ICE slaat niet meer aan bij lege rijaccu
-
- Forumlid
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 26 feb 2024, 17:25
Re: ICE slaat niet meer aan bij lege rijaccu
Ik heb nog wat andere accu's doorgemeten en allemaal geven ze rond de 11.5 Volt aan en toen begon ik te twijfelen aan mijn Voltmeter. De batterijen vervangen en dan blijkt er een hogere waarde uit te komen.
Vandaag meet ik 12.2 Volt onder de motorkap bij de zekeringkast. Nadat de auto 2 dagen niet gebruikt is. Met de kleine accu lijkt dus niets mis en kan ik dat probleem wegstrepen.
Bij de meting in de Hoofdzekeringenhouder zit wel een vreemde dikke draad die er kennelijk niet origineel zit. Ik zal deze met foto in een nieuw topic zetten, omdat het m.i. niets met het oorspronkelijke probleem te maken heeft.
Dank voor het meedenken en alle informatie die ik de afgelopen dagen heb gekregen.
Vandaag meet ik 12.2 Volt onder de motorkap bij de zekeringkast. Nadat de auto 2 dagen niet gebruikt is. Met de kleine accu lijkt dus niets mis en kan ik dat probleem wegstrepen.
Bij de meting in de Hoofdzekeringenhouder zit wel een vreemde dikke draad die er kennelijk niet origineel zit. Ik zal deze met foto in een nieuw topic zetten, omdat het m.i. niets met het oorspronkelijke probleem te maken heeft.
Dank voor het meedenken en alle informatie die ik de afgelopen dagen heb gekregen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Sponsor van dit forum
- Berichten: 658
- Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08
- Locatie: Doorn
Re: ICE slaat niet meer aan bij lege rijaccu
Meet de accu en zet even dimlicht aan.
Nu meet je onbelast.
Draad lijkt mij de constante+ van de trekhaak.
Eric
Nu meet je onbelast.
Draad lijkt mij de constante+ van de trekhaak.
Eric
Sinds april 2025 bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een 5 jaar oude accu.
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen
-
- Forumlid
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 26 feb 2024, 17:25
Re: ICE slaat niet meer aan bij lege rijaccu
Is wel makkelijk door te meten. Maar logisch is het niet om de plusdraad dan naar een erg dun draadje over te laten gaan.
Misschien naar Cobra anti inbraak unit?
-
- Forumlid
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 26 feb 2024, 17:25
Re: ICE slaat niet meer aan bij lege rijaccu
2 april 2025
Probleem met overgang naar ICE is er helaas nog wel.
Vanmorgen met een bereik van 42km de A12 op. ICE sloeg gelijk aan bij starten en ging na paar min rijden uit. Bijna tot Veenendaal normaal elektrisch gereden en bij een bereik van 12km begon de auto in te houden en de ICE sloeg niet in. Snelweg af en binnendoor verder. Met Chargeknop de ICE opgestart en deze blijft dan wel lopen. Ook de Saveknop geprobeerd. Deze lijkt goed de ICE te laten bijspringen. Later na stilstand voor stoplicht niet meer, dus weer met Chargeknop aan geslingerd. Opvallend is wel dat het probleem begint na een poosje op de snelweg, bij een wat lege accu. Daarna blijft het probleem ook binnen bebouwde kom bestaan. Terwijl een paar dagen geleden het probleem niet optrad bij leegrijden van de accu in bebouwde kom en op provinciale weg.
Bij starten komt al een tijdje de melding op het dashboard:
Routine
Maintenance
Required
Die ook weer weg gaat na een paar sec.
(de kleine accu geeft netjes 12.2 Volt maar zal ik nog testen met ingeschakelde verlichting)
Probleem met overgang naar ICE is er helaas nog wel.
Vanmorgen met een bereik van 42km de A12 op. ICE sloeg gelijk aan bij starten en ging na paar min rijden uit. Bijna tot Veenendaal normaal elektrisch gereden en bij een bereik van 12km begon de auto in te houden en de ICE sloeg niet in. Snelweg af en binnendoor verder. Met Chargeknop de ICE opgestart en deze blijft dan wel lopen. Ook de Saveknop geprobeerd. Deze lijkt goed de ICE te laten bijspringen. Later na stilstand voor stoplicht niet meer, dus weer met Chargeknop aan geslingerd. Opvallend is wel dat het probleem begint na een poosje op de snelweg, bij een wat lege accu. Daarna blijft het probleem ook binnen bebouwde kom bestaan. Terwijl een paar dagen geleden het probleem niet optrad bij leegrijden van de accu in bebouwde kom en op provinciale weg.
Bij starten komt al een tijdje de melding op het dashboard:
Routine
Maintenance
Required
Die ook weer weg gaat na een paar sec.
(de kleine accu geeft netjes 12.2 Volt maar zal ik nog testen met ingeschakelde verlichting)
-
- Sponsor van dit forum
- Berichten: 603
- Lid geworden op: 21 nov 2024, 23:27
- Locatie: Flevoland
Re: ICE slaat niet meer aan bij lege rijaccu
Omdat je bij ICE starten met knoppen helemaal geen problemen hebt lijkt er iets ontregelt te zijn in de BMU. Wellicht heb je met de "reset" actie parameters veranderd /corrupt gemaakt die nu voor problemen ( blijven ) zorgen.
Toch maar even naar de Mitsubishi garage om die te laten nakijken.
Toch maar even naar de Mitsubishi garage om die te laten nakijken.
-
- Forumlid
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 29 apr 2024, 11:20
- Locatie: Geldermalsen
Re: ICE slaat niet meer aan bij lege rijaccu
Lees dit topic nu pas, dus een beetje laat, maar als je je BMU hebt aangeleerd dat hij een grotere accu-capaciteit heeft, maar deze capaciteit is er in werkelijkheid niet, kan het zijn dat uit bescherming je ECU het automatisch laden van de accu uitschakeld om schade hieraan te voorkomen.
Ik moet wel zeggen dat dat meestal gepaard gaat met waarschuwingslampjes op het dashboard van motormanagement tot EV-storing.
Is het nog het originele pakket en van welk jaar en welke km-stand is deze?
Ik moet wel zeggen dat dat meestal gepaard gaat met waarschuwingslampjes op het dashboard van motormanagement tot EV-storing.
Is het nog het originele pakket en van welk jaar en welke km-stand is deze?
-
- Forumlid
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 26 feb 2024, 17:25
Re: ICE slaat niet meer aan bij lege rijaccu
Ja het originele accupakket, 2014 en km-stand 230.000km (waarvan 138.000km elektrisch)DutchKingKong schreef: ↑17 apr 2025, 22:00Is het nog het originele pakket en van welk jaar en welke km-stand is deze?
-
- Forumlid
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 29 apr 2024, 11:20
- Locatie: Geldermalsen
Re: ICE slaat niet meer aan bij lege rijaccu
En je hebt wel of geen waarschuwing op t dashboard?
-
- Forumlid
- Berichten: 21
- Lid geworden op: 26 feb 2024, 17:25
Re: ICE slaat niet meer aan bij lege rijaccu
Ja, zie ook mijn berichtje van 2 april.
Routine
Maintenance
Required
Maar kan best zijn dat het er al veel langer verschijnt lijkt mij gewoon onderhoud herinnering.
Overigens is mijn EV bereik zeker verdubbeld na de reset. Van praktisch 20 naar meer dan 40 km.
Er is dan toch meer capaciteit vrijgekomen uit de accu, die daarvoor door een te driftige software werd beperkt. Zou het kunnen dat door die software de accu in 10 jaar tijd in werkelijkheid niets te lijden heeft gehad?
Of zie ik dat verkeerd?
Routine
Maintenance
Required
Maar kan best zijn dat het er al veel langer verschijnt lijkt mij gewoon onderhoud herinnering.
Overigens is mijn EV bereik zeker verdubbeld na de reset. Van praktisch 20 naar meer dan 40 km.
Er is dan toch meer capaciteit vrijgekomen uit de accu, die daarvoor door een te driftige software werd beperkt. Zou het kunnen dat door die software de accu in 10 jaar tijd in werkelijkheid niets te lijden heeft gehad?
Of zie ik dat verkeerd?
-
- Sponsor van dit forum
- Berichten: 603
- Lid geworden op: 21 nov 2024, 23:27
- Locatie: Flevoland
Re: ICE slaat niet meer aan bij lege rijaccu
Weinig te lijden heeft gehad.....Mitsubishi en de batterijfabrikant Yuasa claimen dat de LEV 40 en LEV 46 cellen tot maximaal 5500 cyli kunnen bij maximaal 25 graden en 4,1 volt doorlopen voordat de batterij capaciteit 80 % is. Na 80 % zul je natuurlijk de maximale range van 45 km echt niet meer halen, ook niet na DBCAM.
Maar zoals wij nu wel weten degradeert de BMU de FICTIEVE batterijcapaciteit veel sneller, en dat is wat Watchdog uitleest. Een deel van de batterij ongebruikt laten zorgt ervoor dat deze ook bij zwaarder gebruik de garantie periode zal halen zonder vervangen te hoeven worden. Maar dat is niet in ons belang maar voor Mitsubishi om niet teveel batterijen te hoeven vervangen onder garantie, voor ons is het enkel hinderlijk dat de BMU zich al jaren eerder gedraagt alsof de batterij allang die 80 % is gepasseerd. En je moet betalen ( DBCAM ) om capaciteit terug te krijgen, terwijl je eigenlijk gewoon de volledige beschikking over de daadwerkelijke batterijcapaciteit zou moeten hebben.
Ik weet ook niet of andere merken dat ook doen met hun Lithium batterijen.....bij EV met honderden kilomters range merk je daar natuurlijk veel minder van, en Mitsubishi was ook niet zo enthousiast over het verschijnen van Watchdog....die pas sinds kort ook andere merken uitleest.
Er zijn op de grafieken van Watchdog wel exemplaren te zien waarvan de batterij ( waarde na DBCAM ) WEL hevig slijt, maar je weet niet wat ze ermee doen. Misschien zijn die gebruikt voor taxi of pakketdienst of dergelijke zaken, er zijn ook bedrijfsmodellen zonder achterbank als laadruimte. Als de auto meerdere keren per dag wordt leeggereden en weer opgeladen slijt hij natuurlijk meer dan de 2 x per dag deels opladen ( 1 cyclus ) waar Mitsubishi aan denkt met hun claim dat de batterij dan 10 jaar meekan. ( 5500 cycli : 365 dagen per jaar = 15 jaar...maar de batterij slijt chemisch ook - er gaat vrije lithium verloren en de anode degradeert - dus langer dan 10 jaar is aannemelijk als je de auto normaal gebruikt )
Maar zoals wij nu wel weten degradeert de BMU de FICTIEVE batterijcapaciteit veel sneller, en dat is wat Watchdog uitleest. Een deel van de batterij ongebruikt laten zorgt ervoor dat deze ook bij zwaarder gebruik de garantie periode zal halen zonder vervangen te hoeven worden. Maar dat is niet in ons belang maar voor Mitsubishi om niet teveel batterijen te hoeven vervangen onder garantie, voor ons is het enkel hinderlijk dat de BMU zich al jaren eerder gedraagt alsof de batterij allang die 80 % is gepasseerd. En je moet betalen ( DBCAM ) om capaciteit terug te krijgen, terwijl je eigenlijk gewoon de volledige beschikking over de daadwerkelijke batterijcapaciteit zou moeten hebben.
Ik weet ook niet of andere merken dat ook doen met hun Lithium batterijen.....bij EV met honderden kilomters range merk je daar natuurlijk veel minder van, en Mitsubishi was ook niet zo enthousiast over het verschijnen van Watchdog....die pas sinds kort ook andere merken uitleest.
Er zijn op de grafieken van Watchdog wel exemplaren te zien waarvan de batterij ( waarde na DBCAM ) WEL hevig slijt, maar je weet niet wat ze ermee doen. Misschien zijn die gebruikt voor taxi of pakketdienst of dergelijke zaken, er zijn ook bedrijfsmodellen zonder achterbank als laadruimte. Als de auto meerdere keren per dag wordt leeggereden en weer opgeladen slijt hij natuurlijk meer dan de 2 x per dag deels opladen ( 1 cyclus ) waar Mitsubishi aan denkt met hun claim dat de batterij dan 10 jaar meekan. ( 5500 cycli : 365 dagen per jaar = 15 jaar...maar de batterij slijt chemisch ook - er gaat vrije lithium verloren en de anode degradeert - dus langer dan 10 jaar is aannemelijk als je de auto normaal gebruikt )
-
- Forumlid
- Berichten: 12
- Lid geworden op: 29 apr 2024, 11:20
- Locatie: Geldermalsen
Re: ICE slaat niet meer aan bij lege rijaccu
Ik had het routine maintenance required gezien, maar dat is inderdaad geen storing, alleen maar een attentie dat je weer routine "regulier" onderhoud moet uitvoeren. overigens ook gewoon zelf te resetten hè! Met storing bedoel ik echte storingen zoals: EV-system failure - ACC service required, RBS service required etc. en indicaties erbij zoals "stop safely"Ric schreef: ↑27 apr 2025, 00:18Ja, zie ook mijn berichtje van 2 april.
Routine
Maintenance
Required
Maar kan best zijn dat het er al veel langer verschijnt lijkt mij gewoon onderhoud herinnering.
Overigens is mijn EV bereik zeker verdubbeld na de reset. Van praktisch 20 naar meer dan 40 km.
Er is dan toch meer capaciteit vrijgekomen uit de accu, die daarvoor door een te driftige software werd beperkt. Zou het kunnen dat door die software de accu in 10 jaar tijd in werkelijkheid niets te lijden heeft gehad?
Of zie ik dat verkeerd?
Helaas zoals je zult begrijpen, hier ervaringsdeskundige. bij 275k kilometers heeft in eerste instantie een fout in het airco systeem ertoe geleid dat mijn originele accupakket vervangen is door een foutive diagnose (accupakket was ook echt wel op).
Het leerzame van deze ervaring was dat de auto dan ook alleen nog maar elektrisch rijdt en de brandstofmotor niet meer inschakelde om de batterij te beschermen tegen "overladen"