38 Ah Base line ?? Maken we ons druk om een verkeerd metende Watchdog ?

Laders, kabels, lolo's en nog veel meer om je PHEV op te laden
erichendri
Sponsor van dit forum

Re: 38 Ah Base line ?? Maken we ons druk om een verkeerd metende Watchdog ?

Bericht door erichendri » 06 mei 2026, 13:12

Zijn ook garages Bow die daar adverteren.

Eric
Sinds april 2025 bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een 5 jaar oude accu.
Voor mijn werk rijdt ik een fiat e-panda en op elektrische OV bussen

BoW
Sponsor van dit forum

Bericht door BoW » 06 mei 2026, 20:10

Als je niet over de OF 10 jaar heen leest ( zullen velen wel doen ) doen ze dat maar. ;)

Ik zie overigens wel dat batterij technologie heel hard gaat...lithium is al bijna achterhaalde technologie. En een wereldwijde brandstof crisis zal die evolutie wel versnellen.

Lampjesman
Forumlid

Bericht door Lampjesman » 06 mei 2026, 21:00

BoW
Sponsor van dit forum

Bericht door BoW » 06 mei 2026, 21:12

Klopt Lampjesman, maar je hebt er vooral iets aan in "hoogste en laagste ooit" gemeten waardes, en die zie je op de site van Watchdog als je daar je gegevens heen synchroniseert

Met max/min voltage ooit verschil tussen de cellen, min/max ooit temperatuur gemeten, en historische capaciteitslijn kun je AI laten vertellen wat de staan van je batterij moet zijn, en die zal een stuk accurater zijn dan de formule van de BMS/Watchdog.

Ik vond tijdens de vakantie op een hete dag eens zien wat de koeling deed ook heel leerzaam, maar dat had ik ook een jaar achteraf kunnen lezen, in de grafieken staat de datum erbij. Nu weet ik dat een batterij die max 36 graden wordt ( wat ik die dag zag gebeuren ) een nog hele goede batterij is. Want verder versleten batterijen worden heter door meer interne weerstand.

Lampjesman
Forumlid

Bericht door Lampjesman » 06 mei 2026, 21:47

https://ibb.co/nsqry6FP

Dit is het maximum wat er nu nog in gaat , heb er nog nooit meer dan 8kWh in gekregen , wat ie aangeeft is bij mij ook erg variabel ene keer 28.andere keer 48 , bij benzine net zo soms 400 soms 600 , het blijft een Guess o meter haha

Zolang je er ca 35km mee kan rijden.in EV mode moet je je ook geen zorgen maken.idd want die WLTP ga je nooit halen of je moet met 80 op de.snelweg.aan.een.vrachtwagen.blijven.hangen

BoW
Sponsor van dit forum

Bericht door BoW » 07 mei 2026, 13:31

Jij moet voor een BMS calibratie/stabilisatie Lampjesman.

Wat je uitleest is de BMS. Niet de batterij. En de BMS gaat over je range. Kijk niet heel raar op als je batterij in realiteit meer dan 10 Kwh kan opnemen, maar nu gewoon niet mag van de BMS die met een calibratie weer moet leren hoe dit zich moet gedragen.

Werkt met alle batterij auto's zo. Komt omdat bij Lithium tech de batterij vaak niet is uit te lezen met voltage metingen. Daarom calculeert de BMS erop los. En daar sluipen fouten in over de jaren en maanden.

Mitsubishi is laks met BMS calibreren omdat het zo'n beetje 20 uur duurt, en die auto dus plaats in de garage en diagnose apparatuur in beslag neemt. Ik moest mijn auto dan ook s'middags laat brengen. Die heeft natuurlijk de hele nacht die procedure doorlopen terwijl ze daar geen last van hadden.

Je moet erom vragen, en waarschijnlijk ook betalen. Mij kostte het 105 euro.

PedjaBoZ
Sponsor van dit forum
Model PHEV: III (2019-2025) 2.4

Bericht door PedjaBoZ » 07 mei 2026, 13:36

BoW schreef:
07 mei 2026, 13:31
Jij moet voor een BMS calibratie/stabilisatie Lampjesman.

Wat je uitleest is de BMS. Niet de batterij. En de BMS gaat over je range. Kijk niet heel raar op als je batterij in realiteit meer dan 10 Kwh kan opnemen, maar nu gewoon niet mag van de BMS die met een calibratie weer moet leren hoe dit zich moet gedragen.

Werkt met alle batterij auto's zo. Komt omdat bij Lithium tech de batterij vaak niet is uit te lezen met voltage metingen. Daarom calculeert de BMS erop los. En daar sluipen fouten in over de jaren en maanden.

Mitsubishi is laks met BMS calibreren omdat het zo'n beetje 20 uur duurt, en die auto de garage en diagnose apparatuur in beslag neemt. Je moet erom vragen, en waarschijnlijk ook betalen. Mij kostte het 105 euro.
Je kan de batterij niet uitlezen tenzij je de multimeter direct op de polen zet, je leest altijd de BMS uit. BMS gaat niet over de range dat is een combinatie van je rijstijl en de conditie van de batterij. De BMS maakt de conditie inzichtelijk.

BoW
Sponsor van dit forum

Bericht door BoW » 07 mei 2026, 13:48

Klopt ten dele, als je veel stroom verbruikt zakt de volgende voorspelling van de guess-o-meter natuurlijk, maar je krijgt ook niet meer range dan de BMS vind dat de capaciteit van de batterij heeft. En die capaciteit beheert het door het voltage die het de batterij geeft. Die weer is ingegeven door een virtuele degradatie formule die Mitsubishi het ook heeft ingeprogrammeerd.

Ik bedoelde dat in het geval van Lampjesman zijn BMS de batterij ~ 32 Ah geeft ipv 38 Ah baseline. En de maximale capaciteit van de batterij aan 4,2 volt zelfs 46 Ah zou zijn. Daarmee rekent de BMS/Watchdog de afgebeelde SoH.

Omdat de BMS de batterij op 32 Ah houdt, komt Lampjesman 35 km ver. Na een BMS calibratie waarbij de BMS ondekt dat het toch weer de 38 Ah baseline kan aanhouden of benaderen kan er meer KWh in de batterij. Waar je vervolgens verder mee kunt rijden, al is dat bij de Outanders ook extreem temperatuurs gevoelig. Maximum range alleen boven 20 graden buiten temperatuur...

Lampjesman
Forumlid

Bericht door Lampjesman » 14 mei 2026, 21:59

Mijn BMS begint nu dagelijks rode schermen te geven , bijzonder....

https://ibb.co/WNPvH0gD

BoW
Sponsor van dit forum

Bericht door BoW » 14 mei 2026, 22:20

Nee niet bijzonder maar je begrijpt mijn uitleg kennelijk niet.

Jouw BMS denkt dat je batterij aan een vrije val is begonnen omdat je SoH lager is dan 80 %. Volgens jouw BMS is je batterij 68 % en totaal versleten, het probeert de levensduur te rekken door je cellen iets te overladen, zodat zwakkere cellen een gelijke krijgen.

Maar de BMS is abuis* , want je batterij is geen 68 %. Die BMS moet worden gecalibreert bij de dealer !

* Dit komt voor bij vrijwel alle EV en PHEV maar veel merken doen dit tijdens standaard onderhouds beurten. Mitsubishi niet ! Je moet er expliciet om vragen.

Lampjesman
Forumlid

Bericht door Lampjesman » 14 mei 2026, 22:25

Ja dat snap ik ik moet toch over 1.5 maand ermee naartoe , zal het aangeven maar wat nou als ze zeggen is niet onder de 26Ah doen we niks mee accu is nog prima ?

Hoe kan je trouwens zien of deze de 908A BMS update heeft gehad , moet dat ergens in de onderhoudsboekje te vinden zijn?

BoW
Sponsor van dit forum

Bericht door BoW » 14 mei 2026, 22:33

Als zij een calibratie utvoeren heb je weer ergens dichtbij de 38 Ah. Dat gaat weer zakken, maar na verloop van tijd heb je dan weer een calibratie nodig.

Dit heeft niets met BMS updates te maken, vrijwel alle BMS wijken af. Dat komt omdat de BMS weinig kan meten en veel moet calculeren. Dat is inherent aan Lithium batterij technologie en dat je batterij altijd tussen 25 % SoH en 95 % SoH gehouden wordt. Wat jij in de auto ziet als 0 = 25 % en wat je ziet als 100 % = 95 %. De BMS zou alleen kunnen meten wat vol en leeg is aan 0 % en 100 %. De batterij vliegt in brand aan 0 % dus dat komt nooit voor, en 100 % ook niet.

Omdat de batterij nooit vol of leeg ismoet de BMS calculeren, anders weet je niet hoever je nog kunt rijden op de batterij. Daarmee ontstaan afwijkingen en daarom moet de BMS ook af en toe worden gecalibreerd.

Nu is jouw BMS nodeloos je batterij aan het redden omdat het denkt dat je batterij 68 % SoH heeft. Die is waarschijnlijk ~ 90 % gezien leeftijd en kilometer stand. Het zal wel geen kwaad kunnen, een milde cell smoothing door de BMS, maar het is nergens voor nodig.

Plaats reactie