Verwarming: geen warme lucht meer uit ventilatieroosters.
-
- Forumlid
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 09 mar 2019, 00:40
Verwarming: geen warme lucht meer uit ventilatieroosters.
Heb gisteren een rit van 2 uur heen en 2 uur terug gereden. Omdat er alleen koude lucht blies heb ik de stoelverwarming gebruikt.
Want kan een oorzaak zijn wanneer de verwarming het niet meer doet? Ik heb de zekering nagekeken, die is nog intact. Gewoonlijk zet ik de stand op 'auto' en de temperatuur hoger. Maar er blaast alleen koude lucht.
Heeft iemand zoiets ook al meegemaakt?
Want kan een oorzaak zijn wanneer de verwarming het niet meer doet? Ik heb de zekering nagekeken, die is nog intact. Gewoonlijk zet ik de stand op 'auto' en de temperatuur hoger. Maar er blaast alleen koude lucht.
Heeft iemand zoiets ook al meegemaakt?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Forumlid
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 09 mar 2019, 00:40
Re: Verwarming: geen warme lucht meer uit ventilatieroosters.
Veel dank voor je bericht.
Ik heb vanuit de app de verwarming uitgeprobeerd, maar helaas. Dan vrees ik dat de standkachel toch vervangen moet worden. Vrijdagochtend heb ik al een afspraak gepland bij de dealer. Ik zal nog een berichtje posten over de afhandeling.
Ik heb vanuit de app de verwarming uitgeprobeerd, maar helaas. Dan vrees ik dat de standkachel toch vervangen moet worden. Vrijdagochtend heb ik al een afspraak gepland bij de dealer. Ik zal nog een berichtje posten over de afhandeling.
- JohanvdH
- Forumlid
- Berichten: 482
- Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46
- Locatie: Wageningen
Re: Verwarming: geen warme lucht meer uit ventilatieroosters.
Hoor je nog wel de kleppen in het dashboard als je de verwarming van voorruit naar midden en naar voetverwarming zet?
Anders zit daar wellicht wat vast.
Anders zit daar wellicht wat vast.
- Bmtouring
- Site Admin
- Berichten: 715
- Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
- Locatie: Brummen
- Model PHEV: III (2013-2018) 2.0
Re: Verwarming: geen warme lucht meer uit ventilatieroosters.
Ik meen ergens gelezen te hebben dat de warmwater 'boiler' onder de voeten van de rechter achter passagier zit. Redelijk toegankelijk dus wellicht valt het mee en kunnen ze dat ding eenvoudig testen en evt vervangen zonder al te grote verbouwingen (en dus tijd en dus kosten)
-
- Forumlid
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 09 mar 2019, 00:40
Re: Verwarming: geen warme lucht meer uit ventilatieroosters.
Ik weet niet of ik kleppen hoor opengaan. Maar er stroomt wel lucht uit alle openingen. Ook heb ik nog een keer de standkachel met de app aangezet. Zelfde verhaal: er wordt wel lucht geblazen maar geen warme lucht. Denk dat ook goed mogelijk is dat de sensor defect is. Vrijdagochtend zal ik het zeker weten.
Dank jullie voor het meedenken
Dank jullie voor het meedenken

-
- Forumlid
- Berichten: 10
- Lid geworden op: 09 mar 2019, 00:40
Re: Verwarming: geen warme lucht meer uit ventilatieroosters.
Beste forumleden,
Zojuist terug van de garage.
Oorzaak: verstopte koelvloeistof filter.
Kosten: € 83,-.
Dus het is allemaal reuze meegevallen
Zojuist terug van de garage.
Oorzaak: verstopte koelvloeistof filter.
Kosten: € 83,-.
Dus het is allemaal reuze meegevallen

Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- JohanvdH
- Forumlid
- Berichten: 482
- Lid geworden op: 02 mei 2017, 11:46
- Locatie: Wageningen
Re: Verwarming: geen warme lucht meer uit ventilatieroosters.
Is de oorzaak van de verstopping bekend?
In het koelsysteem kan toch geen rommel komen?
In het koelsysteem kan toch geen rommel komen?
- Bmtouring
- Site Admin
- Berichten: 715
- Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
- Locatie: Brummen
- Model PHEV: III (2013-2018) 2.0
Re: Verwarming: geen warme lucht meer uit ventilatieroosters.
Waar zit dat filter in het systeem?
-
- Forumlid
- Berichten: 102
- Lid geworden op: 08 jan 2019, 09:03
Re: Verwarming: geen warme lucht meer uit ventilatieroosters.
Aan het eind van de slang, onder
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Bmtouring
- Site Admin
- Berichten: 715
- Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
- Locatie: Brummen
- Model PHEV: III (2013-2018) 2.0
Re: Verwarming: geen warme lucht meer uit ventilatieroosters.
bedankt voor de foto, zal morgen eens zoeken daar tijdens de oliewissel.
-
- Forumlid
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 30 dec 2018, 13:49
Re: Verwarming: geen warme lucht meer uit ventilatieroosters.
Heb nu hetzelfde bij de mijne, komt wel lauwe lucht uit. Als ik de verwarming op bv 25 graden zet blijft de temperatuur gelijk maar begint wel harder te blazen. Iemand enig idee
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 27 nov 2013, 10:37
Re: Verwarming: geen warme lucht meer uit ventilatieroosters.
Had begin 2021 nadat de koelvloeistof door de garage verwisseld was ook problemen. Uiteindelijk niks gevonden maar de verwarming werkt weer, een enkele keer weer niet maar als ik bij de garage kwam weer wel. de garage kon nooit iets vinden. In de zomer en najaar niks gemerkt van niet werken echter de laatste weken gebeurt het weer regelmatig. Dan komt er koud lucht uit de uitstroom openingen. er is geen touw aan vast te knopen. Ik vermoed dat het iets elektrisch is aangezien het soms na auto uitzetten en weer aanzetten opgelost is, maar helaas niet altijd.
-
- Nieuw forumlid
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 04 nov 2021, 08:27
Re: Verwarming: geen warme lucht meer uit ventilatieroosters.
Hier exact hetzelfde probleem. Alleen koude lucht uit de roosters, ook wanneer ingeroosterd via de app.
Net terug van de garage, 3u a €90,- moeten aftikken voor t zoeken naar de storing, diverse controles uitgevoerd, systeem meermaals ontlucht. Zat geen filter meer in de koelvloeistof slang. Dit zou een bekend euvel zijn bij outlanders? Iets in de motor zou snel slijten waardoor die filter snel vol zit
Ze denk nu aan de thermostaat kachel.
Ik rij net weg en het probleem is nog exact hetzelfde. Baal dus wel van die €270,- wat niks heeft opgeleverd… straks maar even bellen met ze
Net terug van de garage, 3u a €90,- moeten aftikken voor t zoeken naar de storing, diverse controles uitgevoerd, systeem meermaals ontlucht. Zat geen filter meer in de koelvloeistof slang. Dit zou een bekend euvel zijn bij outlanders? Iets in de motor zou snel slijten waardoor die filter snel vol zit
Ze denk nu aan de thermostaat kachel.
Ik rij net weg en het probleem is nog exact hetzelfde. Baal dus wel van die €270,- wat niks heeft opgeleverd… straks maar even bellen met ze
- Bmtouring
- Site Admin
- Berichten: 715
- Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
- Locatie: Brummen
- Model PHEV: III (2013-2018) 2.0
Re: Verwarming: geen warme lucht meer uit ventilatieroosters.
Mijn ervaring deel ik even voor wie er wat aan heeft:
Kachel werkte niet. Voorverwarming kon ik niet inschakelen. Dit was in het najaar dus viel het me toen pas op.
Uitgelezen en foutmelding is lekker gedetailleerd en komt neer op: kachel systeem werkt niet. Tja.
Mogelijke oorzaken:
- beruchte filtertje verstopt.
deze was inderdaad wat vervuild maar niet verstopt. Leidingen afgeklemd, schoongemaakt, ontlucht.
Geen verandering.
- electrisch verwarmingselement vervuild de rest van het systeem.
leidingen gespoeld, vierweg klep gereinigd. Geen bijzonder opvallende vervuiling geconstateerd.
De vierwegklep verbindt de twee circuits: Een electrisch verwarmd circuit (element onder de voeten achterpassagier bestuurderszijde, leidingen kun je zien lopen onder de auto, zijn die er niet dan heb je dat ding niet, naar pompje tegen het schutbord in het midden van de motorruimte, vierwegklep en kachelelement in de auto) Het andere circuit loopt door de motor naar de vierwegklep en als de motor warm is, dan gaat er in die klep een thermostaatje open waardoor het warme 'water' het eerste circuit in kan.
Wat bleek; bij een lange rit - lang op de motor rijden - bleek er wel wat warmte te komen! De vierwegklep liet dus warmte door maar erg traag.
Conclusie: pompje deed z'n werk niet in het eerste circuit waardoor er geen warm 'water' door de kachel stroomde.
Pompje vervangen (rotklus, boutjes welhaast onbereikbaar) en de hele handel weer ontlucht en jawel: kachel werkte weer. Foutmelding gewist en de standverwarming (op afstand bediend via de app of de gemodificeerde sleutel versie) werkt ook weer.
Totale kosten zijn een pompje (voor mij gebruikt gekocht à 65 euro of zoiets, nieuw zal het meer zijn) en een slootje koelvloeistof (blauw).
Als je eenmaal weet dat het aan dat pompje ligt, dan is het nog niet heel eenvoudig want je kunt er niet zo geweldig lekker bij. Dat dingetje (echt, net een vijverpompje) zit in een metalen houder en de bouten daarvan zijn verstopt door een japanner met een bokkepruik op maandag. Je kunt dat ding echter ook losmaken van die houder (torx schroefjes) en met wat gefriemel lukt het dan wel. Voor de slangklemmen raad ik aan wel een speciale tang (met zo'n trek kabel) te pakken, scheelt je een uur gekloot en pijnlijke vingers.
Laten doen kan natuurlijk ook, en als je weet wat je doet heb je het ding in 1 uur vervangen inclusief koelsysteem ontluchten, fouten wissen en proefdraaien.
Kachel werkte niet. Voorverwarming kon ik niet inschakelen. Dit was in het najaar dus viel het me toen pas op.
Uitgelezen en foutmelding is lekker gedetailleerd en komt neer op: kachel systeem werkt niet. Tja.
Mogelijke oorzaken:
- beruchte filtertje verstopt.
deze was inderdaad wat vervuild maar niet verstopt. Leidingen afgeklemd, schoongemaakt, ontlucht.
Geen verandering.
- electrisch verwarmingselement vervuild de rest van het systeem.
leidingen gespoeld, vierweg klep gereinigd. Geen bijzonder opvallende vervuiling geconstateerd.
De vierwegklep verbindt de twee circuits: Een electrisch verwarmd circuit (element onder de voeten achterpassagier bestuurderszijde, leidingen kun je zien lopen onder de auto, zijn die er niet dan heb je dat ding niet, naar pompje tegen het schutbord in het midden van de motorruimte, vierwegklep en kachelelement in de auto) Het andere circuit loopt door de motor naar de vierwegklep en als de motor warm is, dan gaat er in die klep een thermostaatje open waardoor het warme 'water' het eerste circuit in kan.
Wat bleek; bij een lange rit - lang op de motor rijden - bleek er wel wat warmte te komen! De vierwegklep liet dus warmte door maar erg traag.
Conclusie: pompje deed z'n werk niet in het eerste circuit waardoor er geen warm 'water' door de kachel stroomde.
Pompje vervangen (rotklus, boutjes welhaast onbereikbaar) en de hele handel weer ontlucht en jawel: kachel werkte weer. Foutmelding gewist en de standverwarming (op afstand bediend via de app of de gemodificeerde sleutel versie) werkt ook weer.
Totale kosten zijn een pompje (voor mij gebruikt gekocht à 65 euro of zoiets, nieuw zal het meer zijn) en een slootje koelvloeistof (blauw).
Als je eenmaal weet dat het aan dat pompje ligt, dan is het nog niet heel eenvoudig want je kunt er niet zo geweldig lekker bij. Dat dingetje (echt, net een vijverpompje) zit in een metalen houder en de bouten daarvan zijn verstopt door een japanner met een bokkepruik op maandag. Je kunt dat ding echter ook losmaken van die houder (torx schroefjes) en met wat gefriemel lukt het dan wel. Voor de slangklemmen raad ik aan wel een speciale tang (met zo'n trek kabel) te pakken, scheelt je een uur gekloot en pijnlijke vingers.
Laten doen kan natuurlijk ook, en als je weet wat je doet heb je het ding in 1 uur vervangen inclusief koelsysteem ontluchten, fouten wissen en proefdraaien.
-
- Forumlid
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 22 nov 2022, 19:07
Re: Verwarming: geen warme lucht meer uit ventilatieroosters.
Bedankt voor jouw ervaring BMTouring, dit neem ik mee naar de dealer in Zaandam.
Ook ik heb een slecht verwarmd systeem en heb hier al eens naar laten kijken door de dealert in Zwaag.
Deze zei mij het euvel verholpen te hebben en kostte mij slechts 72 euro. Waarschijnlijk het filtertje vervangen.
Ik kon het niet testen omdat dit in de zomer is gedaan.
Ik vind nu nog dat hij slecht warm wordt en wanneer ik electrisch rijd verwarmt hij helemaal niet, ja.. ik heb de standkachel is mij verteld.
Gelukkig wel stoel+stuurverwarming dus red mij wel.
Ook ik heb een slecht verwarmd systeem en heb hier al eens naar laten kijken door de dealert in Zwaag.
Deze zei mij het euvel verholpen te hebben en kostte mij slechts 72 euro. Waarschijnlijk het filtertje vervangen.
Ik kon het niet testen omdat dit in de zomer is gedaan.
Ik vind nu nog dat hij slecht warm wordt en wanneer ik electrisch rijd verwarmt hij helemaal niet, ja.. ik heb de standkachel is mij verteld.
Gelukkig wel stoel+stuurverwarming dus red mij wel.
-
- Nieuw forumlid
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 04 nov 2021, 08:27
Re: Verwarming: geen warme lucht meer uit ventilatieroosters.
Was een dealer bedrijf, sinds een half jaar niet meer helaas. Het is overgenomemen (Voor de zuiderlingen vlakbij Roermond, het was voorheen Auto Creemers in Herten, nu is het Jansen Kerres, een Kia dealer) maar volgens mij nog wel het oude personeel in dienst.PHEVlkj schreef: ↑01 dec 2023, 15:04Was dit bij een dealer bedrijf?
3 uur is zuur, maar er werkt niemand meer voor niets, zeker niet als het zo lang is.....
De uitkomst is dus dat de kachel kapot is.
Meestal kun je korting krijgen op de onderzoekskosten bij een reparatie, als je gelijk de opdracht tot reparatie geeft. Maar 3 uur is natuurlijk veel tijd voor een monteur, dat kun je niet zo maar even wegboeken op andere klanten, wat natuurlijk wel eens gebeurt bij hele kleine uitzoek
werkzaamheden.
Succes.
lkj
Begrijpelijk dat uren betaald moeten worden, maar ik vind €90,- per uur een behoorlijk fors bedrag voor een garage. Prima als je dat vraagt, maar dan verwacht ik wel dat de kennis dusdanig hoog is dat er geen onderzoek van 3u nodig is. Als ik ze het hele probleem beschrijf bij welke omstandigheden dan zou je verwachten dat een garage zegt van ah, dat is dit. En van wat ik hier op het forum lees komt het nogal eens voor bij deze auto's.
Komende donderdag (14-12) kan ik weer terug. Ze gaan dan het filter plaatsen (die er niet meer in zat) en de thermostaat kachel vervangen.
-
- Nieuw forumlid
- Berichten: 9
- Lid geworden op: 04 nov 2021, 08:27
Re: Verwarming: geen warme lucht meer uit ventilatieroosters.
Even een update mbt bovenstaand probleem.
Gisteren de auto weer weggebracht en opgehaald bij de garage. Deze keer de leidingfilter teruggeplaatst (deze is er schijnbaar ooit uitgehaald) en de thermostaatklep (7805A390) vervangen.
Nu wordt het gelukkig weer warm in de auto, maar nog steeds niet altijd. Zodra ik wegrijd op een volle accu, airco inschakel op auto of een andere mode dan blijft ie koude lucht blazen. Dit gebeurd boven een bepaalde temperatuur (zojuist was het 9 graden) wanneer ie niet automatisch de motor aanslingert ter ondersteuning. Zodra ik de motor geforceerd start door bv op de save stand te rijden, dan wordt het warm.
Ik heb geen idee welke onderdelen verantwoordelijk zijn de verwarming bij accu-only rijden, maar omdat we nu praktisch alles mbt de verwarming hebben vervangen zou je gaan denken dat ergens in de software wat fout gaat.
Gisteren de auto weer weggebracht en opgehaald bij de garage. Deze keer de leidingfilter teruggeplaatst (deze is er schijnbaar ooit uitgehaald) en de thermostaatklep (7805A390) vervangen.
Nu wordt het gelukkig weer warm in de auto, maar nog steeds niet altijd. Zodra ik wegrijd op een volle accu, airco inschakel op auto of een andere mode dan blijft ie koude lucht blazen. Dit gebeurd boven een bepaalde temperatuur (zojuist was het 9 graden) wanneer ie niet automatisch de motor aanslingert ter ondersteuning. Zodra ik de motor geforceerd start door bv op de save stand te rijden, dan wordt het warm.
Ik heb geen idee welke onderdelen verantwoordelijk zijn de verwarming bij accu-only rijden, maar omdat we nu praktisch alles mbt de verwarming hebben vervangen zou je gaan denken dat ergens in de software wat fout gaat.
-
- Sponsor van dit forum
- Berichten: 665
- Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08
- Locatie: Doorn
Re: Verwarming: geen warme lucht meer uit ventilatieroosters.
Airco uitlaten, deze blaast altijd koude lucht.
Eric
Eric
Sinds april 2025 bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een 5 jaar oude accu.
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen