Banden
-
- Sponsor van dit forum
Banden
Ik heb toen ik de auto gebruikt kocht en niets wist van EV rijden nieuwe banden laten monteren, maar gekozen voor normale all season banden. Die voldoen ook prima als de ICE het aandrijven doet uiteraard.
Nu ik wel iets meer weet over efficentie van stroomverbuik in EV vraag ik mij af of ik EV banden had moeten kiezen, gezien ik de auto in dagelijks gebruik als EV rijdt. Op EV banden kom je naar verluid toch snel een aantal kilomters verder op de batterij al zal dat wel ten koste gaan van andere eigenschappen. Maar de auto heeft top grade electronisch gestuurde ESP en AWD dus daar ben ik ook weer niet zo bang voor.
Hebben jullie EV banden ? Zouden jullie voor EV banden kiezen als dat betekend dat je range uit je batterij krijgt ? En het feit dat de auto geen echte EV is en een deel van zijn kilomters op de ICE ( als voorwielaandrijver ) zal rijden.
Nu ik wel iets meer weet over efficentie van stroomverbuik in EV vraag ik mij af of ik EV banden had moeten kiezen, gezien ik de auto in dagelijks gebruik als EV rijdt. Op EV banden kom je naar verluid toch snel een aantal kilomters verder op de batterij al zal dat wel ten koste gaan van andere eigenschappen. Maar de auto heeft top grade electronisch gestuurde ESP en AWD dus daar ben ik ook weer niet zo bang voor.
Hebben jullie EV banden ? Zouden jullie voor EV banden kiezen als dat betekend dat je range uit je batterij krijgt ? En het feit dat de auto geen echte EV is en een deel van zijn kilomters op de ICE ( als voorwielaandrijver ) zal rijden.
- Bmtouring
- Site Admin
- Model PHEV: III (2013-2018) 2.0
Re: Banden
Ik had na aankoop allweathers van Bridgestone. In no-time versleten. Toen terug naar de oem Toyo's en alles weer top. Laatste keer weer hiervoor gekozen, zelfs goedkoper dan vele alternatieven.
- PedjaBoZ
- Forumlid
- Model PHEV: III (2019-2025) 2.4
Paar weken geleden heb ik 4 nieuwe Michelin Crossclimate 2 eronder laten zetten, rijden werkelijk heerlijk. Hiervoor zaten de af fabriek banden eronder. Ik merk geen verschil in verbruik tussen de twee. Qua geluid lijken de Michelin voor mij iets stiller
-
- Forumlid
Heb 't even teruggezocht en bijna 6 jaar geleden vredesteijn quatrac (all season) eronder laten zetten. Ben 80k verder en zijn nu bijna versleten. Nog een half jaar denk ik. Rijdt helemaal prima en duurzaam. Gr,
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle '13
2,3 L/100KM. En in bezit van een Knaus sport 500FDK
2,3 L/100KM. En in bezit van een Knaus sport 500FDK
-
- Sponsor van dit forum
Tja de wervende video voor specifieke EV banden noemt ook dat de profiel groeven naar de buitenkant van de band niet open zijn, en de lamel patronen met opzet onregelmatig zijn om het ontstaan van bepaalde geluidsfrequenties te voorkomen. Dat alles om in de veel stillere EV minder banden lawaai binnen te krijgen.
Slijtvaster vanwege het veel hogere koppel van de e-motoren - en de Outlander is wat dat betreft wel gebouwd als een echte EV.
Ik vraag me inderdaad af of die stilte maatregelen wel zo effectief zijn omdat bij de Outlander de joekels van spiegels nogal wat windgeruis lijken te veroorzaken boven de 80 km/u. Ik hoor de banden op de snelweg niet eens, ook niet in EV mode
Hoe ik er zo bij kwam ( het is wel gesponsord door Hankook maar hij verteld volgens mij geen onzin ) :
https://youtu.be/8pM9o2Ifcro?si=NFY0EYmrsTNUu6xe
Slijtvaster vanwege het veel hogere koppel van de e-motoren - en de Outlander is wat dat betreft wel gebouwd als een echte EV.
Ik vraag me inderdaad af of die stilte maatregelen wel zo effectief zijn omdat bij de Outlander de joekels van spiegels nogal wat windgeruis lijken te veroorzaken boven de 80 km/u. Ik hoor de banden op de snelweg niet eens, ook niet in EV mode

Hoe ik er zo bij kwam ( het is wel gesponsord door Hankook maar hij verteld volgens mij geen onzin ) :
https://youtu.be/8pM9o2Ifcro?si=NFY0EYmrsTNUu6xe
-
- Forumlid
Ja, ik heb zelf EV zomer banden op de Outlander, van Hankook iON Evo. Ze zijn inderdaad super stil en auto rijdt super goed, veel beter dan de originele Yokohama's. Enige nadeel dat ik kan vinden is dat ze zijn niet SUV banden, dus de zijkant is niet stevig genoeg, ook al zijn ze voor zware EV's gemaakt, ze zijn niet voor zware EV SUV's.
-
- Sponsor van dit forum
In wat vertaald zich dat dan ? Meer schuiven over de banden in bochten ? Meer overhellen in bochten ? Meer bewegingen tijdens rijden ?
-
- Forumlid
Gewoon "zachter" gevoel en meer "bollige" uiterlijk van de banden, zeker niet minder grip of zo iets. In principe heb je juist meer grip, maar minder "strak" stuur gevoel maar de Outlander is ook niet bekend voor zijn zware stuurevoel
Ik heb ze op 2.7 bar en ze lijken nog steeds alsof ze nog meer druk kunnen hebben. Maar ze hebben best goede grip, en ook op nat wegdek, al hebben ze niet veel lamelen.
Een voorbeeld van tegenovergestelde soort van band is bij voorbeeld Good Year SUV banden, zoals mijn winderbanden, ze zijn breder en en zijwand is alsof gemaakt van plastic. Ze hebben zachte lamelen, maar rijden "harder" en dat merk je voor al als je over een kleine en stijle drempel rijdt.

Ik heb ze op 2.7 bar en ze lijken nog steeds alsof ze nog meer druk kunnen hebben. Maar ze hebben best goede grip, en ook op nat wegdek, al hebben ze niet veel lamelen.
Een voorbeeld van tegenovergestelde soort van band is bij voorbeeld Good Year SUV banden, zoals mijn winderbanden, ze zijn breder en en zijwand is alsof gemaakt van plastic. Ze hebben zachte lamelen, maar rijden "harder" en dat merk je voor al als je over een kleine en stijle drempel rijdt.
- Bmtouring
- Site Admin
NIeuwe banden voelen altijd fijner aan dan de oude. Die oude zijn hard en versleten. Hoe lang de nieuwe het gaan volhouden in afstand is altijd maar de vraag. Lastig omdat het voor iedereen verschillend is in rijstijl en soort ritten natuurlijk.
De originele (Toyo, niet yokohama. Toyo Proxes R37 225/55 R18 98H) zijn niet echt zacht, maar houden het lang vol zonder veel verschil van nieuw naar versleten. Wat ik wel heb gehad is enig trekken naar één kant en dat is met het wisselen links-rechts van de voorwielen verholpen. Uitlijnen heeft destijds niet geholpen, wisselen wel.
Een dezer dagen zal ik achter en voor wisselen, dan slijten ze wat gelijkmatiger.
Op 2,7 - 3 bar rij ik ook, dat is iets stuiteriger maar ook wat soepeler op de een of andere manier. Met te weinig druk voel je het gewicht echt, en hoor je de slijtage zowat ook nog.
De originele (Toyo, niet yokohama. Toyo Proxes R37 225/55 R18 98H) zijn niet echt zacht, maar houden het lang vol zonder veel verschil van nieuw naar versleten. Wat ik wel heb gehad is enig trekken naar één kant en dat is met het wisselen links-rechts van de voorwielen verholpen. Uitlijnen heeft destijds niet geholpen, wisselen wel.
Een dezer dagen zal ik achter en voor wisselen, dan slijten ze wat gelijkmatiger.
Op 2,7 - 3 bar rij ik ook, dat is iets stuiteriger maar ook wat soepeler op de een of andere manier. Met te weinig druk voel je het gewicht echt, en hoor je de slijtage zowat ook nog.
-
- Sponsor van dit forum
Ik heb dat ook maar de banden zijn net nieuw, dat zal het dus wel niet zijn.
Trouwens maar een lastig vast te stellen iets, het is niet sterk trekken en veel wegen hier lopen qua afwatering met het blote oog zichtbaar ook iets af naar de berm en dan zal iedere auto iets naar rechts trekken. Maar op snelwegen zou ie dat toch niet moeten doen ( en daar kom ik relatief weinig )
Ook opmerkingen van reviewers gehoord dat (gebruikte) Outlanders dat bijna van nature doen, naar rechts trekken. Geen idee waarom, zou dat gevolg zijn van het instante koppel van de e-motoren ? De zware bouw en uitzakken van de veelgenoemde zwaarbelaste ophangings rubbers ?
- case
- Forumlid
Mijn Outlander PHEV trekt vanaf het begin iets naar rechts. Laten uitlijnen heeft iets geholpen, maar het niet helemaal opgelost. Bij het uitlijnen werd een afwijking vastgesteld, die erop leek te duiden, dat de wielophanging is uitgelegd voor RHD verkeer, waarbij de weg standaard juist naar links helt (afwatering).
Outlander PHEV Instyle 2013 -- KIA e-Niro executive line 64 kWh 2019.
- Bmtouring
- Site Admin
Ik had het al meteen bij nieuwe banden. Na L - R wissel (alleen vooraan) opgelost.
Op dezelfde wegen waar mijn andere autos nergens last van hadden dus zit m niet in de weg (of die andere trekken vanzelf dat weer recht
)
Op dezelfde wegen waar mijn andere autos nergens last van hadden dus zit m niet in de weg (of die andere trekken vanzelf dat weer recht

-
- Sponsor van dit forum
Toen ik nog automonteur was gebeurde het inderdaad wel eens dat na monrage nieuwe banden de auto wel eens naar rechts trok.
Het wisselen van Links naar Rechts was altijd de oplossing.
Hardnekkige rechtstrekkers kan je soms verheloen door de wielvlucht iets negatiever te zetten rechtsvoor.
Was een advies van de importeur.
Auto's wereldwijd hebben dezelfde wielophanging, wel kan de afstelling iets verschillen.
Eric
Het wisselen van Links naar Rechts was altijd de oplossing.
Hardnekkige rechtstrekkers kan je soms verheloen door de wielvlucht iets negatiever te zetten rechtsvoor.
Was een advies van de importeur.
Auto's wereldwijd hebben dezelfde wielophanging, wel kan de afstelling iets verschillen.
Eric
Sinds april 2025 bezitter van een pearl zwarte outlander phev instyle van 2013 met een 5 jaar oude accu.
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen
Voor mijn werk rijdt ik een VW ID3 en op elektrische OV bussen
-
- Forumlid
Dit is de "ev" band, zit vol met schuim aan de binnen kant ook, is lekker zacht en still... voor de rest, tja, autoband. Auto heeft nooit links of recht getrokken, ik liet hem paar keer uitlijnen, minimale correcties ndoig.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Forumlid
Trouwens, er is ook een All Season versie van deze band en Tesla rijders zijn lirisch erover, maar ik weet niet of het in de juiste maat beschikbaar is, in iedergeval de SUV versie van de band is niet verkrijgbaar in the Outlander maat helaas. De all season versie is Threadwear 600 (FYI normale zomer banden zijn meestal rond 300) dus het zal ook best lang mee moeten gaan (80 000km)