020, 23:46
Re: Hoe rijden jullie met de caravan erachter?
Kun je wel rijden met de auto als die loopt maar de key niet in de buurt is? Nog niet geprobeerd, zo meteen ff doen, maar als dat wel t geval is zou ik de auto niet draaiend op een parking laten staan.
Sinds begin feb 2019 een instyle nov 2014
Inmiddels nu een instyle 2.4 van 2019
Inmiddels nu een instyle 2.4 van 2019
-
- Forumlid
- Berichten: 87
- Lid geworden op: 03 feb 2020, 23:46
Re: Hoe rijden jullie met de caravan erachter?
Wegrijden met de kabel eraan gaat niet maar zonder sleutel dan weer wel. Met het eerste ben ik wel blij maar het 2e valt me toch tegen. Als je de accu wilt laden op een parking kun je niet tegelijkertijd ff gaan plassen o.i.d. Jammer hoor, het ligt toch eigenlijk voor de hand dat je t zo regelt dat zonder sleutel je niet kan rijden, dat is bij een conventionele auto toch ook zo. Ik heb maar 2 meter geprobeerd op de oprit, misschien dat ie verderop ……….. Wie weet hier het fijne van?
Sinds begin feb 2019 een instyle nov 2014
Inmiddels nu een instyle 2.4 van 2019
Inmiddels nu een instyle 2.4 van 2019
- JohanvdH
- Forumlid
- Berichten: 482
- Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46
- Locatie: Wageningen
Re: Hoe rijden jullie met de caravan erachter?
Je accu laden door de motor te laten lopen terwijl de auto stil staat is niet efficiënt en wellicht ook minder vriendelijk voor de omgeving.
Dat zou alleen nuttig zijn als je vlak voor een enorme berg staat terwijl je tijdens de rit daarvoor geen gelegenheid hebt gehad om de accu te laden.
Conventionele auto's met een keyfob kan je ook niet op slot zetten terwijl de motor draait, zover ik weet.
Dat zou alleen nuttig zijn als je vlak voor een enorme berg staat terwijl je tijdens de rit daarvoor geen gelegenheid hebt gehad om de accu te laden.
Conventionele auto's met een keyfob kan je ook niet op slot zetten terwijl de motor draait, zover ik weet.
-
- Forumlid
- Berichten: 28
- Lid geworden op: 15 mei 2021, 08:34
Re: Hoe rijden jullie met de caravan erachter?
We zijn afgelopen week eigenlijk zonder problemen naar de camping in Frankrijk
gereden.
Auto geladen waar het kon en onderweg met de charge knop gereden.
Maar met caravan erachter en rond de 95km per uur rijden heeft de auto geen capaciteit over om nog bij te laden. Maar ook zonder de elektro motor met gemak de heuvels over. Gemiddeld verbruik rond de 1:9
Auto geladen waar het kon en onderweg met de charge knop gereden.
Maar met caravan erachter en rond de 95km per uur rijden heeft de auto geen capaciteit over om nog bij te laden. Maar ook zonder de elektro motor met gemak de heuvels over. Gemiddeld verbruik rond de 1:9
- Bmtouring
- Site Admin
- Berichten: 709
- Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
- Locatie: Brummen
- Model PHEV: III (2013-2018) 2.0
Re: Hoe rijden jullie met de caravan erachter?
Nog even over dat weglopen met contact aan: we weten nu dat je de boel niet op slot kunt doen als de auto nog 'ready' is en je niet in de buurt bent. Wel kan iemand instappen en wegrijden (vandaar mijn opmerking over iemand in de auto laten) al kan die niet meer starten na de eerstvolgende contact uit (hetgeen dus EV+ICE voorraad energie verderop kan zijn)
en wat als je de 2e sleutel er bij pakt?
of als je de auto handmatig op slot doet (knopje binnenzijde portier) en dan de deur dicht gooit.
of... etc. genoeg te experimenteren
en wat als je de 2e sleutel er bij pakt?
of als je de auto handmatig op slot doet (knopje binnenzijde portier) en dan de deur dicht gooit.
of... etc. genoeg te experimenteren
-
- Sponsor van dit forum
- Berichten: 656
- Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08
- Locatie: Doorn
Re: Hoe rijden jullie met de caravan erachter?
Accu rijdt je bijna nooit leeg, er blijft altijd rond de 30% in terwijl je meter op nul staat.
Dat regelt het BMS en is beter voor de accu.
Daardoor blijft de electromotor altijd assisteren indien mogelijk.
Eric
Dat regelt het BMS en is beter voor de accu.
Daardoor blijft de electromotor altijd assisteren indien mogelijk.
Eric
Sinds april 2025 bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een 5 jaar oude accu.
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen
-
- Sponsor van dit forum
- Berichten: 602
- Lid geworden op: 21 nov 2024, 23:27
- Locatie: Flevoland
Re: Hoe rijden jullie met de caravan erachter?
Ik heb nog steeds wel wat vragen over dit onderwerp, hoewel ik echt niet bang ben dat ie niet boven komt in de bergen e.d. Ik wil gewoon eens snappen wat ie nou exact doet en daar is heel lastig achter te komen gezien Mitsubishi vrijwel nergens dat soort informatie geeft, en autojournalisten nog minder weten.
Met de caravan erachter verwacht ik niet sneller te rijden dan 90 km/u. Bij deze snelheid kan de ICE zover ik begrijp wel direct verbinden met de voorwielen om zuiniger op benzine te kunnen rijden maar heeft dan maar weinig kracht omdat er geen versnellingsbak is en dit de toeren die de motor kan maken erg beperkt dus dan ook gen stroom kan opwekken voor de batterij die dus leeg getrokken wordt. ( ik neem dan aan dat hij in de save stand staat om niet meteen in EV rijdend de batterij leeg te trekken )
De auto zelf ( batterij leeg ) of de bestuurder zal dat oplossen door alleen ICE -> generator -> e-motoren te gebruiken ( CHARGE of SPORT mode ) maar dan ben je "beperkt" tot het maximale vermogen van de e-motoren en wat de batterij+generator kunnen leveren, in mijn geval 60+70= 130 KW ( 177 PK ) alhoewel sommige info zegt dat dat nog steeds evenveel is als de 2 l PHEV dus 60+60= 120 KW = 164 PK
Klopt het dat de auto ( 2.4L versie ) alleen 167 KW /240 PK kan halen als deze 160+ km/u rijdt ( omdat de ICE alleen DAN voldoende toeren kan maken terwijl hij direct verbonden is aan de wielen ) EN batterij lading heeft en hij dat maar zolang vol kan houden tot de batterij is leeggetrokken, want laden zal hij wel niet doen aan maximaal vermogen direct op de wielen ?
En klopt het dat de auto 77 KW / 105 PK ( generator vermogen in de 2.4L versie ) aan vermogen heeft als de batterij leeg is, dus ook bij bergop met lege batterij ? ( zal wel < 100 PK zijn door generator verliezen )
Is bij 90 km/u rijden met caravan de directe verbinding van ICE met de voorwielen wel bruikbaar op de vlakke weg ? ( past de auto dat dan wel toe ? ) Of moet je daar sneller voor rijden dan 90 km/u en heeft dat wel nut ivm verbruik ? ( luchtweerstand neemt immers ook fors toe )
Klopt het dat de auto als de batterij leeg is ( ook zonder caravan ) je een deel van de tijd rijdt met < 100 pk generator vermogen in hybride bedrijf ? En meer vermogen eigenlijk alleen beschikbaar is als je OF veel harder rijdt ( ICE kan toeren maken in directe verbinding voorwielen ) OF als de batterij (weer) lading heeft ?
Ik kan me voorstellen dat ze niet aan de grote klok willen hangen ( gebrek aan gedetailleerde informatie wat die modi nu echt doen ) dat het vermogen wat niet voorwaardelijk is ( altijd beschikbaar ) slechts < 73 KW / 100 PK is voor een auto van >1900 kg.
en 170 PK of 240 PK voorwaardelijk zijn.
Dat je 160+ km/u moet rijden om tot 240 PK te komen zal wel betekenen dat veel Outlanders nog nooit hun piekvermogen hebben geleverd.
Maak ik hier denk / informatie verwerkingsfouten ? Het zelf ervaren van hoe rijden met de caravan is moet nog een aantal maanden wachten.
Zou er bij bergop rijden een verschil zijn in de SPORT en CHARGE stand gezien er van opladen waarschijnlijk niet veel terecht komt als zoveel vermogen wordt gevraagd, of indioen nog wel geladen wordt geeft SPORT dan niet meer vermogen bij klimmen zolang de batterij lading strekt ?
Met de caravan erachter verwacht ik niet sneller te rijden dan 90 km/u. Bij deze snelheid kan de ICE zover ik begrijp wel direct verbinden met de voorwielen om zuiniger op benzine te kunnen rijden maar heeft dan maar weinig kracht omdat er geen versnellingsbak is en dit de toeren die de motor kan maken erg beperkt dus dan ook gen stroom kan opwekken voor de batterij die dus leeg getrokken wordt. ( ik neem dan aan dat hij in de save stand staat om niet meteen in EV rijdend de batterij leeg te trekken )
De auto zelf ( batterij leeg ) of de bestuurder zal dat oplossen door alleen ICE -> generator -> e-motoren te gebruiken ( CHARGE of SPORT mode ) maar dan ben je "beperkt" tot het maximale vermogen van de e-motoren en wat de batterij+generator kunnen leveren, in mijn geval 60+70= 130 KW ( 177 PK ) alhoewel sommige info zegt dat dat nog steeds evenveel is als de 2 l PHEV dus 60+60= 120 KW = 164 PK
Klopt het dat de auto ( 2.4L versie ) alleen 167 KW /240 PK kan halen als deze 160+ km/u rijdt ( omdat de ICE alleen DAN voldoende toeren kan maken terwijl hij direct verbonden is aan de wielen ) EN batterij lading heeft en hij dat maar zolang vol kan houden tot de batterij is leeggetrokken, want laden zal hij wel niet doen aan maximaal vermogen direct op de wielen ?
En klopt het dat de auto 77 KW / 105 PK ( generator vermogen in de 2.4L versie ) aan vermogen heeft als de batterij leeg is, dus ook bij bergop met lege batterij ? ( zal wel < 100 PK zijn door generator verliezen )
Is bij 90 km/u rijden met caravan de directe verbinding van ICE met de voorwielen wel bruikbaar op de vlakke weg ? ( past de auto dat dan wel toe ? ) Of moet je daar sneller voor rijden dan 90 km/u en heeft dat wel nut ivm verbruik ? ( luchtweerstand neemt immers ook fors toe )
Klopt het dat de auto als de batterij leeg is ( ook zonder caravan ) je een deel van de tijd rijdt met < 100 pk generator vermogen in hybride bedrijf ? En meer vermogen eigenlijk alleen beschikbaar is als je OF veel harder rijdt ( ICE kan toeren maken in directe verbinding voorwielen ) OF als de batterij (weer) lading heeft ?
Ik kan me voorstellen dat ze niet aan de grote klok willen hangen ( gebrek aan gedetailleerde informatie wat die modi nu echt doen ) dat het vermogen wat niet voorwaardelijk is ( altijd beschikbaar ) slechts < 73 KW / 100 PK is voor een auto van >1900 kg.

Dat je 160+ km/u moet rijden om tot 240 PK te komen zal wel betekenen dat veel Outlanders nog nooit hun piekvermogen hebben geleverd.

Maak ik hier denk / informatie verwerkingsfouten ? Het zelf ervaren van hoe rijden met de caravan is moet nog een aantal maanden wachten.
Zou er bij bergop rijden een verschil zijn in de SPORT en CHARGE stand gezien er van opladen waarschijnlijk niet veel terecht komt als zoveel vermogen wordt gevraagd, of indioen nog wel geladen wordt geeft SPORT dan niet meer vermogen bij klimmen zolang de batterij lading strekt ?
- case
- Forumlid
- Berichten: 132
- Lid geworden op: 02 apr 2013, 12:21
- Locatie: regio Eindhoven
- Model PHEV: III (2013-2018) 2.0
Re: Hoe rijden jullie met de caravan erachter?
Ik denk dat je analyse aardig klopt.
De auto zal bij normale (<130 km/h) constante snelheden altijd minder dan 74kW gebruiken. Alleen bij versnellen zal dat meer kunnen zijn.
De auto zal bij normale (<130 km/h) constante snelheden altijd minder dan 74kW gebruiken. Alleen bij versnellen zal dat meer kunnen zijn.
Outlander PHEV Instyle 2013 -- KIA e-Niro executive line 64 kWh 2019.
-
- Sponsor van dit forum
- Berichten: 656
- Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08
- Locatie: Doorn
Re: Hoe rijden jullie met de caravan erachter?
P3ter, ik heb al eens geschreven schaf de app PHEV watchdog aan en je kunt veel info aflezen.
Is erg verhelderend vond ik tijdens een weekend sturen met een 2019 2.4 outlander.
Hieronder een paar screenshots.
Ehh, lukt niet dus ik verstuur ze per e-mail.
Zal mij niks verbazen dat hij in de save mode ook tot 50kw kan laden om de accu op de ingestelde waarde te houden.
Eric
Is erg verhelderend vond ik tijdens een weekend sturen met een 2019 2.4 outlander.
Hieronder een paar screenshots.
Ehh, lukt niet dus ik verstuur ze per e-mail.
Zal mij niks verbazen dat hij in de save mode ook tot 50kw kan laden om de accu op de ingestelde waarde te houden.
Eric
Sinds april 2025 bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een 5 jaar oude accu.
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen
-
- Sponsor van dit forum
- Berichten: 656
- Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08
- Locatie: Doorn
Re: Hoe rijden jullie met de caravan erachter?
Eric
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Sinds april 2025 bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een 5 jaar oude accu.
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen
-
- Sponsor van dit forum
- Berichten: 656
- Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08
- Locatie: Doorn
Re: Hoe rijden jullie met de caravan erachter?
Eric
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Sinds april 2025 bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een 5 jaar oude accu.
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen
-
- Sponsor van dit forum
- Berichten: 656
- Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08
- Locatie: Doorn
Re: Hoe rijden jullie met de caravan erachter?
Eric
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Sinds april 2025 bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een 5 jaar oude accu.
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen
-
- Sponsor van dit forum
- Berichten: 656
- Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08
- Locatie: Doorn
Re: Hoe rijden jullie met de caravan erachter?
Eric
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Sinds april 2025 bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een 5 jaar oude accu.
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen
-
- Sponsor van dit forum
- Berichten: 656
- Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08
- Locatie: Doorn
Re: Hoe rijden jullie met de caravan erachter?
Eric
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Sinds april 2025 bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een 5 jaar oude accu.
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen
-
- Sponsor van dit forum
- Berichten: 602
- Lid geworden op: 21 nov 2024, 23:27
- Locatie: Flevoland
Re: Hoe rijden jullie met de caravan erachter?
Ja ga ik doen, het infotainment maakt me niet echt wijzer en op internet kun je gewoon niet vinden hoeveel KW je nu echt hebt in iedere mode.
Zelfs AI zoeksystemen kunnen niet vinden wat ik wil weten, waarschijnlijk omdat die informatie gewoon niet beschikbaar is. Wat eigenlijk best raar is gezien er al zolang PHEV Outlanders rondrijden.
Waar de AI uiteindelijk mee kwam na eindeloos proberen :
Mode Power Output (kW)
Charge Mode ~12 kW (used to charge the battery)
Series Mode ~74 kW (from the generator)
Parallel Mode ~82.5 kW (when traction battery is empty)
SPORT Mode ~246 kW (combined output from engine and electric motors)
En dat lijkt em een fout want de Outlander heeft helemaal geen 246 KW : de vermogens kun je niet zomaar optellen.
Dus idd dan maar eens Watchtdog gegevens bekijken.
Zelfs AI zoeksystemen kunnen niet vinden wat ik wil weten, waarschijnlijk omdat die informatie gewoon niet beschikbaar is. Wat eigenlijk best raar is gezien er al zolang PHEV Outlanders rondrijden.
Waar de AI uiteindelijk mee kwam na eindeloos proberen :
Mode Power Output (kW)
Charge Mode ~12 kW (used to charge the battery)
Series Mode ~74 kW (from the generator)
Parallel Mode ~82.5 kW (when traction battery is empty)
SPORT Mode ~246 kW (combined output from engine and electric motors)
En dat lijkt em een fout want de Outlander heeft helemaal geen 246 KW : de vermogens kun je niet zomaar optellen.

Dus idd dan maar eens Watchtdog gegevens bekijken.
-
- Sponsor van dit forum
- Berichten: 656
- Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08
- Locatie: Doorn
Re: Hoe rijden jullie met de caravan erachter?
Ik heb in de mitsubishi eclipse cross phev nl groep op facebook een australische trainings handleiding voor de werkplaats geupload.
Hij staat bij de bestanden.
Is alleen voor de 2.0 maar de 2.4 is op alle fronten verbeterd.
Is de technical guide.
Eric
Hij staat bij de bestanden.
Is alleen voor de 2.0 maar de 2.4 is op alle fronten verbeterd.
Is de technical guide.
Eric
Sinds april 2025 bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een 5 jaar oude accu.
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen
-
- Sponsor van dit forum
- Berichten: 602
- Lid geworden op: 21 nov 2024, 23:27
- Locatie: Flevoland
Re: Hoe rijden jullie met de caravan erachter?
Wat voor een OBD II dongel gebruik jij met Watchdog erichendri ?
Die van mij doet het niet met Watchdog. Wel met andere OBD diagnose apps. Ik las dat sommigen meerdere OBD II dongels hebben moeten kopen voordt er eentje werkte, kan natuurlijk voorkomen worden door aan anderen te vragen welke wel werkt
Die van mij doet het niet met Watchdog. Wel met andere OBD diagnose apps. Ik las dat sommigen meerdere OBD II dongels hebben moeten kopen voordt er eentje werkte, kan natuurlijk voorkomen worden door aan anderen te vragen welke wel werkt

-
- Sponsor van dit forum
- Berichten: 656
- Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08
- Locatie: Doorn
Re: Hoe rijden jullie met de caravan erachter?
Op de site van watchdog staat welke obd stekker werkt met de app.
https://phevwatchdog.net/
Op deze pagina even naar veneden scrollen.
Eric
https://phevwatchdog.net/
Op deze pagina even naar veneden scrollen.
Eric
Sinds april 2025 bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een 5 jaar oude accu.
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen
-
- Sponsor van dit forum
- Berichten: 602
- Lid geworden op: 21 nov 2024, 23:27
- Locatie: Flevoland
Re: Hoe rijden jullie met de caravan erachter?
Dank je ik heb 1 van die lijst besteld, dan kan ik eens wat meer in detail zien wat de auto doet.
Ik zie met de onboard verbruiksmeter opmerkelijk verschil in SPORT mode ( laad duidelijk de batterij niet op en maakt minder toeren dan in CHARGE of SAVE ) en zie ook dat die modus de directe verbinding met de wielen niet gebruikt zodat de ICE puur een stroomgenerator is. En aan 100 km/u continue ( CC aan ) zonder caravan ook geen stroom uit de batterij lijkt te verbruiken. Zou kunnen dat ie dat onder zware belasting wel doet natuurlijk, en als dat alleen gebeurd bergop is het helemaal perfect.
Dat zou kunnen betekennen dat dat de "missende" modus is die niet vermogen kwijt raakt aan batterij laden en ook niet direct de batterij direct leeg rijdt in EV bedrijf zoals in NORMAL modus.
Het is wel vreemd dat de directe verbinding met de wielen wel werkt in SAVE en CHARGE maar toch ondanks dat aanzienlijk onzuiniger rijdt....
Dat is interessant om in die app eens in detail te zien en dan conclusies te trekken.
Ik zie met de onboard verbruiksmeter opmerkelijk verschil in SPORT mode ( laad duidelijk de batterij niet op en maakt minder toeren dan in CHARGE of SAVE ) en zie ook dat die modus de directe verbinding met de wielen niet gebruikt zodat de ICE puur een stroomgenerator is. En aan 100 km/u continue ( CC aan ) zonder caravan ook geen stroom uit de batterij lijkt te verbruiken. Zou kunnen dat ie dat onder zware belasting wel doet natuurlijk, en als dat alleen gebeurd bergop is het helemaal perfect.
Dat zou kunnen betekennen dat dat de "missende" modus is die niet vermogen kwijt raakt aan batterij laden en ook niet direct de batterij direct leeg rijdt in EV bedrijf zoals in NORMAL modus.
Het is wel vreemd dat de directe verbinding met de wielen wel werkt in SAVE en CHARGE maar toch ondanks dat aanzienlijk onzuiniger rijdt....
Dat is interessant om in die app eens in detail te zien en dan conclusies te trekken.
-
- Sponsor van dit forum
- Berichten: 656
- Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08
- Locatie: Doorn
Re: Hoe rijden jullie met de caravan erachter?
Meen een keer gelezen te hebben dat hij voor 100kmh nog geen 30.kw verbruikt.
Met caravan omhoog rijdend tegen de Fernpas gebruikt hij ook geen extra stroom uit de accu, in seriemode, zolang je maar onder de 70kmh blijft.
Dacht zelf dat de sport mode de accu juist wel bijlaadt, bij mij liep de 2.4 outlander wel duurder of zou dat gekomen zijn omdat ik af en toe keek hoe snel hij accelereerde op de snelweg.
Andere plug ins houden (laden) dan de accu ook op een bruikbaar niveau.
Eric
Met caravan omhoog rijdend tegen de Fernpas gebruikt hij ook geen extra stroom uit de accu, in seriemode, zolang je maar onder de 70kmh blijft.
Dacht zelf dat de sport mode de accu juist wel bijlaadt, bij mij liep de 2.4 outlander wel duurder of zou dat gekomen zijn omdat ik af en toe keek hoe snel hij accelereerde op de snelweg.
Andere plug ins houden (laden) dan de accu ook op een bruikbaar niveau.
Eric
Sinds april 2025 bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een 5 jaar oude accu.
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen