Reset BMU (volledig EV range terug)
-
Duc
Re: Reset BMU (volledig EV range terug)
Ik heb de D-Easy methode twee maal toegepast. Volgens onderstaande stappen, en het lijkt allemaal goed te gaan. Maar, ik krijg echter niet de EV Service message op mijn dashboard te zien... En ik heb geen watchdog app om het resultaat uit te lezen. Iemand dezelfde ervaring?
1 Start charging the car.
2 While charging turn on car (it won’t go ready because charging)
3 Disconnect 12v battery
4 Disconnect EV charger
Car will die
5 Connect 12v again and you’ll have ev charging service required messages
BMU is now reset and will show 40Ah
Turn car on and off to clear EV Service message, battery will now drop to 38Ah.
1 Start charging the car.
2 While charging turn on car (it won’t go ready because charging)
3 Disconnect 12v battery
4 Disconnect EV charger
Car will die
5 Connect 12v again and you’ll have ev charging service required messages
BMU is now reset and will show 40Ah
Turn car on and off to clear EV Service message, battery will now drop to 38Ah.
- JohanvdH
- Forumlid
Zonder Watchdog is de enige test methode een volle lading en kijken hoeveel km je ermee kan rijden (en dan het liefst een route die je eerder hebt gereden zodat je vergelijkingsmateriaal hebt).
- sigmasailor
- Forumlid
Ik heb ergens gelezen dat je echt een tijdje moet wachten (kwartiertje?) voor je stap 5 uitvoert.
Moderator voor de ToDo Polls: http://www.outlanderphevforum.nl/forum/ ... m.php?f=36
Pioneer AVH-X8700BT (zonder Navi) met Iphone 6+ en Alpine MRX-V70 versterker met goede tweeters (German Meister ET20)
Pioneer AVH-X8700BT (zonder Navi) met Iphone 6+ en Alpine MRX-V70 versterker met goede tweeters (German Meister ET20)
-
vulcan750
- Forumlid
Via Aliexpress heb ik een OBD2 adapter besteld. Hopelijk komt ie snel, want de aankoop kon via Frankrijk lopen.
Dan kan ik de app Watchdog gebruiken en ga ik met de D-easy methode proberen mijn BMU te resetten. Vorig jaar februari stond ie op 35,2A, ik ben sowieso benieuwd wat de stand nu is. Wordt vervolgd...
Dan kan ik de app Watchdog gebruiken en ga ik met de D-easy methode proberen mijn BMU te resetten. Vorig jaar februari stond ie op 35,2A, ik ben sowieso benieuwd wat de stand nu is. Wordt vervolgd...
Mits Outlander PHEV Executive X-line 2015.(niet meer!) Volvo XC40 Recharge EV MY23
-
EricEv
- Nieuw forumlid
Reset van de BMU geeft voor zo ver ik heb gemerkt alleen een hoger aantal kilometers op het display welke na verloop van tijd weer naar de werkelijke waarde zakt. Werkelijke kilometers blijven hetzelfde.
-
RoepeshB
De actie radius van mijn Outlander PHEV geeft 21 km aan bij een volle accu. Kan ik ergens terecht, ( geen dealer uiteraard) om de BMU te resetten?
Graag reactie svp.
Graag reactie svp.
- Bmtouring
- Site Admin
- Model PHEV: III (2013-2018) 2.0
Wel dealer, lees je in door het accu garantie topic door te nemen, het is een bijzondere procedure die niet eventjes inloggen en klikken behelst.
;Dealer moet het wel kunnen en goed doen natuurlijk, maar daarvoor dus dat topic lezen.
Wat verwacht je er van? Het is m.i. zelden echt zinvol. Tenzij je garantie wilt claimen, dan moet je wel.
Je gaat zeker niet van 21 naar 35 of zo.
;Dealer moet het wel kunnen en goed doen natuurlijk, maar daarvoor dus dat topic lezen.
Wat verwacht je er van? Het is m.i. zelden echt zinvol. Tenzij je garantie wilt claimen, dan moet je wel.
Je gaat zeker niet van 21 naar 35 of zo.
-
NoAcars
- Forumlid
Ik neem aan dat je met BMU reset een DBCAM bedoeld. Je zult de cel met de laagste spanning bij moeten trekken. Dwz dat je alle cellen ontlaadt, weer laadt en dat nog een paar keer (lekker kort door de bocht even). Kost je je minstens 24 uur. Pas dan heb je alles gedaan wat je zou kunnen. Heb je dan nog altijd slechte cellen, dan zou het fijn zijn als die uitgewisseld kunnen worden. Ik ken nog geen bedrijf die dat doet helaas. Mischien zelf mee gaan beginnen
Een kale PHEV MY16
-
OpaKees
Goedemiddag, ik ben nieuw hier en via googelen dit forum gevonden toen ik op zoek was naar informatie over elektrisch rijbereik. In maart een Outlander 2013 gekocht. Toen ik bij de garage wegreed na aankoop gaf de batterij 24 km. aan. Na een paar weken na opladen nog maar 17 km. Gisteren de BMU reset geprobeerd en geeft nu 28km aan. Een hele verbetering; ben benieuwd voor hoelang.
Is er bekend of het kwaad kan de reset regelmatig uit te voeren?
Groeten, Kees
Is er bekend of het kwaad kan de reset regelmatig uit te voeren?
Groeten, Kees
- Bmtouring
- Site Admin
Welkom Kees.
Wat je hebt ervaren is de Guess-o-meter. Dat is het getal wat jij (nog) ziet als het rijbereik dat in de accu 'zit' en dat lijkt het ook te moeten zijn.
Echter. Dat getal is berekend en heeft een aantal invloeden waaronder het aan/uit staan van de airco en je rijstijl tot nu toe. Je zult zien dat je door efficient elektrisch te rijden je meer rijbereik krijgt en dat is niet onmiddelijk in dat getal te zien.
Na een paar dagen lokaal rondgereden te hebben is mijn reikwijdte bijvoorbeeld best hoog. Maar na een paar lange ritten is het juist weer best laag.
Als je het wilt weten met je huidige rijstijl dan kun je de dagteller op nul zetten en proberen deze te bekijken zodra de accu leeg is en je op brandstof (ICE) gaat rijden. Lukt niet altijd in 1 keer want je vergeet het op tijd te bekijken en te onthouden en je ICE slaat ook aan als je teveel gasgeeft, of de kachel flink moet verwarmen.
Er zijn heel wat dingen die je kunt doen om verder te komen danwel om lekkerder te rijden met de Outlander. Bediening kan wel als in een normale auto maar daarmee laat je veel voordeel van de PHEV liggen. Staat genoeg op dit forum over outrollen, SAVE en CHARGE knoppen gebruik, B0-B5 regeneratiestand, invloed van temperatuurinstelling kachel en airco en zo verder.
Wat je hebt ervaren is de Guess-o-meter. Dat is het getal wat jij (nog) ziet als het rijbereik dat in de accu 'zit' en dat lijkt het ook te moeten zijn.
Echter. Dat getal is berekend en heeft een aantal invloeden waaronder het aan/uit staan van de airco en je rijstijl tot nu toe. Je zult zien dat je door efficient elektrisch te rijden je meer rijbereik krijgt en dat is niet onmiddelijk in dat getal te zien.
Na een paar dagen lokaal rondgereden te hebben is mijn reikwijdte bijvoorbeeld best hoog. Maar na een paar lange ritten is het juist weer best laag.
Als je het wilt weten met je huidige rijstijl dan kun je de dagteller op nul zetten en proberen deze te bekijken zodra de accu leeg is en je op brandstof (ICE) gaat rijden. Lukt niet altijd in 1 keer want je vergeet het op tijd te bekijken en te onthouden en je ICE slaat ook aan als je teveel gasgeeft, of de kachel flink moet verwarmen.
Er zijn heel wat dingen die je kunt doen om verder te komen danwel om lekkerder te rijden met de Outlander. Bediening kan wel als in een normale auto maar daarmee laat je veel voordeel van de PHEV liggen. Staat genoeg op dit forum over outrollen, SAVE en CHARGE knoppen gebruik, B0-B5 regeneratiestand, invloed van temperatuurinstelling kachel en airco en zo verder.
-
OpaKees
Hallo BMTouring, dank voor je reactie. Ik moet misschien nog een hoop leren en wennen. Maar na 2 dagen gaf de indicator alweer niet meer dan 15-17 km aan en als ik heel rustig rijd is zelfs dat niet haalbaar. Maar goed, in de vakantie ga ik mij eens goed verdiepen in alle tips op het forum. Het is toch wat anders dan een oude Verso diesel.............
-
NoAcars
- Forumlid
Je zult een dbcam moeten doen om je bereik met je huidige cellen op te krikken. Vraag eens bij je dealer wat dat kost. Dan kun je het overwegen. Want je krijgt er geheid weer wat km bij. Voor hoe lang? Dat is echt koffiedik kijken. Het valt of staat met je slechtste cel.
Een kale PHEV MY16
-
BoW
- Sponsor van dit forum
Ik heb ook de YT filmpjes gezien van behoorlijke fanatici die altijd met de batterij bezig zijn en hem te snel zagen afnemen, en dan allerlei reset methodes uitprobeerden om dan te eindigen in de "D methode" die makkelijk en snel werkt het battery mangements systeem te resetten.
Maar ik zag ook dat dezelfde man er later achter kwam dat het geen programeerfout van Mitsubishi was maar een opzettelijke manier de batterij te sparen ( software neemt meer niet-bruikbare reserve capacitieit ) zodat die het meest waarschijnlijk de garantieperiode haalt wat de gebruikers ook uithalen qua laden en snelladen of zwaar gebruik. Dus waarschijnlijk voor de meeste gebruikers die de batterij niet zwaar belasten met dagelijks snelladen iets te voorzichig is geprogrameerd. Maar trok ook de conclusie dat met steeds de capaciteit resetten deze bescherming wegvalt en je batterij niet gesimuleerd door het battery management systeem, maar daadwerkelijk door hogere slijtage in capaciteit afneemt.
Eigenlijk doet de software dan iets wat niet onbekend is bij PC en solid state harde schijven : capaciteit in reserve houden omdat een block ook maar X keer overschreven kan worden voor hij faalt en de capaciteit afneemt. Maar door niet alle blocks altijd te gebruiken gaan die schijven wel >10 jaar mee.
Nu heb ik bij 5 graden celcius nog een daadwerkelijk bereik van 32 km ( had wel beslagen ramen, niet erg praktisch met verwarming uit
) en dat lijkt me gezien de temperatuur nog goed genoeg voor een auto van 3 jaar oud en 96.000 km, ik neem aan dat die bij 20 graden wel richting de 40 km komt. Omdat ik de auto nog lang wil gebruiken vraag ik me dus ook af of resetten wel zo slim is.
Maar ik zag ook dat dezelfde man er later achter kwam dat het geen programeerfout van Mitsubishi was maar een opzettelijke manier de batterij te sparen ( software neemt meer niet-bruikbare reserve capacitieit ) zodat die het meest waarschijnlijk de garantieperiode haalt wat de gebruikers ook uithalen qua laden en snelladen of zwaar gebruik. Dus waarschijnlijk voor de meeste gebruikers die de batterij niet zwaar belasten met dagelijks snelladen iets te voorzichig is geprogrameerd. Maar trok ook de conclusie dat met steeds de capaciteit resetten deze bescherming wegvalt en je batterij niet gesimuleerd door het battery management systeem, maar daadwerkelijk door hogere slijtage in capaciteit afneemt.
Eigenlijk doet de software dan iets wat niet onbekend is bij PC en solid state harde schijven : capaciteit in reserve houden omdat een block ook maar X keer overschreven kan worden voor hij faalt en de capaciteit afneemt. Maar door niet alle blocks altijd te gebruiken gaan die schijven wel >10 jaar mee.
Nu heb ik bij 5 graden celcius nog een daadwerkelijk bereik van 32 km ( had wel beslagen ramen, niet erg praktisch met verwarming uit
- Bmtouring
- Site Admin
Blij dat je verder hebt gekeken dan de eerste video van die man. Vond het nogal langdradig maar wel interessant wat hij zoals deed.
Een nieuwe accu levert zo'n 40-45 km op in de zomer. 35-40 in de winter is dan ook normaal. Dan is 32 dus prima zou ik zeggen.
AC kost een km of 5-8. Ik heb 'm normaal uit (hekel aan bij korte ritjes) want het maakt de auto vochtig. Klinkt raar maar bij korte ritten blijft het systeem vochtig en heb je bij de terugrit meteen weer beslagen ramen. AC weer aan, ramen weer droog maar volgende rit zelfde verhaal. Zet ik 'm tijdig (10m voor einde rit minimaal) uit en daarna niet meer aan, dan heb ik ook op korte ritten geen last van beslagen ramen.
Wel af en toe (twee keer per maand of zo) aanzetten, liefst op een langere rit, om de boel gangbaar te houden.
Laten beslaan moet je niet doen, dat vocht blijft maar binnen. Mooiste is standverwarming aan de stekker (kost het minste accucapaciteit) en dan wegrijden. Ook lekker voor jezelf

Een nieuwe accu levert zo'n 40-45 km op in de zomer. 35-40 in de winter is dan ook normaal. Dan is 32 dus prima zou ik zeggen.
AC kost een km of 5-8. Ik heb 'm normaal uit (hekel aan bij korte ritjes) want het maakt de auto vochtig. Klinkt raar maar bij korte ritten blijft het systeem vochtig en heb je bij de terugrit meteen weer beslagen ramen. AC weer aan, ramen weer droog maar volgende rit zelfde verhaal. Zet ik 'm tijdig (10m voor einde rit minimaal) uit en daarna niet meer aan, dan heb ik ook op korte ritten geen last van beslagen ramen.
Wel af en toe (twee keer per maand of zo) aanzetten, liefst op een langere rit, om de boel gangbaar te houden.
Laten beslaan moet je niet doen, dat vocht blijft maar binnen. Mooiste is standverwarming aan de stekker (kost het minste accucapaciteit) en dan wegrijden. Ook lekker voor jezelf
-
BoW
- Sponsor van dit forum
Ja dat met die beslagen ramen was ook meer een praktijk test hoe goed de batterij nog is, ik heb er helemaal geen probleem mee als hij de ICE start om warmte te ontrekken uit het koelwater, het is een hybride auto. Of meer stroom verbuikt in EV mode.
Ik heb wel ontdekt met de vebruiks grafieken in de boordcomputer dan verwarming op de batterij zelfs meer stroom kost dan electrisch rijden
dus ik ben nu wel op de hoogte hoe het een en ander werkt. Ik ga niet klappertanden in de auto ( wel stoelverwarming maar geen stuurverwarming ) dus dan maar een korter bereik of de ICE aan.
Dat vooraf verwarmen en dat niet uit de batterij verbuiken heb als ik het goed gelezen heb volgens mij een 2 fase aansluiting voor nodig, die heb ik nog niet. Ik moet ook nog eens dat lijstje op dit forum opnieuw proberen van hoe de telefoon aan de auto koppelen, tot nu toe ziet hij de wifi van de auto niet. ( samsung android telefoon )
Ik heb wel ontdekt met de vebruiks grafieken in de boordcomputer dan verwarming op de batterij zelfs meer stroom kost dan electrisch rijden
Dat vooraf verwarmen en dat niet uit de batterij verbuiken heb als ik het goed gelezen heb volgens mij een 2 fase aansluiting voor nodig, die heb ik nog niet. Ik moet ook nog eens dat lijstje op dit forum opnieuw proberen van hoe de telefoon aan de auto koppelen, tot nu toe ziet hij de wifi van de auto niet. ( samsung android telefoon )
-
Wesu
- Forumlid
Nee een 2 fase is niet nodig. Wat wel handig is een laadkabel die ook op 16A kan laden (standaard mitsubishi lader is 10A). Hiervoor is het wel aan te raden om een eigen groep te hebben wanneer je op 16A laadt. Bij 16A laden i.c.m. voorverwarmen hou je je batterij niet helemaal, maar wel grotendeels vol.
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle '13
2,3 L/100KM. En in bezit van een Knaus sport 500FDK
2,3 L/100KM. En in bezit van een Knaus sport 500FDK
-
BoW
- Sponsor van dit forum
Inmiddels weet ik dat Outlanders na 2019 een warmtepomp en PTC hebben. DIe kunnen als het niet al te koud is voorverwarmen aan de 10 A stekker en hebben de batterij dan nog gewoon vol. Tenzij het zo koud is dat de warmtepomp inefficient is, dan gaat de PTC aan en dan is de situatie dezelfde als bij de eerdere Outlanders.Wesu schreef: ↑26 nov 2024, 08:47Nee een 2 fase is niet nodig. Wat wel handig is een laadkabel die ook op 16A kan laden (standaard mitsubishi lader is 10A). Hiervoor is het wel aan te raden om een eigen groep te hebben wanneer je op 16A laadt. Bij 16A laden i.c.m. voorverwarmen hou je je batterij niet helemaal, maar wel grotendeels vol.
Er was trammelant bij de eerste productieversies van de nieuwe Outlander die al jaren wordt verkocht in Canada en nu pas naar Nederland komt. Ik begreep het toen niet helemaal maar nu wel : daar hebben ze de PTC heater weggelaten. Dat betekend dat de ICE bij een bepaalde temperatuur altijd start en daar voelen ze zich in koud Canada over tekort gedaan want dan rijdt de auto in de koude maanden zelden EV.
Maar onder de 5 graden de ICE starten doet mijn 2021 Outlander ook, zelfs als je al EV zou rijden en de temperatuur onder de 5 graden zakt. En hij komt uit het zelfde jaar als de eerste Nieuwe Outlanders van de band rolden. Dus ik begin me af te vragen of ik die PTC heater wel heb...of dat ze die alvast hebben weggelaten uit mijn model jaar.
Temperatuur gaat trouwens weer omhoog....gisteren ( net als bijna de hele winter ) nog 32 km range bij 10 graden, nu ineens 42 km range aan 18 graden.
-
erichendri
- Sponsor van dit forum
Alleen de intense+ en de instyle heeft een standkachel.
Dat is beslist geen warmte pomp.
Ja, het was een lekker temperatuurtje vandaag.
2x aan de stekker gehangen, 1x 5kw geladen en 1x 7kw.
Ik kon 30 km elektrisch maar zonder airco.
Ook daadwerkelijk 30 km op de accu gereden.
Niet slecht voor 240000km met originele accu uit 2013.
Accu is pas 1968 x geladen en 4068 dagen oud.
Eric
Dat is beslist geen warmte pomp.
Ja, het was een lekker temperatuurtje vandaag.
2x aan de stekker gehangen, 1x 5kw geladen en 1x 7kw.
Ik kon 30 km elektrisch maar zonder airco.
Ook daadwerkelijk 30 km op de accu gereden.
Niet slecht voor 240000km met originele accu uit 2013.
Accu is pas 1968 x geladen en 4068 dagen oud.
Eric
Sinds april 2025 bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een 5 jaar oude accu.
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen
-
BoW
- Sponsor van dit forum
Je hebt nog gelijk ook....zo betrouwbaar is Chatgpt dus. Als je vraagt naar de bron gaat ie zich ineens verontschuldigen en zeggen dat het foute info was
Dat starten van de ICE doet de auto juist omdat de PTC zoveel stroom neemt als de cabine koud is...
Weer een illusie armer. Maar feit blijft wel dat ie mooi voorverwarmd aan de 10 A kabel en de batterij nog vol is EN het interieur warm. Jammer dat ik daar pas achter kwam begin Februari, want nu is dat al weken niet meer nodig. Maar dan weet ik dat voor volgende winter : ruiten krabben verleden tijd.
Dat starten van de ICE doet de auto juist omdat de PTC zoveel stroom neemt als de cabine koud is...
Weer een illusie armer. Maar feit blijft wel dat ie mooi voorverwarmd aan de 10 A kabel en de batterij nog vol is EN het interieur warm. Jammer dat ik daar pas achter kwam begin Februari, want nu is dat al weken niet meer nodig. Maar dan weet ik dat voor volgende winter : ruiten krabben verleden tijd.
-
ChipperR
Hallo allemaal,
Nieuwe forumgebruiker en trotse eigenaar van een 2015 X line van met 202.000 km op de teller.
Ik heb vandaag de Lindqvist methode geprobeerd en mijn tweede poging was succesvol!
Allereerst heb ik de accupool zo’n 14 uur eraf gehaald. De volgende ochtend de lader erin op 8A en de accupool er even op tot de klikjes. Daarna wilde ik mijn auto sneller opladen, want het duurde mij te lang, dus had ik de laadkabel eruit gehaald en de lader op een snellere stand gezet. Niet wetende dat hij niet meer laadt tot je de accupool wederom erop zet. Dus wederom de pool erop en bij de klikjes er weer af. Dit moest ik zo’n drie keer doen, want de lader sloeg niet aan.
Ik was bang dat ik de methode hiermee om zeep had geholpen,
Maar niets was minder waar. Voorheen kon ik max 6kWh laden, nu zo’n 7 kWh. Hij bleef nog doorladen, maar met maar 0.8A.
Aangezien dit mij te lang duurde heb ik de kabel eruit gehaald en accu weer aangesloten. Mijn range was voorheen 30km en nu 60km. Of dit ook daadwerkelijk zo is weet ik nog niet, maar de methode was wel succesvol.
Nieuwe forumgebruiker en trotse eigenaar van een 2015 X line van met 202.000 km op de teller.
Ik heb vandaag de Lindqvist methode geprobeerd en mijn tweede poging was succesvol!
Allereerst heb ik de accupool zo’n 14 uur eraf gehaald. De volgende ochtend de lader erin op 8A en de accupool er even op tot de klikjes. Daarna wilde ik mijn auto sneller opladen, want het duurde mij te lang, dus had ik de laadkabel eruit gehaald en de lader op een snellere stand gezet. Niet wetende dat hij niet meer laadt tot je de accupool wederom erop zet. Dus wederom de pool erop en bij de klikjes er weer af. Dit moest ik zo’n drie keer doen, want de lader sloeg niet aan.
Ik was bang dat ik de methode hiermee om zeep had geholpen,
Maar niets was minder waar. Voorheen kon ik max 6kWh laden, nu zo’n 7 kWh. Hij bleef nog doorladen, maar met maar 0.8A.
Aangezien dit mij te lang duurde heb ik de kabel eruit gehaald en accu weer aangesloten. Mijn range was voorheen 30km en nu 60km. Of dit ook daadwerkelijk zo is weet ik nog niet, maar de methode was wel succesvol.
-
phev
- Forumlid
Fijn om te horen dat het goed is gegaan, meld over een paar weken of het ook daadwerkelijk zo is.
-
erichendri
- Sponsor van dit forum
Volgens mij wordt deze methode ten stelligste afgeraden.
Ik ben wel benieuwd hoe de range zich houdt.
Eric
Ik ben wel benieuwd hoe de range zich houdt.
Eric
Sinds april 2025 bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een 5 jaar oude accu.
- Bmtouring
- Site Admin
Afgeraden omdat het een snelle fix lijkt die na een tijdje verdampt maar niet per sé schadelijk.
Ten stelligste voor de nieuwe modellen die er van over de rooie gaan en dat krijg je zelf niet gereset.
Ten stelligste voor de nieuwe modellen die er van over de rooie gaan en dat krijg je zelf niet gereset.