onrustige loop in parallel modus
-
- Forumlid
- Berichten: 50
- Lid geworden op: 16 mei 2013, 17:43
onrustige loop in parallel modus
Wie weet of het normaal is dat het groene pijltje (tussen accu symbool en wiel symbool in watchdog) tijdens rijden in parallel mode onregelmatig knippert? Ik vraag dit omdat de auto wat schokkerig rijdt in parallel mode.
Online
-
- Sponsor van dit forum
- Berichten: 603
- Lid geworden op: 21 nov 2024, 23:27
- Locatie: Flevoland
Re: onrustige loop in parallel modus
Ik weet dat de batterij de e-motoren voedt met een beetje stroom zodat ze niet regeneratief beginnen te remmen als de ICE de voorwielen mechanisch aandrijft. Ik heb er nooit zo op gelet of dat een knipperende pijl geeft maar ik zie bij de e-motor voor wel vaak -1 KW knipperen.
Bij "lege" batterij op de ICE rijden spaart de auto iets van ~ 4km aan range batterij op. Als hij dat bereikt heeft gaat ie in EV en rijdt die 4 km weer op. De ICE starten en de voorwielen aandrijven gaat naadloos en onmerkbaar vanuit EV, maar als de e-motoren het overnemen wil dat nog wel eens een schok(je) geven.
Die e-motoren zijn bevestigd in rubbers die om de 100k km of iets dergelijk vervangen moeten worden, daar is het een en ander over te lezen op het forum. Ik denk dat al teveel schokken eerst daar gezocht moet worden. Als de auto schokkering rijdt op de ICE is er wat anders aan de hand denk ik.
Bij "lege" batterij op de ICE rijden spaart de auto iets van ~ 4km aan range batterij op. Als hij dat bereikt heeft gaat ie in EV en rijdt die 4 km weer op. De ICE starten en de voorwielen aandrijven gaat naadloos en onmerkbaar vanuit EV, maar als de e-motoren het overnemen wil dat nog wel eens een schok(je) geven.
Die e-motoren zijn bevestigd in rubbers die om de 100k km of iets dergelijk vervangen moeten worden, daar is het een en ander over te lezen op het forum. Ik denk dat al teveel schokken eerst daar gezocht moet worden. Als de auto schokkering rijdt op de ICE is er wat anders aan de hand denk ik.
-
- Forumlid
- Berichten: 50
- Lid geworden op: 16 mei 2013, 17:43
Re: onrustige loop in parallel modus
Ik ben al een keer terug geweest bij de garage (1 jaar Bovag garantie). De monteur heeft toen even gereden maar voelde niets. Ik ben nu een paar maanden verder en het stoterige wordt erger, vooral in het begin als de paralellel mode inkomt. Is ook weer weg zodra hij ontkoppeld. Ik probeer informatie te verzamelen om bij het volgende bezoek aan de garage (80 kilometer van mijn woonadres vandaan
) beter beslagen ten ijs te komen en de garage op weg kan helpen. Vandaar de vraag van het haperende groene pijltje tussen Accu symbool en wiel. Het is mijn 2e outlander, wel met 160.000 km (2019). Met mijn vorige 2013 outlander heb ik probleemloos 300.000 kilometer gereden

-
- Sponsor van dit forum
- Berichten: 658
- Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08
- Locatie: Doorn
Re: onrustige loop in parallel modus
Als het geen mitsubishi dealer is waar je hem gekocht hebt zou ik met hun overleggen of je hem naar een dealer mag brengen en zij de rekening betalen.
Of je laat hun dat doen.
Het is nou eenmaal specialistische techniek en hoog voltage.
Eric
Of je laat hun dat doen.
Het is nou eenmaal specialistische techniek en hoog voltage.
Eric
Sinds april 2025 bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een 5 jaar oude accu.
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen
-
- Sponsor van dit forum
- Berichten: 658
- Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08
- Locatie: Doorn
Re: onrustige loop in parallel modus
Doet hjj dat met volle accu of ook bij lege accu.
Ook als charge aanstaat, of save?
Wat voor benzine tank je en hoe lang is dat geleden?
Warme of koude motor?
Wanneer zijn de bougies vervanfen?
Eric
Ook als charge aanstaat, of save?
Wat voor benzine tank je en hoe lang is dat geleden?
Warme of koude motor?
Wanneer zijn de bougies vervanfen?
Eric
Sinds april 2025 bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een 5 jaar oude accu.
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen
-
- Forumlid
- Berichten: 50
- Lid geworden op: 16 mei 2013, 17:43
Re: onrustige loop in parallel modus
Dankjewel voor het meedenken. Uiteindelijk zal de mitsubishi dealer het probleem moeten oplossen. Ik denk niet aan de motor zelf, die loopt als een zonnetje. Wil iemand bij zijn eigen outlander via watchdog naar het groene pijltje kijken? Vast heel erg bedankt!
-
- Sponsor van dit forum
- Berichten: 658
- Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08
- Locatie: Doorn
Re: onrustige loop in parallel modus
Vanmiddag even gekeken tijdens parralel drive.
Heb hiervoor de auto (2013) op charge gezet. (accu 60%)
Op het schermpje tussen de tellers zie je dat pijltje niet knipperen maar die volgorde is anders.
Op watchdog wel maar daar is de vorm van dat overzicht anders en watchdog ziet dat spanningkje ook.
Hij knippert aan uit omdat als je naar de scherm van de 2 e-motoren en generator gaat zie je dat de achterste e-motor af een toe een spanning krijgt opdat hij dan beter vrijloopt of te wel niet tegenwerkt.
Eric
Heb hiervoor de auto (2013) op charge gezet. (accu 60%)
Op het schermpje tussen de tellers zie je dat pijltje niet knipperen maar die volgorde is anders.
Op watchdog wel maar daar is de vorm van dat overzicht anders en watchdog ziet dat spanningkje ook.
Hij knippert aan uit omdat als je naar de scherm van de 2 e-motoren en generator gaat zie je dat de achterste e-motor af een toe een spanning krijgt opdat hij dan beter vrijloopt of te wel niet tegenwerkt.
Eric
Sinds april 2025 bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een 5 jaar oude accu.
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen
Online
-
- Sponsor van dit forum
- Berichten: 603
- Lid geworden op: 21 nov 2024, 23:27
- Locatie: Flevoland
Re: onrustige loop in parallel modus
k heb een even in mijn watchdog gekeken, toen de auto in parallel hybrid ging rijden. Die knipperende groene pijl lijkt doodnormaal, het is eigenlihjk precies als ik al eerder dacht : dat is de batterij die de e-motor van een beetje stroom voorziet om te voorkomen dat die weerstand gaat leveren aan mechanische voorwiel aandrijving van de ICE. 2 watchdog schermen verder swipen en je ziet dat als een knipperende -1KW voor de voorste e-motor.
Dit is ook meteen de reden dat als de auto in parallel hybrid rijdt en de generator uit is ( als de ICE al het vermogen mechanisch nodig heeft ) de batterij lading toch langzaam zakt hoewel de auto puur mechanisch wordt aangedreven.
Ik zou schokken en bonken bij parallel hybrid - EV overgangen zoeken in speling op de e-motor rubbers omdat dat een vaak voorkomend iets is bij deze auto's. Dat is ook de eenvoudigste oorzaak en het makkelijkst te verhelpen. Of in de koppelings plaat die een keer versleten is. Ik heb ook geen idee of die koppeling zelfstellend is, anders is dat nog een mogelijke oorzaak.
Dit is ook meteen de reden dat als de auto in parallel hybrid rijdt en de generator uit is ( als de ICE al het vermogen mechanisch nodig heeft ) de batterij lading toch langzaam zakt hoewel de auto puur mechanisch wordt aangedreven.
Ik zou schokken en bonken bij parallel hybrid - EV overgangen zoeken in speling op de e-motor rubbers omdat dat een vaak voorkomend iets is bij deze auto's. Dat is ook de eenvoudigste oorzaak en het makkelijkst te verhelpen. Of in de koppelings plaat die een keer versleten is. Ik heb ook geen idee of die koppeling zelfstellend is, anders is dat nog een mogelijke oorzaak.
-
- Sponsor van dit forum
- Berichten: 658
- Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08
- Locatie: Doorn
Re: onrustige loop in parallel modus
Koopeling is hydraulisch dus zelf stellend, daarbij zal de motor eerst op gang gebracht worden voordat hij gekoppeld wordt en mischien wel even het vermogen wordt beperkt voor schokvrij koppelen. .
Dat doet hij met behulp van toerental sensors die ook in automaten zitten.
De generator draait altijd mee en als hij moet leveren komt er spanning op te staan.
Dat stroompje naar de e-motoren in parralel drive is echt te verwaarlozen.
Daar loopt je accu niet op leeg maar watchdog laat geen honderdste kw zien, dus zie je 1kw en 0 kw.
Mischien als je hem op nm zet dat je een lage waarde ziet.
Eric
Dat doet hij met behulp van toerental sensors die ook in automaten zitten.
De generator draait altijd mee en als hij moet leveren komt er spanning op te staan.
Dat stroompje naar de e-motoren in parralel drive is echt te verwaarlozen.
Daar loopt je accu niet op leeg maar watchdog laat geen honderdste kw zien, dus zie je 1kw en 0 kw.
Mischien als je hem op nm zet dat je een lage waarde ziet.
Eric
Sinds april 2025 bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een 5 jaar oude accu.
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen
-
- Forumlid
- Berichten: 50
- Lid geworden op: 16 mei 2013, 17:43
Re: onrustige loop in parallel modus
Duidelijk Eric en Bow, bedankt voor de moeite. Binnenkort maar weer een afspraak maken met de garage. Ik zal de uiteindelijke oplossing posten.
-
- Sponsor van dit forum
- Berichten: 658
- Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08
- Locatie: Doorn
Re: onrustige loop in parallel modus
Vandaag toch ff weer gekeken.
Ik denk dat watchdog gevoeliger is want het groen pijltje knippert mee met het kleine stroompje dat naar de motor gaat vanwege het met minder weerstand mee lopen.
In het displaytje van de auto zie sowieso niet dat pijltje bij constantee snelheid lage belasting.
Alkeen als je gas bijgeeft zie je een pijltje van de accu naar de wielen.
In watchdog brandt hij dan ook constant.
Eric
Ik denk dat watchdog gevoeliger is want het groen pijltje knippert mee met het kleine stroompje dat naar de motor gaat vanwege het met minder weerstand mee lopen.
In het displaytje van de auto zie sowieso niet dat pijltje bij constantee snelheid lage belasting.
Alkeen als je gas bijgeeft zie je een pijltje van de accu naar de wielen.
In watchdog brandt hij dan ook constant.
Eric
Sinds april 2025 bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een 5 jaar oude accu.
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen
-
- Forumlid
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 29 mei 2025, 11:13
- Locatie: Amersfoort
- Model PHEV: III (2019-2025) 2.4
Re: onrustige loop in parallel modus
Watchdog is wat sneller/accurater dan de info van de auto zelf, is mij opgevallen.
Dus wellicht dat hij dan ook wat "zenuwachtiger" is met het pijltje.
Nu denk ik niet dat het een directe oplossing is, maar ik heb op een Engelse facebook site gelezen dat het aangrijpen van de koppeling wat schokkerig kan zijn.
Dit kan zitten in oude versnellingsbak olie en vervangen van de olie kan verbetering geven.
Dus wellicht dat hij dan ook wat "zenuwachtiger" is met het pijltje.
Nu denk ik niet dat het een directe oplossing is, maar ik heb op een Engelse facebook site gelezen dat het aangrijpen van de koppeling wat schokkerig kan zijn.
Dit kan zitten in oude versnellingsbak olie en vervangen van de olie kan verbetering geven.
Als het in de rubbers van de e-motoren zit, zou je dan ook geen schokkerig taferelen verwachten in ev-mode?
Online
-
- Sponsor van dit forum
- Berichten: 603
- Lid geworden op: 21 nov 2024, 23:27
- Locatie: Flevoland
Re: onrustige loop in parallel modus
De krachten die op de ophangrubbers van de e-motoren komen die ineens uit stilstand aandrijfkrachten van bijv. 100 km/u rijden moeten overnemen van de ICE lijkt me abrupter dan toenemende krachten verwerken uit stilstand met de e-motoren. Maar idd dan had je wel wat gemerkt met overgaan naar regenratief remmen.
Ik heb ook een bonk bij specifiek ontkoppelen en overgaan op hybride EV. Zal wel de koppeling zijn. Vandaar ook de opmerking of het zelfstellend is of niet. Mijn Peugeot 106je had een electrisch gerobotiseerde koppeling maar zo nu en dan moet je hem wel met bepaalde overbruggingen in de OBD II poort en commando's met de schakelpook terugtrekken in vervangings stand en dan laten bepalen waar het aangrijp punt ligt. Dat deed hij niet uit zichzelf. Zonder dat tafereel gaan ze hard door hun levensduur heen terwijl de ECU vaak beter koppelt dan een mens.
Ik heb ook een bonk bij specifiek ontkoppelen en overgaan op hybride EV. Zal wel de koppeling zijn. Vandaar ook de opmerking of het zelfstellend is of niet. Mijn Peugeot 106je had een electrisch gerobotiseerde koppeling maar zo nu en dan moet je hem wel met bepaalde overbruggingen in de OBD II poort en commando's met de schakelpook terugtrekken in vervangings stand en dan laten bepalen waar het aangrijp punt ligt. Dat deed hij niet uit zichzelf. Zonder dat tafereel gaan ze hard door hun levensduur heen terwijl de ECU vaak beter koppelt dan een mens.
-
- Forumlid
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 29 mei 2025, 11:13
- Locatie: Amersfoort
- Model PHEV: III (2019-2025) 2.4
Re: onrustige loop in parallel modus
Daar heb je inderdaad een punt waar ik niet bij stil had gestaan.BoW schreef: ↑25 jul 2025, 22:45De krachten die op de ophangrubbers van de e-motoren komen die ineens uit stilstand aandrijfkrachten van bijv. 100 km/u rijden moeten overnemen van de ICE lijkt me abrupter dan toenemende krachten verwerken uit stilstand met de e-motoren. Maar idd dan had je wel wat gemerkt met overgaan naar regenratief remmen.
Bij hybride worden primair de (voor)wielen aangedreven en komen de e-motoren "abrupt" tot leven als ze nodig zijn.
Interessante materie. Ik rij de Outlander nu 2 maanden en leer iedere keer weer wat bij


De vraag is wel, en Eric heeft dat ook al gevraagd. Wanneer die precies schokkerig loopt en in welke standen allemaal.
-
- Sponsor van dit forum
- Berichten: 658
- Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08
- Locatie: Doorn
Re: onrustige loop in parallel modus
De electromotoren hoeven niet vanuit stilstand bij 100kmh ineens de aandrijving overnemen daar zij altijd mee draaien.
Vandaar het kleine stroompje (die watchdog ziet) opdat de motor geen kleine weerstand geeft.
Eric
Vandaar het kleine stroompje (die watchdog ziet) opdat de motor geen kleine weerstand geeft.
Eric
Sinds april 2025 bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een 5 jaar oude accu.
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen
Online
-
- Sponsor van dit forum
- Berichten: 603
- Lid geworden op: 21 nov 2024, 23:27
- Locatie: Flevoland
Re: onrustige loop in parallel modus
Ze draaien wel mee maar alleen om geen parasitaire drag te veroorzaken. Wie weet aan welk toerental dat is gezien de stroom uit de batterij maar klein is ? Gezien die dingen kunnen draaien aan welhaast stoomturbine snelheden van 12.0000 rpm en ook nog instant maximaal koppel kunnen leveren over een groot deel van dat toerental weet ik zo net nog niet met welke krachten dat gepaard kan gaan. Die ophang rubbers zijn er niet voor iets en slijten bovendien ook relatief snel om een reden.
Maar ik zit te gissen hoor, ik ben geen monteur. De koppeling of diens afstelling lijkt ook een serieuze verdachte in gebonk lijkt mij. En ik vind het ook niet raar dat enige voelbare reacties in oudere Outlanders relatief normaal is zonder dat er echt iets technisch aan de hand is, gewoon door een mate van slijtage die nog geen onmiddelijke reparatie behoeft. Tenzij het te strorend wordt uiteraard.
Maar ik zit te gissen hoor, ik ben geen monteur. De koppeling of diens afstelling lijkt ook een serieuze verdachte in gebonk lijkt mij. En ik vind het ook niet raar dat enige voelbare reacties in oudere Outlanders relatief normaal is zonder dat er echt iets technisch aan de hand is, gewoon door een mate van slijtage die nog geen onmiddelijke reparatie behoeft. Tenzij het te strorend wordt uiteraard.