Is het met de PHEV (uit 2013/2014) mogelijk om een middag of zelfs een nacht via de13 polige stekker je caravan (vooral koelkast en evt. lampje) van stroom te voorzien? M.a.w. voedt de tractieaccu/rijaccu de hulp accu en hoe kan je ervoor zorgen dat dit een nacht dan wel een dagdeel blijft doen?
In ander draadje is hier al weleens overgesproken. Dit i.c.m. met auto aan laten staan, auto op slot doen met noodsleutel en evt. dagrijverlichting via de zekering uitzetten. Weet iemand of dit ook zo werkt? Ik wil dit bij voorkeur niet uitproberen en dan merken dat de auto niet meer start. En ik ga binnenkort op vakantie en heb dan de flexibiliteit om bij de 'boer te kamperen'.
Ouder draadje: https://www.outlanderphevforum.nl/forum ... ten#p48778
Ben benieuwd.
gr, Roel
Gebruik tractieaccu voor stroom bij caravan
-
- Forumlid
Gebruik tractieaccu voor stroom bij caravan
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle '13
2,3 L/100KM. En in bezit van een Knaus sport 500FDK
- JohanvdH
- Forumlid
Re: Gebruik tractieaccu voor stroom bij caravan
De 12V accu krijgt een keer per 24 uur een oplaadsessie van het accupakket, om 14:00.
Dat zie ik aan de laadsessies als de auto aan de wandlader staat.
Dat zie ik aan de laadsessies als de auto aan de wandlader staat.
-
- Forumlid
Ok, ook als de auto aan staat en de 12 volt accu in dit geval leeg gaat, aangezien de caravan er gebruik van maakt?
-
- Forumlid
Met de topicstarter van de oudere topic contact gehad (phev) hierover. Met dank voor z'n input! Dit geldt iig voor 2013/2014 model.
Het is mogelijk met een paar nadelen om een nacht of wellicht langer je caravan van stroom te voorzien:
- wanneer je constante stroom hebt via 13 polige aansluiting.
- contact moet aan en helemaal op ready staan (nadeel dashboard lichten en dachtrijlichten blijven aan). Wellicht kan je zekering van je DRL eruit halen
- eerst deuren sluiten vanuit binnen en dan met je noodsleutel de bestuurdersdeur dichtdoen
Nadelen zijn dus dashboard en dagrijlichten aan. Ik weet niet of ik het ga proberen. Misschien vooral overdag wanneer we soms een familiefeestje aan zee hebben
Het is mogelijk met een paar nadelen om een nacht of wellicht langer je caravan van stroom te voorzien:
- wanneer je constante stroom hebt via 13 polige aansluiting.
- contact moet aan en helemaal op ready staan (nadeel dashboard lichten en dachtrijlichten blijven aan). Wellicht kan je zekering van je DRL eruit halen
- eerst deuren sluiten vanuit binnen en dan met je noodsleutel de bestuurdersdeur dichtdoen
Nadelen zijn dus dashboard en dagrijlichten aan. Ik weet niet of ik het ga proberen. Misschien vooral overdag wanneer we soms een familiefeestje aan zee hebben
-
- Forumlid
Ik heb er ook belang bij om stroom uit de auto te onttrekken voor bijvoorbeeld koelkastje (zwaarste toepassing). Als ik een kabel aansluit op pin 9 en 13 (resp. + en massa), dan krijg ik 12,8 V stroom. Hiervoor hoef ik de auto niet in ready te zetten, noch acc. Wat ik mij afvraag is hoeveel stroom kan ik zonder gevaar afnemen gesteld dat ik met rijden wacht tot de 14h gepasseerd is. Ook vraag ik mij af of ik de capaciteit van de hulpaccu kan vergroten door een tweede accu daaraan parallel te schakelen. Wat doet dat met de 14h oplaad sessie vanuit het tractiepakket?
Ik hoor graag wat men hierover te melden heeft
Met groet
Hajo (Outlander Exec. 2014)
Ik hoor graag wat men hierover te melden heeft
Met groet
Hajo (Outlander Exec. 2014)
Outlander Executive 2014 gebruiker
-
- Forumlid
exacte antwoorden op je vraag heb ik niet. Je kan inderdaad bij een constante stroomdraad de auto 'uit' hebben staan voor 12v via de hulpaccu. Echter, deze gaat met koelkastje vrij snel leeg. Een oplossing wanneer je de auto op ready hebt staan (die ik hierboven beschrijf) zorgt ervoor dat de hulpaccu wordt bijgeladen vanuit de tractieaccu en dan kan je een nacht/dag ermee door. Echter, zitten daar een paar beschreven nadelen aan. Wat PHEVlkj nog toevoegt is dat ook al staat de auto uit de hulpaccu om 14u wordt bijgeladen. Voor in de nacht zou ik hier niet op vertrouwen met een koelkast. Uiteraard hangt het af van het verbruik van de koelkast. Op je andere vragen heb ik geen reacties.
-
- Forumlid
Heb vijf jaar lang vanwege mijn werk een ladekoelkast (laag verbruik) aan zelf aangelegde aansluiting vanaf accu (uiteraard gezekerd) gebruikt. Iedere nacht aan en vaak ook weekend zonder te rijden en zonder probleem. Auto altijd aan lader (ecu compact)
OUTLAND(CRUIS)ER