Verschillen my19 vs my20
-
- Forumlid
Verschillen my19 vs my20
Tussen een my19 van Augustus en een my20 uit januarie, schijnen verschillen te zijn
Oa de naam outlander op de motorkap, ook schijnt er een ander display/scherm in te zitten
Maar wat voor kleine verschillen zijn er die er toe doen, of zijn ze verder het zelfde?
Tussen beide auto,s zitten ook nog het verschil van 83000 km 2019 of 109900 km 2020
Oa de naam outlander op de motorkap, ook schijnt er een ander display/scherm in te zitten
Maar wat voor kleine verschillen zijn er die er toe doen, of zijn ze verder het zelfde?
Tussen beide auto,s zitten ook nog het verschil van 83000 km 2019 of 109900 km 2020
-
- Forumlid
Re: Verschillen my19 vs my20
Behalve de navigatie/scherm, zijn wat kleine verschillen onder de motor kap, andere software op de ecu/BMU etc, my20+ is meer afgesteld als de Eclipse Cross phev.
-
- Forumlid
Id ,er word vermeld bij de 2019 dat er een draadje en phone nodig zijn voor de navigatie
Tussen beide auto,s zitten 5 maanden leeftijds verschil , en bijna 27000 km ihv vd 2019
Prijs verschil peanuts ,
Heb trouwens een 6 inch TT geheel up to date
Tussen beide auto,s zitten 5 maanden leeftijds verschil , en bijna 27000 km ihv vd 2019
Prijs verschil peanuts ,
Heb trouwens een 6 inch TT geheel up to date
-
- Sponsor van dit forum
Zijn meer verschillen in uitrustings niveau ( luxe ) Je hebt de basisversie Pure, de Buisness edition, Sport edition met snoeiharde Bilstein dempers, de Intense en Intense + zijn redelijk basis naar moderne standaarden ( geen electronische rijhulpen behalve klassieke CC ) maar hebben wel de mogelijkheid tot voorverwarmen en de Intyle en Instyle + zijn de luxe versies met alle electronische rijhulpen enz. Die letters zijn een optie bij nieuwe auto's, hebben niets te maken met bouwjaar.
In 2020 heeft Mitsubishi naar eigen zeggen nog de auto op 100 punten aangepast ( wel vreemd voor een auto die in 2021 uit productie ging , waarschijnlijk idd dingen uit de Eclipse Cross om daarmee nog te kunnen concureren in de showroom) maar ik denk dat je er moeilijk achterkomt als de auto uit 2020 is of hij daar wel of niet van deel heeft uitgemaakt. Ik heb een 2021 Intense + maar ik zie eigenlijk weinig verschillen met 2019 uit reviews. Mijn radio/boordcomputer is anders en heeft eigen ( Tomtom ) navigatie terwijl autojournalisten in 2019 nog klaagden dat geen enkele versie eigen GPS navigatie had en bedraad gekoppeld moet worden aan je mobiel om navigatie te tonen op het scherm. Hij schijnt ook dikker glas en meer geluidsdemping te hebben, je hoort de ICE niet draaien beneden de 5(0) KW op de meter. ( half vermogen ) Ik ben er verder nooit achter gekomen wat die andere 97 punten zouden moeten zijn. Zullen wel geen superbelangrijke dingen zijn. Mijn Intense+ heeft hele rijen loze knoppen, geen enkele moderne rijhulp en ook geen stuurverwarming of automatische achterklep en ook geen automatisch zonnedak.
Nog net wel een automatische anti-verblindings stand in de binnenspiegel, automatisch dimmen van grootlicht, airco in 2 delen, koplampsproeiers en dat soort dingetjes.
Als je gebruikt koopt zijn verschillen in prijs van uitrustingsniveau vaak al (bijna) verdwenen. Gewoon de meest luxe met de beste batterij kopen
In 2020 heeft Mitsubishi naar eigen zeggen nog de auto op 100 punten aangepast ( wel vreemd voor een auto die in 2021 uit productie ging , waarschijnlijk idd dingen uit de Eclipse Cross om daarmee nog te kunnen concureren in de showroom) maar ik denk dat je er moeilijk achterkomt als de auto uit 2020 is of hij daar wel of niet van deel heeft uitgemaakt. Ik heb een 2021 Intense + maar ik zie eigenlijk weinig verschillen met 2019 uit reviews. Mijn radio/boordcomputer is anders en heeft eigen ( Tomtom ) navigatie terwijl autojournalisten in 2019 nog klaagden dat geen enkele versie eigen GPS navigatie had en bedraad gekoppeld moet worden aan je mobiel om navigatie te tonen op het scherm. Hij schijnt ook dikker glas en meer geluidsdemping te hebben, je hoort de ICE niet draaien beneden de 5(0) KW op de meter. ( half vermogen ) Ik ben er verder nooit achter gekomen wat die andere 97 punten zouden moeten zijn. Zullen wel geen superbelangrijke dingen zijn. Mijn Intense+ heeft hele rijen loze knoppen, geen enkele moderne rijhulp en ook geen stuurverwarming of automatische achterklep en ook geen automatisch zonnedak.
Nog net wel een automatische anti-verblindings stand in de binnenspiegel, automatisch dimmen van grootlicht, airco in 2 delen, koplampsproeiers en dat soort dingetjes.
Als je gebruikt koopt zijn verschillen in prijs van uitrustingsniveau vaak al (bijna) verdwenen. Gewoon de meest luxe met de beste batterij kopen

-
- Sponsor van dit forum
Ik weet dat het brandstof systeem ook iets aangepast is achterin.
Tank klep met geìntegreerde dop meen ik en 2 liter minder tankinhoud.
Dit vertelde de verkoper van auto stekelenburg mij.
Eric
Tank klep met geìntegreerde dop meen ik en 2 liter minder tankinhoud.
Dit vertelde de verkoper van auto stekelenburg mij.
Eric
Sinds april 2025 bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een 5 jaar oude accu.
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen
-
- Sponsor van dit forum
Die 2 liter minder tank inhoud zou kunnen want de achterste e-motor is immers 10 KW sterker en het tankje is zo klein vanwege die hele e-motor/inverter installatie daar.
Maar wat versta ik onder "geintergreerde dop tankklep ? Bedoel je dat het 2 seconden duurt voordat die buitenklep zowiezo van de grendel af gaat ( om het EVAP systeem te forceren vanwege dat een lang niet draaiende ICE wellicht het benzine damp reservoir niet heeft leeg gemaakt )
Maar wat versta ik onder "geintergreerde dop tankklep ? Bedoel je dat het 2 seconden duurt voordat die buitenklep zowiezo van de grendel af gaat ( om het EVAP systeem te forceren vanwege dat een lang niet draaiende ICE wellicht het benzine damp reservoir niet heeft leeg gemaakt )
-
- Sponsor van dit forum
Ik dacht geen losse tankdop meer of zo.
Uitgebreidere evap zou mij ook niet verbazen.
Eric
Uitgebreidere evap zou mij ook niet verbazen.
Eric
Sinds april 2025 bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een 5 jaar oude accu.
-
- Sponsor van dit forum
Er is nog een dingetje...
The 2021 Mitsubishi Outlander PHEV is equipped with both a heat pump system and a PTC (Positive Temperature Coefficient) heater for cabin heating.
How It Works:
Heat Pump (Primary Heating in Mild Cold)
The heat pump is used as the main heating source when temperatures are not extremely low.
It efficiently extracts ambient heat from the outside air to warm the cabin without using much battery power.
This helps maintain EV driving range in winter.
PTC Heater (Supplementary Heating in Very Cold Conditions)
When temperatures drop too low for the heat pump to work effectively, the PTC heater (an electric resistance heater) kicks in.
PTC heaters consume more energy than heat pumps but provide quick heating when needed.
Engine-Generated Heat (Backup in Extreme Cold)
In extremely low temperatures, the gasoline engine may also be used to provide heat if necessary.
Summary:
Mild cold? → The heat pump handles most of the heating efficiently.
Very cold? → The PTC heater helps when the heat pump isn't effective.
Extreme cold? → The engine may also assist in heating.
Mitsubishi introduced the heat pump system in the Outlander PHEV starting from the 2019 model year.
Key Timeline:
2013-2018 Outlander PHEV – Used a PTC heater only for cabin heating.
2019+ Outlander PHEV – Introduced a heat pump system to improve winter efficiency while retaining the PTC heater as a backup.
If you have an Outlander PHEV from 2019 or later, it should have a heat pump. However, if your model is 2018 or older, it relies only on the PTC heater.
Dit verklaard een aantal eigenaardigheden tov ervaringen van bezitters met oudere Outlanders met de verwarming. Zoals het prima kunnen voorverwarmen van de auto EN een volle batterij hebben terwijl hij gewoon aan de 10 A thuislaadkabel hangt.
Ik had al bijna een wallbox overwogen om met hogere stroomsterkte te kunnen laden vanwege die voorverwarming, want je wilt natuurlijk ook niet dat je auto warm is maar de batterij al deels aangesproken. Blijkt dus nergens voor nodig.
De poeha van de nieuwe Outlander is dat ze dus de PTC "backup" hebben weg gelaten.
The 2021 Mitsubishi Outlander PHEV is equipped with both a heat pump system and a PTC (Positive Temperature Coefficient) heater for cabin heating.
How It Works:
Heat Pump (Primary Heating in Mild Cold)
The heat pump is used as the main heating source when temperatures are not extremely low.
It efficiently extracts ambient heat from the outside air to warm the cabin without using much battery power.
This helps maintain EV driving range in winter.
PTC Heater (Supplementary Heating in Very Cold Conditions)
When temperatures drop too low for the heat pump to work effectively, the PTC heater (an electric resistance heater) kicks in.
PTC heaters consume more energy than heat pumps but provide quick heating when needed.
Engine-Generated Heat (Backup in Extreme Cold)
In extremely low temperatures, the gasoline engine may also be used to provide heat if necessary.
Summary:
Mild cold? → The heat pump handles most of the heating efficiently.
Very cold? → The PTC heater helps when the heat pump isn't effective.
Extreme cold? → The engine may also assist in heating.
Mitsubishi introduced the heat pump system in the Outlander PHEV starting from the 2019 model year.
Key Timeline:
2013-2018 Outlander PHEV – Used a PTC heater only for cabin heating.
2019+ Outlander PHEV – Introduced a heat pump system to improve winter efficiency while retaining the PTC heater as a backup.
If you have an Outlander PHEV from 2019 or later, it should have a heat pump. However, if your model is 2018 or older, it relies only on the PTC heater.
Dit verklaard een aantal eigenaardigheden tov ervaringen van bezitters met oudere Outlanders met de verwarming. Zoals het prima kunnen voorverwarmen van de auto EN een volle batterij hebben terwijl hij gewoon aan de 10 A thuislaadkabel hangt.
Ik had al bijna een wallbox overwogen om met hogere stroomsterkte te kunnen laden vanwege die voorverwarming, want je wilt natuurlijk ook niet dat je auto warm is maar de batterij al deels aangesproken. Blijkt dus nergens voor nodig.
De poeha van de nieuwe Outlander is dat ze dus de PTC "backup" hebben weg gelaten.
-
- Sponsor van dit forum
Dus de 2019+ heeft niet alleen een heatpump+PTC maar ook nog 1000 andere verschillen met vorige modellen ( waaronder 100 wijzigingen van 2020 naar 2021 ) volgens Mitsubishi. Die zijn niet allemaal te achterhalen, maar de belangrijkste van die 1000 wijzigingen zijn hieronder vermeld. Let wel dat de geavanceerde rijhulp electronica alleen voorkomt in de meest luxe versie, waarschijnlijk de Instyle+
De late versies van de Outlander III zijn echt geen andere auto's geworden, maar die Japanners zijn kennelijk erg bedrijvig geweest kleine dingen te veranderen. Zoals mijn model heeft het voertuig pictogram waar de niet vastgemaakte gordels worden getoont niet meer onder het infotainment scherm maar boven de binnenspiegel aan het dak. Enz enz.
Ik heb eigenlijk ook een vraag : die flippers waarmee je de remkracht instelt, hadden de oudere Outlanders dat niet ? En ik zag wel dat de oudere outlanders nog gewoon een normale handrem hebben. Wellicht had ik dat liever ook gehad.
Performance & Powertrain Improvements
Improved All-Wheel Drive (AWD) System – S-AWC tuning for better handling.
New Sport Driving Mode – For better throttle response.
Updated Regenerative Braking System – More efficient energy recovery.
Smoother Power Delivery – Improved software tuning for transitions.
Better Engine Start-Stop System – Quieter and more seamless.
More Efficient Heat Management – Cooling upgrades for battery and powertrain.
Battery & Charging Enhancements
More Durable Battery Chemistry – Longer lifespan.
Faster Level 2 Charging – Reduced charge time.
Optimized Battery Cooling – Reduces overheating risk.
Extended EV Mode Range – Improved efficiency.
Regenerative Braking Customization – Adjustable levels via paddles.
Driving & Handling Upgrades
Revised Suspension Tuning – More comfort and control.
Better Noise Insulation – Reduced road and wind noise.
Recalibrated Steering System – More precise handling.
Improved Body Rigidity – Stiffer chassis for better stability.
New Yaw Control Logic – Enhanced cornering ability.
Exterior Design & Lighting
New Front Grille Design – More modern styling.
Revised Front Bumper – Aerodynamic improvements.
New LED High Beams – Improved nighttime visibility.
Larger Rear Spoiler – Improved aerodynamics.
Updated Side Skirts – More refined look.
New Alloy Wheel Designs – Updated aesthetics.
Smoother Underbody Paneling – Reduced drag.
Interior Comfort & Features
Redesigned Front Seats – More comfortable and supportive.
New Rear Seat Cushioning – Better passenger comfort.
Larger Infotainment Display – Increased to 8 inches.
More Intuitive Touchscreen Interface – Easier controls.
Apple CarPlay & Android Auto Standard – Improved connectivity.
Faster Bluetooth Pairing – More reliable connection.
Better Rear Climate Ventilation – More airflow for rear passengers.
New Dashboard Material – Higher quality finish.
Improved Cabin Soundproofing – Reduced road noise.
More USB Charging Ports – Added for convenience.
Wireless Phone Charging Added – Easier device charging.
New Digital Driver Display – More information at a glance.
Larger Cup Holders – More practical.
Updated Steering Wheel Controls – More ergonomic design.
Redesigned Gear Shifter – More premium feel.
Safety & Driver Assistance
Lane Keep Assist Added – Helps stay centered in lanes.
Rear Cross-Traffic Alert – Improves reversing safety.
Improved Adaptive Cruise Control – Smoother operation.
Upgraded Collision Mitigation System – Faster response time.
Traffic Sign Recognition – Displays speed limits in dash.
Better Blind Spot Warning – More accurate detection.
Enhanced Rain-Sensing Wipers – Faster response.
New High-Resolution Backup Camera – Improved clarity.
Driver Attention Alert – Warns if fatigue is detected.
Stronger Side-Impact Protection – Improved safety ratings.
De late versies van de Outlander III zijn echt geen andere auto's geworden, maar die Japanners zijn kennelijk erg bedrijvig geweest kleine dingen te veranderen. Zoals mijn model heeft het voertuig pictogram waar de niet vastgemaakte gordels worden getoont niet meer onder het infotainment scherm maar boven de binnenspiegel aan het dak. Enz enz.
Ik heb eigenlijk ook een vraag : die flippers waarmee je de remkracht instelt, hadden de oudere Outlanders dat niet ? En ik zag wel dat de oudere outlanders nog gewoon een normale handrem hebben. Wellicht had ik dat liever ook gehad.
Performance & Powertrain Improvements
Improved All-Wheel Drive (AWD) System – S-AWC tuning for better handling.
New Sport Driving Mode – For better throttle response.
Updated Regenerative Braking System – More efficient energy recovery.
Smoother Power Delivery – Improved software tuning for transitions.
Better Engine Start-Stop System – Quieter and more seamless.
More Efficient Heat Management – Cooling upgrades for battery and powertrain.
Battery & Charging Enhancements
More Durable Battery Chemistry – Longer lifespan.
Faster Level 2 Charging – Reduced charge time.
Optimized Battery Cooling – Reduces overheating risk.
Extended EV Mode Range – Improved efficiency.
Regenerative Braking Customization – Adjustable levels via paddles.
Driving & Handling Upgrades
Revised Suspension Tuning – More comfort and control.
Better Noise Insulation – Reduced road and wind noise.
Recalibrated Steering System – More precise handling.
Improved Body Rigidity – Stiffer chassis for better stability.
New Yaw Control Logic – Enhanced cornering ability.
Exterior Design & Lighting
New Front Grille Design – More modern styling.
Revised Front Bumper – Aerodynamic improvements.
New LED High Beams – Improved nighttime visibility.
Larger Rear Spoiler – Improved aerodynamics.
Updated Side Skirts – More refined look.
New Alloy Wheel Designs – Updated aesthetics.
Smoother Underbody Paneling – Reduced drag.
Interior Comfort & Features
Redesigned Front Seats – More comfortable and supportive.
New Rear Seat Cushioning – Better passenger comfort.
Larger Infotainment Display – Increased to 8 inches.
More Intuitive Touchscreen Interface – Easier controls.
Apple CarPlay & Android Auto Standard – Improved connectivity.
Faster Bluetooth Pairing – More reliable connection.
Better Rear Climate Ventilation – More airflow for rear passengers.
New Dashboard Material – Higher quality finish.
Improved Cabin Soundproofing – Reduced road noise.
More USB Charging Ports – Added for convenience.
Wireless Phone Charging Added – Easier device charging.
New Digital Driver Display – More information at a glance.
Larger Cup Holders – More practical.
Updated Steering Wheel Controls – More ergonomic design.
Redesigned Gear Shifter – More premium feel.
Safety & Driver Assistance
Lane Keep Assist Added – Helps stay centered in lanes.
Rear Cross-Traffic Alert – Improves reversing safety.
Improved Adaptive Cruise Control – Smoother operation.
Upgraded Collision Mitigation System – Faster response time.
Traffic Sign Recognition – Displays speed limits in dash.
Better Blind Spot Warning – More accurate detection.
Enhanced Rain-Sensing Wipers – Faster response.
New High-Resolution Backup Camera – Improved clarity.
Driver Attention Alert – Warns if fatigue is detected.
Stronger Side-Impact Protection – Improved safety ratings.
- Bmtouring
- Site Admin
- Model PHEV: III (2013-2018) 2.0
Mijn 2014 heeft flippers om de B standen te doorlopen
En een 'echte' handrem, geen electrische.
Verder wel de whale sound (welke ik afgekoppeld heb) van afcas (of zoiets) maar geen lane departure (gelukkig) en geen parkeerpiepers (jammer) en ook geen active cruise control (waarschijnlijk gelukkig, werkt zelden echt zoals ik graag wil)
Wel standverwarming (beste optie) en stand koeling (mooi meegenomen). Prima stoelverwarming en de bekende brakke laadklep constructie.
En een 'echte' handrem, geen electrische.
Verder wel de whale sound (welke ik afgekoppeld heb) van afcas (of zoiets) maar geen lane departure (gelukkig) en geen parkeerpiepers (jammer) en ook geen active cruise control (waarschijnlijk gelukkig, werkt zelden echt zoals ik graag wil)
Wel standverwarming (beste optie) en stand koeling (mooi meegenomen). Prima stoelverwarming en de bekende brakke laadklep constructie.

-
- Sponsor van dit forum
Gezien dat het oordeel van de autojournalisten met iedere facelift slechter werd hadden ze de moeite van al die verbeteringen wel kunnen besparen.
Gezien de nieuwe Honda van opzij en schuinachter bijna een dubbelganger van de laatste uitvoering van de Outlander III lijkt is het niet het exterieur wat zou ouderwets is kennelijk, maar het interieur. Mitsubishi had gewoon wat eerder een veel groter infotainment scherm moeten plaatsen, zelfs het 8 inch schermpje is te klein naar huidige maatstaven en moet gewoon 3x groter. Want ik denk dat het voornamelijk het mini-scherpje in het dashboard is wat de autojournalisten doet besluiten dat het een '90 jaren look is.
En zeg nou zelf gebruiken jullie dat schermpje ? Nu het gerepareerd is gebruik ik het amper. De dingen die je moet kunnen bedienen zoals radio werken vanaf het stuur 0f - gelukkig - met fysieke knoppen. De meer informatieve info wat de auto aan het doen is geeft hij ( ook) aan tussen de meters op het dahsboard. Hij kan gebruikt worden voor navigatie maar is dan eigenlijk te laag geplaatst. En dat menu met de statische schaal meters die de rij energie weergeeft is totaal overbodig in die vorm....als het nou eens met digitaal dynamische cijfers waarden aangaf....
Kan apple carplay/ android auto nog iets interessants behalve navigatie ? Ik begreep dat het kan fungeren als en ander besturingsysteem dan dat van de fabrikant....kan het veel nuttger Watchdog daar niet op draaien ?
Gezien de nieuwe Honda van opzij en schuinachter bijna een dubbelganger van de laatste uitvoering van de Outlander III lijkt is het niet het exterieur wat zou ouderwets is kennelijk, maar het interieur. Mitsubishi had gewoon wat eerder een veel groter infotainment scherm moeten plaatsen, zelfs het 8 inch schermpje is te klein naar huidige maatstaven en moet gewoon 3x groter. Want ik denk dat het voornamelijk het mini-scherpje in het dashboard is wat de autojournalisten doet besluiten dat het een '90 jaren look is.
En zeg nou zelf gebruiken jullie dat schermpje ? Nu het gerepareerd is gebruik ik het amper. De dingen die je moet kunnen bedienen zoals radio werken vanaf het stuur 0f - gelukkig - met fysieke knoppen. De meer informatieve info wat de auto aan het doen is geeft hij ( ook) aan tussen de meters op het dahsboard. Hij kan gebruikt worden voor navigatie maar is dan eigenlijk te laag geplaatst. En dat menu met de statische schaal meters die de rij energie weergeeft is totaal overbodig in die vorm....als het nou eens met digitaal dynamische cijfers waarden aangaf....
Kan apple carplay/ android auto nog iets interessants behalve navigatie ? Ik begreep dat het kan fungeren als en ander besturingsysteem dan dat van de fabrikant....kan het veel nuttger Watchdog daar niet op draaien ?
-
- Forumlid
De Intense+ uit 2019 heeft wel elektrische achterklep, zonnedak, en al die dikke ruiten met extra geluid isolatie. De 2020+ versie was een downgrade in pricipe om de vanaf prijs zo laag mogleijk te houden. Enige dat ie mist is 360 graden camera en Auto CC. Bilsteins heb je alleen op de S edition, en oordeel was die rijdt als de 2013-2018 versie... slecht.
Tja die 360 camera is leuk vooral op parier, in werkelijkheid de achter camera en sensoren in alle richtingen is al genoeg. En de auto CC - als je in Nederland ermee rijdt, komt je moeilijk vooruit, de afstand tot de voorligger is altijd supper lang, ook op de laagste setting. En in Nederland als je zoveel afstand tot de voorliger laat staat, komt altijd iemand in tussen
en dan ga je weer naar achter omdat de AutoCC weer remt... in andre woorden niemand gebruikt AutoCC in Nederland, zelfs de Teslas gebruiken het vrij weinig.
Android auto heeft altijd de voorkeur voor mij over ingebouwede navi - actualle traffic van Google is veel beter dan de concurentie, snel je omrij route plannen, en kost je niks extra. Super snel en makkelijk, ook met spraak herkening een adres vinden, omleiding instellen, een autohof naast de autobahn vinden. Flitsmeister als app op de autoscherm hebben, priceless
Tja die 360 camera is leuk vooral op parier, in werkelijkheid de achter camera en sensoren in alle richtingen is al genoeg. En de auto CC - als je in Nederland ermee rijdt, komt je moeilijk vooruit, de afstand tot de voorligger is altijd supper lang, ook op de laagste setting. En in Nederland als je zoveel afstand tot de voorliger laat staat, komt altijd iemand in tussen

Android auto heeft altijd de voorkeur voor mij over ingebouwede navi - actualle traffic van Google is veel beter dan de concurentie, snel je omrij route plannen, en kost je niks extra. Super snel en makkelijk, ook met spraak herkening een adres vinden, omleiding instellen, een autohof naast de autobahn vinden. Flitsmeister als app op de autoscherm hebben, priceless