Nieuw lid en nieuwe Outlander PHEV bestuurder

Stel jezelf even voor en vertel wat over je Mitsubishi Outlander PHEV.
Plaats reactie
ErikC
Model PHEV: III (2019-2025) 2.4

Nieuw lid en nieuwe Outlander PHEV bestuurder

Bericht door ErikC » 05 sep 2025, 12:39

Hoi allemaal,
Leuk dat ik op dit forum terechtkwam, alhoewel ik ook wel even danig schrok van de technische diepgang die ik hier lees...
Ik ben sinds deze week ook een trotse bezitter van een 2dehands MO PHEV 2.4 InStyle SDA uit 2020 met 105000km op de teller.
Mijn eerste korte ritten zijn al aardig aangenaam verlopen.
Ik heb gekozen voor de Outlander omdat hij wordt beschreven als een goede caravantrekker en uiteraard omdat het een hybride is.. (ik ben nog niet klaar voor volledig EV..)
Nu had ik me misschien beter eerst ingelezen hier op dit forum alvorens meteen enthousiast te kopen :roll: maar ontdek het forum nu pas.
Na het (gedeeltelijk) lezen van de handleiding en een beetje zelf uitzoeken blijkt dit toch wel een erg ingewikkelde auto met heel veel toeters en bellen. Ik ga hoogst waarschijnlijk veel kunnen leren op dit forum want ook de verkoper (geen Mitsubishi dealer want die bestaan niet in België momenteel) kon mij uitsluitend een beperkte basis mededelen.
Het zal alleszins een stevige zoektocht worden naar alle mogelijke functies die in deze hoogtechnologische SUV verborgen zitten.
Ik vind het alleszins een mooie wagen en ik hoop dat ik er de voordelen, ook als caravantrekker, weldra van ga ontdekken.
Wat me momenteel wel een beetje zorgen baart is de beperkte range van het elektrisch rijden... Daar had ik wel iets meer van verwacht. Ik denk dat ik met moeite 25km elektrisch kan rijden... Maar misschien moet ik me eerst nog maar eens verdiepen in de manier hoe je best met deze auto rijdt, zowel solitair als met caravan.
Ik sta dus open voor al jullie tips en adviezen, die een onervaren Outlander chauffeur kan gebruiken :)

ErikC
Mitsubishi Outlander PHEV InStyle SDA Automaat 2020

Bmtouring
Site Admin
Model PHEV: III (2013-2018) 2.0

Re: Nieuw lid en nieuwe Outlander PHEV bestuurder

Bericht door Bmtouring » 05 sep 2025, 15:55

welkom!

Je kunt de Outlander ook gewoon totaal zonder bijzondere handelingen prima rijden hoor. Hier op dit forum zoeken we het in de details maar noodzakelijk is dat niet (meteen).

Ga je vanzelf ook een keer doen. Wat inderdaad wel slim is om nu te beginnen met rijden als een PHEV en niet meer als een benzine. Dat verhoogt je EV range al behoorlijk.

Met jouw km stand en leeftijd verwacht ik toch wel een 35km als realistisch. Dat is dan dus niet meteen volle pulle de snelweg op en 130 door het land. Met een OBD dongeltje en een gratis app (watchdog) kun je tamelijk eenvoudig vaststellen hoe het met je accu is gesteld.

Lees je vooral in, en laat je niet overdonderen door de soms wat erg uitgebreide taal, begin bij de latere berichten toen alle uitgebreid beschreven onderzoekjes en testjes ingedikt werden tot een handzaam lijstje do's en don'ts.

BoW
Sponsor van dit forum

Re: Nieuw lid en nieuwe Outlander PHEV bestuurder

Bericht door BoW » 07 sep 2025, 13:52

Ik zou als ik jou was eens een DBCAM procedure laten uitvoeren door een Mitsubishi dealer. De BMU kan door jaren met foutjes calculeren en een geprogrameerde achteruitgang er gemiddeld 3 Ah naast zitten wat de batterij echt kan. Als dat zo blijkt te zijn heb je weer een prettiger EV range.

En het is een goede caravan trekker, het enige wat je anders moet doen dan normaal is een beetje batterij lading houden tijdens het rijden. Als je lange snelweghellingen verwacht tot aan ~50 % batterij niveau. Als je de batterij rijdend oplaad tot meer dan dat gaat je verbuik fors omhoog vanwege de laadweerstand die toeneemt.

De reden waarom je batterijlading moet houden met caravan is erg simpel : de e-motoren en batterij vormen 50 % van het auto vermogen. Met lege batterij heb je dus maar de helft van je vermogen, en dat is onhandig en onwenselijk bij klimmen met caravan snelweg snelheden. Overigens zal de auto met lege batterij en op alleen de ICE heus wel boven komen, maar langzamer en luidruchtiger dan je zou willen... :lol:

Plaats reactie