vreemde draad in de Hoofdzekeringhouder

Alles met betrekking tot de buitenkant van je Outlander PHEV
Plaats reactie
Ric
Forumlid

vreemde draad in de Hoofdzekeringhouder

Bericht door Ric » 31 mar 2025, 17:04

Hallo,
Bij het doormeten van de kleine accu moest ik in de hoofdzekeringhouder (bij de extra pluspool) zijn onder de motorkap.
Hieronder een foto van de draad, die als dikke draad begint en dan overgaat in een dun draadje.
Durf de boel niet los te trekken.

Iemand enig idee waarom dit gemaakt kan zijn?
vreemd draadje 3.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

BoW
Sponsor van dit forum

Re: vreemde draad in de Hoofdzekeringhouder

Bericht door BoW » 31 mar 2025, 18:19

Een overbrugging die (schakel)stroom aftapt en ergens heen voert wat niet orgineel is. Aan de binnenkant van de deksel staat een schema wat waar zit.

De oplossing van het waarom is waarschijnlijk waar dat enkele draadje na de tape precies aan vast zit.

Bmtouring
Site Admin
Model PHEV: III (2013-2018) 2.0

Bericht door Bmtouring » 31 mar 2025, 21:02

Marterverjager of een carkit/dashcam oid

Ric
Forumlid

Bericht door Ric » 31 mar 2025, 23:43

Bmtouring schreef:
31 mar 2025, 21:02
Marterverjager of een carkit/dashcam oid
Dat zit er niet in. Wel zo'n Cobra Alarm met een kleine knop met rood knipperend lampje. Gebruik dat verder niet.

De dikke draad gaat over naar dun en verdwijnt dan door de het vloerplaatje van de zekeringen. Dus zal ik de hoofdzekering box moeten openmaken om te zien waar het dunne draadje op aangesloten zit :-( lijkt mij best risicovol en weet nog niet of ik dat wel ga doen. Alles werkt nl wel in de auto.

Een Cobra werd veel ingebouwd in de begin jaren van de PHEV. Dus misschien herkent iemand de wijze van aansluiten (met draadje).

Bmtouring
Site Admin

Bericht door Bmtouring » 01 apr 2025, 06:11

Cobra alarm is berucht. Maar die zal nooit zo ingebouwd worden. Die zitten veel meer verweven in de auto om het minder makkelijk te maken om te saboteren. Helaas voor sommige eigenaren zelf....

Dit is een simpele piggy-back zekering aansluiting van een accessoire (geweest), je kunt kijken wat de functie van de zekering waar deze overheen gezet is is, dan weet je of het constante 12V of geschakelde of vertraagd geschakelde is. Ik vermoed het eerste want dat is vaak iets meer moeite om te vinden elders. Gezien de verbinding van dik naar dun is het ook geen professionele inbouw.

Draadje zal te vinden zijn, ook zonder die kast uit te bouwen, een apparaat daaronder monteren is m.i. onwaarschijnlijk ivm ruimte en functie op die plek. Kan goed dat het draadje ergens afgeknipt is, dus draadje volgen met lampje, spiegeltje en veel geduld.

Ric
Forumlid

Bericht door Ric » 01 apr 2025, 18:57

Bmtouring schreef:
01 apr 2025, 06:11
Cobra alarm is berucht. Maar die zal nooit zo ingebouwd worden. Die zitten veel meer verweven in de auto om het minder makkelijk te maken om te saboteren. Helaas voor sommige eigenaren zelf....

Dit is een simpele piggy-back zekering aansluiting van een accessoire (geweest), je kunt kijken wat de functie van de zekering waar deze overheen gezet is is, dan weet je of het constante 12V of geschakelde of vertraagd geschakelde is. Ik vermoed het eerste want dat is vaak iets meer moeite om te vinden elders. Gezien de verbinding van dik naar dun is het ook geen professionele inbouw.
Dankje, "een piggyback" Die zit dan op BF2 en dat zou de versterker van de geluidinstallatie moeten zijn. Origineel zou daar een 30A zekering zitten.
Ik neem aan dat de versterker niet continu stroom heeft, dus zou het draadje nodig zijn als ook de radio aan staat?
Verder zie ik niets bijzonders in de auto of waar iets heeft gezeten.

Bmtouring
Site Admin

Bericht door Bmtouring » 01 apr 2025, 20:54

Als je 'm eraf haalt mis je niks of iets dat opeens uit blijft staan....

Heeft mogelijk niets met de radio te maken: iemand zocht een 12V bron die stroom krijgt als contact aan staat (niet per se de radio aan) en dan is de radio een veilige keus.

Trek je die piggyback eraf en zet je de zekering weer in de originele houder dan is het weer origineel.

Plaats reactie