Bij reviews wordt weleens een lage maximale kogeldruk van 65 kg genoemd wat de Outlander III PHEV to matige caravan trekker maakt. In tegenstelling tot de Outlander III benzine model die 100 kg kogeldruk mag hebben. Dat heeft bij de PHEV zeker met het meergewicht van de batterij en e-motoren te maken.
Maar nu keek ik eens bij de papieren van de trekhaak die ze eronder hebben gezet toen ik hem kocht en dat is 100 kg. Dat is natuurlijk dezelfde constructie als bij de benzine motor Outlanders. Die constructie en bevestiging aan de auto is het probleem dus niet, dus waarschijnlijk de achteras ophanging die dat niet aankan.
Keek ik in het instructieboekje kwam ik "trekstang belasting" ( uit Duits vertaald ) van 80 kg tegen. Ik mag dus aannemen dat de kogeldruk 80 kg kan zijn en dat de ophanging van de achteras beschouwd moet worden als het kritieke deel daarin ?
En als de achteras de beperking is, zou je dan ipv vakantie bepakking achterin de auto wat zomaar 100 kg kan zijn - die ook op de achteras rust - niet 10-20 kg meer kogeldruk kunnen toepassen ? Of zou de auto dan instabieler worden ?
Het geval is dat mijn 7,5 m lange caravan ( 6 m opbouw ) veel kogeldruk nodig heeft om niet al te bewegelijk achter de auto te hangen. Bij de Sorento was dat geen probleem, die kon moeiteloos 100k kg hebben en de dissel van de caravan ook.
Kogeldruk ?
-
- Sponsor van dit forum
- Bmtouring
- Site Admin
- Model PHEV: III (2013-2018) 2.0
Re: Kogeldruk ?
Kan mij voorstellen dat men rekent met het hogere gewicht + kleiner laadvermogen + kogeldruk = totaal. Qua constructie en achteras maakt 35kg geen fluit uit in normale omstandigheden. Met volle laadbak, tank, personen en dan ook nog een 100kg op de haak misschien wel.
Denk echter dat je met beladen meer kunt bereiken door de caravan dicht bij de as en middenin te beladen dan door veel naar voren te halen. Is niet eenvoudig want de bakken zitten altijd aan de buitenkanten en het zware spul leg je liefst bij het buitenrandje zodat het makkelijk uit te nemen is maar toch..
Denk echter dat je met beladen meer kunt bereiken door de caravan dicht bij de as en middenin te beladen dan door veel naar voren te halen. Is niet eenvoudig want de bakken zitten altijd aan de buitenkanten en het zware spul leg je liefst bij het buitenrandje zodat het makkelijk uit te nemen is maar toch..
-
- Sponsor van dit forum
Re: Kogeldruk ?
Omdat de toegestante kogeldruk voor de PHEV versie nergens anders vermeld staat dan in het instructieboekje, en op de type plaatjes van trekhaak en caravan 100 kg staat kan ik er ook geen bekeuring voor krijgen neem ik aan.