Koelbox

Alle technische dingen mbt het aansluiten van accessoires en andere zaken om je PHEV op te leuken
Plaats reactie
PedjaBoZ
Forumlid
Model PHEV: III (2019-2025) 2.4

Koelbox

Bericht door PedjaBoZ » 17 jul 2025, 22:01

Hoi allemaal,

Wie o wie heeft er ervaring met een koelbox in de outlander?
We zijn op zoek naar een koelbox van 25-30 liter maar het is lastig kiezen.

Wat zouden jullie aanraden? Meek/model??

We gaan niet camperen dus vriezen is niet nodig maar wel lekker koel onze drankjes kunnen houden.

Alvast bedankt.

Pedja

BoW
Sponsor van dit forum

Re: Koelbox

Bericht door BoW » 18 jul 2025, 02:14

Ik heb geen flauw idee wat voor een merk maar zo eentje met een kleine warmte wisselaar en 12v ventilatortje in de deksel werkt wel zo goed als je mag verwachten zonder dat het een echte koelkast moet zijn. Ik las een keer een test dat het tot ~ 10 graden verschil met omgevingslucht kan koelen. Spullen koud erin doen is wel nodigvoor beste resultaat.

Nuttleoos in een 30 graden hete auto, maar in een 20 graden airco gekoelde omgeving is ~ 10 graden wel lekker koud. Jaren zo'n koelbox gebruikt achterin de auto waar de kinderen bij kunnen vanaf de achterbank, zodat ik niet hoef te stoppen en de caravan koelkast moet gebruiken onderweg.

Moderne schijnen ook te kunnen verwarmen, zijn MISSCHIEN iets efficienter want ik lees nu -20 graden verschil met buiten temperatuur op bol.com staan er meerdere, allemaal zelfde principe.

Thermo-elektrisch koelsysteem
Koelen tot 20 °C onder omgevingstemperatuur
Verwarmen tot + 50 °C
Aansluitspanning: 12 V en 230 V
Eco-stand voor lager stroomverbruik
Geschikt voor 1,5 L flessen
Inclusief kabel opbergvak
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

BoW
Sponsor van dit forum

Bericht door BoW » 18 jul 2025, 02:23

Enne vriezen kunnen deze dingen echt niet. Dat electrsiche warmtewisselaartje + ventilatortje is primitief maar verbazend werkzaam, werkt zonder koelmiddelen/gassen.

Bmtouring
Site Admin
Model PHEV: III (2013-2018) 2.0

Bericht door Bmtouring » 18 jul 2025, 07:09

Die werken met een Peltier element, gaat goed. Moet wel z'n warmte kwijt kunnen dus niet helemaal inpakken tussen je baggage.

Koud erin en niet te lang uitzetten, ze zijn meestal niet geweldig geisoleerd dus warmen ze snel op als je lang stilstaat en de auto staat in de zon. Efficient zijn ze ook niet maar dat maakt in een rijdende auto niks uit. Wel als je stilstaat en zeker bij het kleine 12V accuutje van de Outlander. LAat 'm dus niet zomaar aan staan als je bij dat wegrestaurant gaat lunchen.

Bobdiesel
Forumlid

Bericht door Bobdiesel » 18 jul 2025, 09:50

Die dingen zijn leuk voor een dagje weg, verwarmen doe je er nooit mee
En bij hogere temperaturen is je drankje niet koud genoeg

Verder niks waard , neem een compressor box 12/24V en 230
Koelen echt ,zelfs vriezen , ook bij hogere temperaturen ,bv hitte golf
En in de outo nog heter

Ik weet niet hoe het in de OL zit
In mijn ix35 staat hij tijdens vakantie constant aan gesloten
Auto uit ,ook de 12V aansluitpunten uit, dus stekker blijft er constant im
Kom ik op een camping ,gewoon de 230 er aan ,

Gevaar is , ze zijn te groot, er zijn kleinere bv mestic die ook goed zijn

https://www.amazon.nl/MOBICOOL-Compress ... B019EVY9WU

Bobdiesel
Forumlid

Bericht door Bobdiesel » 18 jul 2025, 09:56

Bmtouring
Site Admin
Model PHEV: III (2013-2018) 2.0

Bericht door Bmtouring » 18 jul 2025, 11:06

Compressorkoelboxen hebben een.... compressor.. en die kost ruimte en gewicht.

De Outlander heeft een (heel) klein 12V accu die alleen dient om de computers op te starten totdat de grote batterij het overneemt. Die heb je in no-time leeg met alleen al de interieurventilator laten draaien bij het wachten op de overtocht.

En dan start ie dus helemaal niet meer.

Een accu-saver kan helpen, die onderbreekt de voeding naar de koelkast als het voltage onder de - bijvoorbeeld - 11,5 volt zakt. Echter zijn die dingen notoir onnauwkeurig en dat is bij een flinke accu niet zo'n ramp want dan duurt het lang voordat je dat niveau bereikt. Bij een kleine accu bereik je dat eerder en als ie dan te laat uitschakelt ben je de sjaak.

Ik weet niet of de 12V stopcontacten voorin (voor de pook en in de armsteun) zelf uitschakelen na enige tijd. Maar omdat die in het zicht zitten zou ik die ervoor gebruiken. En eruithalen bij een tussenstop waarbij je de auto verlaat. Als je echt aan de klus wilt maak je betere verbindingen maar dat zal niet voor een vakantieritje.

Meteen maar de tip voor als het wel misgaat: met startkabels start je de motor niet maar de computers. Onder de motorkap in de zekeringkast zit een + aansluitpunt en op het blok de - zie handleiding. Auto op READY zetten en het ding gebruikt vanaf dan de hoofdaccu.

LET OP: als je nu gaat rijden lukt dat wel maar om de een of andere reden heeft ie toch die kleine accu nodig bij het wisselen van/naar ICE. Dus zet 'm op 'CHARGE' zodat de ICE aanblijft. Is je rijaccu nog vol dan zul je de kleine accu genoeg opgeladen hebben voordat de rijaccu leeg is maar toch.

Als de auto op READY staat of de laadstekker stroom levert staat er 14V op het boordnet en word de kleine accu geladen.

PedjaBoZ
Forumlid
Model PHEV: III (2019-2025) 2.4

Bericht door PedjaBoZ » 15 aug 2025, 12:46

Uiteindelijk is dit hem geworden.
https://www.bol.com/nl/p/outwell-koelbo ... androidapp

Deze kan koelen en verwarmen. Het koelen ging best goed. We hebben voor vertrek drinken uit de koelkast gehaald en in de box gedaan.

We hebben een dag gereden en overnacht in Oostenrijk. Alles in de avond in de auto gelaten. Na tweede dag reizen hadden we nog steeds koud drinken. Voelde iets warmer als net uit de koelkast maar heerlijk verfrissend.

Als de auto uit gaat valt de box ook direct uit dus fijn dat de kleine accu niet leeg getrokken wordt. De box was in de achterbak aangesloten.

BoW
Sponsor van dit forum

Bericht door BoW » 15 aug 2025, 17:45

Ik heb er eentje - best wel grote - bij campeergigant obelink gekocht. Ook eentje die kan koelen en verwarmen. Niet opgelet dat ie alleen 230 v aansluiting had maar dat is met deze auto nou weer geen probleem. Eindelijk dat 1500 W knopje gebruikt. Wel nadeel dat het uitgaat als de auto wordt uitgeschakeld, dan vergeet je dat snel en warmt het ding weer op.

Op de heenweg heeft ie per vergissing op verwarmen gestaan.....nou dat doet ie in ieder geval prima, van een pak Twix was niet veel herkenbaars meer over. :lol:

Plaats reactie