Kobalt in accu Outlander?

Algemene vragen over de Mitsubishi Outlander PHEV, antwoorden en ervaringen
Plaats reactie
Boons490
Nieuw forumlid

Kobalt in accu Outlander?

Bericht door Boons490 » 26 mei 2025, 11:26

Goedendag allen! Ben in de markt voor de nieuwe Outlander omdat wij met kleine caravan rijden (Eriba Touring 530 met hefdak) en veel onderweg zijn. Alternatief is de Volvo EX40 totaal elektrisch.

Nu vraag ik mij af of er in de accu van de Outlander kobalt verwerkt is. Dat is bij de Volvo namelijk niet het geval.

Weet iemand hier antwoord op.

Bij voorbaat dank!

BoW
Sponsor van dit forum

Re: Kobalt in accu Outlander?

Bericht door BoW » 26 mei 2025, 21:30

Batterijen van hybrides moeten tegen ( veel !) meer laadcycli kunnen dan EV omdat ze simpelweg vaker worden opgeladen van EV. Een typische hybride laadt je 1-2 x per dag op, een typische EV 1 x per week.

De anode is het onderdeel van een batterij dat het zwaarst belast wordt en het meest slijt. Die wordt immers gebombardeerd met electronen en er trekt ook Lithium in. Hoe meer laadcycli de anode moet kunnen verdragen, hoe meer zeldzame grondstoffen erin zullen moeten worden verwerkt om dat onderdeel te veredelen.

Het exacte antwoord weet ik niet omdat er bij de datasheet van de Yauasa LEV 40 of LEV 46 niet staat van wleke materialen de anode is gemaakt. Maar je kunt er wel van uitgaan dat zeldzame aardmaterialen in ALLE hybride batterijen te vinden zijn, en als je dat gewetensbezwaren oplevert ( en dat is redelijk idd als je weet hoe dat gewonnen wordt en dat er oorlogen om worden gevoerd of nog zullen worden gevoerd ) moet je zeker geen hybride auto kopen.

EV zijn dan een wat betere maar eveneens discutabele optie, die kunnen af met een simpeler anode die ook nog eens veel langer meegaat omdat ze minder vaak hoeven worden opgeladen met een range van 400 tot wel (bijna) 1000 km. En Lithium is zowiezo een vuile grondstof, bij de winning ervan wordt het plaatselijk grondwater carcinogeen. Daarom krijgt de EU het ook niet voor elkaar dat binnen de EU te gaan winnen, terwijl het wel in Portugal en de Balkan in voldoende mate in de grond zit. Omdat China de praktisch rest van de wereldvoorraad onder het BRICS in handen heeft, liggen er potentieel oorlogen op de loer toegang te krijgen tot dat spul. Zover dat al niet aan de gang is want Oekraine is rijk aan dergelijke grondstoffen en Rusland ook. Schone auto's zijn er dus niet.

Boons490
Nieuw forumlid

Bericht door Boons490 » 27 mei 2025, 12:11

Hartelijk dank voor het uitgebreide antwoord!

Inmiddels de nieuwe Outlander(model 2025 Instyle) in bestelling staan; ben erg benieuwd hoe dat zal gaan omdat dit voor ons de eerste PHEV is.
Ik zal verslag doen in dit forum; de auto wordt volgende week al geleverd.

BoW
Sponsor van dit forum

Bericht door BoW » 27 mei 2025, 18:54

Een Outlander IV ? Dan ben je denk ik de eerste hier. ;)

Ik ben zeer benieuwd of het enige "nadeel" van het ontwerp dat deze auto's echte EV zijn zonder versnellingsbak ( ze hebben wel een aan de 2.4 ICE en voorwielen verbonden fixed ratio gear met koppeling die pas inkomt op hogere snelheid ) ook geldt voor de Outlander IV.

Dat is namelijk dat de ICE "slechts" ~ 65 KW ( 77 KW maar er zijn omzet verliezen ) electrisch vermogen kan leveren, en bij de Outlander III dus niet de 130 KW aan e-motor vermogen kan voeden zonder batterijstroom. Een lege batterij is totaal geen probleem en zelfs de bedoeling in normaal hybride bedrijf, maar bij het trekken van een 1500 kg caravan in de bergen heb je absoluut batterij stroom nodig en mag de batterij dus niet leeg raken.

De auto kan rijdend de batterij laden, maar als hij daarbij ook een caravan moet voortslepen zakt de snelheid waarbij de 2.4 ICE nog voldoende laadstroom kan leveren om de batterij op peil te houden. Bij de Outlander III met de 2.4 ICE is dan rondom de 85 km/u. Soms 90 km/u op een vlakke weg.

Omdat de Outlander IV precies dezelfde 2.4 ICE heeft gehouden vermoed ik dat dat "nadeel" op zich niet veranderd is, maar je met de veel grotere batterij langer bijvoorbeeld 100 km/u met caravan kunt rijden en je niet zoveel zorgen hoeft te maken dat de batterij totaal leeg raakt. Maar ALS de batterij leeg raakt je hetzelfde nadeel ondervind, en misschien wel meer omdat de Outlander IV een forsere auto is qua luchtweerstand. Het feit dat de Outlander veel sterkere e-motren heeft - nu 185 KW - help niet als die slechts ~ 65 KW aan stroom krijgne van de 2.4 ICE.

Ik heb zo'n vermoeden dat je met die veel grotere batterij gewoon geruster de batterijlading kunt laten zakken ( wel met ICE aan naturlijk ) en ook onderweg opladen bij een laadstation veel nuttiger is dan met de kleine batterij van de Outlander III. Maar ik ben wel heel nieuwsgierig of de Outlander IV ons oude "probleem" bij lege batterij ( op zich een bedieningfout met aanhanger natuurlijk ) heeft gehouden, of op een of andere manier opgelost heeft.

erichendri
Sponsor van dit forum

Bericht door erichendri » 27 mei 2025, 21:19

Welkom hier.
Ik dacht dat je hier de 2de bent met een 2025 outlander.
Heel veel rijplezier er mee en leuk dat je ons op de gaat houden.
Wat betreft de prestaties, jouw auto heeft meen ik een generator van 100kw dus veel meer dan de vorige 2.0 of 2.4 outlanders.
En dan hebben de 2 motoren ook nog eens 450 Nm koppel.
Ik denk dat dat best goed gaat met de caravan erachter.

Eric
Sinds april 2025 bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een 5 jaar oude accu.
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen

BoW
Sponsor van dit forum

Bericht door BoW » 28 mei 2025, 10:34

Ik heb AI laten zoeken in technische gegevens maar die zegt dat alleen de batterij van de Outlander IV tot 135 KW piek vermogen kan leveren. En iets van 100 KW continue. De generator blijft gewoon maximaal 77 KW waarvan ~65 KW na verliezen.

Kon eigenlijk ook niet anders want de 2.4 in de Outlander IV levert maar 98 KW vermogen ( zelfs 1 KW minder dan de 2.4 Outlander III ) en als dat omgezet wordt in stroom gaan daar ook nog aanzienlijk omzetverliezen vanaf wat dan natuurlijk nooit kan resulteren in 100 KW generator vermogen.

Zou de Outlander IV generator wel 100 KW hebben kunnen voortbrengen zou de auto daadwerkelijk met lege batterij gewoon aan ~ 90 km/u + caravan snelweghellingen in het buitenland kunnen oprijden. Dan zou hij echt geen nadeel meer hebben van het missen van een versnellingsbak. Maar dat is dus niet zo, het is gewoon ~ 65 KW gebleven op alleen de ICE met lege batterij net als de Outlander III, en dus moet je ook in de Outlander IV ook niet de batterij leeg rijden als je een caravan trekt op buitenlandse snelweghellingen. Alhoewel, met 65 KW kom je ook boven maar heel wat langzamer :lol:

Waar je misschien mee in de war bent is dat de batterij in praktijk waarschijnlijk 100-120 KW vermogen kan leveren aan de e-motoren, en hij EV rijdend dus heel wat sterker is dan onze Outlander III die in EV slechts 60-65 KW hebben. En de 53 liter tank is tov de 45 liter tank ook een verbetering. Het is niet heel veel meer, maar rij je 1:10 l/km met caravan kom je maar mooi 80 km verder.

Waarschijnlijk rijden Outlander IV eigenaren dus met :

alleen ICE ( lege batterij ) : 65 KW / 89 pk
EV : 100 - 120 KW / 136-163 pk
Generator + batterij ( serial hybrid ) : 185 KW / 252 pk
Genrator+batterij+ mechanisch ( parallel hybrid ) : 225 KW / 306 pk ( en dat natuurlijk alleen > 135 km/u vanwege hoe parallel hybrid werkt )

erichendri
Sponsor van dit forum

Bericht door erichendri » 28 mei 2025, 21:08

Onze generator (2.0 en 2.4) kan iets van 75kw leveren.
Dat heb ik al een keer gezien in watchdog bij vol gas iets inhalen.

Eric
Sinds april 2025 bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een 5 jaar oude accu.
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen

Plaats reactie