Las van de week onderstaand artikel op autoweek :
Bovag doet onderzoek in Noorwegen naar degradatie accu's.
https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... t-terecht/
Eric
Hoe lang gaat de accu mee
-
- Sponsor van dit forum
- Berichten: 656
- Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08
- Locatie: Doorn
Hoe lang gaat de accu mee
Sinds april 2025 bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een 5 jaar oude accu.
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen
-
- Sponsor van dit forum
- Berichten: 602
- Lid geworden op: 21 nov 2024, 23:27
- Locatie: Flevoland
Re: Hoe lang gaat de accu mee
Dat artikel gaat nergens over ...."van hybrides is de batterij na 40.000 km op" maar natuurlijk....
Misschien moeten ze ook eens de datasheet van de fabrikant van de batterijcellen opvragen....de batterij van onze Outlander gaat maximaal 5500 cycli mee.
Dat 12-15 jaar voor de kalender leeftijd slaat wel ergens op, komt door verlies aan vrije Lithium en degradatie van de anode.
Ik denk overigens wel dat batterijen van hybrides duurdere materialen ( in de anode ) gebruiken dan sommige grotere EV batterijen die wellicht echt 1000 cycli hebben en maar 1x per week 1 cycli doorlopen. Immers 1000 : 52 weken = 19 jaar.

Misschien moeten ze ook eens de datasheet van de fabrikant van de batterijcellen opvragen....de batterij van onze Outlander gaat maximaal 5500 cycli mee.
Dat 12-15 jaar voor de kalender leeftijd slaat wel ergens op, komt door verlies aan vrije Lithium en degradatie van de anode.
Ik denk overigens wel dat batterijen van hybrides duurdere materialen ( in de anode ) gebruiken dan sommige grotere EV batterijen die wellicht echt 1000 cycli hebben en maar 1x per week 1 cycli doorlopen. Immers 1000 : 52 weken = 19 jaar.
-
- Sponsor van dit forum
- Berichten: 656
- Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08
- Locatie: Doorn
Re: Hoe lang gaat de accu mee
Ik vond het ook een zwets verhaal.
Iets met wc eend van avilo.
Eric
Iets met wc eend van avilo.
Eric
Sinds april 2025 bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een 5 jaar oude accu.
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen
-
- Sponsor van dit forum
- Berichten: 602
- Lid geworden op: 21 nov 2024, 23:27
- Locatie: Flevoland
Re: Hoe lang gaat de accu mee
Misschien is het wel een aanwijzing waarom het vervangen van de relatief kleine batterij van de Outlander zo duur is en blijft : het zijn waarschijnlijk niet de goedkoopste batterijcellen.
Ik ben een tijdje terug eens in die lithium batterij materie gedoken - zouden die journalisten ook wel eens mogen doen, onderzooeken is hun beroep ! - en las daar dat vooral de anode die chemisch het meest slijtagegevoelig is en stuk duurzamer kan worden gemaakt door gebuik te maken van een legering van zeldzame grondstoffen maar dan gaat ook de prijs gevoelig omhoog. Ik neem aan dat onze batterij cellen met max 5500 cycli - 11 x zo lang als het basis lithium proces - zeker niet de goedkoopste cellen zullen zijn, en duur voor hun kleine inhoud tov veel grotere EV batterijen want wat het artikel wel goed heeft is dat het basis lithium proces inderdaad 500 cyli heeft, en 1000 dus al verdubbeling is daarvan en aannemelijk is dat dat genoeg kan zijn voor EV met heel grote batterijen die maar 1 cyclus per week doorlopen en dan theoretisch 19 jaar kunnen meegaan, zonder die kalenderleeftijd ( chemisch verval ongeacht gebruik ) mee te nemen wat het artikel dan weer wel goed heeft.
Zouden wij zo'n EV batterij met goedkopere anode's in onze Outlander zetten hebben ze wel gelijk : die zou idd na 40 k km versleten zijn. Maar feit is, dat dat niet zo is en niemand PHEV zou kopen als die na 40 k hun batterij versleten hebben. En waarschijnlijk zover ik kan concluderen omdat we veel duurdere batterijcellen hebben, omdat Mitsubishi wist dat ze veel zwaarder zouden worden belast in een hybride met maar 40 km range.
En waarschijnlijk geldt dat voor alle PHEV, die nieuw ook behoorlijk duur zijn tov van zelfs uitvoeringen in EV of in MHEV.
Waar ze wel overheen vegen is dat PHEV batterijen dus wel een stuk sneller door cycli heen gaan. En dat is waar.
Ik ben een tijdje terug eens in die lithium batterij materie gedoken - zouden die journalisten ook wel eens mogen doen, onderzooeken is hun beroep ! - en las daar dat vooral de anode die chemisch het meest slijtagegevoelig is en stuk duurzamer kan worden gemaakt door gebuik te maken van een legering van zeldzame grondstoffen maar dan gaat ook de prijs gevoelig omhoog. Ik neem aan dat onze batterij cellen met max 5500 cycli - 11 x zo lang als het basis lithium proces - zeker niet de goedkoopste cellen zullen zijn, en duur voor hun kleine inhoud tov veel grotere EV batterijen want wat het artikel wel goed heeft is dat het basis lithium proces inderdaad 500 cyli heeft, en 1000 dus al verdubbeling is daarvan en aannemelijk is dat dat genoeg kan zijn voor EV met heel grote batterijen die maar 1 cyclus per week doorlopen en dan theoretisch 19 jaar kunnen meegaan, zonder die kalenderleeftijd ( chemisch verval ongeacht gebruik ) mee te nemen wat het artikel dan weer wel goed heeft.
Zouden wij zo'n EV batterij met goedkopere anode's in onze Outlander zetten hebben ze wel gelijk : die zou idd na 40 k km versleten zijn. Maar feit is, dat dat niet zo is en niemand PHEV zou kopen als die na 40 k hun batterij versleten hebben. En waarschijnlijk zover ik kan concluderen omdat we veel duurdere batterijcellen hebben, omdat Mitsubishi wist dat ze veel zwaarder zouden worden belast in een hybride met maar 40 km range.
En waarschijnlijk geldt dat voor alle PHEV, die nieuw ook behoorlijk duur zijn tov van zelfs uitvoeringen in EV of in MHEV.
Waar ze wel overheen vegen is dat PHEV batterijen dus wel een stuk sneller door cycli heen gaan. En dat is waar.