Pagina 1 van 1
Moet de stekker uit het stopcontact nadat de accu vol is
Geplaatst: 02 sep 2019, 20:37
door Corleeman
Ik vraag me af of je de stekker uut het stopcontact moet halen als de accu vol is
Re: Moet de stekker uit het stopcontact nadat de accu vol is
Geplaatst: 02 sep 2019, 20:59
door JohanvdH
Nee, de lader stopt automatisch wanneer de accu vol is.
Als je hem aangesloten laat zal hij rond 14:00 in de middag even laden om de 12V accu een oppepper te geven.
Re: Moet de stekker uit het stopcontact nadat de accu vol is
Geplaatst: 08 sep 2019, 15:44
door Gerardus.Rog
Stekker kan gewoon blijven zitten. Ook handig als je gebruik maakt van airco of verwarming op afstand. Benodigde elektriciteit komt dan via lader gelijk terug in je accupakket, zonder dat het je rijbereik aantast.
Re: Moet de stekker uit het stopcontact nadat de accu vol is
Geplaatst: 09 sep 2019, 20:50
door RX-Men-8
Ik moet het nog eens proberen nu het kouder wordt, maar de laatste keer had ik de laadtimer op 02:00 's nachts gezet, en de verwarmingstimer op 30min om 06:20 (toen was da accu al een uur helemaal vol en het laden gestopt) gezet.
Wat bleek, de verwarming was geheel uit het rijbereik gehaald en de laadbox was niet "gebruikt" door de PHEV om te verwarmen of na te laden. Dat kon ik zien aan de stroomgrafiek van mijn energie-app. Jammer, ik had gehoopt dat hij tijdens het verwarmen gewoon 3,7kW uit de laadbox zou trekken. Hoe is jullie ervaring?
Re: Moet de stekker uit het stopcontact nadat de accu vol is
Geplaatst: 09 sep 2019, 21:33
door case
RX-Men-8 schreef: ↑09 sep 2019, 20:50
Ik moet het nog eens proberen nu het kouder wordt, maar de laatste keer had ik de laadtimer op 02:00 's nachts gezet, en de verwarmingstimer op 30min om 06:20 (toen was da accu al een uur helemaal vol en het laden gestopt) gezet.
Wat bleek, de verwarming was geheel uit het rijbereik gehaald en de laadbox was niet "gebruikt" door de PHEV om te verwarmen of na te laden. Dat kon ik zien aan de stroomgrafiek van mijn energie-app. Jammer, ik had gehoopt dat hij tijdens het verwarmen gewoon 3,7kW uit de laadbox zou trekken. Hoe is jullie ervaring?
Ik heb dezelfde ervaring...
Als de verwarming of koeling start, wanneer het laden al is gestopt, wordt de laadbox niet opnieuw actief.
Japanse logica?
Re: Moet de stekker uit het stopcontact nadat de accu vol is
Geplaatst: 10 sep 2019, 08:24
door RX-Men-8
OK dan ga ik het zo proberen: 's ochtends eerst naar buiten, laadkabel afkoppelen, kachel aan, laadkabel aankoppelen en ontbijten. Kijken hoeveel stroom de lader trekt en kijken hoe het dan is bij het wegrijden. Maar goed, duidelijk een verbeterpuntje. Als iemand weet hoe het handiger kan?
Re: Moet de stekker uit het stopcontact nadat de accu vol is
Geplaatst: 10 sep 2019, 09:59
door case
Waarschijnlijk gebruik je ook de timer voor het opladen? Als je bij het starten van de verwarming/koeling vanuit de app ook de timer uitschakelt, gaat het laden wel weer aan de gang. Als de timer ook locatiegebonden is, wordt hij ook vanzelf weer actief na de volgende rit.
Re: Moet de stekker uit het stopcontact nadat de accu vol is
Geplaatst: 11 sep 2019, 22:42
door RX-Men-8
Wat ik tot nu toe doe is de laadtimer van 02:00 tot 13:00 zetten. Dan hoef ik de timer op het werk niet telkens uit te zetten, dat valt dan ook binnen dit window. En thuis ‘s avonds hoef ik dan niet bang te zijn dat auto, oven, boiler, wasmachine en waterkoker over de 35A gaan.
Maar als full charge is bereikt laadt ie dus niet meer na tenzij je de auto opnieuw aankoppelt. Ook niet als je de verwarming aanzet.
Re: Moet de stekker uit het stopcontact nadat de accu vol is
Geplaatst: 12 sep 2019, 09:30
door RX-Men-8
Vanmorgen getest: PHEV op timer op 02:00, 06:30 stekker eruit, timer uit en verwarming aan. Daarna stekker erin, weer timer uitgezet zodat het opladen begon. Dit is gelukt, zie de grafiek van afgelopen nacht. Ik hield zo ook een full charge.
Je ziet hier van links naar rechts de vaatwasser, dan de typische laadgrafiek van de PHEV (met een keukenboilerpiekje in het einde van het laden) en de piek van de verwarming.
Wat ik nog ga uitproberen is of ik ook zonder de stekker eruit te halen ditzelfde kan bereiken door in en uitschakelen van de timer.
Zo niet, dan kan ik nog proberen van huis uit de groep naar mijn ICU Compact Mini uit-en-aan te zetten, ik weet niet of dat werkt, maar dan hoef ik niet naar buiten.
Re: Moet de stekker uit het stopcontact nadat de accu vol is
Geplaatst: 12 sep 2019, 09:34
door case
Ik blijf altijd lekker binnen. De timer uitschakelen met de app voorkomt dat je de kou in moet om met de stekker te hannesen.
Re: Moet de stekker uit het stopcontact nadat de accu vol is
Geplaatst: 12 sep 2019, 22:02
door RX-Men-8
Duidelijk, het blijft dus handwerk. Als je het aan de timers overlaat is je accu niet helemaal vol na verwarming.
Re: Moet de stekker uit het stopcontact nadat de accu vol is
Geplaatst: 13 sep 2019, 09:48
door case
Als je het bedienen van de app ook onder handwerk schaart wel.
Afhankelijk van het vermogen van je laadoplossing, zal de accu na het voorverwarmen meer of minder lading ingeleverd hebben. De 'granny'-lader met 10A (2,3 kW) levert gedurende het voorverwarmen minder vermogen dan de verwarming (ca. 5 kW) vraagt. Het verschil komt gedurende het voorverwarmen uit de accu, die hierna dus niet meer helemaal vol is. Bij 20 min. 5 kW voorverwarmen komt er dan maximaal 20/60 x (5 - 2,3) = 0,9 kWh uit de accu, ca. 10% van de volledige lading. In werkelijkheid zal het altijd minder zijn, omdat de verwarming teruggedraaid wordt, naarmate de cabine verder opwarmt.
Re: Moet de stekker uit het stopcontact nadat de accu vol is
Geplaatst: 13 sep 2019, 10:23
door RX-Men-8
Een vaste lader levert blijkbaar net genoeg om de accu vol te houden. Maar dan moet je het laden dus handmatig starten. Als de accu vol was, begint ie niet vanzelf opnieuw.