De beroemde voorste steun van de achterste emotor

Alles met betrekking tot de buitenkant van je Outlander PHEV
Bmtouring
Site Admin
Model PHEV: III (2013-2018) 2.0

Re: De beroemde voorste steun van de achterste emotor

Bericht door Bmtouring » 28 jan 2025, 17:28

Geen producteigenschap, dat is gel*l.

De mijne schudt een klein beetje tot de banden warm zijn, daarna niet meer. Ook niet beladen.

Als je wielen individueel goed zijn, dan kan het de as zelf zijn of de uitlijning - de achteras is niet simpel, de gewone uitlijnboer doet daar niks aan en zegt dat het goed is want ze kunnen het niet.

Normaal is het niet, wat bedoel je met de voorste steun? Van de achterste motor? Dat ding heeft er nog twee (ff uit m'n verkouden hoofd) en de vooras heeft ook wel wat rubber dat versleten kan zijn.

erichendri
Sponsor van dit forum

Bericht door erichendri » 28 jan 2025, 21:18

Een Homokineet, de binnenste kan de auto laten trillen bij versnellen, bij constante snelheid geen trilling voelbaar.
Kan speling zijn of vet eruit. (Droog)
Motorsteunen zou ik wel controleren.

Eric
Sinds april 2025 bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een 5 jaar oude accu.
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen

outlander2020phev
Nieuw forumlid

Bericht door outlander2020phev » 29 jan 2025, 17:07

Dank voor de reacties dusver, voorste motorsteun van de elektromotor van de achteras is vervangen voor een nieuwe, 2 achterste zijn verwisseld om te testen, merk wel ietsje verschil maar de trilling/schudden is nog steeds aanwezig. Inmiddels dealer en importeur gesproken, weer de letterlijke tekst; ''alle auto's hebben dit in meer of mindere maten, de latere types meer door wat meer vermogen. Er is niets aan te doen''

Nogmaals onzin natuurlijk want een nieuwe heeft dit natuurlijk nooit gedaan. Ik zit zelf te denken om nog de 2 andere steunen voor nieuwe te vervangen. Daarna wordt het steeds duurder en lastiger denk ik (aandrijfassen nieuw 1700 ex)?

Dealer bied aan om hem terug te nemen (minus afschrijving) maar wil ik niet, heb best lang gezocht naar deze Instyle, 2019, 55k km.

Hoop dat iemand hier nog een briljant idee heeft!

erichendri
Sponsor van dit forum

Bericht door erichendri » 29 jan 2025, 21:08

Beetje gevoelige monteur moet kunnen voelen waar de trilling zit.
Voor voel je bij je pedalen of waar de passagier de voeten neerzet.
Achter komt weinig voor normaal gesproken.
Heb ze ooit bij mijn subaru moeten vervangen.
Waar woon je ongeveer?
Ik midden NL.

Eric
Sinds april 2025 bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een 5 jaar oude accu.

outlander2020phev
Nieuw forumlid

Bericht door outlander2020phev » 29 jan 2025, 22:10

Het zit duidelijk achter, de stoel/auto trilt stuur niet. Het is bij gasgeven, (hoe meer beladen hoe sterker merkbaar) maar ook licht voelbaar bij constante wat hogere snelheid maar bijna direct weg bij gas los, vandaar mijn idee om de overige 2 steunen van en e motor /diff achte rook te vervangen. Ik heb nog hoop dat iemand hier t al heeft meegemaakt en een fix heeft/denkt t goed te kunnen vinden.

Bmtouring
Site Admin

Bericht door Bmtouring » 30 jan 2025, 20:04

Ehmm. Achterste motoren doen niks in normaal bedrijf. Fwd bij acceleratie en dan trillen maar bij uitrollen niet maakt toch twijfelachtig of het probleem wel achter zit?

Wat als je 4wd aanzet?

Voor zit ook wat rubbers in de ophanging, al rijm ik dat wat jij voelt weer niet met normale slijtage vooraan

BoW
Sponsor van dit forum

Bericht door BoW » 30 jan 2025, 20:12

outlander2020phev schreef:
29 jan 2025, 17:07
weer de letterlijke tekst; ''alle auto's hebben dit in meer of mindere maten, de latere types meer door wat meer vermogen. Er is niets aan te doen''
Mijn 2021 Outlander phev trilt niet. Ook niet bij volgas. Bedenkelijk verhaal. Trillen betekend meestal speling of teveel wrijving ergens waar dat niet zou moeten. Tenzij het van de wielen komt door onbalans ( geplakte loodjes weg ? ) maar dat is meestal merkbaar bij een bepaalde snelheid. Of kromme remschijven maar dat merkt je weer meer bij remmen ( uiteraard )

Overigens zijn beide e-motoren in mijn model wel ALTIJD in bedrijf...of voorstuwend, or remmend.

erichendri
Sponsor van dit forum

Bericht door erichendri » 30 jan 2025, 21:40

Is het ook als je in ev rijdt of is het als de motor draait.
Die kan je namelijk ook voelen trillen.

Eric

BoW
Sponsor van dit forum

Bericht door BoW » 31 jan 2025, 11:18

erichendri schreef:
30 jan 2025, 21:40
.... of is het als de motor draait.
Die kan je namelijk ook voelen trillen.

Eric
Had ik nog niet eens bij nagedacht...de ICE trilt wel en je merkt ook niet alijd dat ie loopt, maar trillen van de ICE beschouw ik als niet EV rijder als volledig normaal :lol:

Bmtouring
Site Admin

Bericht door Bmtouring » 31 jan 2025, 19:37

BoW schreef:
30 jan 2025, 20:12
Overigens zijn beide e-motoren in mijn model wel ALTIJD in bedrijf...of voorstuwend, or remmend.
Volgens mij niet (mijne is van 2014), pas als voor de grip verliest mag achter meedoen met duwen. En als ik de 4wd knop aanzet slaat ie dat over en krijgt elk wiel 25% vermogen meteen. Zelf getest in de sneeuw, stukken relaxter op nat gras (blijft het gras ook langer heel).

bij afremmen en regeneren heb je gelijk, dan doen ze altijd meeremmen, daarom slijt dat lager ook zo snel door steeds al die klappen op te vangen. maar volgens mij is dat dan van afremmen / meerollen / afremmen /meerollen en niet ook nog eens van afremmen / aandrijven etc.

4wd werkt tot best een hoge snelheid begreep ik van die Engelse site. Als je dat aan hebt en CHARGE gebruikt, gaat de geproduceerde stroom naar de achterwielen en dan naar de accu. Ipv de accu in en dan naar de voorwielen. Theoretisch zuiniger maar heb geen verschil kunnen constateren. Rijdt wel wat soepeler bij hellinkjes, drempels enzo. Deels ingebeeld en deels logisch doordat het gewicht op gang gebracht moet worden en dat vergt het meeste kracht en grip. Als het eenmaal rolt maakt het steeds minder uit fwd, rwd of awd.

BoW
Sponsor van dit forum

Bericht door BoW » 31 jan 2025, 21:57

^^ Ik denk dat dat een verschil is in de 2013-2016 versie en de 2016 - 2021 versie van de Outlanders. Maar het kan ook 2019-2021 zijn gezien daar ook nog wat technische wijzigingen zijn geweest.

Ik had al inderdaad weleens gelezen dat bij de 2 liter Outlanders de batterij in een aantal modi maar 1 e-motor gebruikt en de andere voorziet van een klein beetje stroom zodat deze geen parasitaire weerstand geeft.

Watchdog geeft echter aan dat er in mijn 2021 model altijd 2 e-motoren worden gebruikt, dat verbaasde mij ook. Dat beetje stroom geven om parasitaire weerstand te voorkomen doet de mijne ook wel, maar dan naar 2 e-motoren als de ICE directe verbinding maakt en volledig daarmee de auto voortstuwd. ( Normal mode vanaf 70 km/u tm 140 km/u )

Remmen doet de auto ook altijd op 2 e-motoren.

https://youtu.be/YQL78GzJ9zg?si=w8-MY9ROP7cPbicm&t=711

Kijk maar eens of je verschillen ziet in de uitvoeringen, dit is de versie waar ik ook mee rij. Op het infotainemnt scherm kun je ( ook ) zien welke wielen aandrijven of remmen. SPORT blijkt qua techniek en prestaties trouwens bijna hetzelfde hetzelfde te doen als Charge, en kan beschouwd worden als een variatie daarvan, naar verluid worden vooral het stuur ( electrisch bekrachtigd ) en ESP wat getweaked door die knop.

Het stukje dat hij de Outlander aan 60 mph de snelweg bocht in gooit is bij mij favoriet. Veel bandengekrijs maar de ESP en AWD houdt hem in de bocht. Na een leven lang achterwielaandrijvers gereden te hebben die dan weleens achterstevoren wilden gaan flik ik zulke dingen niet meer :lol: maar ik heb dan ook nog nooit ESP gehad die de auto probeert te stabiliseren.

BoW
Sponsor van dit forum

Bericht door BoW » 31 jan 2025, 22:14

https://youtu.be/ISHPfPC7TEs?si=8G5FPyezUnJkuMLw&t=612

Hier hetzelfde maar dan met de nieuwst Outlander. In POV dus wel een leuk vergelijk.

erichendri
Sponsor van dit forum

Bericht door erichendri » 01 feb 2025, 09:05

In deze moderne (CO uitstoot en actieradius) tijd hebben/krijgen brandstofauto's, PHEV's en EV's pas AWD of 4WD als er wielslip wordt geconstateerd.
2 wielen aandrijven geeft een lager verbruik dus meer kilometers uit je tank of batterij.
Een uitzondering is soms het optrekken vanuit stilstand.
Natuurlijkt helpt het ook mee dat de huidige systemen sneller reageren dan 10-15 jaar terug en dat je bij veel auto's uit diverse rij standen kunt kiezen.

Eric

Daan1010

Bericht door Daan1010 » 01 mar 2025, 07:44

Zag op google shopping dat er ondertussen al een aluminium bracket is met pu bij alieexpress.
Iemand daar al ervaring mee ?https://nl.aliexpress.com/item/10050075 ... Redirect=y

trancedrift
Forumlid

Bericht door trancedrift » 03 mar 2025, 12:53

Nog niet, maar ik ga zo 1 bestellen, voor 43 euro met geen verzendkosten is de moeite waar om een te hebben om te testen.

trancedrift
Forumlid

Bericht door trancedrift » 22 mar 2025, 17:30

20250322_172828.jpg
Staat gemonteerd, lijkt 1 op 1 kopie van de Powerflex beugel+poly rubber alleen kost het 1/3 van de prijs. Iets meer geluid uit de achterste motor, voor de rest lijkt prima te werken, geen vibraties of gebonk.

Montage +/- 20 min, motor ondersteund met een oude krik
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

outlander2020phev
Nieuw forumlid

Bericht door outlander2020phev » 01 apr 2025, 16:44

UPDATE: Inmiddels alle 3 de steunen van de achterste motor vervangen en het trillen is weg. Dus inderdaad geen product eigenschap maar gewoon slijtage!

trancedrift
Forumlid

Bericht door trancedrift » 02 apr 2025, 13:32

Klinkt logisch, zonder de voorste steun, krijgen de achterste meer krachten te verduren, en scheuren ook als gevolg. De drie steunen gebruiken alle drie dezelfde soort (en formaat) rubbers.

Plaats reactie