Even voorstellen
-
- Nieuw forumlid
- Berichten: 4
- Lid geworden op: 05 feb 2025, 13:01
- Locatie: Hillegom
Even voorstellen
HVOSPARK. Ik bezit sinds 1 april 2015 een Outlander PHEV met nu bijna 200.000 op de teller. De auto bevalt prima, maar af en toe kom je toch wat zaken tegen die wel eens wilt delen met anderen of waarvan je denkt ik kan wel gaan zoeken, maar misschien weet iemand het antwoord uit het hoofd. Vandaar mijn keuze om toe te treden tot dit forum. Hartelijke groeten allemaal.
- Zweitse
- Forumlid
- Berichten: 51
- Lid geworden op: 03 sep 2022, 08:43
Re: Even voorstellen
Welkom hier.
En veel leesplezier.
Er is genoeg te lezen
En veel leesplezier.
Er is genoeg te lezen
-
- Forumlid
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 15 mar 2025, 11:53
- Locatie: Maasgouw
Re: Even voorstellen
Hay
Ik ben Bob diesel hier nieuw maar reeds langer 2005 actief op het camper en sinds 2021 ook op het caravan forum.
Nu in de running voor een andere auto, welke ook onze caravan 1500 kg richting het zuiden kan trekken
En kom steeds uit bij een MO, dit forum dus ook het laatste half jaar regelmatig door gelezen
Nu een 2020 intense gevonden met 109.000 km en nog. Dealerauto dus incl de 8 jaar 160.000 km garantie
1e eigenaar incl boekjes, en trekhaak
Nu weet ik vh PHEV gebeuren niks , wel dat de staat vh accu pakket belangrijk is
Dus dit nagevraagd en daar op was het antwoord , 31,4 aH
en dat dit gezien leeftijd en km stand als zeer goed werd gezien, door de dealer
Vraag aan jullie kenners hier , klopt dit zover
Andere aandacht punten waar ik op moet letten hoor ik ok graag natuurlijk
Ik ben Bob diesel hier nieuw maar reeds langer 2005 actief op het camper en sinds 2021 ook op het caravan forum.
Nu in de running voor een andere auto, welke ook onze caravan 1500 kg richting het zuiden kan trekken
En kom steeds uit bij een MO, dit forum dus ook het laatste half jaar regelmatig door gelezen
Nu een 2020 intense gevonden met 109.000 km en nog. Dealerauto dus incl de 8 jaar 160.000 km garantie
1e eigenaar incl boekjes, en trekhaak
Nu weet ik vh PHEV gebeuren niks , wel dat de staat vh accu pakket belangrijk is
Dus dit nagevraagd en daar op was het antwoord , 31,4 aH
en dat dit gezien leeftijd en km stand als zeer goed werd gezien, door de dealer
Vraag aan jullie kenners hier , klopt dit zover
Andere aandacht punten waar ik op moet letten hoor ik ok graag natuurlijk
Laatst gewijzigd door Bobdiesel op 15 mar 2025, 15:04, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Sponsor van dit forum
- Berichten: 603
- Lid geworden op: 21 nov 2024, 23:27
- Locatie: Flevoland
Re: Even voorstellen
Niet fantastisch, niet heel slecht. De batterij in de 2019-2021 model zou vervangen moeten worden beneden de 28 Ah en is daar waarschijnlijk nog wat jaren gebruik vandaan.
Maar zoals je hebt kunnen lezen op het forum is de batterij waarschijnlijk helemaal niet daadwerkelijk 31,4 Ah maar maakt de BMS dat ervan door slijtage te berekenen ipv meten. En die BMS kan worden gereset door een DBCAM procedure bij de garage. ( probeer nooit YT doe het zelf methodes met een 2019+ model ! )
De gok is dan wat de echte staat van de batterij dan blijkt te zijn. Die kan wel met wel 5 Ah stijgen als de BMS nooit meer een DBCAM heeft gehad om de foutjes die in al dat gereken zijn geslopen te corrigeren ( en dan is de batterij meer dan prima ) of met 1 of 2 Ah en dan heeft ie toch wel flinke slijtage ondervonden.
Als het ECHT 31,4 Ah zou zijn kun je de auto laten staan en een ander exemplaar zoeken of fors over de prijs onderhandelen. Een nieuwe batterij kost zon 6-7 K euro.
Maar zoals je hebt kunnen lezen op het forum is de batterij waarschijnlijk helemaal niet daadwerkelijk 31,4 Ah maar maakt de BMS dat ervan door slijtage te berekenen ipv meten. En die BMS kan worden gereset door een DBCAM procedure bij de garage. ( probeer nooit YT doe het zelf methodes met een 2019+ model ! )
De gok is dan wat de echte staat van de batterij dan blijkt te zijn. Die kan wel met wel 5 Ah stijgen als de BMS nooit meer een DBCAM heeft gehad om de foutjes die in al dat gereken zijn geslopen te corrigeren ( en dan is de batterij meer dan prima ) of met 1 of 2 Ah en dan heeft ie toch wel flinke slijtage ondervonden.
Als het ECHT 31,4 Ah zou zijn kun je de auto laten staan en een ander exemplaar zoeken of fors over de prijs onderhandelen. Een nieuwe batterij kost zon 6-7 K euro.
-
- Forumlid
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 15 mar 2025, 11:53
- Locatie: Maasgouw
Re: Even voorstellen
Dit wat ik op aanvraag gestuurd kreeg
De opmerking welke er bij staat schijnt standard te zij en moet ik negeren
De opmerking welke er bij staat schijnt standard te zij en moet ik negeren
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Sponsor van dit forum
- Berichten: 661
- Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08
- Locatie: Doorn
Re: Even voorstellen
Staat hij bij bochane te koop?
Dit is geen mitsubishidealer rapport van de accu volgens mij.
Eric
Dit is geen mitsubishidealer rapport van de accu volgens mij.
Eric
Sinds april 2025 bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een 5 jaar oude accu.
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen
-
- Sponsor van dit forum
- Berichten: 603
- Lid geworden op: 21 nov 2024, 23:27
- Locatie: Flevoland
Re: Even voorstellen
Laten we het zo verwoorden Bobdiesel mijn batterij begon bij 0 kilometer met 43 Ah van de 46 Ah die batterij theoretisch ( Yauasa LEV 46 cel ) heeft. Maar met het handhaven van een lagere spanning door de BMS gaat de batterij langer mee dus 43 Ah is de beginwaarde.
Mijn exemplaar heeft na 100.000 km nog 35,5 Ah van de orginele 43 Ah over. Als ik de Watchdog grafiek ( 1e grafiek ) bekijk is dat wel gemiddeld. Je ziet echter wel dat 31,4 Ah flink beneden gemiddeld is voor die kilometer stand.
In de 2e grafiek kun je zien dat bij een DBCAM procedure meestal de door de BMS gemelde waarde flink kan worden gecorrigeerd. Soms wel 6 Ah. De batterij is meestal in veel betere staat dan wat de BMS ( via de OBD II poort ) meldt. Er is echt geen garantie hoeveel effect zo'n BMS reset heeft, je ziet ook resets van 0,5 Ah.
Mijn exemplaar heeft na 100.000 km nog 35,5 Ah van de orginele 43 Ah over. Als ik de Watchdog grafiek ( 1e grafiek ) bekijk is dat wel gemiddeld. Je ziet echter wel dat 31,4 Ah flink beneden gemiddeld is voor die kilometer stand.
In de 2e grafiek kun je zien dat bij een DBCAM procedure meestal de door de BMS gemelde waarde flink kan worden gecorrigeerd. Soms wel 6 Ah. De batterij is meestal in veel betere staat dan wat de BMS ( via de OBD II poort ) meldt. Er is echt geen garantie hoeveel effect zo'n BMS reset heeft, je ziet ook resets van 0,5 Ah.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Forumlid
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 15 mar 2025, 11:53
- Locatie: Maasgouw
Re: Even voorstellen
Dit is wat ik als tekst kreegerichendri schreef: ↑15 mar 2025, 21:49Staat hij bij bochane te koop?
Dit is geen mitsubishidealer rapport van de accu volgens mij.
Eric
En ze zijn wel dealer en batery repair centre
Ik krijg twijfels , ofbik met deze MO door moet gaanBijgaand het diagnoserapport van de accu.
De actuele capaciteit is 31.4Ah, dit is volgens onze EV-specialist zeer goed voor een auto van deze leeftijd en kilometers.
Ook heeft zowel de auto als de accu 8 jaar fabrieksgarantie / tot 160.000 km.
Want ervaring leert dat 3 jaar ( garantie) vlug voorbij zijn
En het geen setje banden ,dat is te over zien
Maar een nieuwe accu na bv 3,5 jaar is a different cake
-
- Sponsor van dit forum
- Berichten: 603
- Lid geworden op: 21 nov 2024, 23:27
- Locatie: Flevoland
Re: Even voorstellen
Als je de 2e grafiek bekijkt zijn twijfels wellicht ook wel terecht : 31,4 Ah is lager dan de schaal van die grafiek en er zijn maar enkele exemplaren die daar vandaan lijken te komen en dan enkele alsnog bij de 32 of 33 Ah blijven steken, wat nog steeds niet kan worden gezien als "uitstekend"
Ik denk dat de Watchdog grafieken afgenomen van 530 exemplaren van model 2019+ aantonen dat "31.4Ah, dit is volgens onze EV-specialist zeer goed voor een auto van deze leeftijd en kilometers" als misleidend kan worden gezien.
Ze hebben wel gelijk dat de auto niet defect is en waarschijnlijk ook nooit zal zijn omdat een klein geworden batterij capaciteit niet voorkomt dat je er als een HEV tegen gunstiger verbruik dan een benzine model mee op benzine kunt rijden zoalang de batterij maar een beetje generator stroom kan bufferen , maar hij heeft wel aanzienlijke batterij slijtage dus 30-40 kilomter EV kunnen rijden gaat hij wel binnen een aantal jaar niet meer kunnen.
Ik denk dat het een exemplaar is geweest die iedere dag uitsluitend in EV heeft gereden en meer dan 1 x per dag de gehele capaciteit heeft opgeladen. ( dat is ~2 x per dag van leeg tot vol laden ) en dus ook iedere dag een cyclus heeft verbruikt. Batterijen met lithium technologie hebben tussen de 2000 en 5500 cycli. En ondanks de indruk dat ze voor korte afstanden EV rijden bedoeld zijn, is dat niet zo, het zijn hybrides en die behoren ook een aanzienlijk percentage van de kilometers op benzine te rijden. De auto heeft ook niet voor niets een fatsoenlijke maat 2.4 liter benzine motor. Dus als je veel EV wilt rijden moet je een EV kopen met een veel groter batterij pakket. Die hebben welliswaar dezelfde 2000-5500 cycli ( indien litium gebaseerd maar dat zijn de meeste nu wel ) maar gaan daar veel langzamer doorheen omdat ze maar 1x per week te hoeven worden opgeladen ipv 2 x per dag ! En een krimpende range zal ook minder nadelig zijn als ze al 600 km EV konden rijden ipv 30 km.
Wat ook mogelijk is, is dat de airco defect is ( geweest) Het airco systeem heeft namelijk een aftakking naar een warmetewisselaar in het batterijpakket die luchtgekoeld is. Als batterijcellen heet worden verliezen ze veel sneller cycli.
Dit hele verhaal is niet dat je nu geen Outlander PHEV zou moeten kopen want er zijn overduidelijk ook exemplaren met een betere batterij, en denk dan vooral aan voormalig lease-exemplaren ( vaak import uit buitenland ) die in een weinig aantal jaren relatief veel kilometers hebben gereden, dat hebben ze bijna zeker grotendeels op benzine gedaan en de 2.4 liter is een extreem betrouwbare en laag belaste benzinemotor die je niet versleten krijgt voor je de auto wegdoet. Daarom zijn oude exemplaren van deze autos zeer gewild in Oostblok landen. Maar als je van plan bent uitluitend afstanden EV te rijden moet je je afvragen of je wel een hybride auto - merk onbelangrijk - wilt met een batterij pakket onder de 40 KW.
Ik denk dat de Watchdog grafieken afgenomen van 530 exemplaren van model 2019+ aantonen dat "31.4Ah, dit is volgens onze EV-specialist zeer goed voor een auto van deze leeftijd en kilometers" als misleidend kan worden gezien.
Ze hebben wel gelijk dat de auto niet defect is en waarschijnlijk ook nooit zal zijn omdat een klein geworden batterij capaciteit niet voorkomt dat je er als een HEV tegen gunstiger verbruik dan een benzine model mee op benzine kunt rijden zoalang de batterij maar een beetje generator stroom kan bufferen , maar hij heeft wel aanzienlijke batterij slijtage dus 30-40 kilomter EV kunnen rijden gaat hij wel binnen een aantal jaar niet meer kunnen.
Ik denk dat het een exemplaar is geweest die iedere dag uitsluitend in EV heeft gereden en meer dan 1 x per dag de gehele capaciteit heeft opgeladen. ( dat is ~2 x per dag van leeg tot vol laden ) en dus ook iedere dag een cyclus heeft verbruikt. Batterijen met lithium technologie hebben tussen de 2000 en 5500 cycli. En ondanks de indruk dat ze voor korte afstanden EV rijden bedoeld zijn, is dat niet zo, het zijn hybrides en die behoren ook een aanzienlijk percentage van de kilometers op benzine te rijden. De auto heeft ook niet voor niets een fatsoenlijke maat 2.4 liter benzine motor. Dus als je veel EV wilt rijden moet je een EV kopen met een veel groter batterij pakket. Die hebben welliswaar dezelfde 2000-5500 cycli ( indien litium gebaseerd maar dat zijn de meeste nu wel ) maar gaan daar veel langzamer doorheen omdat ze maar 1x per week te hoeven worden opgeladen ipv 2 x per dag ! En een krimpende range zal ook minder nadelig zijn als ze al 600 km EV konden rijden ipv 30 km.
Wat ook mogelijk is, is dat de airco defect is ( geweest) Het airco systeem heeft namelijk een aftakking naar een warmetewisselaar in het batterijpakket die luchtgekoeld is. Als batterijcellen heet worden verliezen ze veel sneller cycli.
Dit hele verhaal is niet dat je nu geen Outlander PHEV zou moeten kopen want er zijn overduidelijk ook exemplaren met een betere batterij, en denk dan vooral aan voormalig lease-exemplaren ( vaak import uit buitenland ) die in een weinig aantal jaren relatief veel kilometers hebben gereden, dat hebben ze bijna zeker grotendeels op benzine gedaan en de 2.4 liter is een extreem betrouwbare en laag belaste benzinemotor die je niet versleten krijgt voor je de auto wegdoet. Daarom zijn oude exemplaren van deze autos zeer gewild in Oostblok landen. Maar als je van plan bent uitluitend afstanden EV te rijden moet je je afvragen of je wel een hybride auto - merk onbelangrijk - wilt met een batterij pakket onder de 40 KW.
-
- Forumlid
- Berichten: 169
- Lid geworden op: 07 jun 2018, 11:52
Re: Even voorstellen
Andere kijk is natuurlijk wel dat wanneer de accu relatief veel capaciteit verloren zou hebben en je zelf van plan bent veel te stekkeren er een grote kans is dat je over een paar jaar je batterij onder garantie kan vervangen en dan heb je ineens een bijna nieuwe auto (van 8jr oud).
Wanneer het een officiële mitsubishi dealer is kan je vragen dat je twijfels hebt en of ze accu-kalibratie willen uitvoeren, dan kan je zien of deze sterk toeneemt of niet. En je afhankelijk daarvan besluit of je de auto overneemt of niet. En uiteraard altijd onderhandelen gezien de toch wat mindere staat van de accu. Veel succes iig!
Wanneer het een officiële mitsubishi dealer is kan je vragen dat je twijfels hebt en of ze accu-kalibratie willen uitvoeren, dan kan je zien of deze sterk toeneemt of niet. En je afhankelijk daarvan besluit of je de auto overneemt of niet. En uiteraard altijd onderhandelen gezien de toch wat mindere staat van de accu. Veel succes iig!
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle '13
2,3 L/100KM. En in bezit van een Knaus sport 500FDK
2,3 L/100KM. En in bezit van een Knaus sport 500FDK
-
- Forumlid
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 15 mar 2025, 11:53
- Locatie: Maasgouw
Re: Even voorstellen
Kijk,daar heb ik natuurijk helemaal geen zin in
De dealer zal mij een bewijs van SOH , moeten tonen en die moet goed zijn
Het is niet zo dat er geen autos welke beter zijn te koop staan
Hij is niet nieuw , maar voor meer als 20K verwacht ik wel een goede autio
Mijn zoon ,wagenpark beheerder geweest bij enexis sprak
Ex,lease auto geweest en waarschijnlijk weinig tot niet gestekkerd,boeit de berijder niet
Wel volgens de boekjes onderhoud gehad,dat weer wel
Morgen eerst maar weer eens in gesprek (phone) en anders afhaken bij deze
De dealer zal mij een bewijs van SOH , moeten tonen en die moet goed zijn
Het is niet zo dat er geen autos welke beter zijn te koop staan
Hij is niet nieuw , maar voor meer als 20K verwacht ik wel een goede autio
Mijn zoon ,wagenpark beheerder geweest bij enexis sprak
Ex,lease auto geweest en waarschijnlijk weinig tot niet gestekkerd,boeit de berijder niet
Wel volgens de boekjes onderhoud gehad,dat weer wel
Morgen eerst maar weer eens in gesprek (phone) en anders afhaken bij deze
-
- Sponsor van dit forum
- Berichten: 661
- Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08
- Locatie: Doorn
Re: Even voorstellen
Je kunt een app (phevwatchdog) op je telefoon installeren en na aanschaf van de juist obd2 bluetooth stekker kan je veel zelf testen tijdens een proefrit.
Ook kan je de leeftijd van de accu zien en hoe vaak hij opgeladen is.
Moet wel de betaalde app zijn.
Eric
Ook kan je de leeftijd van de accu zien en hoe vaak hij opgeladen is.
Moet wel de betaalde app zijn.
Eric
Sinds april 2025 bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een 5 jaar oude accu.
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen
-
- Forumlid
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 15 mar 2025, 11:53
- Locatie: Maasgouw
Re: Even voorstellen
Leuk ,maar, als 38aH een hoge cq nieuw waarde is
26aH een vervangings waarde , dan zou 32aH 50% zijn
En zit dit accupack met 31,4 onder de helft ,en dat bij slechts 5 jaar oud
En dan zegt de dealer dit is zeer goed voor de leeftijd en km stand
Leuk en aardig , maar niet echt, helpt geen app en ali stekkertje iets aan
Ze gaan eerst die accu maar eens oppeppen en dan een verse SOH uitdraai maken
Zo niet ,is het verhaal voor deze auto over
26aH een vervangings waarde , dan zou 32aH 50% zijn
En zit dit accupack met 31,4 onder de helft ,en dat bij slechts 5 jaar oud
En dan zegt de dealer dit is zeer goed voor de leeftijd en km stand
Leuk en aardig , maar niet echt, helpt geen app en ali stekkertje iets aan
Ze gaan eerst die accu maar eens oppeppen en dan een verse SOH uitdraai maken
Zo niet ,is het verhaal voor deze auto over
-
- Sponsor van dit forum
- Berichten: 603
- Lid geworden op: 21 nov 2024, 23:27
- Locatie: Flevoland
Re: Even voorstellen
Nieuwstaat zou 43 Ah zijn, 38 Ah de waarde ( na DBCAM ) als de batterij echt in een hele goede staat zou zijn ~35 Ah een relatief normale waarde na een simpele Watchdog OBD II meting van de BMU en <28 Ah ( door de garage vastgesteld ) de vervangingswaarde omdat deze batterij de 13,8 KW versie is ( model 2019-2021 )
En ik ben het met je eens, het is echt de enige niet die te koop staat en voor 5000 euro minder verkopen zodat de batterijslijtage voor een redelijk deel gedekt is zal wel niet bespreekbaar zijn.
En ik ben het met je eens, het is echt de enige niet die te koop staat en voor 5000 euro minder verkopen zodat de batterijslijtage voor een redelijk deel gedekt is zal wel niet bespreekbaar zijn.
-
- Forumlid
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 15 mar 2025, 11:53
- Locatie: Maasgouw
Re: Even voorstellen
Klopt , waarvoor zou ik moeilijk doen en bedelen voor meer kortingen,het is zo erg met autos
,ze bouwen er iedere dag weer nieuwe , je kan ze koepen op iedere straathoek
De juiste vinden is iets moeilijker , voor al als je geen grootverdiener bent
Maar toch nog ff bellen morgen
Dit weekend hier veel geleerd aangaande phev en dan mn de MO
,ze bouwen er iedere dag weer nieuwe , je kan ze koepen op iedere straathoek
De juiste vinden is iets moeilijker , voor al als je geen grootverdiener bent

Maar toch nog ff bellen morgen
Dit weekend hier veel geleerd aangaande phev en dan mn de MO
-
- Forumlid
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 15 mar 2025, 11:53
- Locatie: Maasgouw
Re: Even voorstellen
Gesprek met de verkoper gehad
En deze sprak ,,valt allemaal wel mee ,netjes binnen de waarde ed slap gepraat
Ik gevraagd , banden zijn met 2.5 mm ruim binnen de wettelijke en apk regels
Bij mij worden ze dan vervangen ,voor ze echt op zijn,, dus vervang deze accu ,praten we verder
Toen was het ff stil , en dat was geen vergelijk, daar konden ze toch niet aan beginnen ,is toch een gebruikte auto
waar mee voor mij het gesprek over was
Deze MO ,is voor mij over
En deze sprak ,,valt allemaal wel mee ,netjes binnen de waarde ed slap gepraat
Ik gevraagd , banden zijn met 2.5 mm ruim binnen de wettelijke en apk regels
Bij mij worden ze dan vervangen ,voor ze echt op zijn,, dus vervang deze accu ,praten we verder
Toen was het ff stil , en dat was geen vergelijk, daar konden ze toch niet aan beginnen ,is toch een gebruikte auto
waar mee voor mij het gesprek over was
Deze MO ,is voor mij over
-
- Sponsor van dit forum
- Berichten: 661
- Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08
- Locatie: Doorn
Re: Even voorstellen
Gelijk heb je Bob.
Als je even wacht, binnenkort staat de nieuwe in de showroem.
Zullen vast wel outlanders op worden ingeruild.
Eric
Als je even wacht, binnenkort staat de nieuwe in de showroem.
Zullen vast wel outlanders op worden ingeruild.
Eric
Sinds april 2025 bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een 5 jaar oude accu.
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen
-
- Forumlid
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 15 mar 2025, 11:53
- Locatie: Maasgouw
Re: Even voorstellen
Na een tijdje bezinken en een paar heerlijk wekennin Frankrijk met de caravan
Zijn we weer op een leuke OL tegen gekomen
Deçember 2018 en nog geen 50.000 kmh op de tellet,tegen een anwb koerslijst prijs
NL auto , 1e eigenaar
Dus 2 dagen geleden maar om een soh accu staat bewijs gevraagd
En jammer genoeg geen reactie ,dus nog maar eens een mail verstuurd
Dinsdag moet ik in de beurt vd verkopende garage zijn , toch maar eens binnen stappen
Vertellen jullie mij aub nog eens waar ik mn met caravan trekken ,ja 1500kg hut ,rekening mee moet houden
Ik twijfel er nog steeds aan ,maar blijf het een voor ons goede keuze vinden
En vind het gewoon een mooie bak
Zijn we weer op een leuke OL tegen gekomen
Deçember 2018 en nog geen 50.000 kmh op de tellet,tegen een anwb koerslijst prijs
NL auto , 1e eigenaar
Dus 2 dagen geleden maar om een soh accu staat bewijs gevraagd
En jammer genoeg geen reactie ,dus nog maar eens een mail verstuurd
Dinsdag moet ik in de beurt vd verkopende garage zijn , toch maar eens binnen stappen
Vertellen jullie mij aub nog eens waar ik mn met caravan trekken ,ja 1500kg hut ,rekening mee moet houden
Ik twijfel er nog steeds aan ,maar blijf het een voor ons goede keuze vinden
En vind het gewoon een mooie bak

-
- Sponsor van dit forum
- Berichten: 661
- Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08
- Locatie: Doorn
Re: Even voorstellen
Tsja, vraag het verschillende eigenaren die een caravan trekken en je krijgt verschillende antwoorden.
Zie bv de revieuws op caravantrekker.
Ik denk zelf dat het niet altijd aan de auto ligt.
Eric
Zie bv de revieuws op caravantrekker.
Ik denk zelf dat het niet altijd aan de auto ligt.
Eric
Sinds april 2025 bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een 5 jaar oude accu.
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen
-
- Sponsor van dit forum
- Berichten: 603
- Lid geworden op: 21 nov 2024, 23:27
- Locatie: Flevoland
Re: Even voorstellen
Met 50.000 km verwacht je niet direct dat de batterij slecht kan zijn, al zouden ze de hele afstand als EV hebben gereden.
De e-motoren kunnen ~12.000 toeren halen en hebben een fixed ratio reductie van 9:1, en hebben een vrij vlakke koppel curve over dat toerenbereik dus hebben eigenlijk permanent het koppel van de 1e versnelling, ook bij hogere snelheden. Dat is de reden waarom de auto zonder versnellingbak af kan. Het koppel van e-motoren is bovendien instant en kan al bij 0 km/u maximum koppel zijn.
Dit geheel is sterk genoeg om met maximaal toegestaan combigewicht weg te rijden tegen iedere voor de opebare weg normale stijgingspercentages. opde site caravantrekker.nl kun je een berekning en overzicht krijgen wat de auto met jouw specifieke caravan kan. Als het op een lokaal weg verboden is te rijden met aanhangers kun je dat beter wel serieus nemen.
Voor veel 1500 kg caravans is 100 kg kogeldruk ideaal maar dat mag de Outlander niet hebben. De trekhaak constructie is dezelfde als van niet PHEV outlanders en mag vaak veel meer hebben dan de 60 kg die een PEHV mag hebben. Ik denk als je de auto niet vol laadt je de ophanging - waar die beperking waarschijnlijk vandaan komt - niet zult slopen. Wellicht is het ook bedoeld voor combi stabiliteit dat de neus van de auto niet te licht wordt. Ik ben in ieder geval van plan er minstens 80 kg van te maken.
Voor snelweg hellingen waar je met tempo tegenaan wilt rijden met caravan heb je batterij lading nodig dus die kun je dan beter niet leegrijden zoals normaal het geval is. Save of Charge en een snelheid zondanig dat er een laadstroom naar de batterij kan lopen als je niet klimt houden de batterij vol genoeg. Zonder batterij heeft de auto namelijk maar half vermogen. Dat is zonder aanhanger geen ramp want de auto rijdt in EV altijd met half vermogen, maar met een caravan hellingop kan je sneleheid fors zakken. Ook dan kom je trouwens wel boven maar waarschijnlijk wat opgelaten van de gerirriteerde reacties van weggebruikers om je heen.
Bij 80-90 km/u als de weg niet al te veel stijgt rijdt de auto als voorwiel aandrijver direct op de ICE met een mechanische verbinding. Dat is een soort 4e versnelling qua kracht verhouding. Komt deze versnelling tekort springen de e-motoren bij ( daarom heb je batterij nodig ) Red de versnelling het helemaal niet springen de e-motoren vol bij en wrodt de ICE een stroomgenerator. Voor maximaal e-motor vermogen heb je dan ICE + batterij nodig.
De e-motoren kunnen ~12.000 toeren halen en hebben een fixed ratio reductie van 9:1, en hebben een vrij vlakke koppel curve over dat toerenbereik dus hebben eigenlijk permanent het koppel van de 1e versnelling, ook bij hogere snelheden. Dat is de reden waarom de auto zonder versnellingbak af kan. Het koppel van e-motoren is bovendien instant en kan al bij 0 km/u maximum koppel zijn.
Dit geheel is sterk genoeg om met maximaal toegestaan combigewicht weg te rijden tegen iedere voor de opebare weg normale stijgingspercentages. opde site caravantrekker.nl kun je een berekning en overzicht krijgen wat de auto met jouw specifieke caravan kan. Als het op een lokaal weg verboden is te rijden met aanhangers kun je dat beter wel serieus nemen.
Voor veel 1500 kg caravans is 100 kg kogeldruk ideaal maar dat mag de Outlander niet hebben. De trekhaak constructie is dezelfde als van niet PHEV outlanders en mag vaak veel meer hebben dan de 60 kg die een PEHV mag hebben. Ik denk als je de auto niet vol laadt je de ophanging - waar die beperking waarschijnlijk vandaan komt - niet zult slopen. Wellicht is het ook bedoeld voor combi stabiliteit dat de neus van de auto niet te licht wordt. Ik ben in ieder geval van plan er minstens 80 kg van te maken.
Voor snelweg hellingen waar je met tempo tegenaan wilt rijden met caravan heb je batterij lading nodig dus die kun je dan beter niet leegrijden zoals normaal het geval is. Save of Charge en een snelheid zondanig dat er een laadstroom naar de batterij kan lopen als je niet klimt houden de batterij vol genoeg. Zonder batterij heeft de auto namelijk maar half vermogen. Dat is zonder aanhanger geen ramp want de auto rijdt in EV altijd met half vermogen, maar met een caravan hellingop kan je sneleheid fors zakken. Ook dan kom je trouwens wel boven maar waarschijnlijk wat opgelaten van de gerirriteerde reacties van weggebruikers om je heen.
Bij 80-90 km/u als de weg niet al te veel stijgt rijdt de auto als voorwiel aandrijver direct op de ICE met een mechanische verbinding. Dat is een soort 4e versnelling qua kracht verhouding. Komt deze versnelling tekort springen de e-motoren bij ( daarom heb je batterij nodig ) Red de versnelling het helemaal niet springen de e-motoren vol bij en wrodt de ICE een stroomgenerator. Voor maximaal e-motor vermogen heb je dan ICE + batterij nodig.
-
- Forumlid
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 15 mar 2025, 11:53
- Locatie: Maasgouw
Re: Even voorstellen
Dat gevoel heb ik uit veel lezen ookerichendri schreef: ↑11 jul 2025, 23:36Tsja, vraag het verschillende eigenaren die een caravan trekken en je krijgt verschillende antwoorden.
Zie bv de revieuws op caravantrekker.
Ik denk zelf dat het niet altijd aan de auto ligt.
Eric
Ben een rustige rijder ,nooit boven de 100 kmh, een enkel keer bij inhalen
Maar eerder 90/95 op de vlakke weg
Een stevige helling bv achter luik of op de A75 Frankrijk gaat echter met de huidige iX35
Toch wel goed , maar de automaat gaat dan terug naar de 2 en 4500 touren hoor jr wel
Maar dan zit de gang er ook goed in, zou dat iets rustiger gaan , is de vrouw blij

Caravan is dan beladen 1400 kg , mag 1500 hebben
-
- Sponsor van dit forum
- Berichten: 661
- Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08
- Locatie: Doorn
Re: Even voorstellen
Over de helling bij Luik lees je regelmatig goede ervaringen.
Ook bij de mitsubishi eclipse.
Binnendoor weggetjes zijn al helemaal geen probleem.
Eric
Ook bij de mitsubishi eclipse.
Binnendoor weggetjes zijn al helemaal geen probleem.
Eric
Sinds april 2025 bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een 5 jaar oude accu.
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen
-
- Forumlid
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 15 mar 2025, 11:53
- Locatie: Maasgouw
Re: Even voorstellen
Vandaag de uitdraai gekregen
De accu heeft 33,3 ah
De nieuwwaarde zou 39eh zijn waar mee de uitkomst 85,6 % is
Dit na bijna 6 jaar en 50.000 km
Alle overige punten uit de uitdraai zijn OK
Maar denk toch niet dat dit een echt SOH Raport is
Het zelfde als de uitdraai vd vorige welke nog hierboven staat
De auto is wel vd eerste eigenaar , incl kleine gebruikers sporen
Wat denken jullie er van obv deze info
Ik krijg toch een beetje de de kriebels
Accu nu nog goed, maar wat over 3 jaar ,garantie voor bij
En dan de accu vervangen , lijkt mij niet leuk
Volgende jaar de belasting naar dik € 360 per kwartaal
Ik weet het ben idg een twijfelaar , al vind ik het een mooie verschijning
De accu heeft 33,3 ah
De nieuwwaarde zou 39eh zijn waar mee de uitkomst 85,6 % is
Dit na bijna 6 jaar en 50.000 km
Alle overige punten uit de uitdraai zijn OK
Maar denk toch niet dat dit een echt SOH Raport is
Het zelfde als de uitdraai vd vorige welke nog hierboven staat
De auto is wel vd eerste eigenaar , incl kleine gebruikers sporen
Wat denken jullie er van obv deze info
Ik krijg toch een beetje de de kriebels
Accu nu nog goed, maar wat over 3 jaar ,garantie voor bij
En dan de accu vervangen , lijkt mij niet leuk
Volgende jaar de belasting naar dik € 360 per kwartaal
Ik weet het ben idg een twijfelaar , al vind ik het een mooie verschijning
-
- Sponsor van dit forum
- Berichten: 661
- Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08
- Locatie: Doorn
Re: Even voorstellen
Hoi Bob.
Kan je vorige rapport zo snel niet vinden.
Is het er wel 1 van de mitsubishi dealer?
Ondergrens voor de garantie is 26ah en dat moet de uitkomst zijn na een voorgeschreven reconditioningstest bij de dealer, vaak staat de waarde van de accu na die test ±2ah hoger.
Wat ook iets van de staat van (±) de accu zegt is wat de auto aangeeft voor de ev actieradius.
Mijn accu is 5 jaar en geeft na een oplaadsessie 38-40 km aan, geen airco aan.
Met phev watchdog kan je zelf ook zien hoe oud de accu is en hoe vaak de accu geladen is wat niet onbelangrijk is.
Kan je tijdens een proefrit doen.
Ben zelf tevreden met mijn 2013 outlander.
Eric
Kan je vorige rapport zo snel niet vinden.
Is het er wel 1 van de mitsubishi dealer?
Ondergrens voor de garantie is 26ah en dat moet de uitkomst zijn na een voorgeschreven reconditioningstest bij de dealer, vaak staat de waarde van de accu na die test ±2ah hoger.
Wat ook iets van de staat van (±) de accu zegt is wat de auto aangeeft voor de ev actieradius.
Mijn accu is 5 jaar en geeft na een oplaadsessie 38-40 km aan, geen airco aan.
Met phev watchdog kan je zelf ook zien hoe oud de accu is en hoe vaak de accu geladen is wat niet onbelangrijk is.
Kan je tijdens een proefrit doen.
Ben zelf tevreden met mijn 2013 outlander.
Eric
Sinds april 2025 bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een 5 jaar oude accu.
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen
-
- Forumlid
- Berichten: 25
- Lid geworden op: 15 mar 2025, 11:53
- Locatie: Maasgouw
Re: Even voorstellen
Staat in dit topic bijna boven aan
Polar summumT5 uitvoering geheel dealer onderhouden
Helaas kreeg ik de e,rolstoel vd vrouw niet door de echt heel kleine kofferrumte opening
En dat bij zo,n grote auto
Anders had ik nu uitgezocht geweest
Maar dit terzijde
Heb trouwens gisteren in een vovo S80 een profrit gemaak,geheel iets anders
Polar summumT5 uitvoering geheel dealer onderhouden
Helaas kreeg ik de e,rolstoel vd vrouw niet door de echt heel kleine kofferrumte opening
En dat bij zo,n grote auto
Anders had ik nu uitgezocht geweest

Maar dit terzijde