Hallo!
Ik heb het idee dat sinds ik nieuwe banden heb laten monteren de regeneratie minder is.
Kan mijn beleving zijn maar toch echt idee dat voorheen, zeker in B5 stand, de auto daar veel sterker op reageerde.
Heeft iemand een idee of met nieuwe banden te maken kan hebben?
Bandenwissel van invloed op regenereren? (B0-B5)
-
- Nieuw forumlid
- Bmtouring
- Site Admin
- Model PHEV: III (2013-2018) 2.0
Re: Bandenwissel van invloed op regenereren? (B0-B5)
Klinkt onlogisch maar nieuwe banden en mogelijk een andere bandenspanning kan wel anders aanvoelen.
-
- Sponsor van dit forum
Klink onnozel van mij maar je kijkt toch niet naar regeneratie als de batterij 100-80 % is he
Ik heb op mijn speurtocht naar van allerlei informatie weleens tegengekomen dat er regeneratie abnormaliteiten kunnen opteden bij banden van verschillende omtrek, wat eigenlijk vooral voorkomt als je verschillende merken of gebruikte banden monteert op de auto en niet 4 dezelfde in nieuw staat, dus met exact dezelfde omtrek.
Net als andere AWD auto's moet je altijd 4 banden hebben met dezelfde omtrek, al mag een heel klein verschil van 1-2 mm in de totale omtrek. ( niet profieldiepte ) Anders kan de computer gaan denken dat de auto slipt en werken er systemen onterecht wel of niet.

Ik heb op mijn speurtocht naar van allerlei informatie weleens tegengekomen dat er regeneratie abnormaliteiten kunnen opteden bij banden van verschillende omtrek, wat eigenlijk vooral voorkomt als je verschillende merken of gebruikte banden monteert op de auto en niet 4 dezelfde in nieuw staat, dus met exact dezelfde omtrek.
Net als andere AWD auto's moet je altijd 4 banden hebben met dezelfde omtrek, al mag een heel klein verschil van 1-2 mm in de totale omtrek. ( niet profieldiepte ) Anders kan de computer gaan denken dat de auto slipt en werken er systemen onterecht wel of niet.
-
- Sponsor van dit forum
Maat, merk en type band moet hetzelfde zijn.
Daarbij ook een advies om elke 10000 tot 15000 km de banden wisselen.
Banden mogen 5-10% afwijken en dat heb ik regelmatig meegemaakt en ervaren.
Zelfs een thuiskomer vind de middendiff of as differentieel niet fijn en loop warm en in het uiterste geval stuk.
Eric
Daarbij ook een advies om elke 10000 tot 15000 km de banden wisselen.
Banden mogen 5-10% afwijken en dat heb ik regelmatig meegemaakt en ervaren.
Zelfs een thuiskomer vind de middendiff of as differentieel niet fijn en loop warm en in het uiterste geval stuk.
Eric
Sinds april 2025 bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een 5 jaar oude accu.
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen
-
- Nieuw forumlid
Hoi allen, dank voor de reacties.
Ik kreeg/krijg geen meldingen dat er is gereageerd (misschien aanzetten ergens).
Dus zie nu pas.
Maar goed, met de banden heeft dus niks te maken want die zijn er ook ineens, geen budget dingen, hageltje nieuw ondergezet.
Nu bedacht ik mij dat ik ook, meer dan jaar geleden, nieuwe remmen heb gekregen... schrijven en blokken..(binnen garantie
) zeker hier natuurlijk, anders nog weer dan bij banden..moet de hele boel er af.
En dan zou ik mij kun voorstellen dat de, hoe heten die dingen...elektromotoren...?, er wellicht af moeten of opnieuw ingesteld moeten worden, want die maken toch contact met de wielen/remsysteem om te regenereren
.
Kan zoiets ook (net) niet goed zijn teruggezet.
Ik kreeg/krijg geen meldingen dat er is gereageerd (misschien aanzetten ergens).
Dus zie nu pas.
Maar goed, met de banden heeft dus niks te maken want die zijn er ook ineens, geen budget dingen, hageltje nieuw ondergezet.
Nu bedacht ik mij dat ik ook, meer dan jaar geleden, nieuwe remmen heb gekregen... schrijven en blokken..(binnen garantie
En dan zou ik mij kun voorstellen dat de, hoe heten die dingen...elektromotoren...?, er wellicht af moeten of opnieuw ingesteld moeten worden, want die maken toch contact met de wielen/remsysteem om te regenereren
Kan zoiets ook (net) niet goed zijn teruggezet.
-
- Sponsor van dit forum
Nee, dat maakt niks uit voor de motoren.
Eric
Eric
Sinds april 2025 bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een 5 jaar oude accu.
-
- Sponsor van dit forum
Het is niet voor de hand liggend, maar controleer even of de 4 banden echt van gelijke productiemaand/jaar zijn. Je zal de eerste niet zijn die een bijna nieuwe gebruikte band van een crashvoertuig krijgt ipv een echt nieuwe. Normaal zou je daar NOOIT achter komen, maar bij auto's met een (electronische geregelde) AWD wel.
Kan er ook niets mee te maken hebben, maar is ook zeer eenvoudig te checken. Banden hebben productiecodes die je makkelijk kunt opzoeken op internet. 4 nieuwe banden betekend 4x een gelijke productiemaand/jaar. Als dat verschilt hoeft er nog steeds niets aan de hand te zijn, maar met zulke klachten is het wel verdachter. Misschien moet je er dan eens een profieldiepte meter in gaan steken. ( of eigenlijk zowiezo, zijn niet zo duur )
-
- Nieuw forumlid
Oké, thx voor de reacties.
Het zal dan wel tussen mijn oren zitten.
En we zullen de banden nog eens nakijken.
Mocht ik nog iets ontdekken dan meld ik mij!
Het zal dan wel tussen mijn oren zitten.
En we zullen de banden nog eens nakijken.
Mocht ik nog iets ontdekken dan meld ik mij!