Tik geluid wielkast na wegrijden
-
- Forumlid
- Berichten: 169
- Lid geworden op: 07 jun 2018, 11:52
Tik geluid wielkast na wegrijden
Sinds kort hoor ik niet altijd, maar wel geregeld een relatief zacht tik/krakend geluidje vanuit de wielkasten voor. Dit vooral nadat ik eventje (zeg 10 seconden of langer) stil gestaan heb en 't lijkt vaker te komen wanneer ik uit stilstand rustig wegdraai. Wanneer ik muziek aan heb dan overstemd dat 't geluid al (staat nu ruim 180k op de teller).
T lijkt iets met de ophanging te maken te hebben? Herkennen jullie dit en wat zou 't mogelijk kunnen zijn? Ga binnenkort naar de garage, maar dat duurt nog even en ben benieuwd wat 't mogelijk kan zijn.
Dank voor jullie respons.
T lijkt iets met de ophanging te maken te hebben? Herkennen jullie dit en wat zou 't mogelijk kunnen zijn? Ga binnenkort naar de garage, maar dat duurt nog even en ben benieuwd wat 't mogelijk kan zijn.
Dank voor jullie respons.
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle '13
2,3 L/100KM. En in bezit van een Knaus sport 500FDK
2,3 L/100KM. En in bezit van een Knaus sport 500FDK
- Bmtouring
- Site Admin
- Berichten: 711
- Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
- Locatie: Brummen
- Model PHEV: III (2013-2018) 2.0
Re: Tik geluid wielkast na wegrijden
Hoeft niets ergs te zijn, de ophanging heeft wat rubber onderdelen waarmee de boel bijelkaar gehouden wordt en toch enigszins flexibel om trillingen niet door te laten. Die drogen uit bij het ouder worden en kunnen gaan kraken. Eerst als het koud is, dan ook als het warm is en vooral bij extremere bewegingen dan gebruikelijk. Na verloop van tijd ook bij de kleine bewegingen. Rubbers invetten (inspuiten) helpt even, vervangen iets langer. Radio aan werkt het langst 

-
- Forumlid
- Berichten: 102
- Lid geworden op: 08 jan 2019, 09:03
Re: Tik geluid wielkast na wegrijden
Gewoon remblok? Ze staan namelijk bewust een beetje loos tegen vast zitten door onvoldoende belasting (auto remt vooral op de elektromotoren)
-
- Sponsor van dit forum
- Berichten: 602
- Lid geworden op: 21 nov 2024, 23:27
- Locatie: Flevoland
Re: Tik geluid wielkast na wegrijden
Ik vermoed ook speling in de rubbers. Ik had gelezen dat om de 100.000 km die minstens geinspecteerd moeten worden en na 200.000 km zeker (allang) vervangen hadden moeten worden.
-
- Forumlid
- Berichten: 169
- Lid geworden op: 07 jun 2018, 11:52
Re: Tik geluid wielkast na wegrijden
Thnx, mochten 't de rubbers zijn en zouden nog niet vervangen hoeven te worden is het dan het beste om ze in te spuiten? Lijkt me overigens sowieso goed om te checken of dit t probleem is toch? Of heeft dat inspuiten nog nadelen?
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle '13
2,3 L/100KM. En in bezit van een Knaus sport 500FDK
2,3 L/100KM. En in bezit van een Knaus sport 500FDK
-
- Forumlid
- Berichten: 169
- Lid geworden op: 07 jun 2018, 11:52
Re: Tik geluid wielkast na wegrijden
Ondertussen bij de garage geweest en kreeg de mededeling dat de remklauw vast is komen te zitten en ook de remschijf vervangen moet worden en ook dat 't niet verantwoordelijk is om door te rijden. Ik merkte wel iets qua disbalans, maar weet dat aan de banden die bijna vervangen moeten worden. Kosten Eur 1000,-.. Flinke som, herkennen jullie dit bedrag hiervoor? Zit nog bij een Mitsubishi garage, zou dit veel schelen bij een universele?
Oorzaak vuil ophoping en door regeneren remmen we heel weinig.. Het zijn natuurlijk niet meer de nieuwe remklauwen, hoe kan ik dit in de toekomst zoveel mogelijk voorkomen denken jullie? Per rit 1 a 2x ipv regeneren volledig op de rem afremmen ipv regeneren? Of zit 't meer in 2x per jaar de remklauwen checken?
Ben benieuwd!
Oorzaak vuil ophoping en door regeneren remmen we heel weinig.. Het zijn natuurlijk niet meer de nieuwe remklauwen, hoe kan ik dit in de toekomst zoveel mogelijk voorkomen denken jullie? Per rit 1 a 2x ipv regeneren volledig op de rem afremmen ipv regeneren? Of zit 't meer in 2x per jaar de remklauwen checken?
Ben benieuwd!
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle '13
2,3 L/100KM. En in bezit van een Knaus sport 500FDK
2,3 L/100KM. En in bezit van een Knaus sport 500FDK
-
- Sponsor van dit forum
- Berichten: 602
- Lid geworden op: 21 nov 2024, 23:27
- Locatie: Flevoland
Re: Tik geluid wielkast na wegrijden
1000 ?? Dat is fors maar het kan omdat werkplaats uur tarieven het grootste deel van de rekening zijn en Mitsubishi genuine parts VEEL duurder zijn, en wat ik weet ook een speciale coating hebben omdat ze minder worden gebruikt door regeneratief remmen.
Voorbeeld van niet Mitsubishi onderdeel prijzen als je het zelf zou doen :
2 schijven voorzijde ( Brembo ) : 120 euro
2 Schijven achterzijde ( Brakemax ) : 200 euro
Remblokken set rondom ( merkloos ) : 60 euro Brembo ( 70 euro )
Remklauw : 60-80 euro per stuk
Je kunt het zelf doen maar dan haal je je wel wat op de hals, en je hebt ook wel speciale gereedschappen nodig die ook geld kosten ( en dat pas opbrengen na meerdere keren te werken aan de remmen )
Ik heb bij mijn Sorento alle schijven, klauwen en remblokjes vervangen en heb bij 1 schijf wel een kwartier met een moker moeten slaan voor die loskwam. Ook was 1 borgschroefje dolgedraaid ( ondanks kruipolie en een speciaal slaggereedschap die een vastzitten schroef schoksgewijs losdraait )
en had ik speciaal gereedschap nodig die schroef zonder kruis nog los te krijgen. Ik heb dus wel spijt en wanhoop gevoeld er ooit aan begonnen te zijn op dat moment. Ook voor het ontluchten van de klauwen gebruikte in een speciaal 1 wegklepje zodat de nippels geen lucht aanzuigen voor je ze kutn terugdraaien na een rempomp beweging. Uiteindelijk was het monteren vrij eenvoudig, en hebben die schijven het 10+ jaar prima gedaan, merkoos en al. Klauwen heb ik vaker moeten vervangen, maar vooral omdat ik de auto vaak in de winter uit de MRB en belasting op eigen erf zette. Rust roest.
Als ik de plaatjes bekijk hebben de Outlander schijven achter net als de Sorento ook trommelremmen erin verwerkt. Die moet je dan natuurlijk ook even nakijken en de remschoenen vervangen indien nodig. Dat kan wel gepruts geven met veren en borgpennen enzo.
Al dat gedoe is dus voor de garage als je het laat doen maar dat moet je wel betalen. Je zou naar een fastfitter kunnen zoals Kwikfit die niet-Mitsubishi onderdeln zal gebruiken, wellicht goedkoper zal zijn maar ook grotere kans geeft dat de remmen sneller weer niet gangbaar zullen worden je weer geld moet neerleggen.
Omdat remreparaties mij in het verleden enorm geld hebben gekost - vooral met auto's die niet veel reden want ik had er meetal meer dan 1 en een motorfiets - heb ik met hulp van YT en mensen die zulke reparaties stap voor stap laten zien geleerd het zelf te doen, en te weten waar ik mee bezig ben want het zijn wel remmen. Maar het is een optie die je vroeger niet had.
Voorbeeld van niet Mitsubishi onderdeel prijzen als je het zelf zou doen :
2 schijven voorzijde ( Brembo ) : 120 euro
2 Schijven achterzijde ( Brakemax ) : 200 euro
Remblokken set rondom ( merkloos ) : 60 euro Brembo ( 70 euro )
Remklauw : 60-80 euro per stuk
Je kunt het zelf doen maar dan haal je je wel wat op de hals, en je hebt ook wel speciale gereedschappen nodig die ook geld kosten ( en dat pas opbrengen na meerdere keren te werken aan de remmen )
Ik heb bij mijn Sorento alle schijven, klauwen en remblokjes vervangen en heb bij 1 schijf wel een kwartier met een moker moeten slaan voor die loskwam. Ook was 1 borgschroefje dolgedraaid ( ondanks kruipolie en een speciaal slaggereedschap die een vastzitten schroef schoksgewijs losdraait )
en had ik speciaal gereedschap nodig die schroef zonder kruis nog los te krijgen. Ik heb dus wel spijt en wanhoop gevoeld er ooit aan begonnen te zijn op dat moment. Ook voor het ontluchten van de klauwen gebruikte in een speciaal 1 wegklepje zodat de nippels geen lucht aanzuigen voor je ze kutn terugdraaien na een rempomp beweging. Uiteindelijk was het monteren vrij eenvoudig, en hebben die schijven het 10+ jaar prima gedaan, merkoos en al. Klauwen heb ik vaker moeten vervangen, maar vooral omdat ik de auto vaak in de winter uit de MRB en belasting op eigen erf zette. Rust roest.
Als ik de plaatjes bekijk hebben de Outlander schijven achter net als de Sorento ook trommelremmen erin verwerkt. Die moet je dan natuurlijk ook even nakijken en de remschoenen vervangen indien nodig. Dat kan wel gepruts geven met veren en borgpennen enzo.
Al dat gedoe is dus voor de garage als je het laat doen maar dat moet je wel betalen. Je zou naar een fastfitter kunnen zoals Kwikfit die niet-Mitsubishi onderdeln zal gebruiken, wellicht goedkoper zal zijn maar ook grotere kans geeft dat de remmen sneller weer niet gangbaar zullen worden je weer geld moet neerleggen.
Omdat remreparaties mij in het verleden enorm geld hebben gekost - vooral met auto's die niet veel reden want ik had er meetal meer dan 1 en een motorfiets - heb ik met hulp van YT en mensen die zulke reparaties stap voor stap laten zien geleerd het zelf te doen, en te weten waar ik mee bezig ben want het zijn wel remmen. Maar het is een optie die je vroeger niet had.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Forumlid
- Berichten: 169
- Lid geworden op: 07 jun 2018, 11:52
Re: Tik geluid wielkast na wegrijden
Dank, ja met zoeken kreeg ik inderdaad ook de bedragen die je noemt. Het is bij mij alleen voor. Ondertussen laten doen, aangezien het compleet vast zat zeiden ze.
+- Eur 200,- is arbeidsloon.
Remklauw 275
Remblokset 130
Remschijf 2x 216
Overige nog wat. Dit is allemaal exclusief BTW.
Met wegrijden zat die tik er overigens nog in, dus daar wil ik alsnog naar laten kijken.
Maar hoe dit preventief te voorkomen?
Is dit bijvoorbeeld iedere week een keer steviger afremmen bij een afrit of eerdere 1a2x per jaar checken?
Gr, Roel
+- Eur 200,- is arbeidsloon.
Remklauw 275
Remblokset 130
Remschijf 2x 216
Overige nog wat. Dit is allemaal exclusief BTW.
Met wegrijden zat die tik er overigens nog in, dus daar wil ik alsnog naar laten kijken.
Maar hoe dit preventief te voorkomen?
Is dit bijvoorbeeld iedere week een keer steviger afremmen bij een afrit of eerdere 1a2x per jaar checken?
Gr, Roel
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle '13
2,3 L/100KM. En in bezit van een Knaus sport 500FDK
2,3 L/100KM. En in bezit van een Knaus sport 500FDK
-
- Sponsor van dit forum
- Berichten: 602
- Lid geworden op: 21 nov 2024, 23:27
- Locatie: Flevoland
Re: Tik geluid wielkast na wegrijden
Ik neem aan dat als je met de auto in de uit stand het rempedaal een paar keer intrapt de remzuigers laat bewegen, dus gangbaar houdt.
Meer kun je eigenlijk niet doen tenzij je wilt DIY en de wielen eraf haalt, de remklauw eraf kantelt ( 1 bout losmaken ) en even de vlakken waarover de remblokjes schuiven schoonborstelen. Ook kun je met dezelfde handeling de remblokjes vervangen voordat de remzuiger heel ver naar buiten moet komen, want die is dan vatbaarder voor vervuiling en niet meer ( helemaal ) terugwillen. Met een grote tang ( in mijn foto te zien) knijp je eenvoudigweg de remzuiger weer terug als die niet is vervuild of vastzit om supereenvoudig nieuwe remblokjes te plaatsen.
Eigenlijk komen remzuigers het meest vast te zitten door weinig bewegen EN te ver naar buiten komen door ver afgesleten remblokjes. Omdat remblokjes iets van 60/70 euro zijn voor 4 wielen is die vervangen voordat ze ver versleten zijn, en de boel even schoonborstelen een kosteneffectieve manier vastzittende remmen te voorkomen, en totaal niet moeilijk zelf te doen. En al helemaal niet als je even op Youtube zoekt naar video's van mensen die dat voordoen.
Het is wel zo dat af en toe ook de remvloeistof moet worden vervangen. Dus dat enkel terugknijpen en vervangen van de blokjes is niet altijd het enige.
Meer kun je eigenlijk niet doen tenzij je wilt DIY en de wielen eraf haalt, de remklauw eraf kantelt ( 1 bout losmaken ) en even de vlakken waarover de remblokjes schuiven schoonborstelen. Ook kun je met dezelfde handeling de remblokjes vervangen voordat de remzuiger heel ver naar buiten moet komen, want die is dan vatbaarder voor vervuiling en niet meer ( helemaal ) terugwillen. Met een grote tang ( in mijn foto te zien) knijp je eenvoudigweg de remzuiger weer terug als die niet is vervuild of vastzit om supereenvoudig nieuwe remblokjes te plaatsen.
Eigenlijk komen remzuigers het meest vast te zitten door weinig bewegen EN te ver naar buiten komen door ver afgesleten remblokjes. Omdat remblokjes iets van 60/70 euro zijn voor 4 wielen is die vervangen voordat ze ver versleten zijn, en de boel even schoonborstelen een kosteneffectieve manier vastzittende remmen te voorkomen, en totaal niet moeilijk zelf te doen. En al helemaal niet als je even op Youtube zoekt naar video's van mensen die dat voordoen.
Het is wel zo dat af en toe ook de remvloeistof moet worden vervangen. Dus dat enkel terugknijpen en vervangen van de blokjes is niet altijd het enige.
-
- Sponsor van dit forum
- Berichten: 658
- Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08
- Locatie: Doorn
Re: Tik geluid wielkast na wegrijden
Allereerst beweegt een remzuiger minimaal bij remmen, hooguit een halve mm.
Na het remmen wordt de zuiger terugetrokken door de dikke afdichtings ring.
Het is vaak de roest die tussen de stofhoes en afdichtingsring de zuiger doet klemmen.
Dus uit elkaar halen en schoonschuren en een revisiesetje kopen.
Zelf deed ik altijd heel voorzichtig een griptang op de remslang, voorzichtig met hoofdletters.
In de nieuwe of gereviseerde remklauw gooide ik altijd vol met nieuwe remvloeistof en daarna griptang eraf en ontluchtingsnippel losdraaien.
Gaat hij daaruit druppelen dan dichtdraaien.
Hij hoeft dan niet ontlucht te wooorden.
Let wel op, auto's met abs zijn erg lastig te ontluchten wanneer hij leegloopt.
Ben zelf monteur en door mijn greenlane avonturen en door ondiepe riviertjes rijden erg ervaren geworden met remklauw revisies van de subaru legacy.
En ja, soms kwam er toch wat water over de dorpels de auto inlopen.
Eric
Na het remmen wordt de zuiger terugetrokken door de dikke afdichtings ring.
Het is vaak de roest die tussen de stofhoes en afdichtingsring de zuiger doet klemmen.
Dus uit elkaar halen en schoonschuren en een revisiesetje kopen.
Zelf deed ik altijd heel voorzichtig een griptang op de remslang, voorzichtig met hoofdletters.
In de nieuwe of gereviseerde remklauw gooide ik altijd vol met nieuwe remvloeistof en daarna griptang eraf en ontluchtingsnippel losdraaien.
Gaat hij daaruit druppelen dan dichtdraaien.
Hij hoeft dan niet ontlucht te wooorden.
Let wel op, auto's met abs zijn erg lastig te ontluchten wanneer hij leegloopt.
Ben zelf monteur en door mijn greenlane avonturen en door ondiepe riviertjes rijden erg ervaren geworden met remklauw revisies van de subaru legacy.
En ja, soms kwam er toch wat water over de dorpels de auto inlopen.
Eric
Sinds april 2025 bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een 5 jaar oude accu.
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen
-
- Sponsor van dit forum
- Berichten: 602
- Lid geworden op: 21 nov 2024, 23:27
- Locatie: Flevoland
Re: Tik geluid wielkast na wegrijden
Ik heb dat in theorie tot mij genomen ( diverse YT videos hoe je dat aanpakt ) en beslist dat dat veel te veel gedoe is.erichendri schreef: ↑14 jun 2025, 22:02
Dus uit elkaar halen en schoonschuren en een revisiesetje kopen.

Ik heb sindsdien gewoon de remklauw met zuigers en al in gekocht ( merkloos dus vanaf 6o-70 euro ) die zet je gewoon weer aan de remleiding, ontluchten, klaar. Ik geloof niet dat die merkloze remklauwen die ik vervangen heb in 10 jaar tijd dat ik die Sorento had ooit weer moesten worden vervangen. Het was altijd puur de vervuiling van de remzuiger die dan niet meer terug wil die voor problemen zorgde.
En die remzuigers staan wel wat verder uit de klauw dan een paar militmeter hoe ik ze aantrof. Het verschil tussen aan 2 kanten een nieuw of versleten blokje is best aanzienlijk.
-
- Sponsor van dit forum
- Berichten: 658
- Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08
- Locatie: Doorn
Re: Tik geluid wielkast na wegrijden
Als je remt beweegt de zuiger minimaal, logisch anders wordt de slag van je rempedaal veel te lang. (diep)
En ja, door slijtage van je remblokken komt de zuiger inderdaad steeds verder naar buiten.
Meer de zuiger beweegt ook dan minimaal bij het intrappen van je rempedaal.
Zijn trouwens 2 verschillende dingen.
Eric
En ja, door slijtage van je remblokken komt de zuiger inderdaad steeds verder naar buiten.
Meer de zuiger beweegt ook dan minimaal bij het intrappen van je rempedaal.
Zijn trouwens 2 verschillende dingen.
Eric
Sinds april 2025 bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een 5 jaar oude accu.
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen
- Bmtouring
- Site Admin
- Berichten: 711
- Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
- Locatie: Brummen
- Model PHEV: III (2013-2018) 2.0
Re: Tik geluid wielkast na wegrijden
zit er niet gewoon een stuk plastic los. De wielkastbekleding heeft een laagje isolatiemateriaal bovenop (vond een martertje ook lekker) en verder zit er een plastic omhulsel over de schokdemper. Dat zie je niet als je stilstaat maar je kunt wel overal aan rammelen, trekken en tikken.
-
- Forumlid
- Berichten: 169
- Lid geworden op: 07 jun 2018, 11:52
Re: Tik geluid wielkast na wegrijden
Dank voor jullie reactie! Aanvullende vraag waar ik mee zit: hoe ga je als niet auto techneut om met deze hoge kosten?
Onlangs moest er dus een remklauw, schijven en remblokset vervangen worden. De rekening was fors hoger dan ik had verwacht, zeker toen ik de prijzen van de gebruikte onderdelen naast die van bekende merken als Brembo en merkloze alternatieven legde. Het verschil liep op tot honderden euro’s, zelfs als ik rekening houd met kwaliteitsverschillen en service.
Onderdeel Prijs Garage (€) Brembo (€) Merkloos (€)
Remklauw 275 €66 - €148 €36 - €133
Remblokset 130 €25 - €52 Vanaf €29
Remschijven 432 (2x 216) €92 - €149 per stuk €21 - €75 per stuk
Totaalbedragen onderdelen
Garage: € 837
Brembo (gemiddeld): ca. € 228 tot 290
Merkloos (gemiddeld): ca. € 145 tot 190
Ik heb hierover contact gezocht met de garage. Hun reactie was op zich keurig: ze geven aan dat ze vaste leveranciers hebben, kiezen voor kwaliteit en garantie, en dat hun prijzen inclusief service en ondersteuning zijn. Daarbij erkennen ze ook dat Brembo ook gewoon goed en door hun vaak wordt geinstalleerd (alleen voor veel hogere prijzen). Ze zeggen helaas niets aan de prijs te kunnen doen vanwege hun marges en afspraken met leveranciers.
Mijn vraag aan jullie:
Hoe gaan jullie om met dit soort situaties, zeker als je zelf geen auto-expert bent?
Accepteren jullie hogere prijzen bij de dealer/garage vanwege service en garantie, of zoeken jullie alternatieven?
Ik heb het gevoel dat garages nooit aan deze online prijzen kunnen/willen tippen of zijn er universele garages die dat wel doen en hoe weet ik dat ze dat doen?
Voor mij hoeft het zeker niet het allergoedkoopste, maar ik wil wel het gevoel hebben dat de prijs in verhouding staat tot wat er geleverd wordt. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en tips!
Onlangs moest er dus een remklauw, schijven en remblokset vervangen worden. De rekening was fors hoger dan ik had verwacht, zeker toen ik de prijzen van de gebruikte onderdelen naast die van bekende merken als Brembo en merkloze alternatieven legde. Het verschil liep op tot honderden euro’s, zelfs als ik rekening houd met kwaliteitsverschillen en service.
Onderdeel Prijs Garage (€) Brembo (€) Merkloos (€)
Remklauw 275 €66 - €148 €36 - €133
Remblokset 130 €25 - €52 Vanaf €29
Remschijven 432 (2x 216) €92 - €149 per stuk €21 - €75 per stuk
Totaalbedragen onderdelen
Garage: € 837
Brembo (gemiddeld): ca. € 228 tot 290
Merkloos (gemiddeld): ca. € 145 tot 190
Ik heb hierover contact gezocht met de garage. Hun reactie was op zich keurig: ze geven aan dat ze vaste leveranciers hebben, kiezen voor kwaliteit en garantie, en dat hun prijzen inclusief service en ondersteuning zijn. Daarbij erkennen ze ook dat Brembo ook gewoon goed en door hun vaak wordt geinstalleerd (alleen voor veel hogere prijzen). Ze zeggen helaas niets aan de prijs te kunnen doen vanwege hun marges en afspraken met leveranciers.
Mijn vraag aan jullie:
Hoe gaan jullie om met dit soort situaties, zeker als je zelf geen auto-expert bent?
Accepteren jullie hogere prijzen bij de dealer/garage vanwege service en garantie, of zoeken jullie alternatieven?
Ik heb het gevoel dat garages nooit aan deze online prijzen kunnen/willen tippen of zijn er universele garages die dat wel doen en hoe weet ik dat ze dat doen?
Voor mij hoeft het zeker niet het allergoedkoopste, maar ik wil wel het gevoel hebben dat de prijs in verhouding staat tot wat er geleverd wordt. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en tips!
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle '13
2,3 L/100KM. En in bezit van een Knaus sport 500FDK
2,3 L/100KM. En in bezit van een Knaus sport 500FDK
- Bmtouring
- Site Admin
- Berichten: 711
- Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
- Locatie: Brummen
- Model PHEV: III (2013-2018) 2.0
Re: Tik geluid wielkast na wegrijden
Er zijn voors en tegens, diverse zelfs.
Je kunt niet verwachten dat de garage een internet prijs matcht van een onderdeel alleen. Het zoeken van het onderdeel voor jouw specifieke auto, kiezen welke, bestellen, betalen, ontvangen etc en dan niet of net zo tijdrovend moeten terugsturen bij onjuist/defect/probleem kost allemaal bedroevend veel tijd.
Daarom kopen ze in bij een lokale vestiging van een onderdelenboer die voorraad houdt en die dagelijks of vaker bezorgt. En die gaan niet heel snel met de internetprijzen mee.
Vergis je ook niet in de uurtarieven, die zijn hoog maar er zit ook veel aan kosten in zo'n tent. Je wilt ook geen stagiair zonder ervaren begeleider aan je auto hebben werken die op youtube zit te zoeken naar hoe het moet bij dit model.
Je kunt dus best besparen door zelf dat werk te doen. Echter, een garagist zal niet zomaar door jou aangeleverde onderdelen monteren. Risico op fout produkt is er altijd en hij moet wel garantie geven op de reparatie. Hij wil de ellende niet van discussie over een onderdeel fout of een montagefout. Kost allemaal veel te veel tijd en risico op langdurig gezeik.
Je kunt jezelf bekwamen in werken aan je auto. Begin met een luchtfilter, interieurfilter, lampje. Begin niet met remmen, oliewissel of dingen als bougies of koelvloeistof. Naarmate je meer leert kun je meer zelf doen, maar reken je niet te snel rijk: er komen allerlei garage materialen bij als gereedschappen, vloeistoffen, smeermiddelen, schoonmaakspullen, garagedingen als krik, steunen, opvangbak, etc etc. Als je het vaker doet en leuk vindt om te doen moet je dat vooral doen maar niet om de centen alleen.
Zelf ga ik altijd op zoek naar een garage die hier niet omheen leutert. Soms stel ik voor de onderdelen uit te zoeken en in te kopen maar dan neem ik ook de garantie op mij, dan laat ik natuurlijk alleen dingen doen de ik zelf niet kan of wil (met persen en zware klemmen werken aan de veren werken bijv). Ik leg het ook wel eens voor: lijst met alle onderdeelnummers (origineel of grote merken, geen goedkoopste meuk) en de prijzen in mijn bestelmandje.
Dan heeft hij er geen werk aan maar heeft hij er geen marge via de onderdelenboer voor (of minder volume wat soms ook een staffelkorting oplevert) dus ik compenseer dat deels door iets meer te betalen voor het geheel (zie het als een uurtje extra rekenen). Dan hebben we er allebei wat aan.
Soms heeft de garagist gewoon een hogere prijs ex btw inkoop dan ik incl btw thuisbezorgd. Tja, dan verdient hij ook niks aan zijn onderdeel maar wel aan de werkuren, nou dan is het win-win.
Misschien is het er niet meer maar volgens mij kun je op de mitubishi site ook wat standaard prijzen voor klussen vinden. Dan heb je wat houvast.
Verder gewoon een andere garage zoeken als je hun antwoord onvoldoende vind. Er zijn er nou eenmaal heel wat en die werken allemaal anders. Vraag rond bij bekenden en vraag vooraf prijsopgaven van klussen. Accepteer dan wel enige overschrijding door onvoorziene omstandigheden maar meot ook niet te gek worden.
Je kunt niet verwachten dat de garage een internet prijs matcht van een onderdeel alleen. Het zoeken van het onderdeel voor jouw specifieke auto, kiezen welke, bestellen, betalen, ontvangen etc en dan niet of net zo tijdrovend moeten terugsturen bij onjuist/defect/probleem kost allemaal bedroevend veel tijd.
Daarom kopen ze in bij een lokale vestiging van een onderdelenboer die voorraad houdt en die dagelijks of vaker bezorgt. En die gaan niet heel snel met de internetprijzen mee.
Vergis je ook niet in de uurtarieven, die zijn hoog maar er zit ook veel aan kosten in zo'n tent. Je wilt ook geen stagiair zonder ervaren begeleider aan je auto hebben werken die op youtube zit te zoeken naar hoe het moet bij dit model.
Je kunt dus best besparen door zelf dat werk te doen. Echter, een garagist zal niet zomaar door jou aangeleverde onderdelen monteren. Risico op fout produkt is er altijd en hij moet wel garantie geven op de reparatie. Hij wil de ellende niet van discussie over een onderdeel fout of een montagefout. Kost allemaal veel te veel tijd en risico op langdurig gezeik.
Je kunt jezelf bekwamen in werken aan je auto. Begin met een luchtfilter, interieurfilter, lampje. Begin niet met remmen, oliewissel of dingen als bougies of koelvloeistof. Naarmate je meer leert kun je meer zelf doen, maar reken je niet te snel rijk: er komen allerlei garage materialen bij als gereedschappen, vloeistoffen, smeermiddelen, schoonmaakspullen, garagedingen als krik, steunen, opvangbak, etc etc. Als je het vaker doet en leuk vindt om te doen moet je dat vooral doen maar niet om de centen alleen.
Zelf ga ik altijd op zoek naar een garage die hier niet omheen leutert. Soms stel ik voor de onderdelen uit te zoeken en in te kopen maar dan neem ik ook de garantie op mij, dan laat ik natuurlijk alleen dingen doen de ik zelf niet kan of wil (met persen en zware klemmen werken aan de veren werken bijv). Ik leg het ook wel eens voor: lijst met alle onderdeelnummers (origineel of grote merken, geen goedkoopste meuk) en de prijzen in mijn bestelmandje.
Dan heeft hij er geen werk aan maar heeft hij er geen marge via de onderdelenboer voor (of minder volume wat soms ook een staffelkorting oplevert) dus ik compenseer dat deels door iets meer te betalen voor het geheel (zie het als een uurtje extra rekenen). Dan hebben we er allebei wat aan.
Soms heeft de garagist gewoon een hogere prijs ex btw inkoop dan ik incl btw thuisbezorgd. Tja, dan verdient hij ook niks aan zijn onderdeel maar wel aan de werkuren, nou dan is het win-win.
Misschien is het er niet meer maar volgens mij kun je op de mitubishi site ook wat standaard prijzen voor klussen vinden. Dan heb je wat houvast.
Verder gewoon een andere garage zoeken als je hun antwoord onvoldoende vind. Er zijn er nou eenmaal heel wat en die werken allemaal anders. Vraag rond bij bekenden en vraag vooraf prijsopgaven van klussen. Accepteer dan wel enige overschrijding door onvoorziene omstandigheden maar meot ook niet te gek worden.
-
- Sponsor van dit forum
- Berichten: 602
- Lid geworden op: 21 nov 2024, 23:27
- Locatie: Flevoland
Re: Tik geluid wielkast na wegrijden
Een garage "ontzorgt" zoals zo mooi op een Duitse vrachwagen die dixies leegzuigt stond.
Je betaald en hebt er geen omkijken meer naar. Uit hobby of besparing kun je eenvoudige dingen zelf doen, vooral Youtube met filmpjes hoe je dat doet maken veel dingen mogelijk wat je vroeger niet zomaar kon/wist hoe. En op internet kun je bij diverse bedrijven onderdelen bestellen wat vroeger ook niet zo eenvoudig was.
Maar als iets vastgerot zit, dol gedraaid is of afbreekt snap je dat een garage betalen niet altijd een slecht idee is. Als de auto nog rijdbaar is kun je dat riskeren en met je geblunder alsnog melden bij de garage. Je hebt wel een duur probleem als de auto niet meer kan rijden....

Je betaald en hebt er geen omkijken meer naar. Uit hobby of besparing kun je eenvoudige dingen zelf doen, vooral Youtube met filmpjes hoe je dat doet maken veel dingen mogelijk wat je vroeger niet zomaar kon/wist hoe. En op internet kun je bij diverse bedrijven onderdelen bestellen wat vroeger ook niet zo eenvoudig was.
Maar als iets vastgerot zit, dol gedraaid is of afbreekt snap je dat een garage betalen niet altijd een slecht idee is. Als de auto nog rijdbaar is kun je dat riskeren en met je geblunder alsnog melden bij de garage. Je hebt wel een duur probleem als de auto niet meer kan rijden....
