Thuisbatterij ervaringen

Laders, kabels, lolo's en nog veel meer om je PHEV op te laden
Kamej03
Forumlid
Model PHEV: III (2019-2025) 2.4

Re: Thuisbatterij ervaringen

Bericht door Kamej03 » 25 feb 2026, 19:01

Interessant praatje op joetjoep hierover gevonden
Https://youtu.be/JetZZaczals?si=SSIPPg6eMbKDdbZN
Sinds begin feb 2019 een instyle nov 2014
Inmiddels nu een instyle? / s-edition? / diamond? 2.4 van 2019

BoW
Sponsor van dit forum

Bericht door BoW » 26 feb 2026, 00:46

Hij heeft het over door een bedrijf via de meterkast geinstalleerde batterijen van 10.000+ euro. En dan klopt dat wel dat er niet aan te verdienen valt. Zelf heeft ie geloof ik 35 KWh wat wel eens het dubbele investerings bedrag kan zijn geweest, zeker omdat hij aan hoge laadsnelheden stroom door de meter kan trekken of duwen om te handelen. Daarom moet hij ook een veel zwaardere en duurdere net aansluting hebben en meer....Maar ook die batterij gaat 10 jaar mee, en moet zichzelf dan terug verdiend hebben. Wat zelfs met handel in stroom niet lukt, stroom is nooit echt veel waard en de verschillen zijn dus ook relatief klein. Geld toe krijgen door te verbruiken komt weinig voor.

Dat is een TOTAAL andere situatie dan je eigen zonnepaneel stroom opvangen en gebruiken met relatief erg goedkope stopcontact thuisbatterijen. Ik heb nu voor 2600 euro 10 KWh staan. Dat is een heel ander bedrag, en toch kunnen deze 2 batterijen al een heel groot deel van de zonnepanelen opvangen en kan ik die stroom zelf verbruiken zonder kosten( behalve de afschrijving ) Ook dit zijn zeer goede lithium batterijen met 6000 Cycli. Kunnen 10+ jaar mee.

Het terugverdienen van 2600 Euro aan 2,20 Euro per dag met zon is natuurlijk een heel andere orde dan 20.000 euro terugverdienen met handel nu die handel steeds kleinere verschillen laat zien en energieleveranciers de mogelijkheden inperken. De staat terugleveren ook gaat belasten en meer. Ook daar is het ongereguleerde Wild West tijdperk voorbij. Dat is waarom zoveel rapporten van banken en Huis&haard investeren in batterijen ontraden :die hebben het over meterkast aangesloten batterijen van 10.000+ euro !

Ik vind die man wel interessant want zijn opwek maar ook verbruik is gigantisch. Als hij zijn afgenomen stroom niet meer kan salderen heeft ie echt een probleem met 2 EV en een PHEV, een warmtepomp en meer. Ik geloof dat zijn huis evenveel stroom verbruikt als een klein dorp, en ondanks dat ie ieder dak bedekt heeft van meerdere gebouwen op zijn erf wekt ie maar een klein deel daarvan op. Behalve salderen dekte hij rest van de kosten met handel in stroom, wat sterk gaat veranderen. Nou is op stroom rijden en openbare laadpalen kunnen mijden altijd goedkoper dan benzine, maar die meneer is niet gewend dat ie zelfs voor huisstroom moet gaan betalen en rekende zelf voor dat dat hem weleens duizenden euro's per jaar kan gaan kosten. En dan heeft ie nog niet genoemd dat zijn investeringen in batterijen en zonnepanelen nog lang niet zijn terugverdiend.

Appels en peren...

BoW
Sponsor van dit forum

Bericht door BoW » 26 feb 2026, 16:33

Vandaag een mooie demonstratie van wat ik verwacht dat de batterijen doen, en wat ze daadwerkelijk ( in wintermaand Februari ) kunnen :

Tijdens daglicht door zonnepanelen opgewekt : ~12 KW
Door autobatterij + thuis batterijen opgenomen zonnepaneel stroom : ~ 12 KW

100 % van alle zonnepaneel stroom deze dag opgevangen, en beschikbaar om te benutten zonder belastingen en kosten aan de energie leverancier. Met lege batterijen kan ik tot 20 KWh per dag opvangen opslaan. Misschien zelfs meer als ik de auto batterij 2x per dag leeg rij in de zomer.

Autobatterij nu vol ( was zonsopkomst 60 % ) = ~ 4KW
Thusibatterijen 80 % ( waren bij zonsopkomst 20 % ) = ~6KW

~ 2 KW verschil wat omzet verliezen kunnen zijn en/of een te grove waarneming wat de exacte batterij niveau's waren.

Kijk, we hebben het nu over 2,64 euro per dag met voldoende daglicht ( in mijn geval aan 0,22 cent p KW ) minder aan stroom betaald plus wat centen aan teruglever kosten. Daar wordt je niet rijk van. Maar deze batterijen gaan net als de zonnepanelen zelf ~ 10 jaar mee en dus ~ 300 dagen met voldoende daglicht per jaar x 10 jaar = 3000 dagen dit doen. 3000 x 2,64 euro zou 7920 euro zijn. De stopcontact thuisbatterijen van samen 2600 euro verdienen zichzelf dus heus wel terug. De autobatterij moeten vervangen ( of dure batterijen geinstalleerd door een bedrijf ) ....wellicht niet.

Hierbij werd ook nog duidelijk dat de autobatterij en de thuisbatterijen die allemaal op eigen groepen zijn aangesloten zoals verwacht gelijktijdig kunnen werken en het hele zonnepaneel vermogen kunnen absorberen. Tot de volle 4800 Watt die de panelen kunnen leveren aan toe. Load balancing is dus helemaal niet nodig als er genoeg zonlicht is. Maar schrikwekkende belasting op de groepen blijft uit omdat de batterijen niet ook nog stroom door de meter gaan trekken, maar niet meer trekken dan er overschot is, en bij een tekort zelfs gaan leveren en de zonnepaneel stroom naar verbruikers aanvullen.

Sterker nog : ik denk niet dat de auto mag laden met minder vermogen dan 2200 Watt. Daartegen gaan de thuisbatterijen rustig laden met 20 watt of minder. Tot aan 2500 watt. Dat de autolader niet intelligent is, is dus helemaal geen nadeel. De auto moet met prioritiet geladen worden, en de stekker erin steken is je controle over wanneer die gaat laden, tenzij je dat met een tijdmechanisme wilt instellen. Wat de auto ook nog zelf kan. Hij rijdt prima op benzine, dus je een keer vergissen betekend weinig.

erichendri
Sponsor van dit forum

Bericht door erichendri » 26 feb 2026, 17:20

Ik laadt mijn auto met ±1360W.
Gaat prima.

Eric
Sinds april 2025 bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een 5 jaar oude accu.
Voor mijn werk rijdt ik een fiat e-panda en op elektrische OV bussen

BoW
Sponsor van dit forum

Bericht door BoW » 26 feb 2026, 19:44

Hoe langzamer laden hoe beter voor de batterij. Ik denk dat ik ook nog wel een langzamere lader koop.

Aan de andere kant moet het er ook niet toe leiden dat de batterij niet volledig geladen is als je een dag hebt met meerdere ritten - ik heb bijv ook nog 3x pw in de avond sportschool - en je onnodig vaak op benzine moet rijden. Of de thuisbatterijen vol zijn en onnodig zonnepaneel stroom door de meter ontsnapt omdat de autobatterij minder vermogen vraagt dan zou kunnen.

Maar als het nuttig zou blijken vind ik het geen bezwaar 2 laders en stekkers naast elkaar te gebruiken, met de wenselijke snelheid voor de situatie. Ook een manier om langer met je auto batterij te doen, al denk ik niet dan 2200 Watt / 10 A erg waarschijnlijk de cellen erg warm maakt.

Wat dat betreft is het slechts voor de batterij wat je kunt bedenken waarschijnlijk met caravan op een hete zomerdag met 50 graden vlak boven het asfalt in de zomer een berghelling af rijden en hogere laadstromen in de batterij persen dan zelfs ChaDeMo voor elkaar krijgt....

BoW
Sponsor van dit forum

Bericht door BoW » 27 feb 2026, 01:27

ik begin nu te ontdekken dat als er voldoende zon was 10 KWh autobatterij EN 10 KWh aan thuisbatterijen te vullen,het uitdagend is die laatsten leeg te krijgen om ze de volgende dag weer optimaal te kunnen laten vullen.

Mijn verbruik was 11.1 KWh per dag MET autobatterij en al. Als die autobatterij al vol is krijg ik 10 KWh dus nooit weggesmurft en zitten de thusibatterijen morgenochtend nog deels vol en kunnen niet weer 10 KWh opzuigen. De capaciteit dagelijks kunnen opmaken is dus ook nog een grens aan welke capaciteit batterijen je moet nemen, al zal niet volledig benutten wat milder zijn voor de levensduur. 10 KWh lijkt dus ook meer dan genoeg zonder warmtepomp en andere stroomslurpers.

Ik vind het wel tof dat ik met de inductie kookplaat aan - biefstuk met champions - en de frituur aan - aardappel schijfjes - wat normaal wel een hoop stroom vreet nu 0 op de meter heb. De batterijen staan rustig ieder 1300 Watt te leveren door hun eigen groep. Geen smeltende stopcontacten, draden of groepen. :mrgreen:

Ergens geeft het och ook wel een kick je eigen stroom te produceren, maar nu zonder boekhoudkundige trucs om toch nog stroom van het net te trekken. Ik zag dat je huis van noodstroom voorzien ook niet moeilijker hoeft te zijn dan een voedings keuze schakelaar na of als deel van de hoofdschakelaar. Stroom uitval ? Verbinding met het net verbreken, 1 der stopcontact batterijen met de noodstrroom uitgang aan het stopcontact verbinden ( dat is wel 800 Watt ) en dan pikt de andere ook weer terugleveren op met max 2500 Watt. Waarschijnlijk werken de zonnepanelen dan ook weer. Kan ik toch weer totaan 10 Kwh of wel een hele dag het zonder netstroom uitzingen.

Toch wat aanpassingen in de meterkast - liever ook eigen groepen voor de thuisbatterijen en waarom ook niet meteen voor de autolader - zo aantrekkelijker om te laten doen en ook alsnog wat investering daar in te doen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

BoW
Sponsor van dit forum

Bericht door BoW » 27 feb 2026, 19:31

Ik heb nu ook geleerd dat omdat ik een 1 fase meterkast aansluiting heb ik niet boven de 5000 Watt moet gaan, of ik heb een zwaardere hoofdzekering van 40 A nodig. Een bezoekje aan de site van de netbeheerder leert ook dat de hoofdzekering 1x35 A is en het max vermogen dat er doorheen mag 8100 Watt is.

3 batterijen - 7500 Watt - zou dus iets teveel zijn als je een 80 % veiligheidsgrens houdt - hoewel 3 batterijen technisch wel op 1 fase mogen en kunnen werken. Die 7500 Watt door de hoofdzekering trekken zou het geval zijn als je met 3 batterijen in stroom gaat handelen OF de 3 batterijen met (dal) stroom van het net tegelijk laat opladen.

Nou weet ik dat mijn batterijen omdat ze zijn afgesteld op "0 op de meter" geen stroom door de hoofdzekering heen trekken. en nooit meer stroom kunnen trekken dan de zonnepanelen leveren ( 4800 Watt ) En mijn zijn 2en de stroom die ze leveren verdelen en nooit echt naar hun 2500 Watt per stuk met een som van 5000 gaan wat de zonnepanelen al jaren probleemloos ook leveren - en dat wel door de hoodzekering sturen. De batterijen zullen geen stroom leveren als de zonnepanelen dat doen. En de inductie en andere apparaten trokken altijd al hogere stromen WEL gewoon door de hoofdzekering zonder problemen. Bij een storing vallen de batterijen automatisch op standby en doen ook geen andere programma's waardoor ze ineens wel stroom gaan trekken van het net.

Maar toch...2 stuks lijkt me zonder aanpassingen in de meterkast en meer draden en stopcontacten laten aanleggen voorlopig wel genoeg. Ik krijg met de auto op de zonnepanelen opladen die 10 KWh aan thuisbatterij toch al niet leeg voor de volgende dag en het is pas Februari....meer batterij capaciteit is dus financieel en efficient niet heel zinnig en vergt voor de veiligheid wel aanpassingen en kost dus meer om terug te verdienen dan nu.

BoW
Sponsor van dit forum

Bericht door BoW » 04 mar 2026, 17:45

Thuisbatterijen bevallen goed...dagelijks zo'n 16-18 KWh aan zonnepanneel stroom waarvan nu niets verloren gaat door de meter, alles wordt nu benut, voornamelijk als "autobrandstof"

Nu trekt de autobatterij de thuisbatterijen nog vaak leeg, maar in de zomer zal de auto gewoon direct om 17:00 u ook op de zonnepanelen kunnen laden zonder de thuis batterijen te legen. Goed te merken dat de auto ook goed is voor 5-15 KWh per dag aan (zonnepaneel) stroom opnemen bovenop de 10 Kwh die de thuisbatterijen kunnen opslaan. Wasmachine, droger, inductie en oven redden het ook wel tot 4 KWh per dag.

Helemaal geen stroom door de meter trekken gaat dus niet, maar 100 % zonnepaneel stroom zelf verbruiken nu wel. Dat is natuurlijk ook wat de kosten gevoelig moet verlagen. Als in de zomer eventueel nog veel meer stroom dagelijks word opgewekt moet er een groep, eigen stopcontact en nog 1 batterij bij. Maar waarschijnlijk is 2 thuisbatterijen + auto batterij voor mij het meest kosten optimaal het hele jaar door.

BoW
Sponsor van dit forum

Bericht door BoW » 10 mar 2026, 14:00

Al dagen lang blijkt dat 10 KWh aan thuis batterijen helemaal niet gevuld kan worden als de PHEV batterij opladen voorrang heeft, en er te weinig zon/opbrengst zonnepanelen is om 20 KWh aan totale batterij capaciteit te kunnen vullen. Wat waarschijnlijk toch wel 1/3 van alle dagen van het jaar zo zal zijn.

Toch zijn de batterijen niet nutteloos want ze vangen wel zonnepaneel stroom op die anders door de meter zou zijn gegaan omdat de auto niet bij huis staat. En dat wil je na 2027 einde salderings regeling echt niet meer. Bovendien is rijden op al de stroom die je zonnepanelen kunnen opbrengen op de lange duur goedkoper dan dat moeten betalen aan de energie leverancier, dus met de afschrijvingskosten eerlijk meegewogen.

Dit alles maakt duidelijk dat er wellicht niet meer batterij capaciteit moeten komen, maar meer zonnepanelen en dan aan de andere kant van het dak zodat ik profiteer van de zon die na 18:00 nog schijnt. En eventueel aangevuld met een electrische tapwaterboiler die stroom gebruikt in de plaats van gas. Of een hybride warmtepomp. Helemaal van het gas af zie ik nog niet zitten, ondanks de energie crisis. Er zijn immers ook problemen met de betrouwbaarheid van het stroomnet en stijgende stroomprijzen die zijn gekoppeld aan de gasprijs.

Kamej03
Forumlid

Bericht door Kamej03 » 11 mar 2026, 12:10

De hybride warmtepomp is geen gek idee m.i. Ik heb er al 10 jaar eentje draaien en in voor en najaar, wanneer er wel zon is en ook nog warmtevraag in huis wordt de zonnestroom heel efficiënt omgezet in binnenwarmte. Mijn gasverbruik is nog maar een kwart van wat het was en daarvan is warmwater nog de hoofd schuldige. De cv ketel springt alleen bij als het echt vriest en dat gebeurt in Zeeland nog zelden. De WP heeft zich in de afgelopen 10 jaar al bijna 3 keer terugverdiend. Eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen dat die destijds maar1500 euro kostte, de prijzen liggen nu een stuk hoger.
Je kunt ook kiezen voor een airco, die kan hetzelfde maar kan ook je huis, op warme zomerdagen, gratis koelen. Helemaal van het gas af kan best maar zonnepanelen zijn in 99% niet voldoende om genoeg elektriciteit in de winter te genereren. Een accu helpt ook niet om elektriciteit van de zomer naar de winter te verplaatsen, dus blijven we voorlopig, i.i.g. deels, afhankelijk van het stroomnet.
Sinds begin feb 2019 een instyle nov 2014
Inmiddels nu een instyle? / s-edition? / diamond? 2.4 van 2019

BoW
Sponsor van dit forum

Bericht door BoW » 14 apr 2026, 15:48

Ik heb een hybride pomp in aanvraag nu. Maar als het standaard voorbeeld van 2500 KW per jaar aan stroom slurpen klopt zou dat mij 550 euro pj / kosten + de afschrijving op 5000 euro voor apparaat en installatiekosten. ( mijn radiatoren doen het prima op 50 graden CV ketel ) Met een renteloze lening van het warmtefonds van 7 jaar zou dat 67 euro pm kosten. 45+67=112 euro pm kosten voor verwarming.

Maar nu betaal ik 1066 euro pj aan gas. 1066/12= 88 euro pm...

Dus ik ben eigenlijk 24 euro pm duurder uit totdat die 7 jaar om zijn het het toestel nog goed werkt. Ik kan dat ook uit eigen middelen betalen overigens, maar dan mis je weer rente over het bedrag.

Aan salderen heb je binnenkort niets meer dus in de winter gewoon stroom betalen ( de Outlander kost mijn in de wintermaanden ook gewoon 120 euro pm aan stroom en benzine ) En misschien nog grappen van de overheid dat ze je warmtevermogen willen knijpen op afstand bij netkrapte, al staat dat plan nog in de kinderschoenen.

De reden waarom ik het toch wil doen is dat naar verwachting gas alleen maar duurder word ( stroom ook ) zelfs als was er geen oorlog in Iran. Ik las dat in 2027 de EU verplicht gas bij te mengen wat het duurder maakt.

Overigens rekende de energie leverancier weer eens met een verkapte verwachting omdat ze alvast hebben meegerekend dat ik geen cent meer krijg voor terugleveren en wel teruglever kosten moet betalen...de batterijen doen feitelijk precies waarvoor ze bedoeld zijn, 88 % zelfgebruik van "gratis" zonnepaneel stroom nu. Kan nog hoger met een 3e batterij maar ik denk niet dat dat rendabel is tov weer 1300 euro investeren.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

PedjaBoZ
Forumlid

Bericht door PedjaBoZ » 14 apr 2026, 16:26

Na 7 jaar wordt het wel een feestje iig.

Heb je ook onderhoud van de pomp meegenomen in je kosten plaatje? Die 2500kwh is best laag trouwens. Vrienden van me hebben een 0 op de meter huis en met een grond warmtepomp gebruikt hun pomp 3500kwh per jaar.

erichendri
Sponsor van dit forum

Bericht door erichendri » 14 apr 2026, 18:32

Eigenlijk zijn die warmtepompen ook energieslurpers.
Onze airco valt wel mee, gisteren 3 uurtjes verwarmd en net geen 1 kw verbruikt.

Eric
Sinds april 2025 bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een 5 jaar oude accu.
Voor mijn werk rijdt ik een fiat e-panda en op elektrische OV bussen

Plaats reactie