Wat doen de Save en Charge mode exact?

Laders, kabels, lolo's en nog veel meer om je PHEV op te laden
Gebruikersavatar
Denniss
Forumlid
Berichten: 1242
Lid geworden op: 06 jul 2013, 21:36

Re: Wat doen de Save en Charge mode exact?

Bericht door Denniss » 13 feb 2014, 21:58

klopt beide..

15 is uit, tussen 15,5 en 20 slaat de motor inderdaad meteen aan..

Als je verwarming uit zet op de Intense+, dus op 15 graden.. dan gaat de airco meteen aan.. Deze moet je dan meteen uit zetten, anders gaat de motor alsnog meteen aan.
__________________________________________________________________
Documentatie over de Outlander PHEV

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Wat doen de Save en Charge mode exact?

Bericht door Anko » 13 feb 2014, 22:27

Is op de Instyle(+) ook zo. Alleen is het niet zo dat de motor perse aan gaat. Sterker nog, dat gebeurt bij mij eigenlijk nooit daar door. De airco kan alleen elektrisch werken, dus bij voldoende SOC is er geen reden de 'motor aan te steken'.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Gebruikersavatar
JanPHEV
Forumlid
Berichten: 1159
Lid geworden op: 28 mei 2013, 11:49
Locatie: Noordelijk randje van Noord-Brabant

Re: Wat doen de Save en Charge mode exact?

Bericht door JanPHEV » 14 feb 2014, 14:57

Bij de Instyle(+) kan ook via de App instellen dat de airco alleen handmatig aangaat ( en niet automatisch). Dat voorkomt aangaan als je dat niet zelf wilt :!:

Gebruikersavatar
sigmasailor
Forumlid
Berichten: 2110
Lid geworden op: 02 apr 2013, 09:16

Re: Wat doen de Save en Charge mode exact?

Bericht door sigmasailor » 15 feb 2014, 13:00

Eergisteren de PHEV uitgelaten in Sas van Gent; onderweg kom je dan de nodige 130 km trajecten tegen; ik gebruik die gewoon zoals ze bedoeld zijn; nee ik zeur niet om het verbruik.

Om in Sas van Gent 'groen' te kunnen rijden had ik op tijd de Save (en ECO) knop ingedrukt. Ik had nog 15 km range in de accu's zitten; die bleef het eerste stuk (100/120) zoals altijd keurig op peil.

Tot mijn verbazing lopen de accu's gewoon langzaam leeg in het half uurtje dat je met 140 op de teller (OK, flinke wind tegen) kan rijden; ze worden ook niet meer gevuld als de limiet weer lager komt.

Vreemd?
Moderator voor de ToDo Polls: http://www.outlanderphevforum.nl/forum/ ... m.php?f=36
Pioneer AVH-X8700BT (zonder Navi) met Iphone 6+ en Alpine MRX-V70 versterker met goede tweeters (German Meister ET20)

Koos

Re: Wat doen de Save en Charge mode exact?

Bericht door Koos » 15 feb 2014, 14:50

Volgens mijn theorie klopt dit. Ik zie dit ook bij rijden met aanhanger.
Op het moment dat de motor vermogen te kort komt gaat/moet hij het electrische deel aanspreken. Pas wanneer de electriciteit onder het kritische punt komt gaat de motor stroom leveren aan de accu's.

Gebruikersavatar
sigmasailor
Forumlid
Berichten: 2110
Lid geworden op: 02 apr 2013, 09:16

Re: Wat doen de Save en Charge mode exact?

Bericht door sigmasailor » 15 feb 2014, 15:47

Zou hij bij 132/133 (GPS kilometers) en wat wind tegen al vermogen te kort komen? Je hebt wel gelijk; het lijkt op gedrag bij bergop en trekken.

Waarom vult hij het dan niet bij als het weer kan? Ook die geheugenplaats is kennelijk nogal vluchtig?
Moderator voor de ToDo Polls: http://www.outlanderphevforum.nl/forum/ ... m.php?f=36
Pioneer AVH-X8700BT (zonder Navi) met Iphone 6+ en Alpine MRX-V70 versterker met goede tweeters (German Meister ET20)

Koos

Re: Wat doen de Save en Charge mode exact?

Bericht door Koos » 15 feb 2014, 16:55

Dat hij niet weer bijvult komt waarschijnlijk omdat de charge mode niet geactiveerd is, maar de save mode.
Maar het zijn wild guesses hoor

Gebruikersavatar
sigmasailor
Forumlid
Berichten: 2110
Lid geworden op: 02 apr 2013, 09:16

Re: Wat doen de Save en Charge mode exact?

Bericht door sigmasailor » 15 feb 2014, 17:29

Ik zou verwachten dat de save mode de 15 kilometer onthoudt en probeert die weer terug te winnen zodra dat weer kan. Ik had ook de charge knop kunnen gebruiken. Ik denk niet dat die knop in ons vlakke landje veel voordeel heeft.
Moderator voor de ToDo Polls: http://www.outlanderphevforum.nl/forum/ ... m.php?f=36
Pioneer AVH-X8700BT (zonder Navi) met Iphone 6+ en Alpine MRX-V70 versterker met goede tweeters (German Meister ET20)

Koos

Re: Wat doen de Save en Charge mode exact?

Bericht door Koos » 17 feb 2014, 18:45

Ik ben even de kluts kwijt. Nu dacht ik toch echt dat wanneer ik de save mode inschakel de aandrijving niet electrische gebeurd.
Echter, vandaag zonder aanhanger, volle batterijtjes, save mode aan en toch wordt de auto alleen electrisch aangedreven.
Forum vrienden redt mij.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Wat doen de Save en Charge mode exact?

Bericht door Anko » 17 feb 2014, 19:08

Koos,

Zonder save mode zal de auto elektrisch rijden totdat de accu nog maar 30% gevuld is. Daarna zal de auto afwisselende op de motor rijden (en daarbij dee accu weer een klein beetje bijladen) en dan weer elektrisch rijden (totdat de accu lading weer tot 30% gedaald is).

Door op save te drukken terwijl er nog meer dan 30% in de accu zit krijg je datzelfde spel, maar dan niet "rondom" de 30%, maar rondom de vullingsgraad die de accu had toen jij op save drukte.

Er zijn twee uitzonderingen:

Zolang je harder dan (plm.) 125 km/h blijft rijden zal de auto niet meer elektrisch rijden.

Als er heel zwaar gewerkt moet worden (benzine- en elektromotor tegelijk ingeschakeld) zal de accu leeg lopen en niet meer bijgevuld kunnen worden. Bij gebruik van de save mode zal dat er uiteindelijk toe leiden dat de accu lading, ondanks het gebruik van de save mode, toch afneemt.

Uiteindelijk zal dat er (met of zonder save mode) toe leiden dat de vulling zelfs onder de 30% duikt. Een klein stukje kan en mag, maar als het te gek wordt zullen de prestaties van de auto worden teruggebracht om verder uitputten van de batterij te voorkomen. Dan zal wsl. het beruchte schildpadje in het display verschijnen.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Koos

Re: Wat doen de Save en Charge mode exact?

Bericht door Koos » 17 feb 2014, 19:16

OK dank je wel Anko. Dan snap ik het weer

bloem
Forumlid
Berichten: 263
Lid geworden op: 25 sep 2013, 00:01

Re: Wat doen de Save en Charge mode exact?

Bericht door bloem » 17 feb 2014, 22:45

quote Anko Zolang je harder dan (plm.) 125 km/h blijft rijden zal de auto niet meer elektrisch rijden.

Dat had ik ook gedacht maar tijdens mijn reisje naar Oostenrijk stond ik er van te kijken dat bij 150Kmh de motor nog steeds over had om elektra te produceren (het toerental is ook veel hoger dan als je rond de 100 rijdt) en op Save reed ik dan ook nog regelmatig stukjes elektrisch.

Sicco jan

Re: Wat doen de Save en Charge mode exact?

Bericht door Sicco jan » 17 feb 2014, 23:31

Koos schreef:Ik ben even de kluts kwijt. Nu dacht ik toch echt dat wanneer ik de save mode inschakel de aandrijving niet electrische gebeurd.
Echter, vandaag zonder aanhanger, volle batterijtjes, save mode aan en toch wordt de auto alleen electrisch aangedreven.
Forum vrienden redt mij.
Koos,
Dit roep ik hier al vanaf december. Bij een beetje belasting heeft de save stand geen enkele toegevoegde waarde. Hij loopt gewoon terug en bij een beetje meer belasting ben je in de save stand in een mum van tijd alle opgespaarde km kwijt :o lees mijn ervaringen in dit draadje.
Overigens herken ik me helemaal in jouw bevindingen (met de de aanhanger). Ik heb hier iedere dag vergelijkbare ervaringen in de Alpen. Echter zonder aanhanger. Dus heel herkenbaar.
Nu doet zich het leuke voor dat sommigen met name Anko diverse keren aanhaalde dat koos, Sicco Jan de zelfde ervaringen hadden. Hierdoor was ik soms in verwarring :x Mijn roepnaam is namelijk Koos :o nog nooit heeft iemand mij Sicco Jan genoemd behalve in dit Forum :lol:

Houden zo den ik maar anders krijg je zoiets als van die koeie namen :lol:69 of 96 :D

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Wat doen de Save en Charge mode exact?

Bericht door Anko » 18 feb 2014, 06:06

bloem schreef:... en op Save reed ik dan ook nog regelmatig stukjes elektrisch.
Met 150 op de teller? :shock: Dat had ik inderdaad niet gedacht. Mitsubishi kennelijk ook niet.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Wat doen de Save en Charge mode exact?

Bericht door Anko » 18 feb 2014, 06:10

Sicco jan schreef:Ik heb hier iedere dag vergelijkbare ervaringen in de Alpen. Echter zonder aanhanger. Dus heel herkenbaar.
Koos, uhhhhh ik bedoel Sicco jan,

Krijg jij dan ook regelmatig schildpadjes voorgeschoteld? Of van die Limited meldingen? Want dat zou je verwachten als de motor de accu bij 30% (= leeg) ook niet op peil kan houden ....
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Koos

Re: Wat doen de Save en Charge mode exact?

Bericht door Koos » 18 feb 2014, 14:49

Sicco jan, of eh Koos
Ik vind het rot voor je maar ook weer fijn voor mezelf, want ik begon te twijfelen aan mijn auto.
Maar gedeelde smart is in dit geval toch nog geen halve smart.
Ik ga morgen een auto erbij kopen om met de aanhanger te rijden, want deze ergernis ga ik niet 5 jaar volhouden.
Zojuist weer uur zonder gereden en dan is het echt een perfect karretje, ok op de telefoon en stoel na dan.

Gebruikersavatar
jaapv
Forumlid
Berichten: 490
Lid geworden op: 18 jan 2014, 09:56
Locatie: Hellevoetsluis
Contacteer:

Re: Wat doen de Save en Charge mode exact?

Bericht door jaapv » 18 feb 2014, 19:24

Het is dan ook een kwestie van concepten... De Outlander is een electrische suburban cruiser met een range extender. Iets als de Volvo, die een vette drieliter diesel met een electrisch petje op is,is veel meer geschikt voorregelmatig zware lange-afstands belasting.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Wat doen de Save en Charge mode exact?

Bericht door Anko » 18 feb 2014, 19:39

Zo vet is de D6 niet hoor. Maar met 2400 CC nog steeds wat vetter dan de PHEV.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Gebruikersavatar
jaapv
Forumlid
Berichten: 490
Lid geworden op: 18 jan 2014, 09:56
Locatie: Hellevoetsluis
Contacteer:

Re: Wat doen de Save en Charge mode exact?

Bericht door jaapv » 18 feb 2014, 19:44

Ik had een Jaguar X-type 2.2 diesel hiervoor. Die draaide makkelijk rond 200 continu op de Autobahn en kon eindeloos 1500 Kg sleuren. 2.4 Diesel zal wel genoeg zijn. :)

Ivo

Re: Wat doen de Save en Charge mode exact?

Bericht door Ivo » 18 feb 2014, 21:24

Heren, ik heb het hele draadje gelezen, maar ben een beetje de weg kwijt :(

Vrijdag mag ik eindelijk mijn PHEV halen, maar hoe kan ik nou bij normale ritten het beste de knopjes in stellen om het meest gunstige verbruik te halen.

Gemiddelde rit lengte 107 Km; 3 Km naar snelweg dan 95 KM snelweg, en dan het laatste stuk 80Km.
Ik ben nu gewend cruise control te rijden op de hele snelweg ( 120Km), Ik anticipeer erg op het verkeer voor mij en hoef in de regel niet of nauwelijks te remmen omdat ik tijdig mijn voet van het 'gas' haal

Is er een richtlijn bij normaal gebruik?

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Wat doen de Save en Charge mode exact?

Bericht door Anko » 18 feb 2014, 21:50

Ik zou zeggen: bij twijfel niets doen. De kans op "schade" is anders groter dan de kans op "verbetering". En anders kun je m.i. proberen door middel van save of charge mode genoeg EV bereik over te houden / te genereren voor het laatste niet-snelweg deel van je rit.
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Gebruikersavatar
jaapv
Forumlid
Berichten: 490
Lid geworden op: 18 jan 2014, 09:56
Locatie: Hellevoetsluis
Contacteer:

Re: Wat doen de Save en Charge mode exact?

Bericht door jaapv » 18 feb 2014, 23:10

De normaal of eco stand is gewoon goed voor gemiddeld gebruik, maar de auto weet niet waar je gaat rijden. Ik probeer zoveel mogelijk elektrisch te rijden in stads/lokaal verkeer, en zet hem op de snelweg op save, met dien verstande dat ik altijd leeg bij een laadpunt/thuis probeer te komen. Charge gebruik ik als ik aan het eind van de rit een stuk moet klimmen of zo.

Koos

Re: Wat doen de Save en Charge mode exact?

Bericht door Koos » 20 feb 2014, 18:55

Vandaag weer wat opgestoken over mijn autootje.
Het electrische bereik blijft intact wanneer je boven 130km/u blijft.
Ik had verwacht dat hij dan en electrische en motor zou gebruiken, maar niets daarvan er wordt alleen op de motor gereden.
Wellicht bij jullie al bekend maar voor mij was het helemaal nieuw. Dus save mode niet nodig.

Gebruikersavatar
Anko
Forumlid
Berichten: 5285
Lid geworden op: 21 apr 2013, 14:17

Re: Wat doen de Save en Charge mode exact?

Bericht door Anko » 20 feb 2014, 19:16

Koos schreef:Vandaag weer wat opgestoken over mijn autootje.
Het electrische bereik blijft intact wanneer je boven 130km/u blijft.
Koos, je hebt helemaal gelijk. Maar lees je de dingen wel die we voor je opschrijven? :lol: :lol:
Anko schreef:Koos,
...
Er zijn twee uitzonderingen:

Zolang je harder dan (plm.) 125 km/h blijft rijden zal de auto niet meer elektrisch rijden.
;)
Gr., Anko

Afbeelding + stroom

TG Instyle+, Zwart leer, Intro- , Protection- en Sportpack, Skidplate, verbredingsset v/a, zijskirts, trekhaak, parkeersensoren v/a, Cobra klasse 3, BearLock, Charge-Amps mode 2 kabel, Ratio mode 3 kabel, iPhone 5S.

Koos

Re: Wat doen de Save en Charge mode exact?

Bericht door Koos » 20 feb 2014, 19:39

Haha sorry Anko, maar als ik al jouw berichten moet lezen, gaat mijn bedrijf failliet want dan kom ik niet meer aan werken toe.

Maar ik heb ook nog wel een bericht dat jij geweldig gaat vinden.
Ik heb vandaag voor het eerst in 2 maanden een paar uur in mijn auto gereden zonder aanhanger.
En ik heb er van genoten ( behalve toen ik moest bellen). In alle eerlijkheid kan ik je melden dat hij niet onderdeed voor mijn Q7.

Plaats reactie