Onderhouds dilemma

Algemene vragen over de Mitsubishi Outlander PHEV, antwoorden en ervaringen
Plaats reactie
BoW
Sponsor van dit forum
Berichten: 602
Lid geworden op: 21 nov 2024, 23:27
Locatie: Flevoland

Onderhouds dilemma

Bericht door BoW » 16 jun 2025, 10:48

Hoewel ik mijn auto in de Mitsubishi garantie wil houden en dus periodiek onderhoud nodig is van een Mitsubishi dealer begrijp ik van een imiddels bekende Amerikaanse Toyota monteur die een YT kanaal heeft, en een chemicus die professioneel smeermiddelen onderzoekt dat wat verplicht is in het onderhoudsboekje het MINIMUM onderhoud is. Omdat klanten en lease bedrijven graag grote intervallen willen. Het zal volgens hen je auto heel houden maar niet perse veel langer dan de garantie termijn. Wil je hem jaren langer rijden moet je vaker vloeistoffen vervangen vanwege verval van additieven in de smeermiddelen.

De Mitsubishi dealer is alleen wel verschrikkelijk duur. En onpraktisch ver weg. En ik heb een buurman die een eigen klein garagebedrijf heeft. Zonder twijfel zal die me niet oplichten, maar ik las in het instructieboekje wel dat Mitsubishi benadrukt dat er alleen maar specifieke Mitsubishi vloeistoffen in de auto mogen. Nou staat dat weleens vaker in instructieboekjes en is dat meestal onzin, als er maar aan vereiste specificaties wordt voldaan die wel of niet universeel zijn.

Nou is mijn vraag zou een niet-Mitsubishi garage de airco kunnen vullen met een regulier koelmiddel dat niet Mitsubishi smeermiddel bevat ? Zou er generieke vloeistof kunnen van de juiste specificaties in de differentieels ? En specfieker die van de generator ?

Die buurman garage houder zegt dat hij wel meer hybrides onderhoud. Ik wil hem wel geloven maar wil geen vastgelopen airco pomp of niet werkende airco die de batterij ook nog beschadigd. Het nut van veel vaker vloeistoffen vervangen gaat natuurlijk helemaal mank als daardoor juist dingen stuk gaan. Maar de meesten hier rijden oudere Outlanders en laten die vast niet allemaal bij Mitsubishi onderhouden.

Wat zouden jullie doen ? Tijdens de garantie gaat de auto trouwens wel 1x per jaar alsnog naar Mitsubishi, maar vloeistoffen wil ik gewoon vaker vervangen en ben te lui om zelf nog onder de auto op bokken te kruipen zoals ik deed bij de Sorento.

Gebruikersavatar
PedjaBoZ
Forumlid
Berichten: 38
Lid geworden op: 02 nov 2024, 17:53
Locatie: Bergen op Zoom
Model PHEV: III (2019-2025) 2.4

Re: Onderhouds dilemma

Bericht door PedjaBoZ » 16 jun 2025, 14:45

Ik ben er inmiddels achter dat mijn Mitsubishi dealer goedkoper is dan een generieke/universele garage bij mij in de buurt. Ik blijf dus lekker naar de dealer gaan.
Zelf ben ik niet zo van de YT guru's die van alles beweren. Het is één gozer, diploma en ervaring maken dan niet uit, die iets roept en een fabrikant heeft meestal 10-tallen van zulke geleerden die ook iets moeten vinden voor de fabrikant. Ja, ze mogen zekere risico's nemen met voorschriften maar ze moeten zich ook verantwoorden als er iets misgaat. Een YT'er NIET. Het is zeker dat ze niet over alle data beschikken mbt gebruikte materialen en kunnen onmogelijk iets zeggen met meer zekerheid als de fabrikant.
Onderhoud vaker uitvoeren kan zeker geen kwaad maar zolang het wel met originele spullen gebeurt. Is mijn mening.

BoW
Sponsor van dit forum
Berichten: 602
Lid geworden op: 21 nov 2024, 23:27
Locatie: Flevoland

Re: Onderhouds dilemma

Bericht door BoW » 16 jun 2025, 17:41

Roepen dat de vloeistoffen vaker moeten worden vervangen is danwel risicoloos, enige nadeel is dan dat je teveel geld uitgeeft aan onnodige verversingen. Maar ook onderhoudsboekjes schrijven dat voor maar dat lezen mensen niet, namelijk bij "zwaar gebruik" waar caravans trekken in zomderhitte en bergen en overdreven veel stadsritten onder vallen. Een lease maatschappij weet zowiezo niet hoe de auto wordt gebruikt en doet die ook weg voordat slijtage door te lang met vloeistoffen doorrijden merkbaar wordt. En om dezelfde reden zal dat de weinige prive eigenaren die nieuw kopen en de auto inruilen na 3 jaar dat ook niet zo boeien.

Maar ik reed de vorige al 10 jaar oude auto nog 10 jaar ( en ruilde hem in goede mechanische staat in ) en dan maakt het wel uit. Het kan zomaar zijn dat ik zo tevreden ben dat ik deze auto ook 10 jaar blijf rijden. Ik heb er nu ook weer een motorfiets bij, als ik in 3 seconden naar de 100 wil gebruik ik die wel :lol:

Grote verschil is dat Mitsubishi niet snel verkeerde vloeistoffen zal gebruiken, als dat al een punt is. Veel autos rijden prima op een multi spec vloeistof als die maar aan minimum standaarden voldoet. Maar smeermiddel in een airco is wel wat kritischer dan dat, en heb je zelf geen invloed op.

Gebruikersavatar
Bmtouring
Site Admin
Berichten: 711
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
Locatie: Brummen
Model PHEV: III (2013-2018) 2.0

Re: Onderhouds dilemma

Bericht door Bmtouring » 16 jun 2025, 23:13

Airco controle bevat zelden tot nooit de olie in het systeem. Alleen gas eruit, gewicht meten, vergelijken met boekje wat er in moet, vacuum trekken (test of ie lek is) en dan vullen met de voorgeschreven hoeveelheid.
Wel wordt er vaker gewaarschuwd dat de phev niet de standaard vulling heeft. Maar je kunt heel goed terecht bij een aircospecialist: die hebben alle gassen en nippels en naslagwerken.

Voor de rest: alleen de koelvloeistof van het accupakket is bijzonder, niet zozeer het spul maar wel de hoeveelheid en verversings interval.

Remmen, kogels, uitlaat, bougies, olie, koel-olie e-motor etcetc is allemaal simpel en zijn referentie gegevens voor om andere merken te kunnen kiezen.

Dus een non-dealer kan prima, maar die moet zich wel up-to-date houden en daar schort het vaak aan als men het vooral moet hebben van non-phev auto's. Het kost gewoon tijd om bij te blijven en tijd is ook geld. Voor een oliewisseltje, stuurkogel, remmerij schoonmaken of vervangen, dat kan elke monteur.

erichendri
Sponsor van dit forum
Berichten: 658
Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08
Locatie: Doorn

Re: Onderhouds dilemma

Bericht door erichendri » 17 jun 2025, 10:43

Airco olie hoef je niks mee te doen en de hoeveelheid gassen is bij elke auto verschillend dus moet hij dat even opzoeken, daar staat dan ook bij wat voor gas er in moet.
Olie hoeft alleen bijgevuld worden na vervanging van onderdelen.
Ook de soort olie moet even opgezocht worden en hoeveel er bijgevuld worden.
Elk vervangen onderdeel heeft een andere hoeveelheid.
Je spreekt vaak over 20 - 40 cc.

Eric
Sinds april 2025 bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een 5 jaar oude accu.
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen

BoW
Sponsor van dit forum
Berichten: 602
Lid geworden op: 21 nov 2024, 23:27
Locatie: Flevoland

Re: Onderhouds dilemma

Bericht door BoW » 17 jun 2025, 13:15

Ik weet niets over airco's, maar jullie zeggen dus dat het smeermiddel los staat van het koelmiddel ? Dus op druk brengen zonder lekkage - door normaale verliezen - geen kwaad kan zonder dat smeermiddel te vervangen ? Misschien is voor dat klusje een airco specialist wel verstandiger ja.

Ik las op een US forum dat aangeraden werd ook specifiek het generator smeemiddel te vervangen. Zou daar ook niet Mitsubishi generiek smeermiddel in kunnen met de correcte minimum specificaties ?

De differentieels en de motorolie ben ik niet zo bang voor, al moet er behoorlijk dun spul ( 0W20 geloof ik ) in de motor.

Gebruikersavatar
Bmtouring
Site Admin
Berichten: 711
Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
Locatie: Brummen
Model PHEV: III (2013-2018) 2.0

Re: Onderhouds dilemma

Bericht door Bmtouring » 21 jun 2025, 07:35

Airco gas raak je kwijt in de loop der tijd, dat wordt bijgevuld. De olie niet, dat is bijna niets qua volume en verdampt/vergaat niet. Als je onderdelen zoals de pomp gaat vervangen komt zoiets pas in beeld. Maar voor het gebruikelijke bijvullen niet. Toch is het bijvullen een gedoe omdat je eerst alles eruit moet halen om te weten hoeveel er ontbreekt.

Wij doen hier ingewikkeld en netjes met een gesloten systeem enzo, vroeger (en in veel landen nog steeds) had je gewoon een spuitbusje met gas dat je op je systeem aansloot, lekte aan alle kanten natuurlijk maar het werkte ook. Gebeurt nog in veel havens ver weg; koelkastjes in boten met z'n compressorpot werken net zo.

Olie verversen is nooit verkeerd, maar soms onnodig. Wij weten pas achteraf of het echt nodig was. En over dat 'echt' kun je nog discussieren. De motor gaat zonder verversen ook heel lang mee, afhankelijk van vanalles (gebruik, omstandigheden, etc) dus een heerlijk gebied voor verwarring waar iedereen z'n eigen belang kan gaan halen.

Wat bedoel je met generator? Koeling van de electromotor is ook een tip van Richie Jennings als ik me goed herinner, achter simpel, voor iets meer ruimte nodig (lees: brug als je boven de 40 bent)

erichendri
Sponsor van dit forum
Berichten: 658
Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08
Locatie: Doorn

Re: Onderhouds dilemma

Bericht door erichendri » 21 jun 2025, 10:59

Airco olie hoeft nooit ververst te worden.
Is ook erg lastig want het blijft een vloeistof.
Je moet dan alle onderdelen eruit halen en laten uitlekken.
Dat is erg kostbaar.
Bij vervangen onderdelen moet je er een voorgeschreven hoeveelheid olie erin gieten.
Denk daarbij alleen aan de pomp, verdamper en condensor.
Kan mij niet herinneren dat ik het ook in de droger moest gieten.
Bij vervangen van de pomp moest je eerst de olie opvangen om te zien hoeveel er in zat.
Die hoeveelheid moet je dan bijvullen met nieuwe olie.
Airco gas kan je niet lukraak bijvullen, dus eerst afzuigen.
Te veel is niet goed ivm vloeistof slag, pomp slaat dan vast.
1 keer gehad, multiriem was weg toen de klant kwam.
Nieuwe multiriem gemonteerd en motor gestart.
Airco sloeg aan en stationair draaiende motor stond meteen stil. 😀

Eric
Sinds april 2025 bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een 5 jaar oude accu.
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen

Plaats reactie