Interieur wordt niet warm

Alles met betrekking tot het interieur van je PHEV
Plaats reactie
Thorgaldeporgal
Nieuw forumlid

Interieur wordt niet warm

Bericht door Thorgaldeporgal » 25 jan 2026, 11:08

Ik heb een Outlander van 2015.
Met deze koude temperaturen is het opgevallen dat de kachel het helemaal niet meer doet. Gisteren een rit van 140 km gemaakt en kachel op 29 graden maar met handschoenen en muts in de auto !
Ik heb al wat gelezen in het forum, maar heeft iemand een stappenplan wat ik kan volgen om de oorzaak te vinden ?

Bmtouring
Site Admin
Model PHEV: III (2013-2018) 2.0

Re: Interieur wordt niet warm

Bericht door Bmtouring » 25 jan 2026, 13:59

Meestal komt het geleidelijk. In enigszins volgorde:

- zekering kapot (altijd eerst checken ook al is het onwaarschijnlijk en komt het zelden voor)

- zeefje verstopt (zit in het interieur circuit, onder het metalen pijpje dat uit de kachel komt)

- pompje kapot (zit onderin achter het blok)

- vierweg thermostaat defect (zit achterop de electromotor unit in de motorruimte)

- electrisch verwarmingselement kapot (wordt vaker vervangen dan dat die stuk is)

Bovenstaande als je een standverwarming hebt (dat hebben ze vrijwel allemaal, dat kun je in het MMCS menu zien: als je airco of afstand in het menu hebt (met tijden die je moet instellen en dan per dag kunt kiezen) dan heb je de wifi module en de standverwarming)

Als je die niet hebt is het simpeler, dan heb je al die extra slangen en onderdelen niet.

Dus eerst maar eens luisteren of het pompje nog werkt en het zeefje schoonmaken. Zie elders op het forum voor meer info en details over de werking van het geheel.

rkloek
Nieuw forumlid

Bericht door rkloek » 03 mar 2026, 12:00

Ik heb een vergelijkbaar "probleem"
nu in de winter, als de buiten temperatuur onder de 10gr Celcius komt is de kachel uit,
zodra de temperatuur boven de 10 gr Celcius komt werkt de kachel wel weer.

bij eerder info vragen bij de garage in Zwaag kwam eerst het zeefje als mogenlijke oorzaak, en die ga ik zeker schoonmaken, maar voor zover ik weet zit er in die zeef geen temp sensor.

iemand een idee?

erichendri
Sponsor van dit forum

Bericht door erichendri » 03 mar 2026, 12:55

Ideeën zat, zie de post van bmtouring.
Heeft u een phev?
Welke uitvoering?
Eric
Sinds april 2025 bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een 5 jaar oude accu.
Voor mijn werk rijdt ik een fiat e-panda en op elektrische OV bussen

rkloek
Nieuw forumlid

Bericht door rkloek » 03 mar 2026, 14:12

erichendri schreef:
03 mar 2026, 12:55
Ideeën zat, zie de post van bmtouring.
Heeft u een phev?
Welke uitvoering?
Eric
die ideeën(zeef enz) had ik gezien maar dan verwacht ik niet de temperatuur afhankelijkheid.
de zeef ga ik zeker schoonmaken, kan je relatief makkelijk bij.
4weg thermostaat zou een mogenlijkheid kunnen zijn maar ken dat systeem niet dus weet ook niet of mijn klachten passen bij die thermostaat.

ik heb een Outlander 2.0 PHEV uit 2015 met de facelift.

erichendri
Sponsor van dit forum

Bericht door erichendri » 03 mar 2026, 16:23

Ik weet eigenlijk niet of de 4wegklep ook in een phev zonder standkachel zit.
Alleen de instyle en instyle x hebben die.
Heb je het bedieningspaneel op automatisch staan?
Wordt de motor wel goed warm? (±87°c)
Dealer al gebeld of dat paneel uitgelezen kan worden?

Eric
Sinds april 2025 bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een 5 jaar oude accu.
Voor mijn werk rijdt ik een fiat e-panda en op elektrische OV bussen

BoW
Sponsor van dit forum

Bericht door BoW » 03 mar 2026, 19:20

Was niet het eerste wat je moest proberen het schoonblazen van het roostertje in het dashboard bij het stuur waar de interieur temperatuur sensor onder zit ?

Bmtouring
Site Admin

Bericht door Bmtouring » 03 mar 2026, 20:10

10 graden zegt eigenlijk niet zo veel helaas. De thermostaat in de 4weg klep (alleen mét standverwarming, anders ontbreekt dat ding en levert de ICE direct koelvloeistof aan het kachelelement) gaat pas veel later open (80, 85 graden zoiets)

zeefje blijft altijd een verdachte. Als je de slangen afklemt (dichtknijpt) verlies je maar weinig koelvloeistof en kun je dat zeefje vaker verwijderen/plaatsen. En dus ook even weglaten (en later na het testen terugplaatsen) om te zien of de warme vloeistof dan wel het element bereikt.

Zomaar voor de vuist weg: als het pompje stuk is of slecht z'n debiet kan leveren dan wordt het niet warm totdat de ICE warm is en ook nog eens door het circuit kan pompen (dat lukt slecht bij verstopt zeefje of blokkerende pomp). Dat zou je kunnen merken doordat de warmte alleen komt als de ICE aan is, en dus niet als de auto als EV bezig is. Nou hebben we niet veel bergen hier en dus loopt de ICE al gauw mee waardoor er warmteproductie is ondanks dat het electrische element niet meedoet (die doet niks als de pomp het niet doet, daar zit een terug-signaaltje ingebouwd). Maar ja, als de ICE warmte levert en jij rijdt maar relatief korte stukjes zonder de ICE aan, dan ga je niet merken dat alle warmte daarvandaan komt en er geen electrische bijverwarming is.

Zodra het hele spul wel weer werkt, merk je pas hoeveel sneller de auto warm kan zijn voordat de ICE warm is.

Dat sensortje bij je rechterknie achter het roostertje is de meter voor de binnentemperatuur, als die rare waarden doorgeeft gaat de klep dicht of open voor meer of minder warmte. Dat meet ie alleen aan 1 kant dus het 'dual' op de bediening is ook maar het gevolg van een rekensommetje. En die houdt veelal geen rekening met zonne instraling. Echt strak geregeld is dat hele klimaatsysteem niet in de outlander. Voldoende goed, meer ook niet.

Plaats reactie