Hallo,
Wie kan me dit uitleggen. Gisteren een dagje naar Snowworld in Landgraaf geweest met de kleine, ze hebben daar sinds kort een flinke uitbreiding van het aantal opladers dus heb m'n 2015 Outlander die inmiddels een compleet lege accu had lekker aan de lader gehangen. Een uurtje of 7 later, auto fijn volgeladen maar het viel me op dat er maar 6.338kwh was geladen en toch bleek de accu van 12kwh vol te zijn en geeft het rijbereik ± 25km aan (is nu wat minder ivm temperatuur) Normaal gesproken haal ik nog zo'n 32-34km.
Mis ik iets of is er iets goed mis met de capaciteit van m'n accu? Dit is me trouwens al vaker opgevallen, dus geen one-time situatie.
Oplaadsessies van max 6,5kwh bij lege 12khw acuc
-
- Nieuw forumlid
- Bmtouring
- Site Admin
- Model PHEV: III (2013-2018) 2.0
Re: Oplaadsessies van max 6,5kwh bij lege 12khw acuc
Wat zei dat ie vol was? De auto of de laadpaal.
Laadpalen kunnen ook traag zijn, zeker de gratis van winkels.
Laadpalen kunnen ook traag zijn, zeker de gratis van winkels.
-
- Sponsor van dit forum
Als de batterij nieuw is kan er ongeveer 8-9 KW in. De rest is onbruikbare reserve tbv het systeem. Er gaat dus nooit 12 KW ( of 13,8 KW in 2.4 Outlanders ) in. Door wrijvings en omzet verliezen is het waarschijnlijk ook nog minder dan de laadpaal of meterkast zegt. Hoe lager de spanning hoe groter het verlies, daar heeft de ANWB een keer een special over gemaakt die ook te zien is op YT. Dat is ook het pluspunt van een wallbox of laadpaal tov de thuislaad stekker.
Kans is groot dat de BMU jarenlang de capaciteit heeft laten dalen door diens berekeningen. Dan heb je ook een kans dat een DBCAM uitgevoerd door een Mitsubishi garage een stuk range kan terughalen door de BMU de echte capaciteit van de batterij te laten meten. Echter werkt dat alleen als de batterij ook daadwerkelijk in betere staat is dan de BMU zegt, en niemand kan je een garantie geven dat dat zo is.
Effect van DBCAM procedures op de BMU ( de begin waarde is de onderkant van de groene streep, eindsituatie de bovenkant van de streep )
Kans is groot dat de BMU jarenlang de capaciteit heeft laten dalen door diens berekeningen. Dan heb je ook een kans dat een DBCAM uitgevoerd door een Mitsubishi garage een stuk range kan terughalen door de BMU de echte capaciteit van de batterij te laten meten. Echter werkt dat alleen als de batterij ook daadwerkelijk in betere staat is dan de BMU zegt, en niemand kan je een garantie geven dat dat zo is.
Effect van DBCAM procedures op de BMU ( de begin waarde is de onderkant van de groene streep, eindsituatie de bovenkant van de streep )
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Nieuw forumlid
Bedankt voor je duidelijke reactie!
Ik heb m'n outlander praktisch altijd aan de granny charger hangen, wellicht niet het beste voor de accu als je verhaal goed begrijp.
Misschien toch maar eens een offerte opvragen om de accu te laten repareren. Zit nog wat te twijfelen over want zou ook wel naar een volledig elektrische auto willen.
Ik heb m'n outlander praktisch altijd aan de granny charger hangen, wellicht niet het beste voor de accu als je verhaal goed begrijp.
Misschien toch maar eens een offerte opvragen om de accu te laten repareren. Zit nog wat te twijfelen over want zou ook wel naar een volledig elektrische auto willen.
-
- Sponsor van dit forum
Begreep je niet helemaal goed, langzaam laden is juist wel goed voor de batterij ( geringe warmte ontwikkeling en weinig laadstress op de batterij cellen ) maar niet goed voor je portomonee omdat de omzet en wrijvings verliezen van stroom laden dan langer duren, en er KW's in het niets verdwijnen die niet in de batterij komen maar je wel betaald omdat ze wel de meter passeren.
En "reparatie" is niet helemaal wat een DBCAM is. Een DBCAM is feitelijk het resetten van de computer die de batterij processen bewaakt, zodat hij weer weet wat de daadwerkelijke capaciteit van de batterij is. Maar je heb wel gelijk dat je bij de meeste garages daarvoor moet betalen, dus het net als een reparatie is.
En "reparatie" is niet helemaal wat een DBCAM is. Een DBCAM is feitelijk het resetten van de computer die de batterij processen bewaakt, zodat hij weer weet wat de daadwerkelijke capaciteit van de batterij is. Maar je heb wel gelijk dat je bij de meeste garages daarvoor moet betalen, dus het net als een reparatie is.