Paar vragen :)

Laders, kabels, lolo's en nog veel meer om je PHEV op te laden
Bmtouring
Site Admin
Model PHEV: III (2013-2018) 2.0

Re: Paar vragen :)

Bericht door Bmtouring » 18 okt 2025, 20:46

AGM of niet, dat is jouw mening. Dus stellen dat dat het beste is vind ik wat voorbarig.

Zie elders op dit forum over de kleine accu opties. Over maatvoering, uitvoering en het gas-afvoerslangetje.

Ben het wel eens met de keuze voor een zeer-dicht-bij-het-origineel hoor, maar het blijft een keuze.
AGM was duurder en nu de prijzen zakken kun je dus zonder veel pijn voor AGM kiezen.

Als die helper je liet rondrijden zonder op charge te drukken... Dat heeft eigenlijk geen zin.

Anderzijds, rondrijdn in je Outlander is nooit een straf toch! 😀😇

BoW
Sponsor van dit forum

Bericht door BoW » 18 okt 2025, 20:54

Maar Bmtouring dat is toch niet verkeerd voorlichten, alleen uitleggen waarom Mitsubishi zulke accu's gebruikt. Zoals ik al eens zei ik heb vaak genoeg in bedrijfvoertuigen gereden - meer dan eens Mercedes busjes en vrachtwagens - met loodzuur batterij direct onder mijn bips in een niet volledig gesloten accubak. Die hadden er ook niet zoveel mee te maken dat er accuzuur kon rondspuiten na een aanrijding :lol:

erichendri
Sponsor van dit forum

Bericht door erichendri » 18 okt 2025, 21:33

Bow, de generator jaagt de motor toch niet naar 4500 rpm?.
Denk eerder dat na het aanzwengelen van de motor de ecu dit regelt.

Eric
Sinds april 2025 bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een 5 jaar oude accu.
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen

BoW
Sponsor van dit forum

Bericht door BoW » 18 okt 2025, 22:57

Oh ja dat doet ie wel, en in de 2.4 liter modellen zelfs instant naar 5000 toeren. :o :shock:

Dat gebeurde dus toen mijn exemplaar met lege batterij ( geen blauw meer te zien op infotainment en dashboard tussen de meters ) op een snelweg helling in Engeland TOCH een stukje hybride EV ging rijden, HEEL snel van die 30 % onbruibare reserve naar de 20 % reserve ging ( wat bij 2 liter Outlanders III een schildpad symbool veroorzaakt ) en daarna niet alleen de belasting van tegen die snelweghelling aan rijden aan 100 km/u moest overnemen met de ICE maar ook de batterij met de hoogst mogelijke haast weer moest opladen.

Ik schrok me een hoelahoep, want zo relatief rustig de auto doorgaans is dat je amper de ICE hoort, nu was er een schok en klonk ie als een formule 1 racewagen. Gehoor geselend, dat je ogen ervan gaan rollen. Erger dan de brullende 3.5 V6 in de 2e versnelling in de Sorento, want een hoger geluid ipv diepe brul. Volgens mij heb ik nog wel een screenshot van Watchdog net na dat moment maar ik heb geen zin dat nu te zoeken ;)

Wat eigenlijk aangeeft dat wat Bmtouring deed, 1/3 Save gebruiken wellicht beter voor de ( soms domme ) auto is. De ICE springt dan wel aan en moet electrisch of mechanisch vermogen leveren om de rijsnelheid te kunnen volhouden, maar hoeft dan niet NOG veel meer toeren te maken met een sterke laadstroom de batterij te vullen. Doet dat eventueel met een veel minder sterke laadstroom.

Jack78
Forumlid

Bericht door Jack78 » 19 okt 2025, 08:49

Ik heb wel een beste poos rondgereden met "Charge" zoals je had geadviseerd.
Er zit op dit moment een Optima accu in, welke weet ik niet..maar als ik google dan zijn ze allemaal AGM?

Als ik de accu aan de druppellader wil hangen, dan lijkt mij dat weer een gedoe om die hele kofferbakschaal leeg te halen en te verwijderen om de druppellader daar op te zetten :?:
Ik had hier nog gelezen dat als de (grote) accu vol is, de kleine dan weer NIET wordt bijgeladen :?:

Motorolie neem ik sowieso serieus want hiervoor had ik een FransGlazenHuisje 308sw met een natte riem :lol:

BoW
Sponsor van dit forum

Bericht door BoW » 19 okt 2025, 11:41

Jack, omdat de ICE wel eens maanden niet kan draaien in PHEV ( zoals de mijne in de zomer maanden gezien die 45 km EV range dan genoeg is ) wordt de 12 V accu vooral ( mee ) opgeladen als je de tractie batterij oplaad met de kabel. En als ik het niet mis heb vertelde Bmtouring dat op bepaalde tijdstippen - weet niet meer of de auto dan in bedrijf moet zijn of stilstaat - dat ook gebeurd.

Daarom denk ik in jouw geval dat als je de auto net gekocht hebt hij gewoon een hele tijd niet is opgeladen, en ook de ICE niet gedraaid heeft. Bij volledige ontlading zoals je wel zult weten van normale 12V start accu's worden de meeste 12V loodzuur accu's gewoon slecht of gaan kapot.

Sulfatering:

Dit is een ernstige vorm van schade die ontstaat als een accu langdurig in een gedeeltelijk ontladen toestand blijft. Hierbij vormen zich harde loodsulfaatkristallen op de platen, waardoor de accu niet meer kan worden opgeladen

Ik zou als ik jou was gewoon een nieuwe AGM kopen van dezelfde capaciteit en de polen aan de zelfde kant als het oude expemplaar. Anders sta je ergens en wil ie plotseling ineens weer niet starten.

Met die olie bedoelde ik dat je er niet te dikke standaard motorolie in doet. Deze ICE kunnen zeer geweldadig starten op de 70 KW generator en instant naar hoge toerentallen worden geslingerd, en hebben dus absoluut zeer dunne motorolie nodig.

Bmtouring
Site Admin

Bericht door Bmtouring » 19 okt 2025, 11:52

Elke dag om 14:00 (geen idee of dat zomer/wintertijd is) wordt de kleine bijgeladen, maar dat is niet genoeg voor van leeg naar vol. Je kunt het horen als je toevallig bij je auto bent. Hoeft niet op ready of open: doet ie altijd.

Druppellader is niet zo ingewikkeld: de plus zit onder een eigen klepje. Maar je hebt ook druppelladers met een eigen stekkertje, dat is nog handiger want dan laat je de polen gewoon zitten met boutjes (ipv met klemmen)

afmetingen en positie van de polen doet er inderdaad toe, dat is vaak net even anders als bij het gros van de europese auto's

Jack78
Forumlid

Bericht door Jack78 » 01 nov 2025, 19:29

Afgelopen week een kalibratie van de batterij laten uitvoeren.
Van 56.5 naar 61%
Van 22.6 naar 24.4Ah

Afbeelding
forum image embed code

Al met al een kleine vooruitgang. Ook iets meer range omdat de start-accu vorige week compleet leeg was getrokken.
Deze is trouwens (gelukkig) nog in prima staat.

erichendri
Sponsor van dit forum

Bericht door erichendri » 03 nov 2025, 23:21

Op zich gezien de leeftijd van de auto (en accu) valt het aantal ladcicly best mee.
Wel heeft de auto ±50% elektrisch gereden.
En dat zijn dan denk ik de km's na het opladen.
De ev km's in hybride modus zitten hier niet bij opgeteld.

Eric
Sinds april 2025 bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een 5 jaar oude accu.
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen

Plaats reactie