Onderstaande is gebaseerd op een lang stuk snelweg met een constante snelheid (op CC) van zo'n 110 km/h in ECO mode. Onder deze omstandigheden is de aandrijfmodus steeds EV of parallel hybride. Serieel hybride zie je alleen héél kort na het opstarten van de motor (EV -> parallel), als onderdeel van het syncen van de toerentallen.
Voorlopigheid hoofdconclusie: Er is vwb het gebruik van de motor GEEN verschil tussen de standaard mode (met lege accu), de Save mode of de Charge mode. Brandstof verbruik én motor belasting veranderen niet wanneer je schakelt tussen gewoon, Save en Charge! Het enige wat veranderd is hoe vaak intervallen voorkomen waarin de ice helemaal uit staat.
- Bij normale mode is de motor constant uit, totdat de batterijen 'leeg zijn'. Daarna krijg je effectief hetzelfde gedrag als bij Save mode.
- Bij Save mode is de motor afwisselend aan en uit in een poging de SOC ongeveer constant te houden (overigens meer aan dan uit).
- Bij Charge mode is de motor constant aan, in een poging de SOC op te krikken.
Maar het feitelijke verbruik en de motorbelasting zijn (bij motor aan) in de verschillende modi steeds gelijk (onder genoemde omstandigheden). De motor gaat niet harder werken door Charge mode te kiezen. Ook bleef de motor steeds parallel aandrijven, dus hoge toerentallen bleven uit. Meer zo in de buurt van de 2800. Dus het zou niet veel uit moeten maken welke modus je gebruikt, met twee kanttekeningen:
- Het is, zoals eerder al aangegeven, een beetje dom om aan het eind van de rit SOC over te houden
- Als je de SOC te hoog houdt (> 70% ?) rijdt je effectief met een heel zware benzine auto rond en niet meer met een hybride. Zowel in Save als in Charge mode. Waarom kom ik tot die conclusie? Hoewel de energy flow monitor aangeeft dat er nog steeds stroom naar de batterijen gaat, is de motorbelasting ruim lager dan bij een lagere SOC en daarnaast gaat de ice in Save mode niet meer uit! Of het duurt zo lang dat ik dat punt niet bereikt heb!
(Dit zou gerelateerd kunnen zijn aan het feit dat voor Charge mode altijd wordt gesproken over "laden tot 80% in 30 minuten". Daarna gaat het laden zo langzaam dat de motor erg inefficiënt belast wordt. Ook het niet goed kunnen regenereren van remenergie met bijna volle accu's is een bekend verschijnsel.)
Ik heb een aantal keer de SOC een stukje verder laten dalen en de Save mode weer ingeschakeld. De motorbelasting en het momentane verbruik leken daarbij steeds een beetje op te lopen (in ieder geval tot 50% SOC of zo). Ook werd er steeds vaker even in EV gereden. Nu weten we dat naarmate de batterij voller is, het laden langzamer gaat. Het lijkt er op of het motorvermogen in Save of Charge mode hierop wordt afgestemd.
Hogere motorbelasting is efficiënter dan lagere belasting. Weliswaar met hoger verbruik per tijdseenheid tot gevolg, maar hogere belasting met meer tijd EV tussendoor lijkt mij zuiniger dan lagere belasting en minder EV tijd tussendoor. Dus het advies zou op basis daarvan kunnen zijn de SOC niet te hoog te houden (< 50% of zo?).
Twee overwegingen die nog wat aandacht behoeven:
- Hoeveel vermogen gaat er nu naar de aandrijving en hoeveel blijft er over voor de accu's? Erg relevant met caravan km's in het vooruitzicht. Ik zag bij hogere SOC een motor belasting van zo rond de 60%. Bij lagere SOC steeg dit naar 77 - 80%. Met name die 60% vond ik vrij veel, tenminste in de veronderstelling dat de SOC niet of nauwelijks toe nam. De vraag is: wat is de motorbelasting bij 100% SOC? Dan weet je hoeveel er voor de aandrijving nodig is. Moet ik nog eens proberen. En me dan realiseren dat de caravan ivm gewicht en frontaal oppervlak wel wat meer vraagt maar dat de snelheid weer iets lager zal liggen.
- Hoe zit het met de "verbrand rubber lucht" die aan Charge mode wordt gekoppeld? Waarom is die er alleen in Charge mode? Tenzij die Charge mode samen viel met zware belasting voor de aandrijving zelf. Overigens het ik die lucht zelf niet geconstateerd.
Wordt vast nog wel vervolgd. Aanvullingen / commentaar uiteraard van harte welkom.