Frans Brouwenstijn

Stel jezelf even voor en vertel wat over je Mitsubishi Outlander PHEV.
Plaats reactie
Model
Model PHEV: III (2019-2025) 2.4

Frans Brouwenstijn

Bericht door Model » 09 mei 2026, 11:58

Mijn naam is Frans Brouwenstijn,
Ik kom uit Rozenburg en ben 74 jaar.
Ik heb sinds november 2024 een Mitsubishi Eclipse Cross phev.
Wij gaan altijd met de caravan op vakantie, heerlijk om te kunnen doen, vorig jaar naar Frankrijk, Spanje en Portugal geweest en 6700 kilometer met deze auto gereden.
Nou heb ik een vraag, als ik vertrek met de caravan, op welke stand kan ik hem dan het beste zetten? Save of Charge als de accu volgeladen is.
De één zeg Save en weer een ander zegt nee hij moet op Charge.
Graag zou ik daar een antwoord op willen.

BoW
Sponsor van dit forum

Re: Frans Brouwenstijn

Bericht door BoW » 09 mei 2026, 20:49

Die kan ik je wel geven, met onderbouwing. Feitelijk maken de 2 standen niet veel verschil, maar je moet wel weten waarom ze soms niet lijken te werken !

- Charge : laad de batterij - rijdend of geparkeerd - op tot 80 %. Kost meer brandstof verbruik met iedere % meer batterij vulling opladen door toenemende laadweerstand, onzuinig bij langdurig rondrijden in Charge boven de 50 %.

- Save : probeert de batterij op het aantal % te houden van toen je de knop bediende. Inschakelbaar vanaf 80 %. Kan zuiniger riiden dan Charge, indien op een lager % batterij bediend. Werkt het meest optimaal aan ~ 50 %. ( mijn bescheiden mening :mrgreen: )

In beide gevallen zorgen de knoppen ervoor dat de auto niet direct de batterij wil leegrijden zoals in Normal mode. In beide gevallen levert de generator ongeveer evenveel laadstroom sterkte, dus maakt dat niet uit. Het is alleen tot hoeveel % vulling het opladen zal gaan wat kan verschillen tussen de knoppen. Het is wel zo hoe sneller je rijdt, hoe lager de laadstroom wordt.

Nu waarom die knoppen vaak niets lijken te doen, of anders werken dan gedacht :

De Eclipse Cross PHEV - net als onze Outlander PHEV - wil vanaf ~ 65 km/u in parallel hybrid rijden. Dat is een modus waar de verbrandingsmotor mechanisch de voorwielen aandrijft via een overbrenging die erg op een 5e versnelling lijkt. Als je wilt accelereren zou de auto, ondanks de 2.4 liter motor dat in een 5e versnelling niet vlot doen. Daarom werkt de voorste e-motor altijd ( onmerkbaar ) mee. Maar deze e-motor loopt natuurlijk op stroom.

Tot een bepaalde belasting kan de verbrandingsmotor EN de voorwielen mechanisch aandrijven EN stroom opwekken door de generator aan te drijven. De meewerkende voorste e-motor werkt dan op generator stroom, of batterij stroom. De achterste e-motor die er ook bijkomt als de belasting hoog is werkt alleen op batterij stroom.

Als de mechanische belasting op de verbrandings motor hoog wordt zet deze de generator uit. Dit is van belang omdat dat OOK in Save of Charge mode gebeurd. Die knoppen doen dan niets meer. Vaak is de mechanische belasting te hoog om de generator samen met de voorwielen aan te drijven als je helling op gaat of tegenwind hebt,of sneller rijdt dan 85-90 km/u met caravan. Zonder een werkende generator nemen de e-motor of e-motoren stroom uit de batterij. Die zal dus zakken, welke knop je ook gebruikt.

Als de batterij ook leeg is zal de auto niet meer in mechanische voorwiel aandrijving kunnen rijden. Hij springt dan over naar 100 % aandrijving op de e-motoren gevoed door enkel de generator. Die levert iets van 80 KW met een boel motor lawaai. Dat is vaak niet genoeg voor de gereden snelheid + caravan last dus zak je in snelheid af, ervaart veel motor gebrul en je hebt een extreem hoog benzine verbruik.

Er zijn manieren om hier mee om te gaan, maar het belangrijkst is : rijdt je batterij niet leeg met caravan !

- Ga langzamer rijden dan ~ 85 km/u. Meestal heeft de verbrandings motor aan ~ 80 km/u wel voldoende vermogen om en mechanische kracht te leveren en de generator stroom op te laten wekken. Stand Save of Charge.

- Maak gebruik van natuurlijke momenten met lagere snelheid, zoals wegwerkzaamheden en files. Stand Save of Charge

- Als de batterij vrij leeg is kun je pauzeren en de verbrandingsmotor laten draaien in charge. De auto is daarop berekend met het koelsysteem. Na zo'n pauze is het handig even te tanken voor je verder gaat.

- Als de batterij vrij leeg is kun je hem opladen aan een ChaDeMo laders als je die kunt vinden. Snelladen zal niet veel anders doen dan Charge of Save doet. ( max 20 KW ) Snelladers hebben altijd hun eigen laadkabel, vaak kun je aan snelwegen wel betalen met een gewone bankpas of creditcard. Dat is niet overal zo, vaak heb je een laadpas nodig. ( ANWB heeft die, maar er zijn tal van universele )

Dit zijn gewoon de gangbare manieren waarop je met dit aandrijf systeem voorkomt dat de batterij leeg raakt. Met batterij lading is het een bere sterke auto, zonder batterijlading niet omdat de e-motoren zijn versnellingsbak zijn. Ik zelf houd ongeveer 50 % batterij lading aan. Meer kost gewoon meer brandstof verbruik aan laadweerstand.

Nu ken in de Eclipse Cross niet precies in exacte mogelijkheden, maar misschien heeft hij dezelfde mogelijkheden als mijn 2.4 Outlander 2021 dus het volgende kan misschien ( maar vergeet dit als het niet kan )

Als de auto de mogelijkheid heeft zowel Lock ( AWD knop ) als Charge te rijden kan hij tot 20 KW laadstroom opwekken tot aan 100 km/u met caravan en al. Wel in series hybrid ( op de e-motoren rijdend dus ) en met extreem veel lawaai en een hoog verbuik. Maar de batterij is dan niet leeg en vult zich heel snel. Na een tiental minuten kun je lock weer uitschakelen als de batterij weer ~ 50 % is.

Wat gebeurd hier en is het schadelijk ? Kennelijk is dit bedoeld als off road mode zodat de e-motoren maximaal kunnen leveren en daarbij niet de batterij niet uitputten. Er is geen cardanas en geen sperinrichting die stuk kunnen gaan zoals in echte terrein auto's in lock, het enige wat de auto doet is beide motoren 50 % vermogensverdeling geven. Gewoon niet te lang in rijden, componenten worden wel wat hoger belast.

Waarom loopt de batterij leeg in Charge en Save aan 90+ km/u met afgeschakelde generator in parallel hybrid mode met caravan en niet in Lock + Charge waar het ineens 20 KW uit de mouw kan schudden ? Geen idee....maar het lijkt erop dat de dat in de 2025 Outlander in 1 of meerdere selecteerbare modes hebben samen gebracht.

BoW
Sponsor van dit forum

Bericht door BoW » 09 mei 2026, 21:05

Nog een korte aanvulling :

De auto rijdt het zuinigst op de verbrandingsmotor aan 10 % batterij vulling. Dan heeft die de laagste laadweerstand wat doorwerkt op hoe makkelijk of moeizaam de motor draait. Daarom rijdt de onbelaste auto in Normal mode zo, steeds opladen tot 10 %, stukje EV rijden, weer opladen tot 10 %, stukje EV enz enz.

Met caravan is de auto zwaarder belast en werkt dat niet goed, 10 % is dan te weinig reserve. Daarom gaat de auto in Normal laten staan vaak niet goed, de knoppen Charge en Save voorkomen beide in principe dat de auto per default de batterij wil leegrijden en dit patroon wil gaan uitvoeren.

Welke reserve je wilt aanhouden moet je zelf ondervinden of bepalen, zal aan de caravan, rijsnelheid en route liggen. Ik vind zelf 50 % een mooie reserve. Meer is veiliger omdat je dan op geen enkele helling zonder batterij stroom komt, maar kost je constant meerverbruik. Minder is risico voller maar zuiniger.

Dat risico is relatief want je weet inmiddels vermoedelijk wel dat de generator sterk genoeg is met lege batterij met caravan en al ~ 70 km/u te blijven gaan op vrijwel iedere helling. Alleen de motor klinkt dan als een formule 1 racewagen, het brandstof verbruik is blaartrekkend en het voelt alsof je de auto sloopt :lol:

!00 % te voorkomen dus....beter niet de batterij leegmaken met caravan erachter. Nu weet je hoe dat moet. ;)

Bmtouring
Site Admin
Model PHEV: III (2013-2018) 2.0

Bericht door Bmtouring » 09 mei 2026, 22:41

Model schreef:
09 mei 2026, 11:58
Graag zou ik daar een antwoord op willen.
Welkom Frans! Nou die vraag heb je uitgebreid beantwoord gekregen :) blijf vooral meelezen op het forum en laat je niet teveel afschrikken door de soms veelomvattende berichten, allemaal met goede bedoelingen geschreven al komen ze soms wellicht wat overdonderend over.

BoW
Sponsor van dit forum

Bericht door BoW » 09 mei 2026, 22:54

Hij vroeg erom :lol:

Model
Model PHEV: III (2019-2025) 2.4

Bericht door Model » 10 mei 2026, 14:22

Bedankt voor het antwoord, wel heel uitgebreid maar fantastisch.

Het is helaas niet altijd mogelijk, om op of bij een camping je accu te laden. Vorig jaar in Portugal 2 uur met iemand van de receptie bezig geweest om de auto aan de lader te krijgen, ik had dan 40 euro moeten betalen voor een abonnement en dan is het maar de vraag of je dat ergens anders in Portugal kan gebruiken. Ik heb toen wel een aantal malen het schildpadje gezien en kwam niet meer boven de 60 kilometer, dat komt ook doordat sommige wegen heel lang om hoog gaan, dus moet hij lang kracht geven wat hij in principe niet kan leveren.

We gaan het nu op een andere manier proberen, de Eclips cross is best een fijne auto.

erichendri
Sponsor van dit forum

Bericht door erichendri » 10 mei 2026, 15:02

Heb zelf een instelbare lader vanaf 6A.
Prima op vakanties.
Soms denk ik dat je op safe moet rijden.
In parralel mode laadt hij dan tot 30kw bij gas los en in B0.
Al op caravantrekker fekeken bij de revieuws?

Eric
Sinds april 2025 bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een 5 jaar oude accu.
Voor mijn werk rijdt ik een fiat e-panda en op elektrische OV bussen

BoW
Sponsor van dit forum

Bericht door BoW » 10 mei 2026, 19:16

Als je goed hebt begrepen wat ik schreef heb je geen oplaad mogelijkheid voor de camping nodig, de auto maakt zijn eigen stroom als dat moet. Dat is het voordeel van een PHEV.

Gewoon geparkeerd een kwartiertje laten draaien in Charge tijdens een pauze als de batterij laag wordt ( onderweg ) of voor vertrek kwartier laten draaien en charge en dan tanken. Zo doe ik het ook.

En als je niet te snel rijdt ( ~ 80 km/u ) hoef je waarschijnlijk helemaal niet te stoppen, tenzij voor benzine. Als je weet dat er steile of lange hellingen komen moet de batterij gewoon voldoende vol zijn. Je krijgt alleen een schildpad met lege batterij.

Wesu
Forumlid

Bericht door Wesu » 10 mei 2026, 20:15

Op campings laad ik de auto in goed overleg meestal wel op. Net als Eric heb ik een laadkabel die je kan instellen op 6, 10 of 16A. 6A lukt technisch gezien altijd wel op een camping wanneer ze geen laadpalen hebben (uiteraard wel even overleggen en aangeven dat je met een PHev slecht 9 a 10 kw laad en niet als een EV auto 50kw of meer.). Het is zeker fijn om volgeladen weer door te kunnen.
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle '13
2,3 L/100KM. En in bezit van een Knaus sport 500FDK

erichendri
Sponsor van dit forum

Bericht door erichendri » 10 mei 2026, 21:07

Op caravan trekker had iemand goede ervaringen met de tarmac stand.
Auto rijdt dan in seie mode.
Veel revieuws en verschillende standen.

https://caravantrekker.nl/review/lees?m ... ipse+Cross

Eric
Sinds april 2025 bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een 5 jaar oude accu.
Voor mijn werk rijdt ik een fiat e-panda en op elektrische OV bussen

BoW
Sponsor van dit forum

Bericht door BoW » 10 mei 2026, 21:38

Das interessant.....Sport mode heet in dat model dus ook al Tarmac, net als in de Outlander Gen 4.

Tarmac/Sport mode heeft de eigenschap dat de generator niet meer stroom levert dan de e-motoren vragen. De batterij werkt dan meer als vereffenende buffer tussen de e-motoren op de DC bus. De laadstroom is altijd erg laag en opportunistisch. Als in die stand de batterij toch zakt, rij je net als in parallel hybrid gewoon te snel. ( sneller dan 80-85 km/u met caravan dus ) Niet voor niets zuipen EV dan ook meer dan 40 KW/100 km met caravan...

Wel de kanttekening dat parallel hybrid sterker is dan Sport mode/Tarmac, wat je met caravan trekken toch eigenlijk wilt. Nou heeft de Outlander Gen 4 meer dan zat Nm koppel op de e-motoren, maar de Eclipse Cross en Outlander III zijn beter af in voorwielaandrijving + e-motoren.

Gewoon niet sneller rijden dan 80-85 km/u, en als je dat toch ( zoals ik ) doet tijdig de batterij weer bijvullen. Je wilt met caravan geen 0 batterij...

Plaats reactie