Hoi allemaal
-
- Nieuw forumlid
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 25 apr 2025, 11:48
- Locatie: Utrecht
Hoi allemaal
Hallo daar,
Mijzelf noem ik Eric,
Na 11 jaar VW Golf Plus te hebben gereden vanwege een hogere zit ben ik nu in het bezit van een Outlander uit 2014 met 295xxx km. Als avonturier ideaal om een grote laadruimte en trekhaak te hebben.
Op voorhand wist ik dat de accu niet al te best meer was en daar was de prijs ook naar vergeleken met een soortgelijke auto met betere meer capaciteit en als ik het zo lees hier en daar is het op zich niet heel gek. De volle lading is afhankelijk van het weer tussen de 18 en 21 km.
Opladen doe ik 99% thuis omdat ik zonnepanelen heb en een meter die nog terugdraait.
Mijn ervaring is wel positief, in het begin schrok ik nogal van het aanslaan van de ICE op de snelweg en deze meteen hoog in de toeren zit. Als autobezitter is mij altijd geleerd je motor eerst rustig warm te rijden dus het klinkt wel eng maar het schijnt Japanse degelijkheid te zijn., zo niet dan hoor ik graag wat ik verkeerd doe..
Ik rijd veel korte stukjes en dan is volledig elektrisch rijden wel een uitkomst. Ook in de file zoals gisteren met Hemelvaart in Utrecht is het wel fijn dat je niet een uur lang je ICE hoeft te laten draaien. Zodra ik op de snelweg rijd gaat de “save” modus aan. Het gebruik van de B1-5 flippers doe ik wel maar ik heb niet het idee dat het in het platte Nederland veel nut heeft. Zodra ik ergens naar beneden rijd zoals een afrit staat ie op B5, beneden weer op D.
Ik ben een beetje aan het rondneuzen of ik het het waard vind om de accu een beetje te laten reviseren. Op het forum kwam ik een onderwerp tegen over het voor de gek houden van de BMU maar dat dit ook van korte duur is. Intussen ben ik alvast weer wat centen opzij aan het leggen voor een 2018+ model. Ik zou graag Car Play willen en heb ook al wel e.e.a. voorbij zien komen op het forum maar ik moet me daar nog in verdiepen.
Ik was ook al begonnen met het lezen van de handleiding en heb nog een hoop te ontdekken. Het spelen met het klimaatschema is wel leuk om in de winter met een warme auto weg te kunnen rijden of in de zomer alvast de airco start. Helaas is het WiFi bereik net niet ver genoeg om gemakkelijk vanuit mijn luie stoel de auto in te stellen, ik moet mijzelf dus naar de achtertuin begeven.
Geen geen idee welk model ik bezit. Ik heb hier en daar wat opgezocht en vergeleken maar ik kom er niet helemaal uit.
Het enige dat ik kan vertellen is dat er lederen bekleding, elektrisch verstelbare stoel met verwarming en dat er dakje aanwezig is dat open en dicht kan, verder zou ik niet weten wat er anders aan zou kunnen zijn.
Nou misschien toch wel weer een beetje een lang verhaal en ik kan nog wel uren doorgaan maar dan verlies ik de aandacht..
Tot horens!
Mijzelf noem ik Eric,
Na 11 jaar VW Golf Plus te hebben gereden vanwege een hogere zit ben ik nu in het bezit van een Outlander uit 2014 met 295xxx km. Als avonturier ideaal om een grote laadruimte en trekhaak te hebben.
Op voorhand wist ik dat de accu niet al te best meer was en daar was de prijs ook naar vergeleken met een soortgelijke auto met betere meer capaciteit en als ik het zo lees hier en daar is het op zich niet heel gek. De volle lading is afhankelijk van het weer tussen de 18 en 21 km.
Opladen doe ik 99% thuis omdat ik zonnepanelen heb en een meter die nog terugdraait.
Mijn ervaring is wel positief, in het begin schrok ik nogal van het aanslaan van de ICE op de snelweg en deze meteen hoog in de toeren zit. Als autobezitter is mij altijd geleerd je motor eerst rustig warm te rijden dus het klinkt wel eng maar het schijnt Japanse degelijkheid te zijn., zo niet dan hoor ik graag wat ik verkeerd doe..
Ik rijd veel korte stukjes en dan is volledig elektrisch rijden wel een uitkomst. Ook in de file zoals gisteren met Hemelvaart in Utrecht is het wel fijn dat je niet een uur lang je ICE hoeft te laten draaien. Zodra ik op de snelweg rijd gaat de “save” modus aan. Het gebruik van de B1-5 flippers doe ik wel maar ik heb niet het idee dat het in het platte Nederland veel nut heeft. Zodra ik ergens naar beneden rijd zoals een afrit staat ie op B5, beneden weer op D.
Ik ben een beetje aan het rondneuzen of ik het het waard vind om de accu een beetje te laten reviseren. Op het forum kwam ik een onderwerp tegen over het voor de gek houden van de BMU maar dat dit ook van korte duur is. Intussen ben ik alvast weer wat centen opzij aan het leggen voor een 2018+ model. Ik zou graag Car Play willen en heb ook al wel e.e.a. voorbij zien komen op het forum maar ik moet me daar nog in verdiepen.
Ik was ook al begonnen met het lezen van de handleiding en heb nog een hoop te ontdekken. Het spelen met het klimaatschema is wel leuk om in de winter met een warme auto weg te kunnen rijden of in de zomer alvast de airco start. Helaas is het WiFi bereik net niet ver genoeg om gemakkelijk vanuit mijn luie stoel de auto in te stellen, ik moet mijzelf dus naar de achtertuin begeven.
Geen geen idee welk model ik bezit. Ik heb hier en daar wat opgezocht en vergeleken maar ik kom er niet helemaal uit.
Het enige dat ik kan vertellen is dat er lederen bekleding, elektrisch verstelbare stoel met verwarming en dat er dakje aanwezig is dat open en dicht kan, verder zou ik niet weten wat er anders aan zou kunnen zijn.
Nou misschien toch wel weer een beetje een lang verhaal en ik kan nog wel uren doorgaan maar dan verlies ik de aandacht..
Tot horens!
-
- Forumlid
- Berichten: 224
- Lid geworden op: 09 sep 2013, 11:34
Re: Hoi allemaal
Hallo Eric,
Van harte welkom en gefeliciteerd met de auto!
Voor wat betreft de versies: in 2014 hadden alleen de Instyle en de Instyle + een schuifdak.
Heb je ook adaptive cruise control en kane daparture warning? Dan heb je een Instyle +, anders een Instyle.
Groetjes, John
Van harte welkom en gefeliciteerd met de auto!
Voor wat betreft de versies: in 2014 hadden alleen de Instyle en de Instyle + een schuifdak.
Heb je ook adaptive cruise control en kane daparture warning? Dan heb je een Instyle +, anders een Instyle.
Groetjes, John
-
- Sponsor van dit forum
- Berichten: 603
- Lid geworden op: 21 nov 2024, 23:27
- Locatie: Flevoland
Re: Hoi allemaal
Dat plostseling starten en meteen "hoge" toeren draaien zijn deze motoren voor aangepast, ze worden met het nodige geweld gestart met de 70 KW sterke generator ipv een startmotor. Deze 2 liter blokjes draaien in andere Mitsubishi modellen wel 7000 toeren, in de Outlander PHEV kunnen ze maar maximaal 4500 toeren maken en zijn ondanks het geluid dus laag belast. Deze motoren hebben de reputatie zeer betrouwbaar te zijn, en als er al wat versleten is dan is het de batterij of de parallel hybrid koppeling. Of de diverse ophangings rubbers. Gewoon zorgen dat er nooit te weinig motorolie in zit ( en ook niet teveel vanwege de geweldadige start ) en die van goede kwaliteit is, dus niet te lang mee rondrijden en regelmatig versersen. En van de juiste viscositeit, dus geen dikkere oilie erin doen dan voorgeschreven.
Ik zag gisteren nog een rijtest van een revieuwer die voor de verandering eens veel van de Outlander PHEV techniek wist, en een paar keer opmerkte dat het 2019 model eigenlijk nauwelijks veranderd was tov de pre-2016 modellen. Het enige wat hem opviel is dat de auto rustiger was qua geluid en dat is ook waar Mitsubishi de meeste moeite in heeft gestoken. Die maar 10 KW sterkere ICE en dito e-motorvermogen zullen het echt geen totaal andere auto maken, en over het "ouderwetse interieur" klaagde elke autojournalist. Het 10 KW sterkere model is ook niet zuiniger ondanks dat die nu een Atkinson cycle principe variable kleptiming heeft gekregen die deze ook alleen maar bij bepaalde toerentallen gebruikt. De 2 liter is in feite dezelfde motor als de 2.4 maar ze hebben de krukas slag iets gewijzigd.
Met andere woorden, als je al een luxe model hebt en het geluid acceptabel vind zou ik geen nieuwer model overwegen, maar een gereviseerde batterij. Dat veranderd de auto wel want dan rij je ~45 km EV. En omdat de auto zich ook kan gedragen als een MHEV als de batterij leeg is in hybride loop waar hij steeds ~ 4 km aan stroom buffert en dat weer in EV oprijdt wat flink in benzine scheelt, werkt dat waarschijnlijk ook veel minder goed met een slechte batterij, want hij kan dat waarschijnlijk minder bufferen. Zo krijgt mijn exemplaar het voor elkaar nog steeds 46 % EV te rijden op een stuk van 30 km terwijl de batterij leeg was bij vertrek.
Bij een gereviseerde batterij halen ze alleen de slechte cellen eruit en vervangen die met cellen die dezelfde capaciteit hebben als de overgebleven cellen. Vaak is de batterij dan weer bijna als nieuw. De slechte cellen zorgen ervoor dat de batterij zo aftakelde, want het hele pakket is zo goed als de slechtste cel. Dat is minder duur dan een batterij waarbij alle cellen zijn vervangen wat ook kan. Als je op internet zoekt kom je wel bedrijven tegen die aan batterij revisies doen, en de Outlander PHEV is er al een hele tijd dus daar zijn wel opties voor.
Wil je echt een andere auto met hetzelfde principe kom je uit bij de Outlander IV, maar die kosten rond de 60.0000 euro.....voor mij zal het wel een aantal jaartjes duren voor die via Duitse import uit de lease komen en ik er eentje kan betalen. Overigens schijnen die in realiteit ook maar ~ 60 km EV te rijden wat maar 15 km meer is dan met een goede Outlander III batterij. Ze hebben wel een pak meer electrisch motorvermogen. Maar eigenlijk denk ik dat dat niet eens zo nodig was, maar het is de trend omdat echte EV meestal absurd krachtig zijn en ze zo'n dure auto wel aan de man moeten kunnen brengen.
Ik zag gisteren nog een rijtest van een revieuwer die voor de verandering eens veel van de Outlander PHEV techniek wist, en een paar keer opmerkte dat het 2019 model eigenlijk nauwelijks veranderd was tov de pre-2016 modellen. Het enige wat hem opviel is dat de auto rustiger was qua geluid en dat is ook waar Mitsubishi de meeste moeite in heeft gestoken. Die maar 10 KW sterkere ICE en dito e-motorvermogen zullen het echt geen totaal andere auto maken, en over het "ouderwetse interieur" klaagde elke autojournalist. Het 10 KW sterkere model is ook niet zuiniger ondanks dat die nu een Atkinson cycle principe variable kleptiming heeft gekregen die deze ook alleen maar bij bepaalde toerentallen gebruikt. De 2 liter is in feite dezelfde motor als de 2.4 maar ze hebben de krukas slag iets gewijzigd.
Met andere woorden, als je al een luxe model hebt en het geluid acceptabel vind zou ik geen nieuwer model overwegen, maar een gereviseerde batterij. Dat veranderd de auto wel want dan rij je ~45 km EV. En omdat de auto zich ook kan gedragen als een MHEV als de batterij leeg is in hybride loop waar hij steeds ~ 4 km aan stroom buffert en dat weer in EV oprijdt wat flink in benzine scheelt, werkt dat waarschijnlijk ook veel minder goed met een slechte batterij, want hij kan dat waarschijnlijk minder bufferen. Zo krijgt mijn exemplaar het voor elkaar nog steeds 46 % EV te rijden op een stuk van 30 km terwijl de batterij leeg was bij vertrek.
Bij een gereviseerde batterij halen ze alleen de slechte cellen eruit en vervangen die met cellen die dezelfde capaciteit hebben als de overgebleven cellen. Vaak is de batterij dan weer bijna als nieuw. De slechte cellen zorgen ervoor dat de batterij zo aftakelde, want het hele pakket is zo goed als de slechtste cel. Dat is minder duur dan een batterij waarbij alle cellen zijn vervangen wat ook kan. Als je op internet zoekt kom je wel bedrijven tegen die aan batterij revisies doen, en de Outlander PHEV is er al een hele tijd dus daar zijn wel opties voor.
Wil je echt een andere auto met hetzelfde principe kom je uit bij de Outlander IV, maar die kosten rond de 60.0000 euro.....voor mij zal het wel een aantal jaartjes duren voor die via Duitse import uit de lease komen en ik er eentje kan betalen. Overigens schijnen die in realiteit ook maar ~ 60 km EV te rijden wat maar 15 km meer is dan met een goede Outlander III batterij. Ze hebben wel een pak meer electrisch motorvermogen. Maar eigenlijk denk ik dat dat niet eens zo nodig was, maar het is de trend omdat echte EV meestal absurd krachtig zijn en ze zo'n dure auto wel aan de man moeten kunnen brengen.
-
- Nieuw forumlid
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 25 apr 2025, 11:48
- Locatie: Utrecht
Re: Hoi allemaal
Dankuwel, weer wat geleerd, helaas geen adaptive cc, iets om wel naar uit te kijken bij de volgendeMitsuAccu schreef: ↑30 mei 2025, 15:23Hallo Eric,
Van harte welkom en gefeliciteerd met de auto!
Voor wat betreft de versies: in 2014 hadden alleen de Instyle en de Instyle + een schuifdak.
Heb je ook adaptive cruise control en kane daparture warning? Dan heb je een Instyle +, anders een Instyle.
Groetjes, John
-
- Nieuw forumlid
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 25 apr 2025, 11:48
- Locatie: Utrecht
Re: Hoi allemaal
Wat een waardevolle informatie, dank! Hier kan en ga ik zeker wat mee doen. Ik zal ook geen 50-60k neer kunnen tellen en zal het voorlopig uit kunnen zingen met deze. Revisie komt nu wel dichterbij als ik het zo hoor. Ik kom ook Outlanders tegen met bijna 5 ton op de teller voor een redelijke prijs. Dit zegt mij dat ik dus nog hopelijk even vooruit kan met mijn bijna 3 ton.BoW schreef: ↑30 mei 2025, 18:03Dat plostseling starten en meteen "hoge" toeren draaien zijn deze motoren voor aangepast, ze worden met het nodige geweld gestart met de 70 KW sterke generator ipv een startmotor. Deze 2 liter blokjes draaien in andere Mitsubishi modellen wel 7000 toeren, in de Outlander PHEV kunnen ze maar maximaal 4500 toeren maken en zijn ondanks het geluid dus laag belast. Deze motoren hebben de reputatie zeer betrouwbaar te zijn, en als er al wat versleten is dan is het de batterij of de parallel hybrid koppeling. Of de diverse ophangings rubbers. Gewoon zorgen dat er nooit te weinig motorolie in zit ( en ook niet teveel vanwege de geweldadige start ) en die van goede kwaliteit is, dus niet te lang mee rondrijden en regelmatig versersen. En van de juiste viscositeit, dus geen dikkere oilie erin doen dan voorgeschreven.
Ik zag gisteren nog een rijtest van een revieuwer die voor de verandering eens veel van de Outlander PHEV techniek wist, en een paar keer opmerkte dat het 2019 model eigenlijk nauwelijks veranderd was tov de pre-2016 modellen. Het enige wat hem opviel is dat de auto rustiger was qua geluid en dat is ook waar Mitsubishi de meeste moeite in heeft gestoken. Die maar 10 KW sterkere ICE en dito e-motorvermogen zullen het echt geen totaal andere auto maken, en over het "ouderwetse interieur" klaagde elke autojournalist. Het 10 KW sterkere model is ook niet zuiniger ondanks dat die nu een Atkinson cycle principe variable kleptiming heeft gekregen die deze ook alleen maar bij bepaalde toerentallen gebruikt. De 2 liter is in feite dezelfde motor als de 2.4 maar ze hebben de krukas slag iets gewijzigd.
Met andere woorden, als je al een luxe model hebt en het geluid acceptabel vind zou ik geen nieuwer model overwegen, maar een gereviseerde batterij. Dat veranderd de auto wel want dan rij je ~45 km EV. En omdat de auto zich ook kan gedragen als een MHEV als de batterij leeg is in hybride loop waar hij steeds ~ 4 km aan stroom buffert en dat weer in EV oprijdt wat flink in benzine scheelt, werkt dat waarschijnlijk ook veel minder goed met een slechte batterij, want hij kan dat waarschijnlijk minder bufferen. Zo krijgt mijn exemplaar het voor elkaar nog steeds 46 % EV te rijden op een stuk van 30 km terwijl de batterij leeg was bij vertrek.
Bij een gereviseerde batterij halen ze alleen de slechte cellen eruit en vervangen die met cellen die dezelfde capaciteit hebben als de overgebleven cellen. Vaak is de batterij dan weer bijna als nieuw. De slechte cellen zorgen ervoor dat de batterij zo aftakelde, want het hele pakket is zo goed als de slechtste cel. Dat is minder duur dan een batterij waarbij alle cellen zijn vervangen wat ook kan. Als je op internet zoekt kom je wel bedrijven tegen die aan batterij revisies doen, en de Outlander PHEV is er al een hele tijd dus daar zijn wel opties voor.
Wil je echt een andere auto met hetzelfde principe kom je uit bij de Outlander IV, maar die kosten rond de 60.0000 euro.....voor mij zal het wel een aantal jaartjes duren voor die via Duitse import uit de lease komen en ik er eentje kan betalen. Overigens schijnen die in realiteit ook maar ~ 60 km EV te rijden wat maar 15 km meer is dan met een goede Outlander III batterij. Ze hebben wel een pak meer electrisch motorvermogen. Maar eigenlijk denk ik dat dat niet eens zo nodig was, maar het is de trend omdat echte EV meestal absurd krachtig zijn en ze zo'n dure auto wel aan de man moeten kunnen brengen.
-
- Sponsor van dit forum
- Berichten: 603
- Lid geworden op: 21 nov 2024, 23:27
- Locatie: Flevoland
Re: Hoi allemaal
En over dat carplay, je hebt een scala aan vervangings aftermarket scherm units die je met dashboard front en al kunt kopen voor de Outlander.
En helemaal niet verschrikkelijk duur, denk aan iets vanaf 150 euro ofzo. Eigenlijk is zo'n scherm unit ook maar een soort tablet die in de auto voornamelijk werkt als autoradio / GPS en ook als een autoradio is aangesloten, dus niks moeilijks, gewoon paar stekkertjes lostrekken en er weer in steken.
Voordeel is dat deze scherm units vaak eigen GPS hebben - wellicht ook nog DAB+ radio - en natuurlijk al die autoplay functies hebben die veel minder traag werken dan die van Mitsubishi. Wellicht modernere versies zonder kabeltje zoals in de Outlander met carplay.
Ik weet niet precies of je dan ook de Mitusbishi instellings mogelijkheden van bijvoorbeeld voorverwarmen en koelen ook kwiijt bent. Op zich kun je dat natuurlijk nog regelen met die app die je op de telefoon kunt instaleren, al werkt dat zo slecht dat ik die app maar een paar keer heb geprobeerd te gebruiken. Ik moet dan notabene met telefoon naast de auto staan, dat verslaat wel echt het nut van een mobiele app. Maar misschien zijn die instellings mogelijkheden nog dat oproepbaar op aftermarket systemen...geen idee.
Toen mijn touchscreen unit kapot was heb ik zo'n aftermarket systeem wel serieus overwogen. Zeker als je geen GPS in dat systeem hebt - en dat hebben heel veel Outlanders niet volgens klagende autojournalisten - is dat wel een upgrade. Maar ik heb het toch niet gedaan en de unit is ook onder garantie vervangen. Mijn schermpje heeft kennelijk als een van de weinigen wel GPS en Tomtom er in geinstalleerd. Toch vind ik zo laag kijken naar een GPS kaart storend en wellicht wel gevaarlijk, dus ik gebruik alsnog een los kastje aan de ruit. Dat is natuurlijk ook meteen de reden dat bij modernere autos dat scherm veel hoger op het dashboard staat...
Ik ben overigens niet overweldigd door de carplay functies en gebruik ze nauwelijks....het is eigenlijk gewoon een tablet met beperkte apps zodat je niet kan worden afgeleid tijdens het rijden. Maar ja de cassettespelers en CD spelers zijn verdwenen uit auto's dus moet je voor eigen muziek daar wel gebruik van maken.
En helemaal niet verschrikkelijk duur, denk aan iets vanaf 150 euro ofzo. Eigenlijk is zo'n scherm unit ook maar een soort tablet die in de auto voornamelijk werkt als autoradio / GPS en ook als een autoradio is aangesloten, dus niks moeilijks, gewoon paar stekkertjes lostrekken en er weer in steken.
Voordeel is dat deze scherm units vaak eigen GPS hebben - wellicht ook nog DAB+ radio - en natuurlijk al die autoplay functies hebben die veel minder traag werken dan die van Mitsubishi. Wellicht modernere versies zonder kabeltje zoals in de Outlander met carplay.
Ik weet niet precies of je dan ook de Mitusbishi instellings mogelijkheden van bijvoorbeeld voorverwarmen en koelen ook kwiijt bent. Op zich kun je dat natuurlijk nog regelen met die app die je op de telefoon kunt instaleren, al werkt dat zo slecht dat ik die app maar een paar keer heb geprobeerd te gebruiken. Ik moet dan notabene met telefoon naast de auto staan, dat verslaat wel echt het nut van een mobiele app. Maar misschien zijn die instellings mogelijkheden nog dat oproepbaar op aftermarket systemen...geen idee.
Toen mijn touchscreen unit kapot was heb ik zo'n aftermarket systeem wel serieus overwogen. Zeker als je geen GPS in dat systeem hebt - en dat hebben heel veel Outlanders niet volgens klagende autojournalisten - is dat wel een upgrade. Maar ik heb het toch niet gedaan en de unit is ook onder garantie vervangen. Mijn schermpje heeft kennelijk als een van de weinigen wel GPS en Tomtom er in geinstalleerd. Toch vind ik zo laag kijken naar een GPS kaart storend en wellicht wel gevaarlijk, dus ik gebruik alsnog een los kastje aan de ruit. Dat is natuurlijk ook meteen de reden dat bij modernere autos dat scherm veel hoger op het dashboard staat...
Ik ben overigens niet overweldigd door de carplay functies en gebruik ze nauwelijks....het is eigenlijk gewoon een tablet met beperkte apps zodat je niet kan worden afgeleid tijdens het rijden. Maar ja de cassettespelers en CD spelers zijn verdwenen uit auto's dus moet je voor eigen muziek daar wel gebruik van maken.

- Bmtouring
- Site Admin
- Berichten: 711
- Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
- Locatie: Brummen
- Model PHEV: III (2013-2018) 2.0
Re: Hoi allemaal
MMCS zonder GPS? ik wist niet dat dat bestond. Ik heb wel een MMCS met navigatie en kan er een SD kaart achter het scherm in prikken met eigen muziek. Werkt goed genoeg en nog steeds voor mij heel veel beter dan die carplay/Aauto. Wel heb ik een lompe, lelijke maar zeer functionele telefoonhouder in m'n zichtbereik hangen waar ik vaak Google maps op gebruik voor actualiteit en omdat het bellen via MMCS beroerd werkt, net zoals de rest van dat ding trouwens maar goed, de achteruitrijcamera gebruik ik wel (heb geen piepers, altijd even wennen) en de radio/SDkaart speler ook.
Zodra een telefoon de auto functies zou kunnen overnemen mag er van mij een opbergvak in, gekoeld graag.
Verschillen met de nieuwere versies (ik rij ook een 2014, zoals op het plaatje van het forum) zijn inderdaad iets minder geluid door windgeruis reductie (andere rubbertjes, hier en daar een stripje er bij) en motorgeluid is minder plotseling aanwezig, al leer je rijden zonder de 'loei' van de plotselingen start als je je gasvoet onder controle krijgt (de aangeleerde link tussen snelheid-motorgeluid-stand voet-accelleratie moet gereset worden).
Verschil is er ook zeker in 'stevigheid' van het onderstel: als je een keer overstapt in een nieuwere/jongere/minder kms dan merk je dat pas.
Verder weinig tot geen verschil gemerkt: ring rond AWD gaat net zo kapot (nieuwe bij Ali doet het prima) en het brandstoftankje is net zo klein.
Voor de ellende van de wifi app voor koelen en verwarmen op afstand kan ik je de keyfob hack aanbevelen. Sinds ik die heb gedaan gebruik ik de app zelden tot nooit, anders dan voor een instelling die niet via MMCS kan: je kunt de voorverwarmingstijd iets langer zetten via de app.
Ik heb de oude iphone waar de auto nog mee wil verbinden maar in ere gehouden, het aanmelden is zo'n drama dat dit makkelijker is dan het steeds op mijn volgende telefoon prutsen.
Ohja, enne: welkom hier en vele fijne kilometers gewenst!
Zodra een telefoon de auto functies zou kunnen overnemen mag er van mij een opbergvak in, gekoeld graag.

Verschillen met de nieuwere versies (ik rij ook een 2014, zoals op het plaatje van het forum) zijn inderdaad iets minder geluid door windgeruis reductie (andere rubbertjes, hier en daar een stripje er bij) en motorgeluid is minder plotseling aanwezig, al leer je rijden zonder de 'loei' van de plotselingen start als je je gasvoet onder controle krijgt (de aangeleerde link tussen snelheid-motorgeluid-stand voet-accelleratie moet gereset worden).
Verschil is er ook zeker in 'stevigheid' van het onderstel: als je een keer overstapt in een nieuwere/jongere/minder kms dan merk je dat pas.
Verder weinig tot geen verschil gemerkt: ring rond AWD gaat net zo kapot (nieuwe bij Ali doet het prima) en het brandstoftankje is net zo klein.
Voor de ellende van de wifi app voor koelen en verwarmen op afstand kan ik je de keyfob hack aanbevelen. Sinds ik die heb gedaan gebruik ik de app zelden tot nooit, anders dan voor een instelling die niet via MMCS kan: je kunt de voorverwarmingstijd iets langer zetten via de app.
Ik heb de oude iphone waar de auto nog mee wil verbinden maar in ere gehouden, het aanmelden is zo'n drama dat dit makkelijker is dan het steeds op mijn volgende telefoon prutsen.
Ohja, enne: welkom hier en vele fijne kilometers gewenst!
-
- Nieuw forumlid
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 25 apr 2025, 11:48
- Locatie: Utrecht
Re: Hoi allemaal
Keyfob hack? Interesting, ik ga op onderzoek uit.Bmtouring schreef: ↑31 mei 2025, 09:40MMCS zonder GPS? ik wist niet dat dat bestond. Ik heb wel een MMCS met navigatie en kan er een SD kaart achter het scherm in prikken met eigen muziek. Werkt goed genoeg en nog steeds voor mij heel veel beter dan die carplay/Aauto. Wel heb ik een lompe, lelijke maar zeer functionele telefoonhouder in m'n zichtbereik hangen waar ik vaak Google maps op gebruik voor actualiteit en omdat het bellen via MMCS beroerd werkt, net zoals de rest van dat ding trouwens maar goed, de achteruitrijcamera gebruik ik wel (heb geen piepers, altijd even wennen) en de radio/SDkaart speler ook.
Zodra een telefoon de auto functies zou kunnen overnemen mag er van mij een opbergvak in, gekoeld graag.![]()
Verschillen met de nieuwere versies (ik rij ook een 2014, zoals op het plaatje van het forum) zijn inderdaad iets minder geluid door windgeruis reductie (andere rubbertjes, hier en daar een stripje er bij) en motorgeluid is minder plotseling aanwezig, al leer je rijden zonder de 'loei' van de plotselingen start als je je gasvoet onder controle krijgt (de aangeleerde link tussen snelheid-motorgeluid-stand voet-accelleratie moet gereset worden).
Verschil is er ook zeker in 'stevigheid' van het onderstel: als je een keer overstapt in een nieuwere/jongere/minder kms dan merk je dat pas.
Verder weinig tot geen verschil gemerkt: ring rond AWD gaat net zo kapot (nieuwe bij Ali doet het prima) en het brandstoftankje is net zo klein.
Voor de ellende van de wifi app voor koelen en verwarmen op afstand kan ik je de keyfob hack aanbevelen. Sinds ik die heb gedaan gebruik ik de app zelden tot nooit, anders dan voor een instelling die niet via MMCS kan: je kunt de voorverwarmingstijd iets langer zetten via de app.
Ik heb de oude iphone waar de auto nog mee wil verbinden maar in ere gehouden, het aanmelden is zo'n drama dat dit makkelijker is dan het steeds op mijn volgende telefoon prutsen.
Ohja, enne: welkom hier en vele fijne kilometers gewenst!
Toevallig vandaag weer even ingelogd omdat ik nog wat ongelezen berichten had omdat ik een weekje vakantie had en niet met de Outlander bezig was.
Ik gebruik de multimedia navogatie niet, het touchscreen voelt niet fijn en het lijkt alsof het meer op druk werkt dan touch zoals een telefoon.
Ik ontdekte van de week dat er zelfs een CD in kan, ik schrok gewoon toen ineens het scherm naar voren kwam

Er zitten geloof ik twee SD slots in, ik denk 1 voor de navigatie? Zou deze nog ergens vernieuwd kunnen worden? Vast wel ergens te koop
-
- Nieuw forumlid
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 25 apr 2025, 11:48
- Locatie: Utrecht
Re: Hoi allemaal
Dankjewel!Bmtouring schreef: ↑31 mei 2025, 09:40MMCS zonder GPS? ik wist niet dat dat bestond. Ik heb wel een MMCS met navigatie en kan er een SD kaart achter het scherm in prikken met eigen muziek. Werkt goed genoeg en nog steeds voor mij heel veel beter dan die carplay/Aauto. Wel heb ik een lompe, lelijke maar zeer functionele telefoonhouder in m'n zichtbereik hangen waar ik vaak Google maps op gebruik voor actualiteit en omdat het bellen via MMCS beroerd werkt, net zoals de rest van dat ding trouwens maar goed, de achteruitrijcamera gebruik ik wel (heb geen piepers, altijd even wennen) en de radio/SDkaart speler ook.
Zodra een telefoon de auto functies zou kunnen overnemen mag er van mij een opbergvak in, gekoeld graag.![]()
Verschillen met de nieuwere versies (ik rij ook een 2014, zoals op het plaatje van het forum) zijn inderdaad iets minder geluid door windgeruis reductie (andere rubbertjes, hier en daar een stripje er bij) en motorgeluid is minder plotseling aanwezig, al leer je rijden zonder de 'loei' van de plotselingen start als je je gasvoet onder controle krijgt (de aangeleerde link tussen snelheid-motorgeluid-stand voet-accelleratie moet gereset worden).
Verschil is er ook zeker in 'stevigheid' van het onderstel: als je een keer overstapt in een nieuwere/jongere/minder kms dan merk je dat pas.
Verder weinig tot geen verschil gemerkt: ring rond AWD gaat net zo kapot (nieuwe bij Ali doet het prima) en het brandstoftankje is net zo klein.
Voor de ellende van de wifi app voor koelen en verwarmen op afstand kan ik je de keyfob hack aanbevelen. Sinds ik die heb gedaan gebruik ik de app zelden tot nooit, anders dan voor een instelling die niet via MMCS kan: je kunt de voorverwarmingstijd iets langer zetten via de app.
Ik heb de oude iphone waar de auto nog mee wil verbinden maar in ere gehouden, het aanmelden is zo'n drama dat dit makkelijker is dan het steeds op mijn volgende telefoon prutsen.
Ohja, enne: welkom hier en vele fijne kilometers gewenst!
-
- Sponsor van dit forum
- Berichten: 603
- Lid geworden op: 21 nov 2024, 23:27
- Locatie: Flevoland
Re: Hoi allemaal
Mocht je die MMCS of schermpje ooit moderner willen er is keus genoeg aan vervangings schermen met google/apple carplay met Outlander dashboard front waar ze in zitten en al. Dan heb je dus ook google maps als navigatie of een andere app die werkt op carplay en heb je nooit meer een probleem dat de kaart verouderd of niet meer ondersteund is. En je hebt dan geen CD speler meer maar moet je eigen muziek streamen met je telefoon. Je moet dan wel een telefoon met ruim data abonnement hebben maar dat zal wel normaler zijn dan een aantal jaar terug. Misschien al vanzelfsprekend.
Je kunt zelfs grotere schermpjes krijgen dan die nu in de Outlander zitten, maar die steken wel uit het dashboard. Nog een voordeel dat die aftermarket schermpjes hebben is dat ze sneller reageren - quad of ocata core processors - en meeestal in tegenstelling tot die van MItsubishi draadloos met je telefoon kunnen verbinden voor data overdracht. En gewoon bij zo'n webwinkel als bol.com vanaf 130 euro tot over de 500 euro.
Maar volgens mij ben je bij veel van die schermen wel je Mitsubishi eigen instellings en grafiek schermen kwijt, want ze draaien allemaal op een google besturingssyteem. Sommigen kunnen wel auto-informatie uitlezen en weergeven, zoals de banden spanning en dergelijk.
Ik zeg dat maar omdat het grootste verschil in moderne autos alleen nog maar het infotainment scherm lijkt te zijn. Voor de rest hebben ze nog steeds 4 wielen en gaan vooruit als je gas geeft. Maar dat scherm is dus bij een populaire oudere auto gemakkelijk modern te maken.
Je kunt zelfs grotere schermpjes krijgen dan die nu in de Outlander zitten, maar die steken wel uit het dashboard. Nog een voordeel dat die aftermarket schermpjes hebben is dat ze sneller reageren - quad of ocata core processors - en meeestal in tegenstelling tot die van MItsubishi draadloos met je telefoon kunnen verbinden voor data overdracht. En gewoon bij zo'n webwinkel als bol.com vanaf 130 euro tot over de 500 euro.
Maar volgens mij ben je bij veel van die schermen wel je Mitsubishi eigen instellings en grafiek schermen kwijt, want ze draaien allemaal op een google besturingssyteem. Sommigen kunnen wel auto-informatie uitlezen en weergeven, zoals de banden spanning en dergelijk.
Ik zeg dat maar omdat het grootste verschil in moderne autos alleen nog maar het infotainment scherm lijkt te zijn. Voor de rest hebben ze nog steeds 4 wielen en gaan vooruit als je gas geeft. Maar dat scherm is dus bij een populaire oudere auto gemakkelijk modern te maken.
-
- Nieuw forumlid
- Berichten: 6
- Lid geworden op: 25 apr 2025, 11:48
- Locatie: Utrecht
Re: Hoi allemaal
Ik vermoed dat ik ook eea kwijt ben aan informatie, een kennis een paar straten verderop heeft zo'n Android radio erin gebouwd en hij is wel positief.BoW schreef: ↑12 jun 2025, 20:55Mocht je die MMCS of schermpje ooit moderner willen er is keus genoeg aan vervangings schermen met google/apple carplay met Outlander dashboard front waar ze in zitten en al. Dan heb je dus ook google maps als navigatie of een andere app die werkt op carplay en heb je nooit meer een probleem dat de kaart verouderd of niet meer ondersteund is. En je hebt dan geen CD speler meer maar moet je eigen muziek streamen met je telefoon. Je moet dan wel een telefoon met ruim data abonnement hebben maar dat zal wel normaler zijn dan een aantal jaar terug. Misschien al vanzelfsprekend.
Je kunt zelfs grotere schermpjes krijgen dan die nu in de Outlander zitten, maar die steken wel uit het dashboard. Nog een voordeel dat die aftermarket schermpjes hebben is dat ze sneller reageren - quad of ocata core processors - en meeestal in tegenstelling tot die van MItsubishi draadloos met je telefoon kunnen verbinden voor data overdracht. En gewoon bij zo'n webwinkel als bol.com vanaf 130 euro tot over de 500 euro.
Maar volgens mij ben je bij veel van die schermen wel je Mitsubishi eigen instellings en grafiek schermen kwijt, want ze draaien allemaal op een google besturingssyteem. Sommigen kunnen wel auto-informatie uitlezen en weergeven, zoals de banden spanning en dergelijk.
Ik zeg dat maar omdat het grootste verschil in moderne autos alleen nog maar het infotainment scherm lijkt te zijn. Voor de rest hebben ze nog steeds 4 wielen en gaan vooruit als je gas geeft. Maar dat scherm is dus bij een populaire oudere auto gemakkelijk modern te maken.
Als jullie de daadwerkelijke reden willen weten waarom ik dit wil is omdat mijn telefoon met waze aan de fan rechts van het stuur hangt, nu het zo warm is mis in net dat lekkere briesje op mijn rechterarm

Ik zal eens bij de kennis verderop navraag doen wat er allemaal wel en niet kan.
- Bmtouring
- Site Admin
- Berichten: 711
- Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
- Locatie: Brummen
- Model PHEV: III (2013-2018) 2.0
Re: Hoi allemaal
Dan zou ik liever investeren in een mooie/handigere houder voor je telefoon dan in een dubbeldin ding. Dat zit niet in je blikveld en kost je dus straat-kijk-tijd. Met de bakken aan softknopjes, instellingen, aanpassingen, varianten ben je al gauw veel tijd met zo'n ding bezig. Bij de MMCS kost het veel tijd omdat het ding zo traag is en bij zo'n nieuwe omdat er gewoon veel te veel instellingen en mogelijkheden zijn waar je keuzes uit gaat maken.
Android auto/carplay probeert dat wel op te lossen maar eigenlijk maakt die de keuzes voor jou voor wat betreft het beperken van de mogelijkheden om je aandacht onder het rijden aan dat ding te wijden. Andermans keuzes, zeker die van een IT bedrijf of een regelopleggende instantie zijn zelden tot nooit in de buurt van mijn keuzes.
De beste plek is rechts naast het stuur, tikje omhoog. dus linksboven naast die uitstroomopening zeg maar. Als je linkshandig bent natuurlijk juist weer niet, al is bij het raam ook niet alles: iets te dicht bij een open raam...
Ik heb het zo middels een houder die met een lompe zuignap aan de voorruit zit. Foeilelijk maar erg effectief. Een steuntje maken die tussen de dashboard delen kan is natuurlijk veel mooier maar ja, dat was vroeger toen Brodit nog zelf dingen maakte en voordat sjina ons overspoelde met goedkope net-niet-spullen. Het was alsof er een gewoon een hele handige Henk werkte op de afdeling waar in het magazijn een massa aan zwart gemoffelde stalenp plaatjes lag en hij had het metaalbewerken in de vingers. Voor elk dashboard een variant gevouwen. Tijden van de Nokia 5xxx en 6xxx series toen je nog een GSM buitenantenne nodig had, we elkaar nog gewoon opbelden om te praten en KPN stinkend rijk werd van SMS berichtjes.
Android auto/carplay probeert dat wel op te lossen maar eigenlijk maakt die de keuzes voor jou voor wat betreft het beperken van de mogelijkheden om je aandacht onder het rijden aan dat ding te wijden. Andermans keuzes, zeker die van een IT bedrijf of een regelopleggende instantie zijn zelden tot nooit in de buurt van mijn keuzes.
De beste plek is rechts naast het stuur, tikje omhoog. dus linksboven naast die uitstroomopening zeg maar. Als je linkshandig bent natuurlijk juist weer niet, al is bij het raam ook niet alles: iets te dicht bij een open raam...
Ik heb het zo middels een houder die met een lompe zuignap aan de voorruit zit. Foeilelijk maar erg effectief. Een steuntje maken die tussen de dashboard delen kan is natuurlijk veel mooier maar ja, dat was vroeger toen Brodit nog zelf dingen maakte en voordat sjina ons overspoelde met goedkope net-niet-spullen. Het was alsof er een gewoon een hele handige Henk werkte op de afdeling waar in het magazijn een massa aan zwart gemoffelde stalenp plaatjes lag en hij had het metaalbewerken in de vingers. Voor elk dashboard een variant gevouwen. Tijden van de Nokia 5xxx en 6xxx series toen je nog een GSM buitenantenne nodig had, we elkaar nog gewoon opbelden om te praten en KPN stinkend rijk werd van SMS berichtjes.