Outlander 2025 trekauto van het jaar.

Links naar artikelen, foto's of videos' van de Outlander PHEV die je wilt delen
Plaats reactie
erichendri
Sponsor van dit forum

Outlander 2025 trekauto van het jaar.

Bericht door erichendri » 12 jun 2025, 21:33

Een terechte winnaar of……??

https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... jaar-2025/

Eric
Sinds april 2025 bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een 5 jaar oude accu.
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen

BoW
Sponsor van dit forum

Re: Outlander 2025 trekauto van het jaar.

Bericht door BoW » 12 jun 2025, 23:53

Als je oppervlakking test en naar de papieren cijfers kijkt is het een super caravan trekker. Zonder die test te hebben gezien/gelezen weet ik nu al dat ze lyrisch zullen zijn over S-AWD en andere actieve stabiliteit systemen na de elands test met caravan en al. De auto is flink zwaar en heeft door de batterij en e-motoren een laag zwaartepunt en is zelfs een grote caravan de baas die gedwee volgt in nooduitwijk situaties wat voorkomt dat je schaart en over de kop slaat. Dat kan gemakkelijk je leven redden en als je zoiets meemaakt is dat van niet uit te drukken waarde. Dat was bij de oude Outlanders ook al zo.

Wat ze allemaal fout doen is zelden doen als een Nederlander doet - een daadwerkelijk representief zware caravan - in dit geval 1600 kg - naar Italie of Spanje trekken - voordat ze een oordeel opschrijven. Een rondje Nederland of een testparcours zal niet openbaren dat een versnellingbakloze auto totaal afhankelijk is van de batterij als er ECHT vermogen wordt gevraagd van tegen buitenlandse hellingen klimmen met een caravan.

Je kunt ook wel de popcorn en softdrinks tevoorschijn halen om je te vermaken met woedende reacties als blijkt dat de auto is geprezen door het genommeerde ANWB zonder te ontdekken dat dat 225 KW niet betekend dat je met 130 km/u over de peage naar Spanje kunt blazen. En zelfs tot aan die snelheid de auto helemaal geen 225 KW kan leveren. Helemaal anders zou de indruk zijn als men weet dat de auto zelfs maar 50-70 KW mechanisch ICE vermogen kan benutten aan caravan snelheden voordat het de batterij begint leeg te trekken. Je kunt tot 185 KW vermogen aan caravan snelheden krijgen, maar TOT de batterij leeg is.

En ik wil duidelijk zijn : ik vind het wel een super auto en zou hem liever vandaag dan over 4 jaar ook willen bezitten. Maar om teleurgestelde kopers te vermijden waarvan sommigen lang, hard en eerlijk hebben gewerkt zoveel geld neer te kunnen leggen is het wellicht belangrijk dat ze weten dat met de batterij gevuld houden die auto NIET zal teleurstellen, maar het gevuld houden van de batterij niet samengaat met hoge rijsnelheden met caravan. Dat wil zeggen dat het onwaarschijnlijk is dat de auto geen batterij stroom verbuikt boven de 100 km/u en dus de batterij langzaam leeg trekt die aan 22 KW capaciteit ook weer niet oneindige assistentie geeft aan de ICE die mechanisch de voorwielen aandrijft maar zonder versnellingbak en zonder lading in de batterij niet sterk genoeg is wat uitdagender snelweg hellingen met caravan op te sjouwen. Een lege batterij op tijd bijvullen ook weer oplosbaar op meerdere manieren waaronder met de ChaDeMo snellaad pport - uniek onder hybrides - maar je moet er wel van bewust zijn. Liefst voor de koop ?

Andere hybrides hebben een CVT of automatiche versnellingsbak en deze halve EV + range extender ICE hybride is daarmee niet 1:1 vergelijkbaar. Je kunt dus makkelijk een heel dure miskoop doen als een versnellingsbak loze en batterij afhankelijke oplossing niet biedt wat je wenst.

Danweer mensen die met een normaal caravan tempo van ~ 90 km/u rijden in een batterij oplaad of niveau behoudende stand zullen die nadelen waarschijnlijk helkemaal niet meemaken, omdat de batterij dan niet leeg raakt en de auto tot aan 185 KW electrisch vermogen heeft en overal met een 1600 kg caravan tegenaan kan rijden. Ik heb die auto niet gereden maar weet uit diverse rijtest video's al dat hij niet meer de vertrouwde Charge en Save knoppen heeft maar deze modi weer verwerkt zitten in standen met een draaiknop die nu anders heten. ( en wellicht ook weer net iets anders doen ) Misschien kiest de auto zelfs wel een batterij oplaad stand als ie merkt dat ie een caravan trekt, maar ook hier weer, geen hond die dat met caravan eens test !! Terwijl het model al sinds 2022 in sommige landen beschikbaar is. Maar dan nog kun je niet harder rijden dan de batterij laadstroom toelaat, dat blijft hetzelfde omdat dat technisch ( de oude 2.4 ICE ) niet anders kan.

erichendri
Sponsor van dit forum

Bericht door erichendri » 13 jun 2025, 12:06

Ze zullen heus wel een leuke toer door NL gemaakt en ook door Limburg gereden hebben.
Maar vergeet het hoge koppel niet.
Degene die ik schreef was erg tevreden met de nieuwe outlander na een tour van 7000 km door Europa.
Het is wachten op de eerste revieuw op caravantrekkert.

Eric
Sinds april 2025 bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een 5 jaar oude accu.

BoW
Sponsor van dit forum

Bericht door BoW » 13 jun 2025, 12:41

erichendri schreef:
13 jun 2025, 12:06

Degene die ik schreef was erg tevreden met de nieuwe outlander na een tour van 7000 km door Europa.
Dat is bemoedigend omdat het een indicatie kan zijn dat bij redelijke caravan snelheden de batterij niet meer leeg raakt bij die auto. Dan heeft Mitsubishi een flink nadeel bij het trekken van caravans door een vernelllingbakloze op EV techniek gebaseerde auto weggenomen.

erichendri
Sponsor van dit forum

Bericht door erichendri » 14 jun 2025, 21:50

Eerste revieuw geplaatst op caravantrekker van de 2025 outlander phev.

Eric

BoW
Sponsor van dit forum

Bericht door BoW » 15 jun 2025, 09:00

Wat dus neer komt op houd lading in je batterij bij caravan trekken. Dat geld onverminderd dus voor alle Outlanders.

Logisch, want de batterij+e-motoren vervangen de noodzaak van een versnellingsbak. Bij een veel sterkere batterij is dat zo mogelijk nog belangrijker anders mis je al die kracht waar je het wel zou kunnen hebben.

MarMel
Nieuw forumlid

Bericht door MarMel » 23 jul 2025, 21:15

Ik rij al 12 jaar met inmiddels mijn tweede Outlander mèt een behoorlijke caravan (1400 kg) heel Europa door. Bij het eerste model kwam geregeld het schildpadje in beeld, maar hij bleef rijden. Wat is er mis om met 60 - 70 km/uur de bult op te gaan? Gewoon achter de vrachtwagens aan. Je hebt vakantie dus waarom jakkeren? Ook ben ik met de Outlander de Gottard over gegaan. Ging prima en eenmaal weer beneden waren de accu’s vol. Ik heb ontdekt dat vertrekken met een volle accu en rijden in Save mode ideaal is en nog relatief zuinig ook. Dat zal met de nieuwe Outlander niet anders zijn. Deze heb ik inmiddels besteld. Hopelijk net zo probleemloos als mijn vorige twee…super fijne auto, dik tevreden mee!

MarMel
Nieuw forumlid

Bericht door MarMel » 23 jul 2025, 21:16

De Gottard over mèt caravan wel te verstaan…😜

BoW
Sponsor van dit forum

Bericht door BoW » 24 jul 2025, 18:55

The 2025 Outlander PHEV can sustain ~90–100 km/h with a 1500 kg trailer while still charging the battery, whereas the 2019 model is realistically limited to ~75–85 km/h under the same conditions.

Ik zou dat erg graag - de 90-100 km/u van de 2025 - bevestigd willen hebben !!!

Volgens AI hebben de 2019 en de 2025 Outlanders precies hetzelfde ICE vermogen maar werken de generator en electrische componenten efficienter. AI verzint vaak dingen waar je bij staat dus ik neem het pas aan als iemand bevestigd dat deze dit in praktijk ook gezien heeft. Overigens geloof ik direct dat Mitsubishi echt wel het systeem heeft verbeterd waar ze maar konden.

Met 90-100 km/u een 1500 kg caravan kunnen trekken terwijl je nog steeds batterij lading krijgt in een oplaad mode zou een FORS nadeel wegnemen van de versnellingsbakloze contructie van Outlanders. Dat voorkomt domweg dat je de batterij leeg hebt als er snelweghellingen genomen moeten worden terwijl je toch lekker kunt doorrijden, en vooral geen hijgende vrachtwagens op 1 cm van je caravan achterruit hebt hangen. Wat gegaradeerd gebeurd als je minder snel dan 89 km/u rijdt, wat Outlander III's dus wel moeten als ze de batterij niet leeg willen rijden.

Boons490
Nieuw forumlid

Bericht door Boons490 » 17 aug 2025, 15:46

We gaan het proberen! Alleen de standaard geleverde trekhaak (Westfalia afneembaar) zit veel te hoog…51 cm hart kogel is officieel 6cm te hoog bij onbelaste auto. Dealer heeft dit probleem bij Mitsubishi Nederland neergelegd; wij wachten af.

Zie foto…caravan hangt teveel achterover.

Verder erg benieuwd wat de Outlander doet met Eriba Touring caravan. Ga eerst gewoon in de stand “Normaal” proberen met save wanneer onderweg 50% batterijlading nog aanwezig is. Snelheid zal tussen 95-100km/u zijn. De Eriba is gunstig qua luchtweerstand vanwege hefdak en weegt beladen 1400kg max. Kogeldruk 70-80kg.

Met de vorige auto (Volvo XC40 T4 2ltr 190pk) reed ik met deze caravan altijd 1:10 en hing mooi vlak achter de autol

Ben benieuwd naar het resultaat van de nieuwe Outlander.

Heeft iemand een tip om al die irritante piepjes onderweg voorgoed uit te zetten? Snelheid, aandacht op de weg, enkele piepjes zomaar etc.

Wordt vervolgd; binnenkort ritje Schiedam - Losser + caravan vise versa.

Zal verslag doen van verbruik en ervaring!

BoW
Sponsor van dit forum

Bericht door BoW » 17 aug 2025, 16:47

Schiet me nu even te binnen : misschien zijn er trekhaak opties voor de Nissan Rogue ?

Dat is vrijwel dezelfde auto - gedeeld platform - al zal de Mitsubishi Outlander PHEV minder kogeldruk mogen hebben vanwege de batterij en e-motoren. Het kan natuurlijk wel dat er bij de Mitsubishi dingen in de weg zitten zoals e-motoren of inverters e.d. en het toch niet dezelfde trekhaak constructie is. Maar bij Outlanders III is dat wel het geval voor benzine versies incl de 3 liter V6 en de PHEV.

Wellicht het informeren waard ?

Waar je nu last van hebt is waarschijnlijk dat de Outlander IV al 4 jaar in de US is verkocht, die andere aanhangers en maten hebben dan wij.

Boons490
Nieuw forumlid

Bericht door Boons490 » 15 sep 2025, 16:39

Hartelijk dank voor de tip!

Ga het uitzoeken, nu nog geen oplossing...

Plaats reactie