Emulsie op oliedop
- PedjaBoZ
- Forumlid
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 02 nov 2024, 17:53
- Locatie: Bergen op Zoom
- Model PHEV: III (2019-2025) 2.4
Emulsie op oliedop
Hoi,
Zojuist even de vloeistoffen gecontroleerd bij mijn auto en ik zag dat er in de oliedop wat emulsie was.
Hebben jullie dit ook? Ik heb het nooit eerder gezien of gehad bij een auto. De peilstok was trouwens school en olie zag er prima uit.
Gr,
Pedja
Zojuist even de vloeistoffen gecontroleerd bij mijn auto en ik zag dat er in de oliedop wat emulsie was.
Hebben jullie dit ook? Ik heb het nooit eerder gezien of gehad bij een auto. De peilstok was trouwens school en olie zag er prima uit.
Gr,
Pedja
-
- Sponsor van dit forum
- Berichten: 602
- Lid geworden op: 21 nov 2024, 23:27
- Locatie: Flevoland
Re: Emulsie op oliedop
Dat gebeurd bij motoren die niet vaak genoeg hun bedrijfstemepratuur bereiken. Normaliter bij auto's die te korte ritjes maken maar bij deze hybride auto natuurlijk omdat EV het kan overnemen voordat de ICE heet genoeg is geweest.
Ernstige vervuiling kan in het ERGSTE geval de oliekanalen gaan blokkeren, en dat leidt tot lagers die geen smering meer krijgen. En uiteindelijk tot een verwoeste motor. Zo'n vaart loopt het meestal niet maar je moet er toch wat aan proberen te doen.
Wat je zou kunnen overwegen :
- Olie verversen, kiezen voor een volsynthetische variant met specificaties volgens het instructieboekje. In olie zitten additeven die na een tijdje vervallen. Die additieven zorgen er onder meer voor dat zulke vervuiling wordt tegengegaan en ook wordt opgeruimd bij voldoende motor temperatuur. Ik vind zelf de geadviseerde olieverversings termijn 2x te lang, ik ga het zelf dus ook een keer doen tussen de officiele beurten door. Volsynthetische olieeen kunnen de motor beter schoonmaken dan normale olie. Zelf doen ( meeste controle over wat er in gaat natuurlijk ) of de garage gerichte opdacht geven niet zomaar wat erin te gooien maar specifiek een volsynthetische olie. In motor revisie video's zeggen ze vaak bij vastgeslagen motoren : "olie is goedkoop, een verwoeste motor niet"
- Als de ICE aan gaat ervoor zorgen dat die in ieder geval zo lang aan is dat hij de 90 graden heeft bereikt, en dan nog eventjes aan blijft. ( wellicht in "charge mode " of 10 sec de "save mode" knop indrukken ) Omdat de auto ( tenminste mijn model ) geen watertemperatuur meter in het dashboard heeft heb je waarschijnlijk een bluetoothe of wifi dongel nodig in de OBDII poort onder het stuur, te verbinden aan een app die het live kan uitlezen. Daar zijn er verschillende van, maar specifiek voor hybrides is Watchdog wel een aanrader. Die toont dat ook.
- Als bovenstaande niet kan of niet volstaat om de 3 ritten of iets dergelijks de hele rit op benzine rijden en de ICE dus goed op bedrijfstemepratuur brengen.
- Als dat ook niet aantrekkelijk klinkt regelmatig een wat langere rit op benzine te doen zodat de motor zich met relatief versie olie goed kan schoonmaken.
Ik heb mijn hele leven gebruikte auto's gereden en de meeste hadden dit wel toen ik ze kocht. Niet catestrofaal en zonder consequentie als je bovenbeschreven acties uitvoert. Bij mijn vorige net gekochte 3,5 Liter V6 auto schrok ik me zelfs een hoedje omdat de volsynthetische motorolie ( was Shell Helix ) nogal aggessief de vervuiling te lijf ging toen die heet genoeg was geworden en de auto zwarte rookwolken uitbraakte. Die motor laten repareren is gewoon geen optie
Maar er was niets aan de hand en die auto heeft het nog 10 jaar langer goed gedaan met een zeer gering olieverbruik ( dus perfect in orde ) en was bij inruilen nog steeds in goede staat.
Ernstige vervuiling kan in het ERGSTE geval de oliekanalen gaan blokkeren, en dat leidt tot lagers die geen smering meer krijgen. En uiteindelijk tot een verwoeste motor. Zo'n vaart loopt het meestal niet maar je moet er toch wat aan proberen te doen.
Wat je zou kunnen overwegen :
- Olie verversen, kiezen voor een volsynthetische variant met specificaties volgens het instructieboekje. In olie zitten additeven die na een tijdje vervallen. Die additieven zorgen er onder meer voor dat zulke vervuiling wordt tegengegaan en ook wordt opgeruimd bij voldoende motor temperatuur. Ik vind zelf de geadviseerde olieverversings termijn 2x te lang, ik ga het zelf dus ook een keer doen tussen de officiele beurten door. Volsynthetische olieeen kunnen de motor beter schoonmaken dan normale olie. Zelf doen ( meeste controle over wat er in gaat natuurlijk ) of de garage gerichte opdacht geven niet zomaar wat erin te gooien maar specifiek een volsynthetische olie. In motor revisie video's zeggen ze vaak bij vastgeslagen motoren : "olie is goedkoop, een verwoeste motor niet"
- Als de ICE aan gaat ervoor zorgen dat die in ieder geval zo lang aan is dat hij de 90 graden heeft bereikt, en dan nog eventjes aan blijft. ( wellicht in "charge mode " of 10 sec de "save mode" knop indrukken ) Omdat de auto ( tenminste mijn model ) geen watertemperatuur meter in het dashboard heeft heb je waarschijnlijk een bluetoothe of wifi dongel nodig in de OBDII poort onder het stuur, te verbinden aan een app die het live kan uitlezen. Daar zijn er verschillende van, maar specifiek voor hybrides is Watchdog wel een aanrader. Die toont dat ook.
- Als bovenstaande niet kan of niet volstaat om de 3 ritten of iets dergelijks de hele rit op benzine rijden en de ICE dus goed op bedrijfstemepratuur brengen.
- Als dat ook niet aantrekkelijk klinkt regelmatig een wat langere rit op benzine te doen zodat de motor zich met relatief versie olie goed kan schoonmaken.
Ik heb mijn hele leven gebruikte auto's gereden en de meeste hadden dit wel toen ik ze kocht. Niet catestrofaal en zonder consequentie als je bovenbeschreven acties uitvoert. Bij mijn vorige net gekochte 3,5 Liter V6 auto schrok ik me zelfs een hoedje omdat de volsynthetische motorolie ( was Shell Helix ) nogal aggessief de vervuiling te lijf ging toen die heet genoeg was geworden en de auto zwarte rookwolken uitbraakte. Die motor laten repareren is gewoon geen optie


- PedjaBoZ
- Forumlid
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 02 nov 2024, 17:53
- Locatie: Bergen op Zoom
- Model PHEV: III (2019-2025) 2.4
Re: Emulsie op oliedop
Mijn ritten zijn over het algemeen kort, 31 km enkele reis en de motor draait max een kilometer met de kou of om de kabine op te warmen. Zal niet echt warm worden iig. Zal van de week even de garage bellen om voor de zekerheid te laten checken, zit nog twee jaar garantie op.
-
- Sponsor van dit forum
- Berichten: 602
- Lid geworden op: 21 nov 2024, 23:27
- Locatie: Flevoland
Re: Emulsie op oliedop
Dit probleem zal ook voornamelijk worden veroorzaakt doordat door een warmtevraag in het interieur de ICE start, de verwarming wamte aftapt uit het koelwater en dan voor dat de ICE goed heet is die uitzet en EV verder rijdt.
Dan kom je meteen op nog 2 mogelijke oplossingen :
- als je thuis kan opladen : de mogelijkheid tot voorverwarming gebruiken. Dat start de ICE niet voor warmtevraag omdat het interieur al warm is.
- verwarming laag zetten voordat je de auto uit zet. Ik heb gemerkt dat de ICE s'morgens onder de 5 graden niet start als ik de verwarming instel op 19 graden. ( of zoveel lager als nodig blijkt )
Door puur EV rijden en puur op benzine rijden ontstaat dit probleem natuurlijk niet ( tenzij je heel korte ritjes op benzine rijdt ) En bij de overigen ritten moet je gewoon een beetje opletten dat de ICE wel heet genoeg wordt. ( de koelwater temperatuur kunt zien )
Dan kom je meteen op nog 2 mogelijke oplossingen :
- als je thuis kan opladen : de mogelijkheid tot voorverwarming gebruiken. Dat start de ICE niet voor warmtevraag omdat het interieur al warm is.
- verwarming laag zetten voordat je de auto uit zet. Ik heb gemerkt dat de ICE s'morgens onder de 5 graden niet start als ik de verwarming instel op 19 graden. ( of zoveel lager als nodig blijkt )
Door puur EV rijden en puur op benzine rijden ontstaat dit probleem natuurlijk niet ( tenzij je heel korte ritjes op benzine rijdt ) En bij de overigen ritten moet je gewoon een beetje opletten dat de ICE wel heet genoeg wordt. ( de koelwater temperatuur kunt zien )
-
- Forumlid
- Berichten: 102
- Lid geworden op: 08 jan 2019, 09:03
Re: Emulsie op oliedop
Ja, dat komt regelmatig voor bij plug in hybrides die niet vaak met de ICE gereden worden. Komt door de ethanool in de benzine (E10), die trekt waterdamp aan zich toe dus er komt als gevolg water in je olie door de olie en drk ringen op de zuigers. Dat gebeurt bij alle auto's alleen op de PHEVs wordt vaak de olie niet warm genoeg voor de water te gaan verdampen en via de carter ventilatie terug in de inlaat te komen.
De oplossing is simpel, als je niet vaak op bezine rijdt, dan better wat duurdere benzine te gaan tanken, E5. Ook elke jaar je olie te gaan wisselen. En af en toe een lagere rit doen op benzine, is ook goed voor de bougies, 15-20 min met 130 kmph bijvoorbeeld, moet genoeg zijn om de roet van de inlaat en boegies af te blazen, en wat water uit je olie te verdampen.
De oplossing is simpel, als je niet vaak op bezine rijdt, dan better wat duurdere benzine te gaan tanken, E5. Ook elke jaar je olie te gaan wisselen. En af en toe een lagere rit doen op benzine, is ook goed voor de bougies, 15-20 min met 130 kmph bijvoorbeeld, moet genoeg zijn om de roet van de inlaat en boegies af te blazen, en wat water uit je olie te verdampen.
- Bmtouring
- Site Admin
- Berichten: 711
- Lid geworden op: 10 nov 2019, 17:08
- Locatie: Brummen
- Model PHEV: III (2013-2018) 2.0
Re: Emulsie op oliedop
Rij een tijd op 'SAVE' met niet volle accu en je gebruikt je ICE.
Als de periode dat je te weinig op benzine rijdt binnen de perken houdt (dus niet vier maanden in koud weer bijv) dan lost die mayo vanzelf weer op tot de volgende oliewissel.
Je gebruikelijke ritten (EV / ICE verhouding) geeft meer reden tot oliewissel dan een beetje mayo. De interval halveren is zeker niet slecht maar of het nodig is, is een kwestie van overtuiging. Je motor knalt niet uitelkaar en de waarde van de auto wordt er ook niet opeens meer of minder van als je de normale interval aanhoud. In NL heb je echt geen extreme omstandigheden zoals genoemd in de onderhoudsboekjes en de ICE in onze Outlanders hebben niet veel te doen (ook al klinkt dat soms anders) in vergelijking met non-PHEV's.
Als de periode dat je te weinig op benzine rijdt binnen de perken houdt (dus niet vier maanden in koud weer bijv) dan lost die mayo vanzelf weer op tot de volgende oliewissel.
Je gebruikelijke ritten (EV / ICE verhouding) geeft meer reden tot oliewissel dan een beetje mayo. De interval halveren is zeker niet slecht maar of het nodig is, is een kwestie van overtuiging. Je motor knalt niet uitelkaar en de waarde van de auto wordt er ook niet opeens meer of minder van als je de normale interval aanhoud. In NL heb je echt geen extreme omstandigheden zoals genoemd in de onderhoudsboekjes en de ICE in onze Outlanders hebben niet veel te doen (ook al klinkt dat soms anders) in vergelijking met non-PHEV's.
- PedjaBoZ
- Forumlid
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 02 nov 2024, 17:53
- Locatie: Bergen op Zoom
- Model PHEV: III (2019-2025) 2.4
Re: Emulsie op oliedop
Vandaag ook even langs de garage geweest en die bevestigen alles wat jullie ook noemen. Dank voor jullie reacties en toelichting.
Ik ga vanaf nu wel wekelijks een ritje woon/werk in Sport stand rijden. Gisteren ook gedaan en de ICE blijft hele tijd aan en alles komt goed op temperatuur.
Nogmaals dank!
Ik ga vanaf nu wel wekelijks een ritje woon/werk in Sport stand rijden. Gisteren ook gedaan en de ICE blijft hele tijd aan en alles komt goed op temperatuur.
Nogmaals dank!
Online
-
- Sponsor van dit forum
- Berichten: 657
- Lid geworden op: 04 aug 2019, 15:08
- Locatie: Doorn
Re: Emulsie op oliedop
Sport hoeft niet, save is voldoende.
Heeft ook de voorkeur bij het rijden op de snelweg.
Eric
Heeft ook de voorkeur bij het rijden op de snelweg.
Eric
Sinds april 2025 bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een 5 jaar oude accu.
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen
-
- Sponsor van dit forum
- Berichten: 602
- Lid geworden op: 21 nov 2024, 23:27
- Locatie: Flevoland
Re: Emulsie op oliedop
In Sport mode blijft de ICE altijd aan, Save mode is het uitstellen van het normale hybride cyclus rijgedrag tot boven het niveau van waneer je de Save knop indrukte. En hybride cyclussen laten de ICE steeds afslaan maar ook niet lang genoeg om niet in 30 km afstand de ICE warm genoeg te krijgen.
Ik denk dat bij alle modi : Charge, Save en Sport de motor zeker wel op temperatuur komt over een afstand van 30 km.
Save mode is waarschijnlijk wel de meest economsiche benzine mode indien de batterij lading < 50 % is, juist omdat die niet onnodig extra bezine gebruikt om de batterij te laden en ook niet onnodig in serial hybrid rijdt ( wat Sport doet tot 140 km/u ) en wel de hybride cyclussen gebruikt waardoor de PHEV Outlander zuinger kan rijden dan de beznien versie.
Ik denk dat bij alle modi : Charge, Save en Sport de motor zeker wel op temperatuur komt over een afstand van 30 km.
Save mode is waarschijnlijk wel de meest economsiche benzine mode indien de batterij lading < 50 % is, juist omdat die niet onnodig extra bezine gebruikt om de batterij te laden en ook niet onnodig in serial hybrid rijdt ( wat Sport doet tot 140 km/u ) en wel de hybride cyclussen gebruikt waardoor de PHEV Outlander zuinger kan rijden dan de beznien versie.