Eindelijk opgehaald.

Stel jezelf even voor en vertel wat over je Mitsubishi Outlander PHEV.
Plaats reactie
RaiMO
Forumlid
Model PHEV: III (2013-2018) 2.0

Eindelijk opgehaald.

Bericht door RaiMO » 20 feb 2026, 13:38

Hallo Allemaal,

Ben al een maand of twee het forum "uit mijn hoofd" aan het leren om precies de juiste keuze te maken welke Outlander het moet gaan worden, jong/oud, hoevel km, welke uitvoering, hoe zit het met de accu, etc, etc. Lastig, Lastig...

Kwam er iets meer dan een week geleden vlakbij een Grijze Instyle+ uit 2013 (met 162500km) op de markt, bij een voor mij bekende handelaar. Proef gereden en ik was meteen verkocht en heb hem zonet opgehaald.

Heb er zin in om de auto te gaan te gaan ontdekken!

Ik wil iedereen die bijgedragen heeft aan dit forum ontzettend bedanken voor het delen van de informatie en ervaringen. Ik ontdek steeds weer nieuwe hoekjes met informatie, zal dus nog wel even bezig zijn met alles lezen.

Met vriendelijke groet,
Raimon.

Wesu
Forumlid

Re: Eindelijk opgehaald.

Bericht door Wesu » 20 feb 2026, 21:12

Gefeliciteerd en veel plezier met de auto en het verder lezen op t forum!

Wat zijn voor jouw in 't kort de doorslaggevende punten geweest t.a.v. de door jouw genoemde van de uitvoering, accu?
Gr,
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle '13
2,3 L/100KM. En in bezit van een Knaus sport 500FDK

RaiMO
Forumlid

Bericht door RaiMO » 21 feb 2026, 01:09

Bedankt Wesu.

Nog geen jaar geleden ging onze ford C-max stuk, daarop een Skoda Fabia station (2019/105000km) gekocht vanwege de ruimte om met het gezin (vrouw + 2 kleine kinderen) op vakantie te gaan. Maar die bleek al op vakantie toch niet zo geschikt voor mijn vrouw...yep al gelijk een deuk in de achterbumper. Oktober vorig jaar hebben we een Peugot 208 automaat (met wel parkeer sensoren achter!!!) van mijn schoonvader over kunnen nemen voor een leuk prijsje. Hier voelt mijn vrouw zich prettiger in.

Ik ben in oktober gestart als zzp storingsmonteur E/W. En wou de Skoda niet oprijden voor mijn werk. Daarnaast hou ik van een hoge zit. Dus opzoek naar iets anders. Criteria waren:

- Hoge zit
- Trekhaak
- Ruimte voor heel het gezin i.v.m. met ophalen school en vakanties
- (PH)EV indien betaalbaar. Al jaren een wens om elektrisch te rijden en vanwege zonnepanelen thuis
- Budget max 15K
- max 200k op de teller (wil er wel een paar jaar mee door kunnen)
- bij voorkeur automaat

Toen ik hierop ging zoek bleef er eigenlijk maar 1 optie over en dat was de Outlander. Ik heb nog wel gekeken naar benzine busjes (vanwege vakantie buitenland) met dubbele cabine, maar daar kon niets me echt overtuigen.(of veel te duur)

Ik ben mij toen meer gaan verdiepen in de techniek en vind de aandrijflijn echt een knap staaltje techniek. Lijkt mij een zeer betrouwbare keuze van Mitshubitie. Deze techniek zie je al jaar en dag bv. in die grote kiepwagens in open mijnen en in de scheepvaart wordt het ook steed meer toegepast meen ik. Na veel forum lezen, YT kijken en andere bronnen ben ik overtuigd dat de Outlander een zeer betrouwbare auto is.

Dus ja toen kwam de vraag welke versie? Qua uiterlijk vind ik de facelift niet mooi, maar dat ja had geen go-stopper geweest als het zo uit was gekomen. Inmiddels wel tot de conclusie gekomen een standkachel, ACC en een luxe geluidinstallatie tot top favoriete opties behoren.

Dan komt het nadenken over de accu. Zoek ik er een met nog kans op een nieuwe accu in de garantie (met de facelift dus) of ga ik voor de eerste versies en leg er ik met de tijd een andere accu in? Veel ingelezen hier en een obd2 dongel gekocht. En net toen ik op jacht wou kwam deze Grijze Instyle+ bij mij in de woonplaats op de markt. Gelijk gebeld en proefgereden, FANTASTISCH!!! Accu uitgelezen met de dongel: 58.5% SoH met 1855 cycly. Daarna nog even gewikt of een nieuwere op het randje van accu garantie de moeite waard was om te gaan zoeken. Maar het prijsverschil kwam z'n beetje neer op die van een nieuwe accu (met meer actieradius). Dus de Fabia ingeruild en deze Outlander gekocht.

Vanmiddag accu tjokvol geladen (gaf 28km ev aan) en ritje gedaan van +/-100km. Wat een feest om in rijden. Veel dingen geprobeerd, en ja de loei bij meer vermogensvraag is wel even wennen. Maar het traploos (geen versnellingsbak) rijden, remmen met B5 of zijlen met B0, de rust in ev. etc is heerlijk. Ik ben zelf een rustige rijder dus deze auto past me gegoten.

Nou ja, in't kort is niet helemaal gelukt...

RaiMO
Forumlid

Bericht door RaiMO » 21 feb 2026, 01:16

Oh ja, en nu dus sparen voor een andere accu. Mits er komend jaar geen grote gebreken aan het licht komen overweeg ik serieus om er een accu in te leggen met betere cellen. En dan oprijden tot 2050, als de benzine torretjes niet meer de weg op mogen... ;)

erichendri
Sponsor van dit forum

Bericht door erichendri » 21 feb 2026, 15:21

Welk bouwjaar is die instyle+?
Ik meen dat de accu's die mitsubishi monteerd al groter zijn dan wat er nu in zit, dat schreef Bow een keer.

Ik heb zelf een 2013 instyle waar 5 jaar rerug een nieuwe accu in gezet is.
De afgelopen weken gaf hij na volladen 35--41 km op aan actieradius.

Eric
Sinds april 2025 bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een 5 jaar oude accu.
Voor mijn werk rijdt ik een fiat e-panda en op elektrische OV bussen

BoW
Sponsor van dit forum

Bericht door BoW » 21 feb 2026, 17:59

Ik ben het met je eens dat deze Outlander III PHEV potentie hebben boven wat ze nu kunnen met een al dan niet versleten batterij. Het ICE en e-motor gedeelte is erg betrouwbaar en krachtig genoeg. De auto's roesten ook niet weg waar je bij staat. Ze kunnen dus lang meegaan....op de batterij na.

Gemiste potentie omdat de batterij cellen van nieuwere EV en PHEV zijn niet groter van afmeting zijn dan onze batterijcellen maar wel meer capaciteit hebben. Zou een Nederlands bedrijf eindelijk er eens brood in gaan zien Outlander III batterijbakken te reviseren met grotere capaciteit batterij cellen krijg je een auto die veel meer kan dan ie ooit nieuw kon. Technisch is dat gewoon mogelijk - en door sommige DIY ook al gedaan - en als de cellen hetzelfde voltage gebruiken kan zelfs de bestaande BMU blijven waar die is. ( moet wel gerest en herschreven met de daadwerkelijke nieuw capaciteit )

Mitsubishi heeft bedoeld dat de batterij een "autoleven lang" meegaat in de zin dat als die lager dan 70 % komt de range achteruit gaat en het steeds meer een benzine-electrisch voertuig wordt. Dan kan hij wel 15+ jaar blijven rijden maar niet meer in EV mode. De batterij is dan een kleine buffer geworden precies zoals veel stekkerloze hybride auto's ook zijn,kan dat waarschijnlijk blijven doen to 35 % SoH. Maar omdat het hoge batterij gewicht wel hetzelfde blijft maar niet meer wordt benut wordt ie relatief wel inefficient. Ook aanhanger trekkend zal een versleten batterij de prestaties schaden. Je komt wel boven maar langzamer en met veel meer lawaai en verbruik dan efficient is. De auto heeft immers geen versnllingbak en trekkend en stijgend het vermogen van de e-motoren nodig. Dat vermogen komt deels uit de batterij....of niet als die versleten is...

De Outlander III valt of staat dus met een gezonde batterij. En zo nog beter zijn met een grotere batterij wat technisch mogelijk is, maar er geen bedrijven lijken te zijn die dat doen.

Als je een sloop batterij bak ( gecraschte Outlander III ) of nieuwe batterijbak wilt : die van de 2019-2021 Ourtlander III passen onder die van de oudere Outlander III PHEV's. Je kunt zelfs de BMU laten zitten, die moet alleen een DBCAM krijgen om de nieuwe capaciteit in zijn register te schrijven. Ik vermoed dat ze met een Outlander III 2013-2018 dan ook iets verder kunnen rijden, omdat de BMU in de 2019+ een grotere onbruikbare reserve lijkt aan te leggen. Met andere woorden langer er over doen voor ze die ~45 km EV range niet meer kunnen halen. Ongetwijfelt een Mitsubishi strategie om bij nog minder klagende gebruikers een batterij te hoeven vervangen voor de garantie vervalt....daarom rijdt een 2019+ Outlander III ook niet verder in EV ondanks een 1,8 KW grotere batterij. Dat is ook geen aardschokkende hoeveelheid KW meer natuurlijk.

RaiMO
Forumlid

Bericht door RaiMO » 21 feb 2026, 23:06

erichendri schreef:
21 feb 2026, 15:21
Welk bouwjaar is die instyle+?
Zoals gezegd is hij uit 2013. Accu leeftijf is 4426 Days, dus nog origineel bij mij.

RaiMO
Forumlid

Bericht door RaiMO » 22 feb 2026, 04:58

BoW schreef:
21 feb 2026, 17:59
Ik ben het met je eens dat deze Outlander III PHEV potentie hebben boven wat ze nu kunnen met een al dan niet versleten batterij. Het ICE en e-motor gedeelte is erg betrouwbaar en krachtig genoeg. De auto's roesten ook niet weg waar je bij staat. Ze kunnen dus lang meegaan....op de batterij na.
Fijn te lezen dat ik daar niet alleen zo over denk. :)
erichendri schreef:
21 feb 2026, 15:21
De Outlander III valt of staat dus met een gezonde batterij. En zo nog beter zijn met een grotere batterij wat technisch mogelijk is, maar er geen bedrijven lijken te zijn die dat doen.
Heb al een batterij gezien van 17,2 KwH (70km range volgens de website?!? )bij de Ev garage, maar ja is het de 8250 waard? Ik vind het het overwegen waard. Zoals ik al eerder zei: Een 2e hands MO met een accu op randje garantie was ongeveer net zoveel duurder dan die ik nu heb gekocht. En dan moet je nog maar zien of het lukt om de accu af te rijden optijd en blijft het bij hooguit 13,8KwH wat je terug krijgt.

Daarbij is 70 (50 waarschijnlijk in de winter) precies genoeg om op en neer te rijden naar het werk. Nu lukt enkel nog niet...

Iemand evaring met "de EV Garage"(.nl)?

erichendri
Sponsor van dit forum

Bericht door erichendri » 22 feb 2026, 12:11

Outlander accu bij mitsubishi is ook ongeveer net zo duur meen ik.
Ben je daar trouwe vaste klant zal het monteren minder kosten dan je verwacht denk ik.
Was bij de mazdadealer regelmatig ook het geval, heb daar 20 jaar gewerkt als monteur.

Eric
Sinds april 2025 bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een 5 jaar oude accu.
Voor mijn werk rijdt ik een fiat e-panda en op elektrische OV bussen

Plaats reactie